Yllätys vaakalla

NISSINEN JUHA 25.10.2007 17:25

Ajelimpa tossa vaakan ohi hurautin Adria Izola SG:n siihen päälle. Olipa yllätys!!!!! 2 aikuista,2 lasta, vesitankki täynnä, kaasut,p-ainetankki täys. Muuten ei normaalia loma kamaa kyydissä. 4050 killoo. Vois tulla sakot jos polliisi pysäyttäisi.Eikä kannata laittaa mammaa ajaa ku ei sen kortti riitä.

LUOTO KARI 25.10.2007 18:18

Olenkin aina miettinyt miten paljon se Izola SG oikein painaakaan , kun SPG:kin laittaa vaa'an tappiin (eli 3500kg). Joskin meitä oli vain 2 aikuista sisällä, muuten suunnilleen sama tilanne kuin teidän vaaituksessanne. Izoloita ei-tunteville tiedoksi, että SG on alkovi- ja SPG puoli-integroitu malli.

HAAPANEN TIMO S 25.10.2007 20:48

Suomessa sillä ehkä uskaltaa vielä (toistaiseksi)ajaa, ulkomaille en lähtisi,poliisit keskeyttää matkan. Lisäksi siitä hajoaa takajouset,renkaat taitavat olla ylikuormalla jne.

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 08:28

Tässä on mielestäni mainio esimerkki jatkona siihen autojen painokeskusteluun. Pitäisikö vaatia kaupan ehtona punnitusta täysin matkavarustein jo kauppiaalta? On niin lähelle puristettu painot jo ilman mitään romppeita.

TeeHoo

LINNAMÄKI LEA 26.10.2007 10:06

Mitäs Sun rekisteriote kertoo: Oma massa ? Koko massa? Eli paljonko rekisteriotteen mukaan voisi massaa olla autossa? Onko niihin rekisteriotteen tietoihin luottamista?

Saattaa olla, et mullakin on hurjasti ylipainoo. On vielä tavaratilassa toriteltta, ja sen punnuspainot. Teltassakin metalliputket. Kyl se telttakin kaikkine painoineen varmaan painaa 50 kg. 70 litran tankki. Tai tankkaan yleensä n. 70 litraa. Kannattaiskohan siirtyä tankkaamaan vain siinä 30-40 litraa?

Paljonko muuten yks kaasupullo painaa?

Nyt mullon yksi, mut tulee hankittavaksi se toinen, ko isäntä likvitoi sen toisen sinne peurankyttäyskopin lämmitykseen.

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 10:57

Jos multa kysyt niin ei oo mittään hättää. Kävin vaakalla täyvellä latingilla ( tosin ilman ruokia ja apukuskia). Painoi 2940kg. Saa painaa 3300,joten täällä ei oo mittään hättää. Eli vielä kerran: teräskoriautojen painosuhde on hyvä verrattuna " normaaliin" matkailuautoon. Suosittelen käymistä vaakalla. Kaasupullo (11kg) painaa bruttona siina 25 kg ja taaran paino 14-15 kg. On merkitty pullon kylkeen. Jäljellä olevan kaasun määrän voi siis varsin helposti punnita.

TeeHoo ps. siis mulla on Citroen Jumper La Strada Avanti L, mallia 2007. Se, joka oli messuilla.

sma.

SIRKIÄ MATTI 26.10.2007 11:19

Jo kesällä käydyssä keskustelussa matkailuautojen todellisista käyttö kokonaispainoista tuli ilmi, että yli 3500 kg:n ne yleensä on lastattu. Autot ovat olleet silloin vielä ilman matkustajia. http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=40&x26555=2221444

