Aurinkopaneeli vaunuun

Sulevi Kallio 26.02.2018 09:21

Kohta puhkikulunu aihe, mut muutamija käytännön vinkkejä kaipaisin.
Soliverii suunnittelin, mut en saanu aikaseksi. Mutta nyt nykyseen Kabeen sen laitan, ni ei tartte suunnitella reissuja akun lataukseen liityen ja loppuu sukulaisten nurkisa latauskäynnit.
Vaikka nurkkakäynnillä pääsikin aina saunaan.

Elikkäs laskeskelin, et meille riittää n. 80-90W paneeli, vaa kannattasko varalta laittaa 100W:nen, ni olis enempi peli varaa? 85W Paneelin mitathan on n.100cmx67cm.
Kysymys 1. Laitan paneelin kiinni kulmapaloilla, niin tarviiko metrin pitkään paneeliin laittaa vielä n.50cm kohalle lisäksi ns.reunapalat, ettei paneeli hempua vaunua vejettäesä?

Kysymys 2. Läpiviennin teko vaunun kattoon. Miten se tehää tai pitäs tehä, siis tiejän et porataa reikä. Mut ulkoo sisällepäin vai sisältä ulos?
Kun on vähä epävarmuutta asijasa, kannattasko mun käyvä teetättämäsä läpivienti josaki?

Sillai johotusta miettiny, et kun meijä Kabessa on pieni takkikaappi heti oven vas.puole sisälle mentääsä. Ajatteli, että läpivienti katolta vois tehä siihen kaappiin ja samaan kaappin vois laittaa ns.päävirtakatkasimen ja säätimen,
ja erillisen näytön esim. ratijon lähelle. Tai näytöllä olevan säätimen ratijon lähelle. Tämä on vielä vähän auki, kun pitää ottaa kapteenin mielipije asijasa huomijoon.

Kysymys 3. Jos säätimen laittaa sinne takkikaappiin (kaapin perälle), onko se liijan lämmin ja huonosti tuulettuva paikka?

Kysymys 4. Onko 6mm2 johto riittävä kaikkiin johtovetoihin vai pitäskö käyttää vielä vahavempaa piuhaa?

Säätimeltä aatteli vetää johon lattijan rajaan liki seinää ja kaapin reunaan, joho pitää porata johon mentävä reikä ja sisäpuolisen kynnyksen alta kenkäkaapille,johon myös reikä keulan u-ryhymän sisälle, jossa akkukin on. Kynnyksesä on aukko alla josta johto mahtuis menemää. Mutta kun sinne huonosti näkee, enkä tiijä onko terävijä reunoja, jokka vois nirhata kuoren puhki.

Kysymys 5. Kannattasko kynnyksen sisään laittaa ensin esim. puutarhaletkun pätkä jonka sisälle johon sitte työntää?

Etukäteis kiitos !





Mihis väliin sulake pistetään, ennen päävirtakatkasijaa vai päävirtakatkasimen ja säätimen välii vai säätimen ja akun väliin? Jos laitan esim. 85W paneelin ja sen lataus tuotto on karvan vajaa 5A ,minkä kokone sulake vai tarviiko sulaketta olleskaa?
muokattu: 9.5.2019 20:24
Timo Haapanen 26.02.2018 10:17
Ei metrinen paneli taipuile, kulmapalat riittävät.

Onko niin väliä kuinka päin poraa, voihan se ehkä repäistä kattoverhoilua jos ylhäältä poraa.
https://www.nettimyynti.fi/tuote/lapivienti-valkoinen-brightsolar/6438014156064/

Säädin ei paljoa lämpene, mun mielestäni kaappi on käypä paikka.

6mm² johto on oikein hyvä.

Aika paksukuorista se kaapeli on.

Sulakkeen laittaisin säätimen ja akun väliin lähelle akkua, varmuudeksi 10A

https://www.nettimyynti.fi/tuotteet/sahko-ja-energia/aurinkoenergia/aurinkopaneelit-ja-lataussaatimet/630403/

@timppa
Varmana pistin vastauksiin numerot kysymysten mukaan, taivaalle hävisivät.
muokattu: 26.2.2018 10:19
Sulevi Kallio 26.02.2018 10:53

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/brightsolar-aurinkopaneeli#spca

Onkos tämä paneeli 12V vai 24V?

