Yli 3500kg:n matkailuauton nopeus

Jouni Ratilainen 31.05.2023 15:18

Siirryttyäni matkailuvaunusta matkailuautoon kolmisen vuotta sitten tuli kysymys mikä on jo.ajoneuvon nopeusrajoitus jos tie sallii ajaa yli 80km/h nopeutta. Auto on Integroitu 2003 Hymer 2.8 Maksi Ducaton alustalla ja kokonaispaino. 4t. Trafin sivuilla oli jo silloin että jos ajoneuvon varusteet täyttävät samat vaatimukset kuin linja-auto sillä voi ajaa 100km/h. Katsastuksessa sitten kysyin tätä että täytyykö erikseen katsastaa ko. nopeudelle ja täytyykö olla 100.n lätkä. Vastaus oli ettei tarvitse erillis katsastusta eikä nopeus merkintää. Kuljettaja vastaa siitä että ajoneuvo täyttää vaatimukset, jotka ovat pääpiirteessä seuraavat. Moottorin teho ( lasketaan samoin kuin linja-autossa). Renkaat täyttävät ko.nopeusluokan. Kaikille matkustajille turvavyöt. Kaikille matkustajille niskatuet. ABS- jarrut. Huomio! Airbaggeja ei tarvitse koska linja-autossakaan niitä ei vaadita.
Näin lyhyesti vaatimukset menevät. Kannattaa lukea Trafin sivuilta tämä.
Itse en kuitenkaan käytä 100n. nopeutta koska se kyllä heti nostaa kulutusta n.2 l/ 100 km. Tämä kokeiltu Tornio -Muhos välillä.

Jari Kortesalmi 01.07.2023 10:20

Niin.Itse taas ajan alle 3500kg autolla aina nopeusrajoiutusten mukaan mieluummin kympin yli,matka etenee eikä ole tien tukkona. Vanhemmilla matkailuautoilla on ymmärrettävää että ajaa satasen nopparilla alinopeutta.Lähtevätkö muutkin lomalle/reissulle säästämään dieseliä/rahaa,omasta mielestä kannattaisi jäädä kotiin ja käydä työpaikan suihkussa. Heh heh.

Ville Säynäjäkangas 01.07.2023 10:56

Ei sillä 110 nopeudella matka joudu sen nopeampaa, mutta stressaavaa siitä tuolla lailla tulee. 80km/h nopeudella reissu on kaikinpuolin mukavampaa.


Toivottavasti 1973 öljykriisin viisaus toistuisi nyt ja liikenteeseen määrättäisiin 80km/h kattonopeus.
muokattu: 1.7.2023 11:04
Toivo Koistinen 01.07.2023 13:25

Tuo tien tukko on minusta hiueman kärjistävä sana. Miksi pitää pään kiehua, jos ei juuri sillon heti pääse jostain hitaammasta ohi, kuten vaikak traktorista, jotka nykyään on ison puoleisia.
En ymmärrä miksi se kiusaa, koska varsinkin isoilla teillä on se toinen kaista. Joskus vaikka aikanaan Tampereen, ja Jyväskylän välillä kun paljon ajelin, niin kun siinä jonossa osa koitti ohitella, jotta kerkiää, ja kun tultiin perille kaupunkin seutuville, niin olivat kiireisen muutaman sadan metrin päässä edellä.
paljonko aikaa siinä säästi
Tosin kun itse olen isoa nosturia ajanut, ja sen ylin sallittu oli 45, niin ei siinä ollut muutakun mennä. Tosin käytin konstia sen rohjon kansa, kuten raskaidta ajellessa, mitä nykyäänkin kun ajelen tuolla sitä 80-90 nopeutta, niin kun jonoa tulee, väistän sopivaan, ja päästän ohi porukan.
Taitaa olla jopa liikennesäännöissä, että pitää auttaa kanssakulkijaa sujuvaan liikenteeseen. Mutta nuo tiet ovat mejän jokaisen kulkijan käytössä, eikä kenenkään yksityis onmistuksessa.
Tp

Kari Luoto 01.07.2023 14:56

Meillä on 2020-mallinen yli 3500kg rekisteröity matkailuauto. Ainakin tuolloin vuonna 2020 joutui uuden tieliikennelain mukaisesti teettämään muutoskatsastuksen 100km/h varten ja siitä tuli merkintä rekisteriotteeseen (ks. kuva).