JANHONEN MATTI 26.10.2007 11:23

Muistin virkistämiseksi: Auton OMA MASSA tarkoittaa ajokuntoisen auton tyhjäpainoa johon lasketaan mukaan kuljettajan paino (laskennallinen 75 kg), auton polttoaine, täytetty raikasvesisäiliö, kaksi 11 kg kaasupulloa 90 % täytettynä sekä kaapelikela. Auton KOKONAISMASSA tarkoittaa auton suurista painoa = valmistajan ilmoittamaa suurin sallittu teknistä massaa. Auton KANTAVUUS on näiden lukujen erotus. Huom. Mikäli autoosi on asennettu lisävarusteita ennen auton rekisteröintiä eikä autoa ole lisävarusteiden asennuksen jälkeen punnittu on olemassa vaara, että autosi rekisterikirjassa on oman massan kohdalla väärä arvo. Tämä johtaa siihen, että kantavuus on tällöin vähintään jälkiasennttujen lisävarusteiden painon verran liian suuri. Lisävarusteiden paino voi ihan helposti nousta 120-150 kg. Tämä autoliikkeiden pitäisi aina muistaa kertoa ostajalle. (Ostajalla pitää olla luottamuksensuoja) Reilumpaa olisi punnituttaa auto lisävarusteasennuksen jälkeen uudelleen ja merkitä heti alunalkaen rekisterikirjaan auton oikea oma massa. Näinhän käytettynä maahan tuoduille autoille rekisteröintikatsastuksessa tehdään. Rekisterikirjaan merkityt akselimassat ei yhteenlaskettuna ole auton suurin massa. Niillä on merkitystä moneen asiaan mutta käyttäjän kannalta olennaisin on se, että auto tulee lastata siten ettei suurimmat sallitut akselimassat ylity. Poliisin punnituksessa merkitystä on vain kokonaismassalla ja akselimassojen (yleensä taka-akselin massan) ylityksellä. Poliisin vaa-alla myös auton omaan massan sisältyvä kuljettajan laskennallinen 75 kg paino mitataan kuljettajan todellisen painon mukaan. Tällöin myös mahdollinen kuljettajan ylipaino saattaa muuttua ajoneuvon ylipainoksi!

SIIRILÄ KARI 26.10.2007 15:59

Minäkin innostuin käymään vaa'alla Izola SPG. Tankit puolillaan, jääkaappi tyhjä ja muut kesävarusteet mukana. Niin ja kuski pukilla (70kg). Vaaka näytti 3180 kg PS. Miksi ihmeessä kuljetetaan 100 kg vettä auton mukana, saahan sitä leirialueelta tai huoltoasemilta.

SILMUNEN HANNU 26.10.2007 16:05

Jos haluaa käydä suihkussa,tiskata ja ruokkia perheen,eikä yövy leirintäalueilla likikään joka yö, niin vettä tarvitaan aika määrä!!! Ja siksi me ainakin olemme matkailuauton hankkineet,että pystymme olemaan omavaraisia mahdollisimman pitkään ja paljon!

t.Kaarina

PALIN MATTI 26.10.2007 17:28

Jossakin on nyt varmaan tapahtunut "pilkkuvirhe". Jos autosi painoi luettelemillasi varusteilla yli 4 tonnia, niin ihan satavarmasti pitää sen omamassan olla silloin vähintään 3500 kiloa! Arvioidut massat:

etupenkkiläiset 150 kg lapset 70 kg vesi 100 kg kaasut 50 kg polttoaine 50 kg Tekee yhteensä 420 kg

Omamassa olisi siis 3630 kg!!!!!

Miten olet yleensäkään saanut auton rekisteröidyksi?

PYLKKÖ RAIMO O 27.10.2007 21:20

Tuntuu ihmeelliselle,että joissakin autoissa on kantavuus vain noin 200kg.Miten siihen määrään sijoitat matkustajat ja kaikki tarpeelliset varusteet?.Vaikuttaako auton omamassan ja kokonaismassan nostaminen esim.verotukseen jne?Saattaa ehkä tulla uusi katsastus ja sehän kyllä maksaa.Onneksi suomessa saa kuitenkin ajella aika huolettomasti niillä ylipainoillakin,toistaiseksi.