Sulevi Kallio 26.02.2018 10:57

Kaveri sano juuri, että sääjin mahollisimman lähelle akkua, miksi?
Tuossa mun paikka mijetinnäsä sääjin olisi n.1,5m paneelista ja n.3m akusta.

Timo Haapanen 26.02.2018 11:36

Melko varmasti 12 V. Ennen säädintä on vapaan kierron jännite 20 V. Tällä puolella tulee vähemmän häviötä kuin säätimen jälkeen. Mun mielestäni 5W:a kulkee kyllä 6mm² kaapelissa tuon kolme metriäkin.

@timppa

Juhani Honkanen 26.02.2018 17:55
Sulevi Kallio

Kaveri sano juuri, että sääjin mahollisimman lähelle akkua, miksi?
Tuossa mun paikka mijetinnäsä sääjin olisi n.1,5m paneelista ja n.3m akusta.

Sulakkeen pitäisi olla mahdollisimman lähellä akkua, tämän ohjeen mukaan max. 15 cm.

https://www.karkkainen.com/static/Brightsolar_20A_s%C3%A4%C3%A4din_Fin%20k%C3%A4ytt%C3%B6ohje.pdf

Kun kytket piuhat, niin muista kytkeä lataussäätimeen ensin akku ja sitten vasta aurinkopaneeli.

Timo Haapanen 26.02.2018 18:17

Mun mielestäni ei kannata välittää Juhanin linkin asennusohjeen kytkennästä jossa kuormaan otetaan erikseen säätimeltä piuhat.
Asentaa pelkästään akulle menevät johdot ja jättää kuorman liittimet tyhjiksi, sieltä akultahan se kuorma otetaan ja sieltä vaunun kuorman johdot valmiiksi lähtevät.

@timppa


Sulake sen vuoksi lähelle akkua ettei akulta lähtevä johto vaurioituessaan ylettyisi mihinkään maadotettuun kohtaan ennen sulaketta. Punaiseksihan se lämpenee jos näin pääsisi käymään.
muokattu: 26.2.2018 18:21
Sulevi Kallio 26.02.2018 19:32

Miksi Juhanin laittamassa linkisä olevas ohojeesa kuvasa 3-4 paneelin johdotuksessa on + johto maadotuksessa?
Ja mihin tuo järestelmä yleensä maajotetaan vai riittääkö, että vejän piuhat vain miinuksesta miinuksee ja lussat lussaan?

Eli paneelin miinus piuha kulukee suoraan miinuksena säätimen läpi akun miinukseen ja lussa vastaavasti samanlailla säätimen lussan kautta akun lussaan. Ja ettei järestelmää eriksee maajoteta mihinkään esim.vaunun runkoon.

Juhani Honkanen 26.02.2018 20:14

En pirskules lukenut kunnolla koko ohjetta laitoin sen tänne lähinnä tuon sulakkeen paikan takia. Timo on oikeassa, yleensä ohjeissa tyrkytetään valo yms virtaa suoraan lataussäätimeltä, mutta se on aika turha. Helpompi ja toimivampi on Timon mainitsema tapa.

Samaten tuo plussan maadoitus on minullekin hämärä. Pitänee ensi kerralla lukea tarkemmin mitä tänne linkittää, ettei tule hämäriä ohjeita :)

Sulevi Kallio 27.02.2018 08:07

En oo aatellu ees laittavani kuormaa suoraa säätimeltä. Kunhan saa latauksen toimimaan iliman toisten nurkisa pyörimistä, se riittää tähän tarpeesee hyvinkin.

