Akun napa hapettuu.

Seppo Laine 01.09.2017 19:37

Akun napa hapettuu vaunussa. MIstähän voisi johtua. VAunussa parin vuoden ikäinen 100 A h akku. Ja kesän ollut päällä 80-90 paneeli, arvoissa vähän toleranssia. Pistin paneelin pussiin ja tarkastin akun, oli vanha vaiva, eli plus (?) napa kehittää hapettumakarstaa. Asiasta kerran puhuin liikkeessä joka myy akkuja, tarjosivat sellaista legeerinki palikkaa väliin laitettavaksi, jonkinlainen anodikappale se on (vaiko katodi)
MIhin hittoon sen vaunussa laitat maihin. ??? ON vissiin noita venehommia se. MUtta mistä moinen hapettaminen johtuu. VUotaako siitä jotain maahan Muttaku akku on muovikotelossa joka on tuuletettu. OLisiko ylilataustilasta kyse. Ei kosteutta ainakaan havaittavissa määrin. MInulla on paneelin kanssa halvemman luokan lataussäädin, kannattaisikohan vaihtaa parempaan josta selviäisi enemmän mitä tapahtuu akussa.


Saattoi se olla kyllä miinusnapakin. En nyt muista tarkkaan. Samaa karistaa ollut ennenkin. VIimeksi meni kenkä vaihtoon. JOtain pitäis ratkaisua löytää.
muokattu: 11.11.2018 22:27
Mikko Tamminen 01.09.2017 19:45

Hiukan vuotaa navan ja kuoren välistä. Napa vissiin saanut kovempaa kohtelua ja irronnut hiukan kuoresta. Ei passaa koputella kiinni eikä väkisin irroittaa. Irroita kenkä ,puhdista ja laita vaseliinia juureen ja takaisin kiinni.
Ei se vika sillä korjaannu mut hiukan vähentää hapettumista.
Jos akun irroitat kokonaan niin pese kuumalla vedellä sillä lähtee hyvin puhtaaksi.

Seppo Laine 02.09.2017 19:59

Ok, puhdistus on vissiin ainoa hoito tähän tautiin. Eli VV huolto(vettä ja vaseliinia)?

Markku Laakso 03.09.2017 12:26

Ennenvanhaan hapettumaa torjuttiin akun kengän alle laitetulla öljytyllä huoparenkaalla mutta ei niitä taida enää olla myynnissä. Toinen konsti on sprayvaseliinia kengän päälle.
Hapettumisen syy on tuo Mikon mainitsema vuoto navan juuressa.

Markku

Matti Janhonen 03.09.2017 13:33

Tuo vuoto on usein itse aiheutettu tai asentajan aiheuttamaa.
Naputetaan vasaralla ja jopa lyödää akun kenkää kartioon napaan. Sitä ei saisi tehdä koskaan.
Kun napa ja kennoston runko on suhteellisen pehmyttä lyijyä niin lyönnistä aiheutuu helposti rakenteen muodonmuutos ja samalla vuotava navan juuri..

Timo Haapanen 03.09.2017 16:32

Putsaa se huolella ja liimamassaa nätti palko siihen juureen.

@timppa

Seppo Laine 03.09.2017 19:51

Ok, pitää putsata kunnolla ja brylkreemia kutreille. on vain niin helkutin tautisesti laitettu sinne penkin alle. Siihen on kanssa lisätty monta ylimääräistä narua. Kannattaisikohan laittaa erillinen kisko plussalle ja miinukselle, niin ei akunkenkä verso liikaa. On tuo Ruotsalaisten alkuperäissyötöt vähän köyhasti laitettu alunperin..

Antero Läikkö 06.11.2018 18:03

Veneakku, Talvihoito
Suosittelen molempien napojen irrottamista. Samalla puhdistetaan kenkä ja napa. Navan juureen öljytty huoparengas. Ei tarvitse sotata kätösiä vaseliineisssa. Talveksi jatkuvaan ylläpitolataukseen. Laturin voi toki välillä viedä hoitamaan auton akkua.
Huoparenkaita saa vaikka täältä: hevimiehet(at)gmail.com

Teemu Eerola 09.11.2018 18:17

En suosittelisi pitämään akkua jatkuvassa "ylläpitolatauksessa", mikä on akkukauppiaiden parhaita myyntitykkejä. Tuhoaa akun ennenaikaisesti. Akku kaipaa välillä purkamista ja taas latausta. Kunnossa oleva akku, missä ei ole kuormitusta , kestää ilman latausta talvellakin pari kuukautta ja ylikin.

Entisaikaan hapettumaa ja valkoista töhnää sanottiin syntyvän ylilatauksessa ja akun kannen ollessa likainen, mistä syntyi vuotovirtoja. Kenkien puhtaus ja niiden kunnollinen kiinnitys on aina hyvästä.

Juhani Halmeenmäki 11.11.2018 22:27

No, oikea ylläpitolaturi kyllä osaa tunnistaa, koska akku kaipaa latausta, eikä paahda akkua.
Omissa kulkimissa akut kestääkin poikkeullisen kauan, kun niitä ladataan "liian" usein, aina kun jännite uhkaa laskea liian alas. Syväpurkaus lyhentää aina akun ikää, ja alle 12,4 V ei jännitettä kannata päästää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.