EEROLA TEEMU J 27.10.2007 22:00

Oikeastaan ne autot, joissa kantavuus on otteen mukaan aika vaatimaton, on "oikein punnittuja". Niissä on todennäköisesti mukana jo monenlaista lisälaitetta (jopa kaikki) , joita niihin toisiin - suuren kantavuuden autoihin - on vasta jälkeenpäin lisätty tai sitten ne paperit on tehty jonkun perusmallin tietojen mukaisesti.

Kuten täällä on moneen kertaan todettu, niin sellaiset 6-7 m hyvin varustetellut m- autot on käytännössä 2- hengen autoja. 3500 kg kokonaispainoraja ei edellytä kuorma- autokorttia, joten monet suuremmallekin massalle valmistetut m- autot on rekisteröity tähän painoluokkaan.

NISSINEN JUHA 28.10.2007 06:56

Tais olla ton auton omamassa 3150 kg eli jäis se 350 kg romppeellle. Maahantuoja sen on tyyppikatsastanu.Onhan siihen laitettu valorautaa,markiisia yms.. varustetta lisää.Adriahan joutui laittaa näihin SG malleihin ne lisätuet sinne iskareihin, kun oli jollain pettäny takapää.HIRVITTÄÄ ajatella mitä auto painaa talvella lasketteluvarusteet, hiihto, pulkat ja rattikelkat mukana, varmaan 5000 kg ihme kyllä perä ei roiku pahasti. Ei uskalla vaakalle mennä. Vedet meillä mukana just sen takia kun yövytään jonkun verran vp parkissa.

PALIN MATTI 28.10.2007 07:53

Ekkö Juha ite huomaa, että joku tässä sun yhtälössäs nyt mättää. Tuossa sun esimerkissäs sulla oli siis auton kyytissä roinaa ja lihaa yhteensä 900 kg! Kokonaismassa 4050 kg - omamassa 3150 = 900 kg! Siittä ku vähenettään net kaasut, polttoaineet ja vejet, ni jää elävän kuorman painoksi 600 kg! Jos kuviteltas lasten yhteispainoksi vaikka 100 kg, ni siltikki teän pitäs mammas kansa painaa öpaut 250 kg kappale!!!! Eikö tuosa pitäs jo tulla auton ohjaamon tilavuus rajottavaksi tekijäksi. Aika täynnä on akvaario lihaa nuilla massoilla.

Mutta ihan aikusten oikeesti mie uskon, että tet oletta kaikki ihan normaali ihimisiä, joten sulla oli siinä autosa siltikki vielä 480 kg semmosta ylimäärästä massaa, minkä olemassaolosta sie et tienny. Koitappa ettiä ylös nuot roippeet ja mieti niitten mukanaolon välttämättömyys.

MYLLYRINNE KALERVO 28.10.2007 09:32

Omasta kokemuksesta tiedän, ettei tuollaista ylimääräistä massaa välttämättä löydy. Itsellä oli auto, joka tyhjänäkin painoi jo reilusti yli 3500 kg vaikka rekisteriotteessa oli muutama sata kiloa vähemmän. Uusi auto, ei ollut kostunutkaan. Tuntuisi ihan siltä, että nuo tyyppikatsastukset on, ainakin takavuosina, joskus tehty ravintelin puolella. Luultavasti olen kuitenkin väärässä...

NIITTYARO TAPANI 28.10.2007 10:16

Tyyppikatsastukset tehdään Suomessa pääosin CoC-todistuksen perusteella. Niitä taas tekevät monet firmat EU:ssa ja kaikki kelpaavat. Punnitusta joka jokatapauksessa tulisi suorittaa, koska todellisia massoja tulee käyttää jos ne poikkeavat yli 3% CoC:n massasta ei viitsitä tehdä. Täten maahan tulee edelleen jatkuvasti väärin tiedoin rekisteröityjä matkailuajoneuvoja.