Kiitos kaikille !
Kyllä näillä jo alakuun hyvin pääsee ja minä utelen sitte lissää jos tulee tarvis.
"en minä utelijas oo, minä muuten vaan haluan tietää kaiken"

Timo Haapanen 27.02.2018 08:34

Kyllä plussan maadoittaminen on virhe, sulake pääsee heti töihin jos näin tekee. Piirtäjälle on käynyt vahinko. Aina akulta on alkuperäinen maadoitus, ei lisämaadoitusta tarvita kun puhutaan n. 5A:n virrasta.

Akun lämpötilakompensointi on mun mielestäni turhaa kun akku kuitenkin on vaunussa sisällä ja aina kun vaunua käytetään on lämpötila sama. Viime syksynä teippasin lämpömittarin anturin hupiakun kylkeen kiinni ja seurasin sen lämpenemistä aamuisin kun päivä valkeni ja panelit alkoivat lykätä 10-15 A:n virtaa akkuun, ei lämmennyt ollenkaan, ei sitten yhtään.

Säädin mulla on 30 A ja latausvirran etänäyttö ( https://www.heater.fi/fi/solarxon-ep-mt-50-lcd-naytto.html ) on parhaimmillaan näyttänyt 20 A:n virtaa, ( Paneleita 370 W ) eikä säädin ole lämmennyt käsin koetellen lainkaan, vähintään kolmannes kapasiteetista on aina käyttämättä. Säädin on n. 60 cm:ä leveässä yläkaapissa.

@timppa







Laittaisin kyllä niin ison panelin kun sopivasti mahtuu, muutama kymppi lisää investointiin. Mun kokemusten mukaan suunnilleen puolet panelin tehosta tulee tavallisimmin ulos. Ja sekin vain kun paistaa.
muokattu: 27.2.2018 08:41
Matti Janhonen 27.02.2018 10:03

Autoni katolla olevat paneelit on tulossa finaalissa. Taitaapi olla niin, että uusia ei enää tule.

Jos tarvetta lisävirralle ilmenee niin oma matkantekotyylini huomioiden asia hoituu halvemmalla yhdellä 100 A lisäakulla (nyt 200 Ah) jonka latauksen hoitaa auton laturi satoi tai paistoi. Painoonkaan asialla ei ole juuri vaikutusta.

Hemmo Lehtonen 27.02.2018 11:30

Terve Sulevi!
Olen Timpan kanssa samaa mieltä; niin suuri paneeli kun mahtuu! Jos paneelin jännite on yli 12 V ( voc n. 18 V) niin käytä MPPT-säädintä jolloin VOC voi olla yli 20V. Jos käytät pääkytkintä tekstisi mukaan niin kytke se paneelin ja säätimen väliin, ei koskaan akun ja säätimen väliin. Säädin ei kestä pitkään jos akku ei ole "kuormana". Samoin voi käydä jos sulake hajoaa etkä huomaa sitä heti.
Victronin säätimeen (MPPT) saa bluetooth LE Donglen jonka kautta saat kännykkääsi tai tablettiin kaikki lataukseen liittyvät tiedot sekä lataushistorian-kätevää. Säädin n. 100 € ja Dongle n. 60 €.

Terveisin Hemmo

Timo Haapanen 27.02.2018 15:18

Mun mielestäni aina kannattaa asentaa kunnollinen paljon kuormaa ( = vähän häviötä ) kestävä katkaisija panelin ja säätimen väliin. Jos vaunu tai auto seisoo toimettomana taivasalla ei ole mitään järkeä jatkuvasti ladata akkua. Parempi antaa huilata välillä.

@timppa

Sulevi Kallio 28.02.2018 16:01

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Virtakatkaisin/Paavirtakytkin-100-A-200001

Tämmöstä päävirtakatkasijaa suunnittelin


http://www.motonet.fi/fi/tuote/482045/Paavirtakatkaisin-12-24v-maksimikuormitus-500A5-sek Motonetin hentoo olla sipevemmän näkönen
muokattu: 28.2.2018 16:24
Timo Haapanen 28.02.2018 17:57

Juuri tuollaiset mulla on niin autossa kuin mökilläkin.

