Asuntovaunun talvisäilytys

RIIHIMÄKI MARKKU 04.10.2007 20:29

Jälleen on taas tulossa räntäsateet, tuiskut ja pakkaset, no en kyllä tässä maalaa piruja seinälle (ilmojen suhteen) ,mutta miten olette suojanneet asuntovaunun talven ajaksi jos säilytätte sitä taivasalla,vai onko ilman suojaa. Olen joka syksy päättänyt että nyt teen jonkun suojan vaunulle,mutta niin se vaan on jäänyt. Onko muuta vinkkiä kuin tehdä patikasta kehikko ja pressu päälle tai tietenkin valmis teltta joka kylläkin on hintava ratkaisu n.1000 ekee. Olen omakotitalo asuja ja säilytän vaunua omalla pihalla.Kyllähän nuo vaunut näkyvät tuolla pihoilla ilman suojaa olevan , mutta kysympähän kuitenkin, Solikka 530:sen kiskoja.

TERVO JARI 04.10.2007 20:40

hakurilla löydät muutaman sata juttua, siis eikus hakemaan. Muista haku joka "osiolle" erikseen, on senverran "aneeminen" hakuri.

Itse tein katoksen vaunulle ja työautolle jotta säilyvät talven yli kunnossa ( Piti hankkia rakennusluvat ). . .Miksei kesälläkin katos ole poikaa ? ?

Saatko rakennusluvan kiinteelle katokselle ? Tarviiko väliaikaisellekkin rakennusluvan ? ? Mitä asemakaava "sanoo" asiaan ? ? Kantsii selvittää ettei tuu vaikeuksia . . .

Jari

KORPPI SEPPO A J 04.10.2007 22:17

Laita kakkosnelosia, tarvittaessa paksumpiakin, poikittain katolle. Pressu niitten päälle, jonka kiristät päistä tassuihin. Varaa niin leveät puut, että ilma vaihtuu luukuista. Ei ole kallis. Väitän, että ajaa suojausasian. Saa tietenkin ylettää puoli metriä sivuseinien ulkopuolelle, niin seinätkin on aika hyvässä turvassa.

SAATSI KEIJO 05.10.2007 23:17

Moro, juuri sain valmiiksi pressukatoksen Solikka S5:lle. Hankin K-raudasta 8 kpl 45 asteen metallisia kiinnityskulmia 50x50 soirolle ja n. 80 jm soiroa ja kevytpeitteeen sekä isoja maahan lyötäviä "nauloja". Lisäksi käyttelin talonrakennuksesta jäänyttä lautaa tukemaan pressua ja koko rakennetta, muuten liian harva. Hintaa tuli siinä reilu 150€ ja aikaa meni kaksi (pitkää) iltaa. Mitat siinä 7 x 3,5 m. On kyllä hieno ja toimiva. Sellaisen vinkin kuitenkin antaisin että kannattaa koota osa kerrallaan pystyyn asti, meikäläinen kasasi katon lappeet kokonaan maassa ja sehän painoi aika lailla ja oli hurjaa touhua pystyttää yksinään...

VÄLIMÄKI ARI 06.10.2007 21:29

Eikös nämä ole suunniteltu ulko käyttöön.Eli tarviiko sitä peitellä? Mitä hyötyä? Ehkä tyhmiä kysymyksiä,mutta aloittelijalle(minulle) tarpeellisia.

LAHTI ANTTI 07.10.2007 09:47

Ari. Ainakin minä olen ostanut ulkokäyttöön soveltuvan vaunun, joka on taivasalla ollut nyt yli 17 vuotta. Myös liikenteessä kesät, talvet. Lumia tietenkin talvisin joutuu poistamaan katolta aina välillä. Siinä mielessä katos suojaisi, muuten en näe sille tarvetta.

ANGERIA HEIKKI 07.10.2007 14:22

Jos haluaa pitää vaununsa/autonsa kunnossa ja siistinä, niin suoja on hyvä olla. Eipä nuo kulkineet ainakaan parane jatkuvassa lumikuormassa tai räntä-/vesisateessa. Kyllä tuolla liikkuessa näkee, kuka on pitänyt vaunuaan tai autoaan taivasalla aina. Jatkuva kosteuden ja lian läsnäolo pilaa maalipinnan ja tiivistykset. Tällähän on merkitystä myös jälleenmyyntiarvoon.