Olen kuullut katsastajan suusta, tosin vain puhelimessa, lausuman jossa hän väitti punnitusta niin vaikeaksi koska polttoaineen määrää on vaikeaa mitata, että jätti sen tekemättä. Todellisuudessa 80l säiliön jos laskee puolilleen on max. virhe luokkaa 30 kg. 3% 3000kg lienee noin 90kg joten polttoaineen määrä on vain tekosyy, katsastus on miellyttävämpää kahvipöydässä.

On vielä tullut ilmi, että valmistajien ne henkilöt jotka ne CoC:t kirjoittavat tarkastuslaitoksen papereista eivät tunne säädöksiä ja näin ollen tulee vielä suurempia virheitä. Virheitä jotka valveutaneen katsastusmiehen tulisi nähdä jo todistuksen massoista jos viitsisivät edes hieman katsoa.

Suoraan sanoen monet meistä ovat pulassa jos asiaan kiinnitetään virallista huomiota runsaammin. Siksi olisi liiton tasolla aloitettava asian selvitys ja miettiä ratkaisumahdollisuuksia, eikös meillä ole siellä joku tekniikan asian tuntia asiamies. Kuluttaja ei saisi joutua viranomaisen virheen eikä myyjän harhaanjohtamisen uhriksi. Olisikohan tässä nyt sellaisen uuden ryhmäkanteen paikka?

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.10.2007 11:11

Esitin tuossa kerran aiemmin, että jäsenistön pitäisi saada liiton apua myyjiä vastaan. Meillä taitaa olla vaan siksi paljon MAT:in jäseniä ettei se onnistu. Viittaan vaan tässä Fordin takuu asiaan: http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=8445706 Kun jäsenistössäkin ollaan sitä mieltä ettei liittoa saa vaivata.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että kun ainoastaan joukoissa on voimaa myyjiä ja valmistajia vastaan tulisi liiton ottaa jäsenistön edut kauppiaiden etujen edelle. Arvojen järjestys tulisi olla edellä mainittu vaikka liiton herrat saavatkin MAT:ilta henkilökohtaisia etuuksia (en sano lahjontaa). Tältä se ainakin sivusta vaikuttaa, kun liitosta ei ärähdetä minkään asian puolesta MAT:in suuntaan. Jäsenistön enemmistö on kuitenkin matkailuajoneuvojen kuluttajia

PUMMI KATI 28.10.2007 11:28

Tässä nyt taas tämä aloittelijan ihemettelevä näkökulma:

Monilla näyttää usein olevan mukana, mm:

muutama polkupyörä ja niille tietysti teline puutarhakalusteet grilli teltta (tai mikä se on) satelliittiantenni televisio koira ja sen kuppi pari koria olutta (ainut tarpeellinen lisävaruste) sitten tietysti pullo Hennessytä, purkki hernesoppaa ja sille kattila. Ja rouvan kengät.

Eikös noikin nyt jotain paina, täh? Kannataisko punnita ne?

Kun henkilökunnan painoindeksi on vielä siinä 40, niin paidat on niin isoja että niistäkin tulee lisää painoa.

Pyrkimys saada yhä isompi talviasuttava pahvitaloauto pysymään alle 3500 kilon, johtaa yksinkertaisesti siihen, että

talosta tulee hyvin "kevytrakenteinen" (=rimpula) ja painoa tulee silti niin, ettei muuta roinaa mahdu satoja kiloja mukaan.

Arvelee Jorma

PALIN MATTI 28.10.2007 13:24

Aloittaja mainittee, ettei hänelä ollu lainkaan normaalia lomakamaa kyytisä! Tuo, mitä tuosa äsken luettelit, oli just sitä "normaalia lomakamaa".

Alottajan kirjotuksesta käsittää meikeläinen, ettei ko. autosa ollu tuosa 4050 kg painosa auton omamassan lisäksi mukana mittään muuta ku 4 henkilöä, polttoaine, kaasut ja makeavesi. Ei siis nuita sun mainittemias "pakollisia"!

