Ylipainosakot saksassa.

PUUMALA RAIMO 05.01.2008 17:32

Luin toissapäivänä tanskan autocaravan lehdestä seurava. Jos ajat ylikuormalla saksassa ,ovat hinnat seuravat.

5%-----varoitus 5-10%--10 euro 10-15%-30 euro 15-20%-35 euro yli20%-50 euro ja kolme merkintä ajokorttiin 25%----75 euro ja kolme merkintä ajokorttiin yli30%-125 euro ja kolme merkintä Eihän se sakko niin paha ole.Mutta mitäs ne merkkit. Tietääko se kortin menetys,ja viedäänkö se heti?T Raimo
PALIN MATTI 05.01.2008 17:57

Koskee vain paikkakuntalaisia. Meilä Suomesa ei oo semmosta merkintäjärjestelmää. Paitti poliisin muistivihkossa net ylinoppeussakot.

PUUMALA RAIMO 05.01.2008 18:04

Eikös tällä suomessa kolme merkintä korttiin titää korttiin menetys.T Raimo.

KOCH HANS 05.01.2008 23:41

Nyt sitten pojat äkkiä rastittamaan LOTTOKUPONKI jos niin hyvää tuuria kerran on tiedossa.

Minä olen viime vuosina käynyt Saksassa yli 20 kertaa per vuosi, enkä ole vielä koskaan nähnyt saatikka sitten itse joutunut matkailuauton kanssa puntariin. Sen sijaan olen kerran ajanut pikkutiellä 60 rajoitusalueella tutkaan 86 km/h(meitä oli kolme autoa letkassa). Kerroin uskoneeni, että siinä olisi 90 rajoitus (perusnopeus). Poliisi kyseli passeja ja tarkisti autojen paperit ja toivotti meille hyvää matkaa...........Puolaan ???

Yrittäkää nyt vaan maalata PIRUJA seinälle niillä ylikuormilla yms.

En ole myöskään koskaan vielä tavannut sitä poliisia joka olisi ollut kiinnostunut matkustajien lukumäärästä matkailuautossa.

Hyvää alkanutta vuotta HooKoo www.matkailuauto.info

VARIS MARKKU 08.01.2008 15:22

Tää ylipainoasia putkahtelee aina sillointällöin esille. Parikymmentä vuotta olen ittekin ajellut niin Saksaa kuin muutakin keski-Eurooppaa ristiin rastiin, ekä ole kukaan kertaakaan ollut auton painoista kiinnostunut. Kovistakin sakoista puhutaan, mutta aniharvan, jos kenenkään kohdalle sitä lienee todellisuudessa sattunut. Eiköhän vaan jatketa reissailua entiseen malliin pienellä seikkailumielellä niitä pikkupiruja sen enempää pelkäämättä. Kohtahan nuo auto- ym. paanat alkavat taas houkutella. Eikun reissuun! Markku

KOTILAINEN ISMO A 08.01.2008 15:55

Matkailuauton ylipaino on myös turvallisuusongelma. Sitä ei sovi unohtaa. Jos ylipainoisen matkailuauton takarengas puhkeaa moottoritiellä satasen vauhdissa ja auto aiheuttaa ympäri pyöriessään ketjukolarin, ei ketään kiinnosta sakon suuruus vaan mahdollisten ihmishenkien menetys. Ei ole tarkoitus maalata tässäkään piruja seinälle, mutta turvallisuus ennen kaikkea.

PUUMALA RAIMO 08.01.2008 16:17

Olen vaan sitä mieltä,että ei ne sakot saksassa niin pahoja olekaan,20% ylipaino.Jos auton kokonaispaino on 3500 kg niin 700kg ylipaino ja 35 euron sakko,eihän se niin pahalta kuulustaa.Jos ei vaan korttia viedään ,tai tavarat joutuu maantiellä jättämään.Raimo.

NYYSSÖNEN KAJ 08.01.2008 17:06

Jos kiinni on otettu on lastikin keventynyt ennenkuin matka jatkuu.

PS! Auton kantavuustodistuksen mukaan ylipaino katsotaan ei sen mukaan kuinka se on Suomessa rekisteröity. Maxi alustat on rakennettu usein 4250 kg mukaisiksi vaikka Suomen rek. otteessa on 3500 kg

SUOMI SEPPO S 08.01.2008 17:10

Tässä täytyy erottaa kaksi eri asiaa.