@timppa

Sulevi Kallio 14.03.2018 19:38

Aurinkopaneeli 105W SolarXon ES-105P, 12V Tilasimpa sit tuommosen paneelin Rovaniemeltä. www.erikoistekniikka.fi

Sulevi Kallio 23.03.2018 08:58

Riittääkös tuolle mun tilaamalle 105W paneelille 10A sääjin vai pitäskö ostaa 20A?
Entäs sulake käykös siihenkin 10A vai isompi ?
Tiijättäkö onko 12V järestelmää saatavisa samamoisija ns.pikasulakkeita kuin on 230Voltisa?
Olis vaa kätevä ku vois kytkiä vaa päälle ja kahtua mistä savu tullee, eikä tarttis olla repullista sulakkeita matkasa.

Tekniset tiedot

• 12V
• 105W
• Monikiteinen
• Latausvirta 5,89A
• Paneelissa MC - liittimet
• Mitat: 670 x 1130 x 35mm
• Paino: 10kg
• TÜV - hyväksytty
• Rakenteellinen valmistustakuu 10v
• 80% tehotakuu 25v

Yksi kysymys vielä tähä hättään..
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482129/Katkaisin-pikalaukaisijalla

Voikos tuota pikalaukaisijaa käyttää päävirta katkaisijana vai kannattaako ees harkita?
Olis vaa sipevämmä näköne.

Pasi Niemelä 23.03.2018 09:31


Kyllä nuo tavalliset johdonsuojakatkaisijat toimivat myös 12 V systeemissä.

Sulevi Kallio 23.03.2018 09:46

http://www.motonet.fi/fi/tuote/385129/Aurinkopaneelin-lataussaadin-10A-150W-1224V

Tuota sääjintä katellu, mut johtosiltaan ei ilimotuksen mukkaa mene kuin 4mm2 piuha ja kuuven nelijön kaapeli on hankittuna. Mut 20A säätimeen menee 10mm2 lanka.
Pitäskö mun sit ostaa 20A sääjin sen takija, kun haluan tehä kytkennät kutosen karvalla?

Hemmo Lehtonen 23.03.2018 11:57

Moi Sulevi!
Voit hyvinkin käyttää 230v sulaketta, jännitteellä ei väliä . Osta vaan tuo 10A ja tee siitä 6 neliöisestä 4 neliöinen.
Itse en sulaketta käytä, tuo säädin toimii "sulakkeena". Jos sulake laukeaa niin todennäköisesti tuo säädinkin hajoa
jollet heti sulakkeen laukeamista huomaa.

T. Hemmo

Sulevi Kallio 23.03.2018 13:21

http://www.aurinkosahko.net/product/85/epsolar-1224v-20a-pwm-lataussaadin

Tilasin sit tämmösen ja siihen erillisen näytön.

Sulevi Kallio 23.03.2018 19:51

Kumpihan olis parempi paneelin kiinitykseen?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388284/Sikaflex-292i-Vahva-meriliima-valkoinen-300-ml

vai
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609010/Sikaflex-521UV-Liima--ja-tiivistysmassa-valkoinen-300-ml

tämä?


Vai mikä olis paras aine paneelin asennuspalojen ja läpiviennin asennukseen ja tiivistykseen?
muokattu: 23.3.2018 20:16
Timo Haapanen 24.03.2018 08:01

Valitsisin UV -suojatun, suojaamatton voi alkaa hapertumaan, mutta vasta vuosien jälkeen.

@timppa

Jarmo Leinonen 24.03.2018 11:37

Kun asensin panelit auton katolle käytin läpiviennissä tuollaisia:

https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/385072

Rasian ja katon väliin laitoin tiivisteeksi o-renkaan ja lisäksi Sika liima- ja tiivistysmassan ("tuulilasiliima"). Asennus siistin näköinen myös sisäkaton puolelta "lukitusmutterin" vuoksi. Rasian kansi on ruuvikiinnitteinen ja avattavissa tarvittaessa helposti jälkeenpäin.


