Yli 3.5t auton käyttökokemukset?

Esa Ojala 26.05.2020 13:39

Kertokaapa kokeneemmat karavaanarit, mitä hyötyjä/haittoja yli 3.5t matkailuautossa on (kuitenkin alle 7.5t)?
Reissaaminen tapahtuu pitkin eurooppaa, eli miten poikkeaa alle 3.5t autosta?
Käyttökulut, tietullit yms?
Ja mielellään tosiasioita, ei niitä mutu juttuja...

Kaj Nyyssönen 26.05.2020 16:25

olen monet vuodet matkannut Euroopassa alkaen vuodesta 2002. juolukuusta 2004 olen tehnyt RUTU-matkoja Iberian niemimaalle. kaksi talvea on jäänyt väliin tähän mennessä. kilometrejä on tullut kaikki ajot yhteensä 250000 km.
se mikä ero on että yli 8m pitkälle on vähemmän parkkipaikkoja kaupunkien keskustoissa. Ranskassa on jonkin verran painorajoituksi yli 3,5 tonnisille mutta ne ovat lyhyitä pätkiä jotka voi ajaa maksutietä. 7,5 tonnisilla on enemmän rajoituksia jollainen minun autoni on 15,5 tonnia. alkuaikana iberialle ja takaisin käytimme edestakaisella Iberian matkalla 25€. mutta nykyään haluan niitä käyttää enemmän esim Ranska-Espanja rajalla nousu ilmaista tietä 600 m korkeuteen 7 prosentin nousua yli 10km jolloin loppumatkasta rekajono etenee 30 km nopeudella kun maksutiellä on alle 5 prosentin nousu ja loppu nopeus samaan korkeuteen 70 - 75 km. nykyisin ajan 400 - 500 km maksutietä vuodessa hintaan noin 180€.
etu isosta tilasta on että saa paljon turhaa tavaraa mukaan eikä tarvitse uudelleen lastausta kun mahtuvat olemaan jatkuvasti kyydissä. minulla taitaa olla 400 kg työkaluja autossa samoin varaosia ja tarvikkeita.
kuvia RUTU-matkolta löytyy

http://rutukuvat.blogspot.com/

Timo Haapanen 26.05.2020 17:37

Tiemaksut ovat hankalia Puola, Tsekki, Itävalta, taitaa olla muitakin joissa on käytössä poksi jonne ladataan rahaa ja se sieltä sitten kuluu. Joka maassa erilainen mötikkä. Ja aivan eri luokkaa maksut kuin alle 3500 kg:n autoilla.

Nopeusrajoituksia, ohituskieltoja, aika paljon sellaista mitä kevyillä ei ole.

@timppa

Esa Ojala 26.05.2020 18:41

Katsoin Raul Fallin koeajovideon Dethleffs Alpa 6820-2 mallista ja aloin miettimään, mitä hankaluuksia painon ylitys 3,5 tonnista aiheuttaa. Tuo kyseinen autohan on muistaakseni kokonaispainoltaan 4.8t. Alkoi kiinnostamaan tuo pohjaratkaisu. Mitoiltaanhan tuo ei ole paha, korkeutta hieman enemmän kuin nykyisessä.

Erkki Pellikka 26.05.2020 19:25

Hyvin moesti, kun omaa matkailuautoa moititaan, syynä on pieni koko ja olematon kantavuus.

Timo Haapanen 26.05.2020 21:25

Aika paljon riippuu missä yleensä ajelee. Hankalaa on jos noissa poximaissa reissaa usean mötikän kanssa.

@timppa

Esa Ojala 27.05.2020 06:55

Miten käytännössä nuo tiemaksut suoritetaan raskaimmilla matkailuautoilla? Vaikka auto on samannäköinen kuin kevyempi versio, niin lukeeko kamerat rekisterikilven mukaan auton painon yms?
Kertokaapa käytännön kokemuksista.

Tapani Pokkinen 27.05.2020 07:59

Esa, Esa, mitä sinä niistä ulkomaanpellejen painomääräyksistä välität. Ei suomessa, ei ainakaan vielä, ole mitään lisämaksuja matkailu, eikä edes muillekaan autoille. Ja sehän vasta järjetöntä onkin kun painoi auto 3.500 tai 35.000kg niin päästövero on sama?
Sinähän olet ilmoittautunut koronahysteerikkojen armoitettuihin riveihin ja silloin ne ulkomaiden säännöt ja määräykset ovat sinulle toisarvoista hepreaa.
Sillä jos jotain historia opettaa, niin taudit, virukset ja ns pandemiat eivät maailmasta lopu.
Vai oletkos sinä yhtä tuuliviiri tuon matkustamisen suhteen kuin noiden autonvaihtojesi kanssa.
Noh pareempi se on kait autoja tai mielipiteitään vaihdella kuin muijaansa? Sitä paitsi, se auton vaihtoKIN tulee huomattavasti edellisemmaksi, jollei sitten oikein sikarikasta leskeä satu löytämään.