PUMMI KATI 28.10.2007 13:53

Aivan, niinpäs saattakin olla..... elikkä se painoindeksi olisikin sitten 80 eikä 40... tai sitten aikuisten pituus on päälle kolmen metrin. Hmm... Siis jos lapset ovat lapsia eivätkä aikuisia.

jos kuitenkin olisi niin, että aloittaja ei katso luettelemiani varusteita "normaaliksi lomakamaksi", vaan matkailuajoneuvoon kuuluviksi kiinteiksi varusteiksi; myöhemmässä viesitssään hän nimittäin täsmentää sanoen ajoneuvoon asennetun "valorautaa,markiisia yms."

Samassa yhteydessä hän luettelee "lasketteluvarusteet, hiihto, pulkat ja rattikelkat", ikään kuin normaaleina lomavarusteina. Moottorikelkkaa ei mainita. Eikä päältä ajettavaa ruhonleikkuria.

No, vakavasti puhuen (minäkö?), tavara painaa.

jorma

NISSINEN JUHA 28.10.2007 15:23

Jorma on just oikeessa! Nää tv:t yms... on just sitä mitä autoon laitettu jälkeen päin, niin ja vielä valorauta lisävalot kaasugrilli jne... ja tiiättekö mitä ? Myöhän syyvääkin eli olihan siellä ruokaa ja ISÄNNÄN oluet ja vaimon viinit. Et kyllä sitä painoa tulee. Kissa ja kissan hiekka laatikko.Lista jatkuisi vaik kuinka.

PITKÄAHO JUKKA H 28.10.2007 15:44

eipä ollut yllätystä kun päivällä poikkesin vaa-alla.omapainoksi ilmoitetaan 2610,vaaka näytti 2800 kg normaalilla varustuksella,niin ja sallittu paino saa olla 3500 kg että eipä hätiä mitiä.

MANNINEN ESA 28.10.2007 16:14

Hyvä, Markku. Allekirjoitan puheesi.

LIIMATAINEN HANNU 28.10.2007 16:56

Joo kyllä, "tarttis tehrä jottain ...", ja kuis muuten me jäsenet kuin sillä joukkovoimalla. Mutta sitten tuleekin ne selitysosiot, 'nokun, mutta kun, mites kun, eihän sitä ..., jne. jne.', löytyyhän näitä. Markku aivan oikealla asialla ja oikeassakin. Mutta taidamme olla niin eripuraista porukkaa, heterogeenistä jengiä,(tämä ei liity seksuaalisuuteen), että meitä voidaan kusettaa ja vedättää miten vain. Ei taida löytyä sitä joukkovoimaa edes hyvän asian taakse? "En mää viitti, ei kiinnosta, ei kuulu mulle, paaskat siitä, jne. jne., näinhän se nykyisin menee! Pullamössö porukkaa! Laki edellyttää nykyisin myyjiä perehdyttämään ostajan 'huolellisesti' ostamansa härdellin ominaisuuksiin, mutta edellyttääkö siihen että ostajalle kerrottaisiin että parhaimmillaan/pahimmillaan esim. yli 7m alkoviauton lastaus mahdollisuus voi olla vain muutamia kymmeniä kiloja? Nyt tullaankin siihen dilemmaan mistä taannoin oli kiihkeitäkin keskusteluja, kuka vastaa, kenen vastuulla on se että lakia ei rikota, massat pysyvät lain sallimissa rajoissa? Valmistaja. maahantuoja, myyjä vai ostaja? Ostaja eli käyttäjä kuitenkin maksaa ne sakot kun käry käy! Siis ostaja on vastuussa ostamastaan. Kaikin tavoin. Mitäs ostit! Vai voidaanko tähänkin saada jotain järkeä? Eppäillä tuota soppii! KJON!

PALIN MATTI 28.10.2007 17:52

Elikkä sie puhuit paskaa tuosa ekasa kirjotuksessas! Sannoit, ettei mittään matkailun välttämättömyystarvikkeita ollu kyytisä. Ja sitte alat luettelleen kaiken maailiman kaasurilliä, olutta ja viiniä, jne...

