Autinkopaneli, inventteri ja ulkoinen virtalähde

Sami Koponen 23.05.2022 09:32

Vaunussa aurinkopaneli ja inventteri. Lisäksi vanha laturi lataamassa akkua kun lyö vaunun tolppaan.
Kaikki samaan akkuun. Voiko noita käyttää huoletta ristiin kaikkia, vai tarviiko esimerkiksi aurinkopaneli tai inventteri kytkeä pois käytöstä silloin kun lataa akkua valovirralla tolpasta?
Nyt erillisiä kytkimiä ei millekään noista ole, mutta ajattelin että täytyykö sellaiset asennella ettei panelin ohjausyksikkö tai inventteri sano itseään irti..

Esa Ojala 23.05.2022 12:01

Kaikki voivat olla kytkettynä, ei tarvitse kytkeä irti mitään.

Timo Haapanen 23.05.2022 18:26

Mun mielestäni ei pitäisi käyttää invertteriä silloin kun ollaan maasähkössä. Toki se päällä voi olla mutta ei mitään kahvinkeittoja akun ja vertin kautta, maasähkölaturi ihmettelee kovasti kun satoja ampeereita lähtee akusta.

@timppa

Markku Hämäläinen 23.05.2022 20:18

Kokemusta ei ole, mutta arvioin sähkötekniikan kautta.
Verkkolaturi saattaa ottaa siipensä, yrittäessään ladata akkua jonka napajännite on alhaalla eikä nouse kuten pelkässä akussa.
Laturi, mikäli lataa, lataa maksimi tehollaan, kun vertti on käytössä.


Pelkkässä akussa nousee napajännite aika notkeasti kun sitä ladataan. Napajännite pysyy matalana inverttterin ollessa käytössä ja se saattaa tuhota verkkolaturin.
muokattu: 23.5.2022 20:34
Esa Ojala 23.05.2022 21:04

Kyllä se verkkolaturi kestää ihan kuten aurinkopaneelin säädin invertterin käyttöä.

Voihan kulutusta olla ilman invertteriäkin enemmän kuin verkkolaturi kykenee tuottamaan ja silloin akkujännite laskee akun tyhjentyessä.

Lauri Niittynen 23.05.2022 21:21
Markku Hämäläinen

Kokemusta ei ole, mutta arvioin sähkötekniikan kautta.
Verkkolaturi saattaa ottaa siipensä, yrittäessään ladata akkua jonka napajännite on alhaalla eikä nouse kuten pelkässä akussa.
Laturi, mikäli lataa, lataa maksimi tehollaan, kun vertti on käytössä.

Miksi verkkolaturi ei toimisi siinä tehtävässä mihin se on tarkoitettu? Verkkolaturi on joko täydessä tehossa, jonka se kestää toki lämmeten, tai se lakkaa lataamasta väliaikaisesti suojellakseen itseään luullen piirin olevan oikosulussa. Jos laturi ei tuollaista normitoimintaa kestä, se on aika vaihtaa.

Mutta miksi käyttää invertteriä, jos oikeaakin sähköä on tarjolla.

Timo Kajava 23.05.2022 22:19

"Mutta miksi käyttää invertteriä, jos oikeaakin sähköä on tarjolla."

Jos vaikka ollaan jollakin SFC alueella valosähkön varassa, niin silloin voi invertterin avulla käyttää tehoa vieviä laitteita (esim. kahvinkeitin, leivänpaahdin, pölynimuri, hiustenkuivain, jne..)

"maasähkölaturi ihmettelee kovasti kun satoja ampeereita lähtee akusta. "

Ei se laturi tiedä mitään akun ampeereista, se kun seuraa vain jännitettä.


Ja kyllä ehjä toimiva laturi kestää tuommoisen invertterin käytön.

Mikko Tamminen 23.05.2022 22:19

Jos vaikka haluaa käyttää ilmastointia jne mut on tölpassa 4a sulake!

Timo Haapanen 23.05.2022 22:45

Käyttäkää veikkoset, käyttäkää mutta minä en käytä. Maasähkölatureita on hajonnut sellaisestakin kun käynnistetään auto sähkössä ollessa. Normaalista poikkeavia tilanteita kannattaa vältellä.

@timppa

Riitta Oller Montoya 02.06.2022 15:05

Hei,
uutena täällä ja aloittamassa karavaanarin liikkuvaa elämää :)

Hankimme vanhan, mutta toimivan matkailuauton.
Uudistuksia olemme jo tehneet ja nyt hankinnassa aurinkopaneelit.
Kysyisin kokemuksia, suosituksia laitanko moni,- vai yksikide paneelit.

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne !

Timo Kajava 02.06.2022 17:40

Periaatteessa yksikidepaneelit ovat parempia hyötysuhteeltaan, eli samalta pinta-alalta saa enemmän sähköä. Parhaimmat hyötysuhteeltaan ovat PERC paneeleita, niitä vain on harvemmin pienempikokoisena.

Hyötysuhdetta parantaa myös MPPT säädin, varsinkin vajaata akkua ladattaessa.

Lauri Niittynen 02.06.2022 19:07
Timo Haapanen

Käyttäkää veikkoset, käyttäkää mutta minä en käytä. Maasähkölatureita on hajonnut sellaisestakin kun käynnistetään auto sähkössä ollessa. Normaalista poikkeavia tilanteita kannattaa vältellä.

@timppa

Tuollainen normaalista poikkeamaton tapahtuma voi sattua kenelle tahansa koska tahansa, joten laturin pitää kestää se. Toivottavasti kaikki huomaavat tehdä tuon takuuaikana, samoin kuin useimmat muut tavalliset vahingot. Ei tällä vuosituhannella ole enää saanut laittaa kaupan laitteita, jotka vaativat kellosepän tarkkuutta ja muistilistojen käyttöä, jotta toimivat hajoamatta. Varmaan kyllä johto kannattaa kerätä pois ennen starttia, ettei lähde tolppa mukaan.

Teemu Eerola 03.06.2022 13:35
Timo Haapanen

Käyttäkää veikkoset, käyttäkää mutta minä en käytä. Maasähkölatureita on hajonnut sellaisestakin kun käynnistetään auto sähkössä ollessa. Normaalista poikkeavia tilanteita kannattaa vältellä.

@timppa

Vahvistan Timon varoituksen. Minulle kertoi jokunen vuosi sitten eräs kalliimman puolen m- autolla liikkunut karavaanari, että "tämän vuosituhannen" merkkilaturi oli tuhoutunut ts. "hiiltynyt pilalle", kun oli käynnistänyt auton samaan aikaan kun auto oli kytkettynä 230 V verkkoon. Laturin uusinta ja asennustyöt maksoivat lähes 2 tonnia, kun laturin lisäksi oli muutakin tuhoutunut. Kertoi, ettei ollut ensimmäinen kerta tuolla kytkennällä, mutta oppirahat tulivat sitten viiveellä.

Riitta Oller Montoya 05.06.2022 10:52

Kiitos vastauksestasi !

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.