Ylipaino joka ylittää sallitun akselimassan tai renkaiden kantavuuden. Ylipaino joka ylittää vain rekisteriotteeseen merkityn kokonaismassan ja jos otteessa ei ole "ulosmitattu" kaikkea sallittua kantavuutta. Monessa on eroa 300-700kg. kohta on vaarallista mutta 2. kohta on vain kirjanpidollinen huolimattomuus. t. seppo
PALIN MATTI 08.01.2008 17:34

On jo aikaisemminkin tullut näissä jutuissa esille, että pitää erottaa vielä kolmaskin tekijä - YLIKUORMA.

Se ylikuorma on se mistä ne sakot maksetaan. Jos auton kantavuus (=kuormausvara) on vaikkapa 600 kg ja kokonaismassa 3500 kg ja se painaa poliisivirkailijan punnituksen jälkeen 3800 kg, tarkoittaa se, että autossa on 300 kg liikaa tavaraa päällä. Tämä 300 kg merkitsee 100% ylikuormaa, jonka mukaan YLIKUORMASAKKO määräytyy.

t.Kaarina voi tämän kertoa uudestaankin ihan omakohtaisena kokemuksena. Tai sitten joku, jokaa osaa tuolla palstan ihmeellisellä hakurilla hänen tarinansa kaivaa taas kerran esille.

PALIN MATTI 08.01.2008 17:36

Huomioi Raimo ylipaino ja ylikuorma, josta sakot määrätään.

KORPPI SEPPO A J 08.01.2008 18:02

Näitä lottovoittajia on näillä palstoilla ilmoittautunut kaksi kappaletta. Toinen sai neljä ja varanumeron, sai vain huomautuksen, ja toinen taisi saada jopa(?) kuusi oikein. Siis vaara on ilmeinen. Ja ainakin jos ylipainoisella lähtee, niin ottaa tietoisen riskin saada se päävoittokin. Onko muitakin lottovoittajia, emme tiedä. Kaikki kun eivät kehtaa tunnustaa tällaista voittoa. Eikä kaikki lue, saati kirjoita, näillä palstoilla.

Mutta se hyvä puoli asiassa on, että on havahduttu ja tiedostettu tämä ongelma. Toivon mukaan siihen tarttuvat myös maahantuojat ja kauppiaat. Ettei myydä sellaisia autoja, joissa on selvästi paperit pielessä. Myydä varsinkaan uusille vaanareille, jotka eivät älyä edes epäillä papereissa olevaa selvää virhettä.

Tämä keskustelu sai minutkin ajattamaan autoni vaa'alle, jossa totesin, että varusteiden lisäämisen jälkeen on kantavuutta jäänyt jäljelle 240 kolomelle hengelle ja neljän hengen vaatteille, ruoille ja (2:lle) polkupyörille. Toisin sanoen neljän hengen auto on käytännössä kahdelle.

Painoista huolimatta, maaliskuussa(?) maailmalle. Ja luonnikasta reissua kaikille.

LAHTI ANTTI 08.01.2008 18:12

Olisko tästä lukemisen aihetta. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=6098611

LAHTI ANTTI 08.01.2008 18:29

Ja tässä vähän lisää. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_ulkomailla/?x26399=1910462

PALIN MATTI 08.01.2008 18:38

Kiitos veli-Andrei. Mie tiesin, että sie ossaat.

KORPPI SEPPO A J 08.01.2008 19:54

Tämä on se toinen asiasta kirjoitettu http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_ulkomailla/?x26399=82848

EEROLA TEEMU J 09.01.2008 15:21

Vähän vielä hämmennystä. Eri maissa on toisistaan poikkeavat kriteerit ylipainomaksuille. Kävin lueskelemassa ruotsalaisten ja saksalaisten m-autoilijoiden mielipiteitä (löytyy Googlelta mm. sanahaulla "överlast i husbil" tai "husbil överlast böter" js sakujen mm "reisemobil uebergewicht bussgeld" ja "WOMO Forum". Yleistä aiheista löytyville tarinoille on suuri epätietoisuus "asian todellisesta laidasta".