Sulevi Kallio 08.04.2018 11:17

Eilettäi kävin sit vaunulla puuhastelemasa ja asensin säätimen ja vejin piuhan säätimeltä siihe kaappiin, josta tehää läpivijenti katolle. Lisänäytö asennukseen eipä sit mun ruuvit passannukkaa, vajikka eipä sillä kiire ookkaa, ku mukana tullu kaapeli ei riitä sinne asti, mihi haluvan näytön laittaa.
Kysynki, et passaako lisänäyttöön tavalline datakaapeli, vai pittääkö olla omanlaisensa?

Näyttö on alla olevan osottee takana.


https://www.motonet.fi/fi/tuote/385130/Aurinkopaneelin-lataussaatimen-nayttoyksikko-MT-50

Sulevi Kallio 12.04.2018 07:20

Ilimatki ruppee lämpenee, ni koht pääsee sotkemaa ja liimaamaa paneelin asennuspaloja vaunun katolle.

Riittäköshän yks 300ml :n tuubi liimamassaa nelijän asennuspalan liimaamiseen?
Kun aattelin laittaa paneelin kiinni asennuspaloihin pelekillä ruuveilla, onko se huono idea?
Vai pitäskö liimamassa laittaa myös paneelin ja asennuspalojen vällii?

Hemmo Lehtonen 12.04.2018 11:31

Terve Sulevi!
Kyllä tuo tuubi rittää!
Älä paa liimaa paneelin ja kiinnikkeiden väliin, ruuvit riittää hyvin ja saat paneelin irtikin jos tarvii huolto/puhdistustoimenpiteitä.

T. Hemmo

Timo Haapanen 13.04.2018 21:45

Ruuvaa kulmapalat kevyesti paneliin, niin että ne pääsevät liikkumaan. Nosta paneli katolle, kevyesti kiinnitetyt kulmapalat asettuvat nätisti katolle.

Piirrä kulmapalojen kohdalle ääriviivat, nosta paneli hieman sivuun ja levitä liima. Aseta paneli paikoilleen liiman päälle, tässä olisi hyvä olla kaveri ettei tule sotkua.

Anna liiman kuivua rauhassa yli yön. Aamusella ruuvit auki, johdot paikoilleen ja ruuvit kiinni. Ei tarvitse kiristää kovin paljoa, ei se paneli sieltä pois hyppää.

@timppa

Matti Saranpää 14.04.2018 08:31

Erittäin hyvä ketju, kiitos asiantuntevista kommenteista!

Pääkatkaisijan tarpeellisuutta olen miettinyt. Ei ole hinnankiroissa, ettei sen puoleen, mutta eikö säätimen tehtävä ole haistella akun tilannetta ja toisaalta akulle ole hyväksi olla aina "älykkäässä" latauksessa?

Ei kai siitä katkaisijasta sinänsä muuta haittaa kuin että muistaisi kääntää päälle, joka sekin voi olla joskus ylivoimainen tehtävä, ainakin meikäläiselle.

Sulevi Kallio 17.04.2018 06:58

Onneks on kaveri saatavilla paneelin asennukseen, kun paneelin saa mahtummaa Kapessa kattoluukkujen väliin. En sitte tiijä onko huono paikka, huollon/puhistustoimenpitteitä aatellen.
Sama kaveri on luvannu asentaa mulle läpiviennin, hän kun on tarkka käsistään.
Muuhalle en oikein miejellä paneelija laittaa, kun johon katolla veto on sitte pitkä, kun paneeli pitäs laittaa perälle toiselle puolelle vaunuva ja läpivienti olis sitte toisella puolen. Läpivienti tulee siihen kaappiin missä on Alden pakoputki.
Tämmöne paikka ohoje mulle annettii myyjäliikkeestä, ku kysäsin mistä läpivienti kantsis tehä ja n.20cm ulukoseinästä sisseen päi. Tarkotus olis porata siten, että poraus sattus eristeissä olevien muovirimojen väliin.