Sehän on tietysti jokaisen oma asia, miten tavaroitansa säilyttää.

LAHTI ANTTI 07.10.2007 19:00

Mutta Heikki.

Onhan vahat keksitty jo ajat sitten. Kun vaunun/auton vahaa vuosittain, niin ei sään vaihtelut pääse niin herkästi vaikuttamaan ulkokuoreen. Eikä ainakaan mun 17 v. vanhassa kulkineessa ole tiivistykset mitenkään pettäneet. Myös talvella jos on ollut suolattuja tieosuuksia, niin pyrin huuhtelemaan "mössöt" pois vaunusta. Tietenkään se ei pakkasilla onnistu, mutta on niitä suojakelejäkin talvella.

SAATSI KEIJO 07.10.2007 21:03

Suurin osa vaunuistahan talvehtii ilman mitään suojaa eikä mitään käy mutta en itse halua ottaa tarpeetonta riskiä kun aika pienellä vaivalla sain vaunun pressukatokseen suojaan.

Pahin ongelma talvella ulkona säilyttämisessä ymmärtääkseni liittyy siihen että kun lumi suojakelillä sulaa ja menee vetenä saumoihin ja hiushalkeamiin ja sitten kun taas pakastaa se avaa saumoja ja suurentaa halkeamat. Toki lunta voi poistaa mutta siinäkin on oma hommansa eikä kaikki lähde kumminkaan ja putsaaminen myös naarmuttaa vaunun pintoja.

Toinen tärkeä asia talvella lienee kosteuden poisto vaunusta. Varsinkin vaunun vanhetessa tulee ummehtunut tuoksu kun tekstiilit ja muut huokoiset materiaalit imee ilman kosteutta. Vanhempieni vaunu aikanaan talvehti talvesta toiseen kylmänä ilman suojaa ja alkoi noin viidessä vuodessa tuoksua epämiellyttävältä. En tiedä oliko kosteusvauriota ulkokuoressa mutta näin joka tapauksessa kävi. Itse pidän tällä hetkellä sähkölämmitystä Solikassa pienellä päällä. Harkitsin myös kosteudenpostajan ostoa mutta en ole löytänyt hyvää myös pakkasessa toimivaa. Jos löytyy tietoa niin kertokaa mikä ja mistä saa.

LAHTI ANTTI 07.10.2007 22:39

Keijo.

Itse olen vaunussa useana vuotena pitänyt lämmön päällä vaunun omalla sähköpatruunalla. Lämpötilan olen säätänyt noin +6°-+8°. Ei ole kosteus haitannut ja on mukava ollut lähteä matkalle, kun esilämpö on ollut vaunussa. Seinät, lattia ja katto lämpöisenä. Kustannuksia se tuo noin 200-220€/v. mutta ei talouteni ole siihen kaatunut. Se raha menee vuoden aikana paljon turhempaankin. Mitään erityisiä kosteudenpoistajia en ole tarvinnut. Tästä asiasta keskusteltiin viime vuoden lopulla paljonkin näillä palstoilla. Jos vaunu on koriltaan kunnossa, ei sinne saumoihin tai muuallekaan vettä mene. Jos kori vuotaa, se ilmenee jo kesäsateella eikä lumen sulaessa talvella. Tietenkin katos on siinä hyvä, ettei silloin tarvitse lunta poistaa talvella katolta. Muuta ihmeellistä syytä en siihen näe.

TUOMI JYRKI S 08.10.2007 17:19

Antti kirjoitti asiaa. Minä olen kaikki vaununi pitänyt ulkona taivasalla ympäri vuoden. Pesty ja vahattu joka kevät. Ei ongelmia. Vaunut ovat olleet vuosittaisessa huollossa ja kosteusmittauksessa. Kuivia ovat olleet. Toisaalta ei kai se vaunutelttakaan tai muu suoja pahitteeksi ole, jos on mahdollisuus sellainen pystyttää.