Ruotsi on omaa luokkaansa. Siellä rek. otteessa on auton kantavuus -lastvikt- ja mahdollista kantavuuden ylitystä verrataan siihen. Oletetaan että 3,5 t m-auton kantavuus otteessa on 500 kg. Jos auto painaa 1- 20% liikaa, niin sakkoja tulee n. 50 e. Jos täsmälleen sama auto olisi punnittu "rehellisesti" kaikkine lisälaitteineen, niin kantavuutta olisi otteeseen jäänyt ehkäpä 250kg. Tällöin sama 100 kg ylitys koko painosta merkitsee Ruotsissa jo 40% ylipainoa ja paljon suurempaa ylipainomaksua. 50% tai sitä suuremmista ylipainoista asia menee yleiselle syyttäjälle.

Ruotsin systeemi kannustaa vilunkiin rekisteröinnissä, sillä mitä enemmän rek. otteeseen jää näkyviin kantavuutta (vaikka katteetontakin), sitä pienemmillä ylipainomaksuilla selviää. Mikäli ylipainoa on yli 20% kantavuudesta, niin B- kortilla ajosta tulee myös sakko, koska kortti riittää vain 3,5 tonniin (jotkut kertoo, että käytäntö vähän vaihtelee ylipainon määrästä riippuen). Entäs jos ajaa näiden rikosten lisäksi tiellä, missä kuorma- autolla ajo on kielletty? Ja kaikki tämä jo muutaman 10 kg takia. Ruotsi ON syvältä.

Keski- Euroopassa kantavuus ei ole ylipainon kriteeri, eikä sellaista lukemaa saksalaisessa rek.otteessa edes ole. Ylitykset lasketaan auton sallitusta kokonaismassasta (Zul. Gesamtgewicht). Tien päällä käytettävät vaakat ovat tarkkuusluokkaa +/- 2%. Jos m- autoilija on tarkistuttanut autonsa kokonaispainon vaakalla, joka näyttää -2% liian vähän ja ratsian vaaka näyttääkin +2% liikaa, niin oikeusturvan vuoksi Saksassa sallitaan 5% mittausylitys akseli- tai kokonaispainossa ilman seuraamuksia.

Jos ed. Ruotsi- esimerkin auto painaa Saksan poliisin vaakan mukaan 3700 kg, niin siitä vähennetään ensin 5% (185 kg), jolloin ylipainoa jää 15 kg. Vain tämä 15 kg pitää poistaa kyydistä, ellei poliisi katso sitä sormien läpi. Tämä EI tarkoita todellisuudessa, että saisi aina kuljettaa 5% ylipainoa, vaan johtuu mittauksen epätarkkuudesta -molempiin suuntiin. Onhan ylinopeusmittauksissakin pari km/h toleranssia.

Sveitsissä vastaava mittaustoleranssi on 3%, jolloin vaakaan saa tulla n. 3610 kg lukema. Mikäli 3% vähennyksen jälkeen painoa on yli 3,5 t, niin ensimmäiseen 100 kg asti maksu on n. 65e. En ole itse koskaan joutunut vaakalle tien päällä, vaikka kymmeniä kertoja on Eurooppaa kierretty, mutta Sveitsin raja- asemilla olen vierestä nähnyt kun m- autoja on ohjattu punnitukseen.

Syksyllä eräs suomalainen m- autoilija kertoi toisella karavan-palstalla saaneensa Saksassa yli 800 e sakot Hannoverin paikkeilla lähes 500 kg ylipainosta 3,5 t uudehkolla m-autolla. Poliisit olivat kiinnittäneet huomiota auton takapään jousiin Restplazilla ja kutsuivat paikalle punnitsijat. Kertojan Hannoverissa asuva tuttava oli hakenut ylimääräisen lastin pois. Ylikuorman lisäksi sakkoa oli tullut toisestakin syystä, mikä voisi olla esim. epäkunnioittava käytös, mistä Saksan poliisi sakottaa rankasti.

JANHONEN MATTI 09.01.2008 17:08

Se vielä. että Suomen ylikuormamaksulaki on vastaava kun Saksassa eli ylitys voi olla enintään 5 % kokonaismassasta. Itavallan ja Sveitsin osalta on huomattava, että siellä tietullit määräytyy mm. ajoneuvot kokonaismassaltaan < ja > 3,5 tonnia, mikä saattaa lisätä tietulliviranomaisten ja poliisien haluja punnituksiin. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että m-autojen punnitukset tienpäällä on enempi poikkeus kun sääntö. Toisaalta ei kannata väheksyä eri maiden liikennepoliisien "punnitussilmää". Asiansa osaava poliisihan näkee jo kaukaa kannattaako joku matkailuauto punnita vai ei.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.