Kävi hakkii yks päivä biltema veneosastolta rosteripultteja paneelin kiinnitystä varte. Pysysköhä paneeli katolla 6mm pultilla? Vai pitäskö panna 8mm pultit? Molempiin on lukkomutterit.
muokattu: 17.4.2018 07:20
Timo Haapanen 17.04.2018 21:08

Eikös kulmapalojen mukana tullut ruuveja? Mun mielestäni riittää 4-5 mm:n rosterinen peltiruuvi ilman mitään muttereita.
Paneli on syvässä kolossa kulmapalojen reunojen sisällä, isot voimat eivät sitä ylöspäin nostele.

@timppa

Sulevi Kallio 20.04.2018 20:25

Mitenkäs läpivijentija tehesä ootta estänneet sisäkaton repijämisen?
Meijä Kapessa sisäkatto on vähän keinonahan näköstä. Siihe jos vetää poralla, sehän reppii ison ja kamalan ruman reijän.

Kannattaako reikää porata palijoo isompaa ku 2x6mm2 kaapeli?
Läpivienti on alla olevan mukane.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/reimo-valkoinen-kaapelilapivienti-85049#spca

Matti Meikäläinen 21.04.2018 11:41

Omassa on ollut kohta 8 vuotta katolla paneelit liimalla kiinni. Eli kulmapalat on vain liimattu kattoon kiinni ja paneeli on ruuveilla kiinni niissä.
Ja hyvin ovat pysyneet. Ainut reikä on kaapelin läpivienti joka kanssa on liimattu kiinni kattoon.

T : Masi

Tommi Lehtonen 21.04.2018 12:05

Itse laitoin johdon katolta jääkaapin tuuletuksen kautta. Irroitin ne neljä ruuvia ja sen pitkänmallisen valkoisen pääliosan jonka alla on hyttysverkko ja sen alla on jääkaapin tuuletuskanava, joka on jotain Finnfoamin tyylistä puristetta. Siihen sopivan kokoinen reikä, tiivistys johdon laiton jälkeen ilmastointiteipillä ja johdot on mahdollista tuoda jääkaapin kummalta puolen tahansa vaunuun sisään ilman että tekee reikiä kattoon ja rikkoo kattoverhoilua. Tarvitaan sisällä kaapin seinään sen kokoinen reikä että näkee missä johdot on ja voi noukkia ne rautalangalla kaapin puolelle ja että liittimet mahtuu. Hyttysverkko ja kansitakas niin ei sade ja hyttyset tule vaunuun. Näin siis Kabe Royal -11.

Sulevi Kallio 22.04.2018 18:42

Kiitos Tommi ! Toi oliki hyvä idea, eikä itelle oo tullu mieleenkää tutkija moista vaihtoehtuva. Täytyypi ens kerra vaunulle mennesä tutkija sun vaihtoehtuva. Oon kyl läpivijenni jo ostanu, mut jospa päällikkö leppys ku saa selityksen, et reijä porraamiselta vältyttää.
Toine huono tahi paremminki "ruma" asija on se, kun katolla vetomatka pitenee. Sillo ku osti paneelikaapelin, ei kaupas ollu muuta ku ruskijjaa, nii oon teheny sit sillä. Ny katolle tulis pisemmästi ruskijaa johtuva, täytys keksijä joku naamijointi siihe.


Kaippa Kabe Classic -13 :ssa on saman moinen ratkasu jääkaapin tuuletuskanavasa.
muokattu: 22.4.2018 18:45
Hemmo Lehtonen 23.04.2018 13:44

Moi Sulevi!
Rautakaupoista yms. löytyy erikokoisia valkoisia kaapelikouruja joissa on teippikiinnitys.
On siisti ja pysyy puhtaassa pinnassa varmasti.
Kuva ohessa omasta rakennelmasta jossa paneelien välissä on kyseinen kouru/lista.

T. Hemmo

Sulevi Kallio 05.05.2018 07:46

Kumpaa johtoon kantsii laittaa päävirta katkasin, miinukseen vai lussaan? Vai onko sillä merkitystä?
Itte mijeltäny, et se laitetaa lussaan, mut kaveri eile sano, et hän laitto sen miinuksee, ku sillai on esim. Volovon kuormureissa, et maata katkotaa. Ei ainaskaa luulis tulevan kipunoita ku maan lyö poikki.