RIIHIMÄKI MARKKU 08.10.2007 17:59

Kiitos tästä vinkistä, tämän tyyppistä suojausta harkitsinkin, joten toteutukseen menee. Kyllä mielestäni vaunun suojaus kannattaa(etenkin jos vaunua ei käytetä talvisaikaan), onhan se selvä että vuosien saatossa pitkän talven ja kaikenlaisten kelien vallitessa,kun lumet välillä sulaa ja taas jäätyvät niin on siinä liitokset koetuksella ainakin katon osuudelta. Onhan tästä näköjään montaa mielipidettä, mutta onpahan ainakin keväällä katolta pienempi kerros törkyä jynssättävänä vaikka kuinka hyvin olisi katto ollut vahattuna.Eikun syksyn jatkoa.

HANNILA ISMO 09.10.2007 08:03

Pidä vaunussa talvella lämmöt päällä,niin mä oon tehny jo muutaman talven eikä mitään ongelmia,+10c riittää. Ei tarvi puljata kaikennäköisten tyhjennyksien kanssa,tuuletus toimii,ja katto pysyy kevyenä. Joku saattaa sanoa et tulee kalliiks,mutta se on pieni lasku jos on varaa hankkia (Suomesta) 35-40t€ vaunun.

SAATSI KEIJO 09.10.2007 20:49

Joo kyllä aion pitää lämmön päällä vastakin. Syksyä kaikille!

SUORTTI ANSSI 12.10.2007 14:30

Itse rakensin vaunulle puurakenteisen katoksen. Siellä pysyy hyvin suojassa. Ei tarvitse lumia katolta luoda ja ilmanvaihtotiet katolla pysyvät auki. Eikä pestä niitä nokivalumia seinistä, joita siihen taivasalla ilmestyy, kesät ja talvet.

VARIS VESA 12.10.2007 18:49

Eihän siinä mitään haittaakaan voi olla, jos auton/vaunun säilyttää katoksessa silloin kun sillä ei liikuta. On vaan tärkeää muistaa jättää riittävä tuuletus. Meillä on etuseinä aina kokonaan ylhäällä ja takaylänurkassa tuuletusaukot aina auki. Jos vielä raaskii pitää pientä lämpöä päällä, ni mikä ettei. Truma 6000 EH voi vaikka olla 900:lla watilla ja esim. asennossa 1. Näin n.100 watin teholla ylläpidetään pientä lämpöä tasaisesti ympäri kämppää. Ei paha.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.10.2007 19:57

Ja jos ulkona, niin sen verran "vinossa" että vesi ei jää makaamaan katolle. Toinen tärkeä asia on keventää pyörien kuormaa esim pukeilla!

VIITANEN MARKKU 15.10.2007 22:08

Edellä tuli paljon tärkeitä juttuja, mutta korostan vielä tärkeintä: vaunun tuuletus on oltava riittävä kosteuden poistumiseksi ja homeen ehkäisemiseksi. Mikäli vaunua pitää taivasalla, on huolehdittava, että kattoluukkujen ympäristö on puhtaana lumesta. Jos rakentaa katoksen, niin siltä vaivalta säästyy ja samalla välttää kattoluukkujen rikkoutumisen, mihin on erittäin suuri vaara kun kovilla pakkasilla tekee katolla lumitöitä.

Jos lisäksi haluaa maksimoida tuuletuksen, niin +5 astetta peruslämpönä estää kosteuden muodostumisen vaunuun ja ilmanvaihto toimii lämpöeron turvin. Kosteuspallo tai -purkki vielä maksimoi kosteudenpoiston (sitä kannattaa kyllä sitten seurata, silla viime talvena sain sen tyhjentää melkein kerran kuussa). Varmuuden vuoksi se kannattaa vielä sijoittaa lavuaariin tai suihkukaukaloon. Jotta vaunu pysyy muuten kuivana kannattaa lisäksi kaikki ovet ja kaappien ovet avata.

Renkaiden pyöreänä pysymiseen auttaa pukit akselin alla. Ei välttämättä pyörät ilmassa, mutta keventämässä kuitenkin. Tallat eivät ole tätä varten! Jos niillä pidetään vaunua "ilmassa" voivat ne pahimmassa tapauksessa vääntää vaunun koria talven aikana ja keväällä ei enää ovet isty ja lukot remppaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.