1500 kilon veto 1.8 diesel focuksella

ALANKO LEENA 15.10.2007 14:00

Focuksen vetokyvyksi ilmoitetaan 1500 kiloa jarrullisena, 85 kW ja 280 Nm. Jaksaisiko se vetää Hobbyämme, jonka kokonaispaino on juuri tuo 1500 kiloa? Useinhan suositellaan, että rekisteriotteeseen merkitystä painosta pitäisi vähentää 200-300 kiloa... Luulisi tuon 280 Nm:n riittävän, ettei olisi valmistajan rajoituksia vaihteistolle, yms...

LAHTI ANTTI 15.10.2007 15:20

Kyllähän se varmaankin jaksaa vetää, mutta kovin suuria tehoreserviä ei taida löytyä. Ja kannattaa huomioida vielä, vaikka vaunun kokonaispaino (kytkentämassa) paperilla tiedetään, niin varsin usein sitä ylimääräistä painoa kertyy mukaanotetuista tavaroista. Ja silloin saatetaan olla tilanteessa jolloin vaunu vie autoa eikä auto vaunua kuten pitäisi. Ja Focuksen omapaino on noin 1400 kg. Mielestäni vähän arveluttavaa, kun raskaampi massa roikkuu perässä koukun nupissa kiinni. Mutta eiköhän muitakin mielipiteitä asiaan tule.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.10.2007 19:46

Tuolla massasuhteella vaunu vie autoa. Ja voipa liikkuminen olla melkoisen tahmeaa oikeissa ylämäissä. Sen verran "pahoja" lukuja ettei tarvi edes kokeilla sanoakseen tuon...

TYNYS HEIKKI 15.10.2007 22:08

Kyllähän Voorti koppia vie, mutta reserviä ei tosiaan ole. Ei tehon eikä massan suhteen.

Ja ennenkuin alkaa taas painojen vatvominen, niin mainittakoon, että rekisteriotteen kokonaismassa ja vaunun kytkentämassa ovat kaksi ihan eri asiaa.

http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=2334.0

VEHNILÄ JUHANI 16.10.2007 13:44

Käytäpä vaunusi varmuuden vuoksi vaakassa, saattaapi painaa huomattavasti enemmän kuin kirjapaino. Ainakin meitin pefletti oli ilman matkavarusteita, vettä ja tyhjällä jääkaapilla jo sallitun painoinen.

LAHTI ANTTI 16.10.2007 20:19

Leena.

Näyttää nyt nämä vastaukset olevan sellaisia, että ei oikein kukaan suosittele sellaista yhdistelmää, kun aloituksessasi ehdotit. Tuleeko auton vai vaunun vaihto nyt ajankohtaiseksi?

Terveisin Antti.

ALANKO LEENA 17.10.2007 11:25

Vaunua ei vaihdeta, kun on vm. 2007;)

Korvaavaa veturia nykyiselle mondeolle (2.0 bensa-automaatti) tässä haetaan. Vaaka alkaa kallistua yhä enemmän johonkin pick-uppiin.

Mondeo vetää kyllä ihan hyvin, kulutus on turhan kova, 14-15 litraa. Rangerkin kuluttaa 10-11 litraa, mutta dieseliä.

Kaikkea ei voi laskea rahassa. Yksi lomareissun vaatimuksista on, että ei tarvitse huolehtia miten vaunu tulee perässä...;)

VAINIO OLLI-PEKKA 17.10.2007 20:27

Jos 4-veto pick-uppia haluaa, niin kannattaa tutustua uusimpaan Tekniikan Maailmaan. Siinä on testattu yleisimmät 4-veto pick-upit, mukaan lukien Ford Ranger. Ranger ei tosin kovin korkeaa arvosanaa saa, varsinkaan vetohommista ja ylläpitokin on kalliimmasta päästä.

TERVO JARI 17.10.2007 20:34

Linkki : http://www.isuzu.fi/

Jari

JYLHÄ HANNU 18.10.2007 10:11

Itse vaihdoin juuri tuollaiseen uuteen vokukseen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Jos se vaunu on kulkenut tyydyttävästi sillä Mondeolle niin paranee vain ko.vokuksella. Jos se on tätä uudenpaa mallia niin vääntöä löytyy 300 nm parhaimmillaan. Omalla vaunulla (1200 kg) ei ole vielä tarvinnut neloselta vaihtaa Suomen teillä. No ei ole kyllä montaa reissua vielä ehtinyt tekemäänkään. Auto on tosi jämäkkä ja vaikka ei otettu aktiivijousia, perä ei juuri nytkähdä kunnon aisapainollakaan. Vääntoä alkaa löytyä 1500 kierroksesta ylöspäin. Testeissäkin on pärjännyt tosi hyvin, melua kaikki moittii, mutta jos on harkinnut pikuppeja, niin sekään ei liene ongelma... Kuluttaa vaunun (460 peffletti) kans 8.6 - 10.5 litraa satasella 90 vauhissa.

Noi Hobbyn kokonaismassat on mitoitettu aika reippaasti. Meidän edellinen 560 KMFE painoi 1500 täydessä kuormassa vaikka kokonaispaino oli 1600kg

Perkule, ottaskohan ne voortille töihin

HANNILA ISMO 27.10.2007 12:21

Morjens! En lähde mainostamaan mitään merkkiä,mutta halusin vain tuoda sellaisen näkökohdan esille kun vaihto- väliraharaha. No, se rahanpuutehan koskee vain meitä joilla sitä ei ole. Itse vedän vanhalla -89 2,1:llä manuaali bensa bussilla,ja olen ollut monesti aikeissa vaihtaa sen uudempaan ja dieseliin. Järki on kuitenkin voittanut ja olenkin tyytynyt pitämään sen kunnossa. Jos olisin lähtenyt vaihtamaan uudempaan olisin joutunut laittamaan välirahaa n.25-30t€ (sillä maksaa korjauksia,ja ostaa aika paljon bensaa),joka ei minulle ole mikään pieni raha,varsinkaan kun nykyinen veturi on ns. kakkosauto,ja kilometrejä kertyy vain 10-15tkm lomareissuineen. On tietysti eri asia jos hakee vain mukavuutta,mutta vaihtamalla ei säästä yhtään mitään. Eikä tämä ollut edes vastaus kysymykseen,mutta jos pitää vaihtaa osta mieluummin se Ranger.:)

ANTTILA MARKKU 27.10.2007 14:50

Kateuttani kirjoitan.Oma Sonatani kuluttaa 1700kg pefletin kanssa nippa nappa 20L/100km vauhtia reilut 80km/h tehoja 161,5kwh ja vääntöä 219/4250. Perässä tulee komeesti, automaatti hoitaa vaihtamiset ja lisälauhdutinta ei kai tarvita kun ei ole rajoituksia.Takuu 5v, että jos tulee vaihteiston kanssa ongelmia kyllä luulis näkyvän ennenkuin tulee 5v täyteen.Tuleepahan testattua mitä se tarkotta,meinaan se takuu.Kuluttajan suojan kannalta jos autolle luvataan perävaunupainoksi 1700kg niin on sen siihen myös kyettävä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.