Sulevi Kallio 19.05.2018 08:17

Paneeli on ny asennettu ja kytketty töihin. Kiitokset kaikille auttaneille ja aurinkoisija reissupäivijä kaikille.

Yksi kysymys akkuun liittyven, mimmonen akku olis hyvä?
Nyt vaunusa on paikallaan mbatin 80A . Mut aattelin vaihtaa sen hieman isompaan, mut en tiijä millane kantsis laittaa. Amg, perinteine akku johon voi lisätä akkuvettä, vai mikä?

Juhani Honkanen 27.05.2018 18:17

Itse laitoin 150w paneelin vaunun katolle. Läpivienti taakse vaatekaapin kohdilta, jonne päävirtakytkin, lataussäädin ja lisänäyttö.
Johto paneelilta säätimeen 4 mm2 säänkestävää ja paneelilta akulle 6 mm2 johtoa. 25 A automaattisulake akun + napaan kiinni.

Liitetiedostot

tracer.jpg
Sulevi Kallio 26.10.2018 15:24

Kertokaas viisaat,miten ny toimitaan kun aurinko ei ennää paista riittävästi,et sais akun ladattuva paneelin tuotolla täyteen.
Kun kytkettä vaununna ns.maasähköön, suljettako paneelin puolen virran?
Vai tuleeko akulle verkosa ollesa sähkyvä kahta kautta?

Ihte en ollu varma säätimen kestosta, jotenka tein seuraavan laisen "liikun" . Katkasin paneelilta tulevan sähön järestelemäsä olevalla päävirta katkasimella ja otin sulakkeen pois säätimen ja akun välistä, näin akusta ei pääse sähkyvä säätimeen väärin päin. Toki jouvun esim.ens keväänä tekkee asetukset uuvelleen, kun laitan aurinkosähkön taas päälle.

Olisinko voinu jättää sulakkeen paikallee, iliman että on vaara säätimen hajuamisesta?

Juhani Honkanen 29.10.2018 09:58
Sulevi Kallio

Kertokaas viisaat,miten ny toimitaan kun aurinko ei ennää paista riittävästi,et sais akun ladattuva paneelin tuotolla täyteen.
Kun kytkettä vaununna ns.maasähköön, suljettako paneelin puolen virran?
Vai tuleeko akulle verkosa ollesa sähkyvä kahta kautta?

Ihte en ollu varma säätimen kestosta, jotenka tein seuraavan laisen "liikun" . Katkasin paneelilta tulevan sähön järestelemäsä olevalla päävirta katkasimella ja otin sulakkeen pois säätimen ja akun välistä, näin akusta ei pääse sähkyvä säätimeen väärin päin. Toki jouvun esim.ens keväänä tekkee asetukset uuvelleen, kun laitan aurinkosähkön taas päälle.

Olisinko voinu jättää sulakkeen paikallee, iliman että on vaara säätimen hajuamisesta?

Lataussäätimen pitäisi hoitaa asia, eli voit jättää paneelin lataamaan vaikka piuha olisi tolpassa kiinni. Useimmiten ei erillisiä päävirtakytkimiä aurinkosähkön puolelle edes asenneta.


Tosin olen samaa mieltä kanssasi, että turha on pitää paneelia verkkovirran kanssa lataamassa ja jos satun muistamaan, niin kytken paneelin pois 220V latauksen ajaksi. Samaten jos vaunu seisoo pitkiä aikoja, niin en pidä paneelia päällä jatkuvasti.

Juhani Honkanen 29.10.2018 10:01

Niin tietysti jos on isot akut ja verkkovirtalaturi kaipaa lisää potkua, niin sitten luonnollisesti kannattaa ottaa latausvirtaa myös paneelilta.


