aloittelijan toimet talvisäilytystä varten?

TUHKANEN JUKKA 15.10.2007 23:38

Tervehdys! Nukuttaa jo mutta ajatelin kuitenkin kysäistä että mitä kaikkea pitää muistaa kun vaunun pistää seisomaan talveksi. Vaunu on 550 Solifer -04 ja tarkoitus olis peittää se pressulla ja tyhjentää vesisäiliöt sekä käyttövesi että wc-vesi. Onko noihin tyhjennyksiin jotain jippoja ja mitä muuta pitää tehdä. Otanko akun irti, mahdollisuus on jättää verkkovirta vaunuun jolloin se lataisi akkua, vai kuinka? Onko lämmitysjärjestelmän nesteet (alde ja lattia/patterilämmitys) liikkeen huollon jäljiltä normaalisti siinä kunnossa että kestää pakkaset. (Pitänee kysyä k.o. liikkestä myös:). Lämmön voi jättää mutta onko se tarpeellista/haitallista /hyödyllistä. Kuluuko joku pumppu esim jos hyrrää koko talven tai onko silläkään merkitystä? Kysymykset lienee esitetty aikaisemminkin joten myös linkitys vanhaan keskusteluun käy mainiosti, itse en onnistunut löytämään! Kiitos ja Hyvää yötä, lueskelen huomenna mielenkiinnolla! Ensimmäinen vaunu ja ensimmäinen talvi kyseessä! t. tuhkasen jukka

VARTIAINEN JOUKO G 16.10.2007 00:54

Peijakkaan TJ - kysyt sä vanha kehäkettu ihan tosissas noita vai pistitkö ihan vaan keskustelun syötiksi? ;)

TERVO JARI 16.10.2007 06:45

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/jasenkeskustelu/?x26564=4195928

"Aika tuore"

Mutta taitaa olla silti "ketunhäntä kainalossa" . .

Jukkalle: Käytä hakuria, juttua asiasta on pilvinpimein. . .

Tuossa ens hätiin . . . :http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=Search&Order=-submit_date&q=talvis%C3%A4ilytys&nickMid=

Jari

PALIN MATTI 16.10.2007 11:49

Peittää? Asentovaunu? Siis häh? Käsittääkseni kaikki matkakulkineet ovat suunnitellut ulkokäyttöön kestämään tuulen ja sateen tuiverruksen sekä myrskyjen pauhun. Esimerkiksi vesisateessa ajaminen on vaunun rakenteille monta sataa kertaa turmiollisempaa kun vapaan taivaan alla sateessa seisominen. Sateessa ja loskassa ajettaessa pääsee vesi iskemään rakenteisiin alakautta, normaalin valumajärjestyksen sijaan.

Jos taas aiot käyttää vaunuasi talvella. niin silloin sellainen avoseinäinen katos on paras säilytyspaikka. Silloin voi lähteä liikkeelle milloin haluaa ilman lumitöitä. Pressulla peittäminen; kuolleena syntynyt ajatus. Unohda sellainen.

TUHKANEN JUKKA 16.10.2007 20:14

Kiitos, aika nopeasti sain tuon kehäkettu-arvonimen, tällä kertaa kyllä ilman ansiota. Kyllä mä aivan tosissani näitä kyselen ja sainkin toisessa viestissä ohjeita hakuun. Ei se pieni harjoittelu vielä kehäkettua tee, noviisi mä olen vielä pitkään. Jatketaan harjoittelua! t. tuhkasen jukka

VARTIAINEN JOUKO G 17.10.2007 23:36

Kyllä mä oon Jukka yks lukihäiriöinen pönttö ja palikka! Miten voikin sotkea sun ihan selvästi kirjotetun sukunimes Tenhuseksi - samperi sentään. Sillä sua nimittelin vanhaksi kehäketuksi kun tämä lukihäiriöni Jukka Tenhunen on täällä palstoillamme tuo mainitsemani vanha kehäkettu. Anteeks tuo töppäykseni. Mutta toinnii - aloittelijana tuo kysymyksesi on kyllä ihan aiheellinen ja hyvä että olet saanut asiallista opastusta. Enpä itse tuohon aiheeseesi enempää sekoile ettei tulisi lisää töpeksittyä ;)

