Asunto-osan lämmitys moottorin lämmöllä

Hannu Sankala 08.04.2022 09:58

Moi,
voinko kytkeä Alden lämmönvaihtimen lämmityskierron päälle ajon aikana lämmittääkseni asuinosaa moottorin hukkalämmöllä? Käsittääkseni Alden pumppu kierrättää moottorin puolen jäähdytysnestettä? Vai kiertääkö moottorin jäähdytysneste joka tapauksessa lämmönvaihtimen kautta?

Tapani Pokkinen 08.04.2022 10:23

Hannu, oletkos ryhtynyt Pelle Pelottomaksi?
En ole vielä koskaan nähnyt kytkentää vetoautosta vaunuun, missä vetoauton moottorilämmöllä vaunua lämmitetään.

Hannu Sankala 08.04.2022 10:45

Kyseessä on sama toiminto toisin päin kuin moottoria lämmitettäessä. Minua vain pelottaa mahdollinen häiriö, jos moottorin jäähdytysnestettä kierrätetään kahdella pumpulla. Asuntoautosta on kyse.

Vesa Hakala 08.04.2022 11:12

Kaksi erillistä kiertoa.

Esa Ojala 08.04.2022 11:24

Sitä varten se lämmönvaihdin siellä on. Asetat vain alden ohjauspaneelista haluamasi lämpötilan, kaasua ei tarvitse kytkeä päälle. Termostaatti ohjaa aldea kuten muulloinkin lämmitettäessä kaasulla tai sähköllä.
Alden ja moottorin nesteet eivät ole tekemisissä toistensa kanssa.


Ja sitä erillistä kiertopumpun kytkintä ei tule käyttää. Sitä tarvitaan vain, jos haluat lämmittää moottoria aldella.
muokattu: 8.4.2022 11:27
Markku Hämäläinen 08.04.2022 11:38

Hannu, oletkos ryhtynyt Pelle Pelottomaksi?
En ole vielä koskaan nähnyt kytkentää vetoautosta vaunuun, missä vetoauton moottorilämmöllä vaunua lämmitetään.

Se, ettei ole ko. viritystä nähnyt, ei tarkoita etteikö sellaista olisi tehty.
Minun kaveri lämmitti Soliferia auton moottorin lämmöllä ajaessaan.

Harri Halinen 08.04.2022 13:55

Minullakin oli tuollainen lämmönvaihdin omassa matkailuautossani mutten koskaan tullut kolmen vuoden aikana käytettyä.
En nähnyt sitä tarpeelliseksi niiden muutaman siirtymistunnin ajan "säästääkseni" jotain. Koetin laskea saavutettavan säästön mutta summat jäivät niin pieniksi etten katsonut tarpeelliseksi.
Sen sijaan pari kertaa kokeilin talviaikaan moottorin lämmittämistä mutta eipä sekään ollut tarpeellista kun käynnistyi muutenkin hyvin.
Kaasupannu lämmitti hyvin auton ajoaikanakin.

Hannu Sankala 08.04.2022 13:59

Kiitos vastauksistanne. Siis kaasu vaan pois päältä ja lämpötilatavoite Aldessa kohdilleen ja menoksi.

Tapani Pokkinen 08.04.2022 14:16

Hannu,
Kyllä se Alden kiertovesipumppu pitää laittaa käyntiasentoon, siis että käynnistyy termostaatin mukaan. Sen sijaan sitä pumppua mikä kierrättää moottoriin, moottoria lämmitäessä ei tarvitse käynnistää.
Toinen on, että mitä kylmemmät kelit niin ainakin Ivecopohjaiset moottorit tarvitsevat nokkapeitettä pysyäkseen Alden kanssa käyntilämmössä.
On muuten uskomatonta miten paljon enemmän vajaalämpöinen moottori kuluttaa, äkkiä 2L 100km.
Uudelleen ohjelmoinnin jälkeen Ivecon 2.3 moottori on todella huono lämpiämään ja jos otat lämpöä ohjaamoon niin pian jo nollakelillä pitää laittaa suojaa jäähdyttimen eteen.

Jari Ahola 08.04.2022 15:00

Niin, siis kun matkailuautosta olikin kyse.

Riippuen hieman siitä onko l-vaihdin kytketty sarjaan vai rinnan (jonkin patterin kohdalle), pitääkö mihinkään pumppuun/hanaan koskea siirron päälle laittamiseksi.. ja mikä Alde 3000/3010/3020 ja millä ohjauspanelilla on..

Mulla 3010+mekaaninen paneli, vaihtimen (13kW) sekundääripiiri kierrossa sarjassa ja ennen 1. patteria (pannun kiertosuunnassa). Ideana se, että kesällä lämminvesi lämpenee vapaakierrolla takaperin vaikka Alde ei olisi edes päällä. Lämminvesi nousee ylös tuplapohjasta, jonka yläpuolella Alde. Kesä helteellä hieman lähtee liemet kiertoon ja hohkaa lämpöä, mutta jos primääri puolella olisi ohituskierto/venttiili, niin jäisi tuo ominaisuus.

Viileällä/talvella taas riittää, että oik. puoleisin vipu panelissa on keskellä (pannu päällä ja termari ohjaa pumppua). Muut (vas +kesk) saa olla missä asennossa vain - ei siis haittaa vaikka kaasukin on päällä ja 230V vastukset.. pumppu lähtee päälle ja jonkin ajan kuluttua myös kaasuliekki, jos lämpö ei riitä kierrossa. Huoltoasemalla tmv. poiketessa ei tartte koskea mihinkää, eikä tupa kylmene vahingossa, vaan käyttää kaasua. Vaihtoehtona on laittaa vaikka Eberi päälle, joka on samassa moottorinkierrossa vaihtimen primääripiirin kanssa; sarjassa. Samoin ylimääräinen kv-pumppu, jolla ajetaan tarvittaessa Alden puolelta lämpöä kylmän moottorin esilämmittämiseen ½h enne starttia.
Ainakin 2.2CDI mersun kone on rääkin alla, että maantievauhdissa mittari näyttää +80C koneessa vaikka ulkona -10-20C pakkasta. Nokka ei ummessa, mutta pohja on aika integroidusssa tiukasti ..
Kotona pari päivää ennen reissua kun laittaa tuon lämpiämään, niin ei +21C sisälämmöstä, lämpimästä lattiasta ja vedestä tarvii luopua vasta kuin reissun jälkeen. On oikea talviauto, jossa Aldea voi lämmittää Eberillä, jos kaasu loppu.. Kaasun kulutus talvireissuusa on aika pientä kun liikkeellä ollessa sitä ei kulu - ainakin liikkuvalla, yöt ainoastaan.

Esa Varonen 08.04.2022 16:31
Hannu Sankala

Kiitos vastauksistanne. Siis kaasu vaan pois päältä ja lämpötilatavoite Aldessa kohdilleen ja menoksi.

.... ja lisäksi vielä sulkuhana auki lämmönvaihtimen piiristä. Muuten ei moottorin lämpö kierrä vaihtimelle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.