Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Alde Compact 3030 vuotaa vastuksien juuresta

Jarmo Hakala 17.4.2026 21:16

Neljä vuotta vanha Alde 3030 vuotaa vastuksien juuresta pakkasella. Huomasin talven jälkeen, että oli vuotanut säiliön tyhjäksi jäähdytinnesteistä. Pahimmillaan oli pakkasta -25 astetta. Kiristin pantaa, jonka luulin vuotaneen keskutelupalstojen perusteella.
Laitoin uudet nesteet ja lämmitin kuumaksi, niin ei vuotanut. No kolme päivää meni ja lämmitin jäähtyi, niin huomasin et oli tihkunut vastuksien juuresta, jossa oli myös hapettumaa mutterien ympärillä. Lämpötila nollan paikkeilla, kun uusi vuoto oli tullut.
Mitä neuvoksi?
Kuinka paljon on muilla ollut vastaavia tapauksia? Onko maanantai painos minulla?
Yritin kiristää vastuksien mutteria, mutta ei onnistu, kun kierrettä liian vähän näkyvissä, jotta pystyisi pitämään kiinni kunnolla.
Pannu vielä irrallaan, kun sitä olen tutkinut, joten miten edetä? Luultavasti lämpöisellä kelillä ei vuoda, mutta loppusyksyä mietin.

Heikki Ikonen 18.4.2026 05:18

Ei muuten maksa paljoa: valakosta putki teippiä het monta kierrosta, semmonen pikku köntsä, mutterin alle vastuksen jenkaa vasten, estää neste vuodon kierrettä myöten. Mutteria löysälle semmonen 3 mm rako, siihen mutterin ja laipan väliin teippi köntsä, mutterin kiristys momenttiin. A'vot - seurantaan. Noita vastuksen kiinnitys muttereitahan näyttäis olevan het monta.
Nuin Köppä Ukkona kokeilisin, heleppo ja halapa testi.


Vuotanut nestehän jää sinne auton rakenteisiin, jonnein lattialle - ei hyvä. Vuotoa ei aika korjaa, vaan pahentaa. Vuodon SYY: Miksi vuotaa?? Pieni tiiviste + sen materiaali muuttuu ajan ja lämpötilan (pakkasen) vuoksi kovaksi - kylmä, paineeton neste hiipii jenkaa myöten ulos. Lämpimänä, pehmeänä ei vuoda. Tuo halpa, yksinkertainen teippi "patentti" on mulla toiminut, uskoo ken tahtoo.
muokattu: 19.4.2026 03:40

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.