Timo Haapanen 27.05.2020 09:21
Esa Ojala

Miten käytännössä nuo tiemaksut suoritetaan raskaimmilla matkailuautoilla? Vaikka auto on samannäköinen kuin kevyempi versio, niin lukeeko kamerat rekisterikilven mukaan auton painon yms?
Kertokaapa käytännön kokemuksista.

En tiedä rekisterinlukijoita muualla kuin Norjassa tietullien ja Ruotsissa ruuhkamaksujen osalta.

Yleensä maksut maksetaan puomeilla. Esim. Puolassa maksetaan Viabox laitteen lisäksi myös puomeilla yksityisten rakentamilla motareilla. Kroatiassa maksetaan puomeilla, siellä on neljä eri firmaa tehnyt tiet ja rahastavat jokainen erikseen, siellä on käytössä viisi eri maksuluokkaa. Unkarissa maksetaan sähköisesti joko paikan päällä tai etukäteen.

Puolassa puomilla vaikuttaa pyörien lukumäärä ja jossain muualla akselien määrä. Myös auton korkeus etuakselin kohdalta vaikuttaa mutta se on sama kevyille autoille.

Ranskassa vaikuttaa auton korkeus, paino ja akselien lukumäärä. Korkeusraja on 3 m. siinä hypätään kakkosesta kolmoseen ja lisäakselilla mennään neloseen. Alkoviauto on yleensä yli 3m. Puomilla kamera lukee korkeuden, paino taitaa mennä omantunnon mukaan ellei kysytä.

@timppa

Esa Ojala 27.05.2020 10:30

Kiitos Timo asiaa selventävästä vastauksesta.

Viime syksynä kun Kroatiaan ajeltiin Itävallan ja Slovenian kautta, piti tarrat tuulilasiin liimailla.
Kukaan ei tarraa ostaessa kysellyt auton kokoa tai painoa.

Olisipa täällä sivustolla karavaanari, jolla on käytännön kokemusta reissaamisesta yli 3.5t matkailuautolla.
Lähinnä suuntaan Kroatia ja Portugali, tietenkin muutkin maat siinä reitin varrella.
Varmaan useampikin karavaanari olisi kiinnostunut lukemaan kokemuksista.

Matti Meikäläinen 27.05.2020 11:14

Täällä kun länsi-euroopassa asustelee, niin pää-osa ajeluista tulee täällä, ranskassa vuosittain noin 15 000km,
espanjassa 6000 km. Ja sillon kun on järkevää mennään maksutietä.Ja kokonaiskustannuksista nuo tieverot näyttelee pientä osaa , enempi tulee vuosittain laivamaksuja suomessa käydessä.
Ja kielitaito auttaa paljon noissa 3,5 tn rajoituksissa jotka on jonkun alueen mukaan, sillat on sitten erikseen.

T : Masi

P.s. on tuolla yhdellä mielen pienuus näköjään karannut käsistä kokonaan, alkaa vaikuttaa pakkomielteeltä
kun joka ketjuun samaa pitää jankata.


Yli 10 vuotta on menty yli 3,5 tn matkailuautolla.
muokattu: 27.5.2020 11:15
Tapani Pokkinen 27.05.2020 11:17

Esa Ojala
21.05.2020 19:30
Tervehdys pitkästä aikaa!
Täällä on näköjään ajankohtainen keskustelu käynnissä.. pitääpä itsekkin jotain kirjotella..

Oma kokemus koronan rajoituksista on ihan positiivinen. Mikäs tässä on ollessa, posti ym. rahtarit tuovat tilatut tavarat niin ulkomailta kuin kotimaastakin kotiovelle. Lähikauppias tuo ruokalähetyksen kolmen viikon välein, kotiovelle senkin. Videopuhelut hoituvat tuttavien kesken jne...
Ihan hyvä siis tämä koronasta meuhkaaminen. Sairastaminen ja kuolleisuus vähentyneet, eikö se ole hyvä asia?
En minä ainakaan halua lähteä härnäämään koronaa itselleni ja sitten sitä tartuttamaan jollekkin, joka saattaa siihen menettää henkensä. Varsinkaan kun mitään pakollista tarvetta ei ole kylille mennä.