NIITTYARO TAPANI 28.10.2007 20:15

Kannatan toimeen ryhtymistä. Olemme täysin huolimattomien ja vastuutaan välttelevien katsastajien ja omaan pussiin puhuvien myyjien armoilla. Manuko se itte joskus lausu, että "jottain tarttis tehrä". Nyt vaan tarttis keksiä, että mitä?

Kun asiasta aikansa puhutaan siitä tulee tosi ja me käyttäjät kusessa olemme eivät muut ellemme hoksaa aikanaan asiaa hoitaa.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.10.2007 10:33

Jättäkää ihmeessä jo ne kaatiksen "vaakat" rauhaan. Puhtiksen pojat on ollu jo kaks viikkoo rokulissa, kun eivät oo piässy vaa'alle.

PUMMI KATI 29.10.2007 10:48

Vai onko niin, että noita piironkiautoja on ajettu siitä vaa'an kautta viimeiselle kausipaikalle....?

Jorma

HÄLVÄ TEUVO 29.10.2007 11:58

Mitä h-ttiä. Kävin varta vasten kaatopaikan vaakalla. Kysyin ensin vaakamieheltä, että käykö. Kävi mainiosti. Sitäpaitsi tässä tapauksessa oli niin karavaanihenkinen kaveri, että sanoi "aja vaakalle niin katotaan" Kun tarjosin maksua, ei huolinut vaan kirjotti tavalliselle paperilapulle painon. Ei siis koneen laskun kautta. Mä olin palvelusta ihan äimän käkenä ja poistuin paikalta suurkiitoksia ladellen. TeeHoo

PUMMI KATI 29.10.2007 12:51

Humooria, humooria.... Kaikki on huumoria ellen toisin sano;-)

Uskaltaiskohan sitä viedä tuon meidänkin vaunun sinne. Meinaan etteivät, vaunun (tai kuskin) nähtyään, vaan viittoile että eteenpäin, eteenpäin; seuratkaa kylttiä "ongelmajäte"....

Jorma

PALIN MATTI 29.10.2007 16:54

Meän kaatiksella on semmonen määräys, että kaikki vaakan läpi sinne menevä sinne kans jää! Paitti jätekuormia tuovat autot ja kärryt. Mulla ku ei sattunu sitä jätekuormaa pääle, ni piti muistaa perruuttaa pois siittä vaakalta!

Elä Jorma välitä. Ihan varmala tämänki joku ottaa ihan tosissaan...

MANNINEN ESA 29.10.2007 16:58

Hyvä, Jorma. Huumorin kukka se on kaunein kukka. Ai kun mieli taas virkisty.

VIITANEN MARKKU 29.10.2007 20:56

Kyllä se vaa'alla käynti voi olla yllätys monelle.

Näistä uusista malleista en niin tarkkaan tiedä, mutta mm. edellisen korimallisen Fiatin 18 -alustalla yleensä on kantavuutta 3850 kg:n kokonaispainoiselle autolle. Suomessa vaan sekä ajokorttisäännöt että viimeksi tuo 100 km/h pakottivat monen matkailuautokauppiaan asiakkaan toivomuksesta vähän manipuloimaan tuota vaakaa.

Valmistaja kirjoittaa autosta aina tuon CoC-todistuksen, missä kerrotaan auton omapaino sekä kokonaispaino niillä varusteilla kun auto lähtee tehtaalta lisättynä kuskin, veden ja kaasujen painolla. Tämä on mahdollista tilata myös 3500 kg:n kokonaispainolla (esim. Suomea varten) vaikka alustan sallima kokonaispaino olisikin suurempi. Omapaino on silloinkin se mitä auto varusteineen painaa. Katsastuskonttorilla punnitaan yleensä jokaisesta mallisarjasta ensimmäinen auto ja seuraaviin käytetään jo kerran punnittuja tietoja. Yleisesti ei katsastusasemilla kuitenkaan ole tietoa varusteiden painoista. Lisäksi ekat autot voidaan vielä "keventää" katsastusta varten poistamalla varapyörä, akku ja muita helposti irroitettavia varusteita, jotta (varsinkin isompaan) autoon saadaan apparin lisäksi vielä muitakin matkustajapaikkoja kokonaispainon pysyessä 3500 kg:ssä.