Traficomin sivuilta löysin artikkelin (vuodelta 2020), jossa sanottiin mm. :
"Yli 3500 kg matkailuauton suurin sallittu nopeus on lähtökohtaisesti 80 km/h. Jos nykyaikaisessa matkailuautossa on lukkiutumattomat jarrut sekä turvavyöt ja istuimien pääntuet kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla voi matkailuauton nopeus olla myös 100 km/h. Turvavarusteiden olemassaolo on todettava muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa ja nopeudesta tehdään auton rekisteritietoihin merkintä."

Jouni Ratilainen 01.07.2023 19:21

En muista että suomen tieliikennelaissa olisi käytössä "Alinopeus". Jos olen reissussa en viitsi painaa niska punaisena ylinopeutta. Kun nyt olen ajellut noiden isojen kuljetusliikkeiden ajoneuvojen takana (Simeon, Posti, Shenker,Kaukokiito ym.) Näkyy suurin osa käyttävän nopeutena 80- 82 km/h. Kysyin joskus eräältä kuljettajalta että tulee heti puhuttelu jos ajetaan rajoitinta vasten tai turhasta joutokäytöstä. "Resurssien väärin käyttö".
Tuosta nopeuden merkinnästä minulle katsastaja sanoi ettei enää merkitä. Oli tullut kuulemma tulleet juuri uudet ohjeet. Ota näistä sitten selvää, riippuu aivan katsastusasemasta kuinka tulkitaan.
Kuten entinen pontikankeittäjä sanoi. "Laki kaikille sama, tuomiot vaihtelee".

Jari Kortesalmi 02.07.2023 01:37

Muutamia pätkiä on missä alinopeudesta sakotetaan. Ajoin joskus haaparannasta trelleporiin isoja teitä pitkin noppareiden mukaan plus se kymppi päälle kulutus oli reilu14 sataselle. Miksi niillä autoilla ei voi ajaa normaalia vauhtia eikä jarruttaa muuta liikennettä,ja eihän rekka jonoa tee se vankkuri siinä perässä tai joku sen perässä.Vanhemmat autot tietysti ovat oma lukunsa.

Vesa Hakala 02.07.2023 07:18

Sanoisin että rekka monesti syyllinen jonon tekemiseen juurikin sen takia ajaa satasen alueella sitä yhdeksääkymppiä eikä pykälien mukaan kahdeksaakymppiä.
Olisi sille ohittajalle ja kaikille muillekin turvallisempaa kun mentäisiin pykälien mukaan.
Mutta edellä mainittu rekan nopeus 80-82kmh on kyllä selvästi lisääntynyt.

Toivo Koistinen 02.07.2023 07:29

Suuressa maailmasa ihmiset ajavat jonossa, ja se on heille normaalia liikennettä. tahtoo olla meillä, etä jos ajat alle nopeusrajoitusten olet tien tukko.
Mutta antaa tietä kiireisemmille sopivassa kohdassa, niin sillä pärjää. Johan Jukka Raitanen lauleli siinä kappaleessaan missä missä Pasilan asemalta juna kulkee helvetin portille. " Menkäähän kiireiset ensinmäsissä, kyllä meikäläinen ennättää "
Tp

Ari Kuusisto 02.07.2023 08:56

Tässä muistutukseksi että jokainen harkitsee tilanteensa ja ajoneuvonsa perusteella on se uusi tai vanha.
Tieliikennelaki:
"Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."

"Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)"

Alinopeudesta tuomitaan vasta kun on kyse melkoisesta alinopeudesta, esim. moottoritiellä.

Motivan sivuilla löytyy tuosta ammattiliikenteen ajotavan vaikutuksesta faktaa:
"Jos kuljetusyrityksen kate on viisi prosenttia, 10 000 euron säästö polttoainekustannuksissa vastaa 200 000 euron liikevaihdon kasvua."

Tätä talousasiaa voi peilata omaan liikkumiseen isolla autolla,tai yhdistelmällä.
Omalta kohdalta olen todennut että taloudellinen ajotapa on stressitömämpää ja kerkeää nähdä maisemat ja sillä kuittasi hyvinkin perilläolon polttoaineet, kun oli diesellämmitteinen ajoneuvo.
On se sitten nuukuutta, turvallisuushakuisuutta vai mitä mutta tähän kannustetaan ihan yleisesti.