PUMMI KATI 18.10.2007 10:56

Tätä talvi"säilytys" -asiaa olen minäkin aloittelijanan pohtinut ja ajatellut turvautua tähän Sir Palliinin logiikaan (lähinnä tosin siksi, että siinä on vähiten hommia. Tässä vaiheessa).

Yhtä kuitenkin mietin: voiko käydä niin, että jäätyvä (tai tarkkaan ottaen sulava) vesi on ennen jäätymistään uinut johonkin väliin tai rakoon ja repii sitä isommaksi - talvesta toiseen, kunnes pääsee sisälle tai eristeisiin saakka.

Minä kun en oikein tiedä onko ulkokäyttöön tehty vaununi tehty talviulkokäyttöön. Pohjoismaalaisessa Göteborgissa tehty veneeni nimittäin ei ollut, ja varvaslista "irtosi" tällä mekanismilla ja merta alkoi löytyä pieninä määrinä veneen sisäpuolelta. Jokon väärä paikka merelle.

Tuo Pefletin pahvilaatikkotehdas kun on tuhat kilometriä etelämpänä niin kuin on niiden pahvilaatikoiden suurimmat markkinatkin.

Sanokaas nyt te vanujanne ilman erillistä suojaa vuosia säilyttäneet konkarit, että kuinka on käynyt? Irvistääkö listat ja onko kattoluukut irti raameja myöden?

Pytää ystävälisesti jorma

PALIN MATTI 18.10.2007 12:20

Kuten varmaan Kati, eli Jorma, ymmärsit kommentistani, ni mie tarkotin ehjää vaunua. Siis sellasta, joka on eelleenkin tiivis ylhäältä päin tulevalle veelle, ym skördälle. Vuotava vaunu vuotaa tietysti samalla tavalla kesälläki ku talavellaki.

Vaunun mallista riippuen, kannattaa se säilytykseen asetettaessa kallistaa semmosseen asentoon, ettei mittään lammikoita pysty katole jäämään. Ja rattaitten alle kannattaa laittaa jokku kovikkeet, jos pehemeämäle maale sen parkkeeraat. On helepompi lähtiä liikenteesseen sitte kevväälä, ku alakaa aurinko lämmitellä.

Ja kovin paksua lumikuormaakkaan ei sinne katola kannate päästää kertymmään. Eikä myöskään helemojen ympärile. Pittää päästä tuulen huuhtommaan sitä vaunun alustaaki.

PUMMI KATI 18.10.2007 14:13

..mutta kun se vesi on niin tavattoman ohutta?

Meillä päin sen viskositeetti niinkin vähän kuin 1 milliPascalsekuntia.

milli = tosi vähän (huonommilla silmillä sitä ei edes näe) pascal = painetta (samaa jota tarvitaan kun on paskal) sekuntti = aika lyhyt aika (ei ehdi tehdä juuri mitään)

...jos se kumminkin mahtuu johonkin ehjän katon ja ehjän katolla olevan ehjän sauman väliin?

Jossei mahdu, niin se on hyvä juttu!

Minä vähän kuivaharjoittelin sitä lumenluontia katolta: käsi 70cm + lumiharja 30 cm tekee vasta metrin. Kahden ja puolen metrin levyiselle katolle jää puolimetriä leveä cherokee lumiharjas. Ja silti siinä hommassa väsyy käsi. Eikä se ole muutenkaan mukavaa. Tuo lumenluonti katolta tikkailla taiteillen.