Sitten kun autoon vielä asennetaan suomessa lisävarusteita kuten markiisi (n.25 kg), ilmastointi (n.15 kg), genis (n.35 kg) valorauta (n.15 kg), pyöräteline + pyörät (n.70 kg), takatukijalat (n.15 kg) niin auton paino kasvaa helposti 200 kg.

Jos ostajalla löytyy C-kortti eikä ole niin kiirettä että pitää päästä sataa, niin kannattaa se ilman muuta kertoa myyjälle, jolloin autoa ei tarvitse keinotekoisesti paperilla keventää 3500 kg:n vaan laitetaan reilusti papereihin kaikki varusteet, jolloin ei tule "yllätyksiä vaakalla".

Auton katsastaminen jälkikäteen alustan suurimmalle sallitulle kokonaispainolle onnistuu yleensä helposti myyjän kautta. Tällöin autolle tilataan tehtaalta vain uusi kilpi uusilla painoilla ja uusi CoC ja näytetään auto konttorilla. Tätä kannattaa harkita jos on ollut "yllätys vaakalla".

HUOPANA JORMA 01.11.2007 16:15

Auto on Rapido 983F -06 integroitu.Kävin katsastus-aseman vaakalla ja tässä tulos.Auton rek.otteeseen merkityt massat ovat omamassa 3111kg,kokonaismassa 3500kg,etuakseli 1850kg,taka-akseli 2120kg.Elikkä kantavuus on 389kg.Autossa oli punnitushetkellä tankki täynnä,vesisäiliö täynnä,kaasupullot toinen täynnä ja toinen tyhjä sekä kuljettaja.Kaapeissa oli astiat jääkaappi oli tyhjä.Takatallista puuttui 126kg lomarompetta(on punnittu).Näillä eväillä auton omamassa oli puntarissa 3455kg.Eli kantavuus on huimat 45kg.Tämän 45kg rajoihin pitäis vielä sopia 3kpl.matkustajia=210kg,126kg lomarompetta,ruoka jääkaappiin noin 30kg sekä vielä asentaa markiisi noin 30kg.yht.396kg.Ainoat massat jotka eivät ylittyneet vaakalla olivat etuakseli 1710kg ja taka-akseli 1745kg.Tulos on se että totuudenmukainen omamassa on3455kg ja kokonaismassa on 3851kg.P.S muoviastiat,kattilat ja paistinpannu yht.n.10kg

JANHONEN MATTI 01.11.2007 17:00

Annas kun arvaan? Myyjä varmaan kertoi, että "tällä autolla voi sitten ajaa 100 km tunnissa ja myös B-kortilla" muttei kertonut auton omasta massasta ja kantavuudesta kaupanteon yhteydessä mitään. Tai paremminkin olisi pitänyt puhua kantavuuden puutteesta. Autosi voi toki edellä kuvattua menettelyä käyttäen rekisteröidä suhtkoht helposti esim. 3850 kg kokonaismassalle mutta silloin saat heittää hyvästit satasen lätkälle ja B-kortilla ajamiselle.

KERÄNEN KAUKO I 01.11.2007 22:01

Minä vaihdoin toukokuussa Hymerin Rapidoon 990M. Silloin ainakin myyjä sanoi nuo asiat minulle. Päätin ottaa C-kortilla ajettavan. Koska reissaan paljon, niin ajattelin, että ompahan helpompaa pakata kunnolla reissuun lähtiessä. Eikä tarvi vaa´an kautta kävellä kun tavaraa kantaa autoon. Siksi toisekseen puolet vuodesta ajellaan muutenkin 80:ä. Toukokuulla sain kamppeen alle ja nyt on n. 16000km takana. Yksi Ranskan reissu ja loput Suomessa. Tyytyväinen olen ollut. Jotain pikku juttuja on ollut (ainahan uudessa niitä on) mutta myyjä/huolto on ne kaikki hoitanut. Onhan täällä kesällä noissa keskusteluissa ollut, että ei kaikilla ole C-korttia, no ei mullakaan ole rekkakorttia, mutta en meinaa rekalla ajellakkaan.