Arto Hirvonen 02.07.2023 19:44

Vakkariin 90-95 niin ei niitä ohittajia satasen alueella juuri ole ja voi jatkaa ajoa ilman eri säätöä rikesakko riskillää 80:n alueella. Matka joutuu taisaisesti.

Jari Kortesalmi 08.07.2023 17:41

Joku mainitsi että matka ei joudu 110 kmh nopeudella sen paremmin kun 80 kympin nopeudella,kyl se sentään 30 km kauempana tunnissa on vaikka Natossa ollaankin.

Jari Lipiäinen 04.08.2023 11:08
Jouni Ratilainen

Siirryttyäni matkailuvaunusta matkailuautoon kolmisen vuotta sitten tuli kysymys mikä on jo.ajoneuvon nopeusrajoitus jos tie sallii ajaa yli 80km/h nopeutta. Auto on Integroitu 2003 Hymer 2.8 Maksi Ducaton alustalla ja kokonaispaino. 4t. Trafin sivuilla oli jo silloin että jos ajoneuvon varusteet täyttävät samat vaatimukset kuin linja-auto sillä voi ajaa 100km/h. Katsastuksessa sitten kysyin tätä että täytyykö erikseen katsastaa ko. nopeudelle ja täytyykö olla 100.n lätkä. Vastaus oli ettei tarvitse erillis katsastusta eikä nopeus merkintää. Kuljettaja vastaa siitä että ajoneuvo täyttää vaatimukset, jotka ovat pääpiirteessä seuraavat. Moottorin teho ( lasketaan samoin kuin linja-autossa). Renkaat täyttävät ko.nopeusluokan. Kaikille matkustajille turvavyöt. Kaikille matkustajille niskatuet. ABS- jarrut. Huomio! Airbaggeja ei tarvitse koska linja-autossakaan niitä ei vaadita.
Näin lyhyesti vaatimukset menevät. Kannattaa lukea Trafin sivuilta tämä.
Itse en kuitenkaan käytä 100n. nopeutta koska se kyllä heti nostaa kulutusta n.2 l/ 100 km. Tämä kokeiltu Tornio -Muhos välillä.

Käytin oman neljä tonnisen asuntoauton viime kuussa katsastuksessa, niin kysyin tuota että saanko ajaa sillä satasta vaiko en - koska auto myytiin minulle satasen autona, mutta rekisteriotteessa ei ole siitä mitään mainintaa. Miulle taas katsastaja kyllä sanoi että vaatii muutoskatsastuksen, jotta merkintä voidaan tehdä rekisteriotteeseen. No, tuo muutoskatsastushan pitäisi olla aika läpihuutojuttu eikä maksaa omaisuuksiakaan, mutta olen tässä nyt sitten pähkäillyt että haluanko pudottaa istumapaikat kuudesta neljään tuon muutoskatsastuksen seurauksena (sivuttaiset paikat putoaisi pois). Ehkä jatkan vaan satasta ajelemista sillä mielikuvalla että niin saisin tehdä, kun ei siihen ole tähänkään mennessä kukaan puuttunut. :)

Seppo Suomi 04.08.2023 19:39

Tuskinpa tuo tuosta mihinkään muuttunut:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/uusi-tieliikennelaki-vaikuttaa-matkailuautojen-nopeuksiin

Jari Tietäväinen 04.08.2023 21:34

Jeps. Kävin alkukesästä muutoskatsastuksessa kokonaispainon korotuksen takia (3,5t -> 4t). Kyllä vaan katsastusmies tarkasti kaikkien 100 km/h nopeuteen vaadittavien varusteiden olemassaolon ihan pääntukia myöten. Ja kun ne löytyivät, merkkasi rekisteriotteeseen 100km/h nopeuden sallituksi.

Eero Bruun 04.08.2023 22:18
Arto Hirvonen

Vakkariin 90-95 niin ei niitä ohittajia satasen alueella juuri ole ja voi jatkaa ajoa ilman eri säätöä rikesakko riskillää 80:n alueella. Matka joutuu taisaisesti.


Kyllä rekkojen takia on isoilla teillä pakko ajaa 90-100km/h tai sitten in on ison auton tientulppana.