Huh että on surkea systeemi viestin muokkauksessa :(

Timo Haapanen 29.10.2018 11:06

Viisi yötä on nyt vietetty Portugalissa, maasähköä ei ole tarvittu. Juuri keitimme aamukahvit (kello täällä 8.56 ) Kananmunia keitin äskettäin munankeittimellä koska siitä ei tule hyöryä autoon. Eilen illalla lämmitin pinaattitortillaa mikrolla. Akut eivät ole moksiskaan, paras ampeerilukema lauantaina sateen jälkeen 15.9A. Nyt menee 7,0 A. Taivaalla ei pilven hattaraa. Kyllä panelit ovat loistava asia.

Silves, Portugal. Aurinko nousee, haikarat lonksuttavat nokkiaan. Kirkonkello löi juuri 8 kertaa, seitsemältä pitäisi jo lyödä, ei lyönyt lainkaan. Vielä ei ole täällä kirkossa kelloja käännetty.

@timppa

Jorma Koso 22.03.2019 10:46

Moi
Itse tilasin Aliexpress.com 2x100w taipuisat ja 1.8kg/kpl painavat aurinkopaneelit (tulivat Espanjasta), toinen silikonilla, ja butaani massalla kiinni vaunun katolle, toisen ripustin vaunu ikkunaan sisäpuolella. Kyllä riittä sähkö, akut 2 x100 ah. Hinta yhteensä säätimineen ja johtoineen ilman akkuja vähän yli 200 Euroa.

Markku Hämäläinen 22.03.2019 15:13

Miten tuo ikkunan sisäpuolella oleva paneeli tuottaa virtaa?
Itse olen harkinnut tuohon makuuosaston tarpeettomaan ikkunaan sijoittaa autinkopaneelin.

Timo Haapanen 22.03.2019 16:45

Tässä kannattaa muistaa että panelin tuoton määrää heikoiten tuottava kenno, eli n. 15X 15 cm osa. Jos yksi kenno on täysin pimeänä on koko paneli pimeä.

@timppa

Markku Hämäläinen 22.03.2019 17:08

Lähinnä mietityttää paljonko muovi-ikkuna syö tehoa. Kannattaako siihen lattaa paneelia.
Auto seisoo päivittän tuo ikkuna auringon puolella.

Timo Haapanen 23.03.2019 13:07

Luulisin ettei sieltä tule oikein mitään. Mulla on yksi 100 W:n irtopaneli jota käytän veneessä, suorassa valossa sen pitää olla kauttaaltaan.

@timppa


Kuvasta näkee ampeerimittarin jonka siihen asensin, näen latausvirran koko ajan.
muokattu: 23.3.2019 13:10

Liitetiedostot

p1080039.jpg
Jorma Koso 26.03.2019 08:20

Hei
Aurinko paneelin kiinnitin ikkunan yläosaan roikkumaan nippusiteen kaltaisilla pikakiinnityslenkeillä ja etuikkunaan/takaikkunaan sisäpuolella, vaihdan sen mukaan miten vaunu parkissa, sähköliittimet pikaliitin tyyppiä ja akuille valmiina johdot etu ja takaosasta ja kun ollaan mökillä niin siirrän paneelin valmiiseen telineeseen . Sähkötuotto: 100 w paneeli mökin päädyssä 45 asteen kulmassa suunta etelään tuotto "100%". Vaunun katolla oleva kiinteästi kiinni liimattu paneeli on virran tuotto verrattuna mökin päätyyn noin 50%, vaunun ikkunassa virran tuotto on 60 -70%.

Jorma Koso 26.03.2019 08:37

Vielä tuosta virran tuotosta, ikkunassa se on lähempänä optimististista asentoa kuin vaakatasossa katolla oleva, eikä tämä mitään mutu tuntumaa ole vaan minulla on kiinteästi asetetut mittarit välissä. Kiinnostavaa oli myös se että mökin katolla oleva yli 10 vuotta vanha paneeli tuottaa virtaa alle puolet verrattuna näihin nykyisiin paneeleihin, jotka jopa pilvisellä säällä lataavat akkuja. Suosittelen ehdottomasti vaunuihin asennettavaksi näitä taipuisia paneeleita jo pelkästään painon takia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.