HUOPANA JORMA 01.11.2007 22:22

Auto oli esittelyauto ja rekisteröity valmiiksi.Joten rekisteriotteesta kyllä näki massat,akselipainot sekä kantavuusmassan. Olen sitä mieltä että ei yksittäinen myyjäliike voi paljon asiaan vaikuttaa.Rekisteröinti dokumentithan tulee auton valmistajalta joiden perusteella auto rekisteröidään täällä Suomessa. Autossa ei ole kuljettajan turvatyynyä joten se siitä 100 kmh.lätkästä.Meille ei 100:n lätkä ollut peruste auton ostolle.Ostoon vaikuttaneet syyt olivat toiset.

JANHONEN MATTI 01.11.2007 23:43

Kyllä maahantuoja ja myyjäliike voi asiaan vaikuttaa jos haluaa. EY-direktiivien nojalla ja pakottamana Suomessa on v. 2002 annettu Ajoneuvojen hyväksyntää koskeva asetus 1244/2002.

Asetus sanoo punnitsemisesta seuraavaa:

"21 § Rekisteröintikatsastuksen suorittaminen Ajoneuvon omamassa on määrättävä punnitsemalla jos tyyppihyväksyntä ei ole koskenut valmista ajoneuvoa tai jos punnitsemiseen on muuten aihetta." Ihan selvää tekstiä! Sinun ja monien muiden laskelmista näkee, että uuteen punnitsemiseen olisi ollut aihetta.

Ennemmin tai myöhemmin ongelma kaatuu meidän käyttäjien syliin.

EEROLA TEEMU J 02.11.2007 11:47

Näinhän tapahtuu ilman erikseen pyytämistä kun yksittäinen ihminen "uittaa" omaan käyttöönsä m- auton vaikka Saksasta. Mikään ei estä maahantuojaliikettä/piirimyyjää ym. viemästä erikseen vaikka jokaista uutta/vanhaa myynnissä olevaa autoa konttorille punnitukseen, mutta ellei ole pakko, niin harvapa niistä "heikentäisi tuotteen myyntiarvoa" omasta takaa.

MOISANDER JOUKO 03.11.2007 16:50

Koska SFC ei edelleenkään puutu , kunnon hyväveli-tyyliin, asiaan, niin saisiko tämä uusi matkailuautoyhdistys jotain aikaan? Kunnon älämölö auttaisi kummasti!

TERVO JARI 03.11.2007 17:24

Jouko, joo kyllä sillä jäsenmäärällä :-))) on jo tehoo. . . Niin jos lasketaan jokaiselta kaikki neljä "jäsentä" ja peheenjäsenien "jäsenet" lisäks . . .

Eikä sittekään kummosta "mölöö" varmaannii aikaan saada . . .

Jari

Ps. Toivottavasti kuiteski yrittäisivät . . . . .

MAKKONEN AIMO 04.11.2007 11:27

Vanha Bustneri painoi 3050 kg tankit ja kaasut ja kuski 90 kg. . kantavuus 3250 kg . Eipä mahu oikeen isoja eväitä ja repsikoita.Oli rekisteröiiy 5:lle.

NYYSSÖNEN KAJ 04.11.2007 11:47

Vaalla kävin kun muutoskatsastin M1:si. Sittemmin takateltaan on kotiutunut uusi asukki GSMOON, tämä vie käytettävästä hyötykuormasta 10% = 359 kg.

MOISANDER JOUKO 04.11.2007 12:09

Niinpä. Ihmettelen kauhiasti, kun SFC sallii jäsentensä kusettamisen, silmää räpäyttämättä! Vai onko persiissä pelko, ettei enää tule makeita koeajettavia??

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.