Toivo Koistinen 05.08.2023 07:29

Jos se rekka huitelee 90-100, niin sen edelle päästäminen on yhtä helppoo kun sen henkilöauton, eli sopivassa kohdassa sivuun, ja hiljentää tarvitessa.
Normaalistihan ne rajoitinta vasten sitä 87 nopeutta usein, ja kun ajelee 90 pääteillä, niin ei ongelmaa.
80 rajoituksilla ajelen alle sen,ja jos jollain kiireempi, niin odotelkoot kunnes löytyy paikka missssä on hyvä ohittaa.
Minulla on yhtäläinen oikeus ajaa alle nopeurajoituksen aina kuten muillakin.
Vihjeenä vanha konsti. Jos kaveri alkaa olemaan takakontissa kiinni, niin vilauttaa vasemmalla jalalla jarruvaloa.
Tp

Timo Haapanen 05.08.2023 09:45

On iso turvallisuusriski itselle ja kaikille muille ajella alle muun liikenteen nopeuksia. Jono tulee, ei siinä auta mikään. Jono yleensä puretaan perästä alkaen kun ekan nysvääjän jälkeen tulee pari muuta jotka eivät ohita.

@timppa

Seppo Lokasaari 05.08.2023 12:01
Timo Haapanen

On iso turvallisuusriski itselle ja kaikille muille ajella alle muun liikenteen nopeuksia. Jono tulee, ei siinä auta mikään. Jono yleensä puretaan perästä alkaen kun ekan nysvääjän jälkeen tulee pari muuta jotka eivät ohita.

@timppa

Eipä ne rekat ole jonon tekijöitä, vaan juuri nuo nysvääjät, jotka roikkuu lähellä rekan perää eivätkä ohita.
Vanhemmilla matkailuautolla on sitten tiukkaa lähteä ohittamaan nykyajan pitkää rekkaa+perässä roikkuvaa nysvääjää.

Vesa Hakala 05.08.2023 12:40

Kyllä se rekkakuskikin saa peiliin katsoa. Aika usein se ajaa sitä kaikkien arvostamaa 'rekkanoputta'. Jos ajettaisiin sitä mitä lakiin on laitettu niin max 80km/h kulkeva olisi helpompi satasen alueella ohittaa jollain tapaa laillisesti kun olisi käytössä se kahdenkympin nopeusero. Mutta jostain kumman syystä rekkojen yhdeksän kymppiä on ihan ok vaikka moni jono ongelma lähtee juuri siitä.

Ville Säynäjäkangas 05.08.2023 14:00

Se rekkojen lakisääteinen maksiminopeus on 80km/h, eikä rajoittimen 87-92km/h. Kukaan ei voi pakottaa tai edes suositella tosissaan ylinopeuden ajamista.

Viime kesänä jo huomasin ja tänä kesänä vielä ajatus vahvistui, ettei kaikki rekat enää rajoitinta vasten ajele. Olen kuullut kuorma-autoilijoiden kiinnostuneen polttoaineen kulutuksista.
Ja mikä lämmittää erityisesti mieltä, kamikaze rekkakuskit itäisen rajan takaa puuttuvat kokonaan. He ruukasivat painella yli 100km/h.

Timo Haapanen 05.08.2023 15:42

Rekan vauhti ylämäissä hiipui takavuosina voiman puutteen vuoksi, nyt 'viisas' vakionopudensäädin pudottaa vauhdin pikkuisen ennen mäen loppumista. Loppu mennään ikäänkuin vauhdilla hyväksyen nopeuden lasku. Jonoja syntyy.

@timppa

Toivo Koistinen 05.08.2023 17:21

Jono on kirosana nykyään. Miksi. Mksi on kiirus aina. Paljonko aikaa säästyy jos ajaa 5-10 kilometriä nopeammin.
Onko se kannattava sen ajan säästö, jos pitää kytätä, ja hermoilla, millon pääsen ohi, onko poliiseja, ja sitten vihata lähes niitä lain noudattajia, jotka ajavat alle nopeusrajoitusten.
Mutta toisaalta vapa maa elää jokaisella oman ajatuksen mukaan.
Tp

Eero Bruun 05.08.2023 21:15

Minulle rekan nopeus riittää. Ajelen perässä sitä 90-nopeutta, sopiva vauhti kun säästyy polttoainetta. Ohitusväliä pidän, että ne joilla on kiire pääsee ohi. Matkailuautoista moni ajaa aikaa haipakkaa, sen olen huomannut, mutta sehän on jokaisen oma asia eikä kuulu minulle. Taas muisteluita, aikoinaan kun ajettiin Kleinbussilla Marseillesta pohjoiseen moottoritiellä rekkojen välissä kulutus oli todella pieni, rekan imussa mentiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.