Me kun hankimme vaunun jotta sen kanssa olisi vaan pelkkää kivaa;-) Koskaa ei irtoa ruuvi, eikä mene viemäri tukkoon, eikä lakkaa lämmitin lämmittämästä, eikä mene viemäri tukkoon, eikä juomavesi juomattomaksi, eikä kakkasäiliö täyty, eikä.....

Toisaalta, kun mittailin sähkönkulutusta pidettäessä vaunun sisälämpötilää 10 asteisena olosuhteissa, joissa ulkolämpötila vaihteli pienestä yöpakkasesta alle kymmenen asteen päivälämpötilaan, sähköä kului 10kWh/vrk. Niettä johonkin sitä lämpöä sieltä sisältä hävisi.

Luulen, että ylös katolle. Niinpä nämä varsinaisen suomen lumet ei siinä katolla kauaa viihdy, jos maksaa euron (talvipäivässä) siitä että sähkö tekee lumityöt.

En minä laiska ole. On vaan kivempi tehdä kivoja asioita;-)

Jorman aikaansaamaa suun, eikun näppäimistön soittoa.

RAUTIAINEN KARI 18.10.2007 19:09

Älä peitä. Siihen kun laittaa muovipussin päälle niin ei kuiva ollenkaan. Paljon on vaunuja tuhottu peittelemällä.

Käyttövesi pois. Puhaltelet kaikki auki.

Akku lämpöseen ja pari kertaa talvessa lataus.

Vaunuun ei mitään päälle, eihän siellä akkuakaan. Ei mitään pumppuja tai muutakaan, hittojako ne siellä surisisi. Toisaalta sama, päällä tai ei jollei ole virtaa.

Paskapöntön reikeliin tilkka glyseriiniä tai glyseriinipohjasta siihen tarkoitettua ainetta ettei kumit pahene talvisaikaan. Vaikka kestää 10 vuotta ilmankin.

Jos oikeen viitteliäs niin pikkasen sitruunahappoa vesijärjestelmään niin ei kevärauringon lämpö ala kasvattelemaan levää.

TUHKANEN JUKKA 20.10.2007 12:00

Kiitos Rautiaiselle ja kaikille muillekin keskusteluun osallistuneille. Eiköhän näillä eväillä saada vaunu talvehtimaan, huomenna ajattelin hoitaa homman ja jäädä odottelemaan kevätaurinkoa. Talvenhan voi käyttää ensikesän matkojen suunnitteluun :) t. tuhkasen jukka

HYTÖNEN REIJO T 20.10.2007 21:02

Että vanhoilla päivillä piti ruveta vihertämään niin,että on ihan pakko kysyä pitääkö niitä lämpöjä todella hehkuttaa siellä vaunussa talven. Ei se ole kustannuskysymys vaan ekologinen ajattelutapa. Ja jos on pakko niin sitten on mutta olis hyvä ajatella tätäkin puolta.

Vapaa ajan tarviketalon luettelossa on monia vaunulle tarkoitettuja kokopeitteitä mutta kun tuo saksa ei ole hallussa.Olisko ne jotain uutta kangasta joka hengittäis vai miks sakuissa niitä käytetään.

Mulla oli -87 LMC.Siinä sivuilla kulkeva kattolista näytti valskaavan kosteutta.Kun poistin muovisen haperon koristelistan niin alta paljastui ruuvi rivistö joista kaikki oli löysällä,monet useita kierroksia.Aikaa myöten löystyneet.

HAAPAKOSKI OSSI 21.10.2007 21:54

Jos vaunussa on kasko, kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön ja laittaa seisomaan kevättä odotellessa. Oikeasti "seisomassa" on vain kolarointivakuutus eli palo varkaus ja ilkivaltaongelmat on kuitenkin kunnossa talvellakin.

Ossi

TUHKANEN JUKKA 22.10.2007 09:38

Suurkiitos, vakuutuksen muutos olisi unohtunut, en edes tullut ajatelleeksi kun en ole tottunut "sesonkivakuutteluun". t. tuhkasen jukka

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.