Ja mitä tulee noihin Pokkisen mainitsimiin elintapoihin, niin niistä puuttu tupakointi. Siitä pitäisi myös lietsoa enemmän "hysteriaa", tappaahan tupakointi vuosittain lähes 5000 suomalaista. Ja täysin itse aiheutettu! Taitaa olla pienempi paha syödä pizza oluen kanssa silloin tällöin... joskus jopa hampurilainen :D
Mitenkäs on Pokkinen, ethän vainkaan tupakoi urheillullisena ja terveet elämäntavat omaavana miehenä? ;D

Tapani Pokkinen 27.05.2020 11:22

Tuuliviirit yllä talon katon.
Eikös tälle kuvitteelliselle Matti Meikäläisellekin olisi paree se sama ohje. Pää vaan pensaasen ja linnoittautua johonkin koloon.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Aija Nenonen 27.05.2020 12:01

Esa samankaltaisella pohjaratkaisulla on 2019 Hymer B-DL 534 alle 3500 kg sarjassa.

Esa Ojala 27.05.2020 12:41

Matti Meikäläinen, onko noiden tiemaksujen yms. kanssa jotain erikoisempaa hankaluutta?
Tarvitseeko hankkia boxeja tuulilasiin ja jos pitää, mistä ja milloin?

Aija Nenonen, kyllähän tuollaisia pohjaratkaisuja tosiaankin on useita eri merkeillä, mutta tuollainen nosto/laskusänky ei tunnu meille sopivalta. Sängyn tulisi olla "kiinteä".
Lisäksi jos nyt vielä joskus auto menee vaihtoon, niin haaveissa on suuremmalla kokonaispainolla oleva.
Nykyinen on sinänsä varsin mainio peli, mutta ainahan sitä etsii sitä vielä "parempaa" :D

Matti Meikäläinen 27.05.2020 13:06

Saksasta länteen päin asia on selkeä. Ranska ei mitään bokseja jos ei halua, puomille, lappu automaatista käteen, poistuttaessa puomille, lappu koneeseen sisään ( ensimmäinen reikä ) ja maksukortilla tai käteisellä.
Näppärin on visa, kortti koneeseen( toinen reikä ),kohta se antaa sen takaisin mitään kyselemättä ja puomi aukeaa.Ja kolmas reikä antaa kuitin jos haluaa nappia painasemalla. Espanja, Italia suurin piirtein sama systeemi.
Tanskan silloille voi rekisteröityä, samoin ruotsin ruuhka ja siltamaksuihin ja norjaan kanssa.
Norjassa jos on rekisteröinti automaattiveloituksella luottokortilta, hinta on sama kuin henkilöautolle matkailuauton painosta riippumatta. Tanskan sillat ja lautat on pituuden mukaan eli alle 6 m, alle 8m
ja niin edelleen. Kuten suurin osa lautoistakin.
Tuo itäinen osa eurooppaa on sitten seka melskaa, vähän joka maassa eri systeemi,on tarraa, on boksia.

8 m on yli 3,5 tn menty 10 vuotta enkä ole hankalaksi kokenut

T : Masi

Timo Haapanen 27.05.2020 13:09

Portugalin osalta homma on selkeä. Portugalissa on sähköisen maksun teitä ja puomilla maksettavia teitä.

Tässä sähköisen maksun tiet punaisella ja maksupisteillä vihreä auto merkkinä.
http://www1.estradas.pt/documents/1029518/ea7c598f-e24f-4b80-be0b-fbdffe69bde4
Portugalissa on neljä paikkaa missä rajan ylityksen jälkeen pitää rekisteröidä luottokortti ja auto yhteen. Kortin asettaminen koneeseen riittää, kamera lukee rekisterin.
Tämän jälkeen vain ajellaan ja lasku tulee perässä, Punaisilla teillä ei voi ilman seuraamuksia ajella ellei ole naittanut autoa ja luottokorttia, se on ainoa maksutapa kartan teillä.

Kaikilla muilla maksullisilla teillä maksetaan puomilla. Sydeemi on sama sekä kevyillä että raskaammilla.

@timppa

Juhani Mäenpää 27.05.2020 13:52

Moi
Minulla on ollut molempia autoja eli alle 3500 kg ja nyt Flair 4500 kg.
Onhan se tosiasia, että alle 3500 kg autoilla on helpompi ajella moottoriteillä, kun raskaamilla pitää hankkia boxi. Minä olen viime vuosina käynyt Kroatian suunnalla. Boxeja on Puolaan, Tsekkeihin, Itävaltaan ja Sloveniaan. Ei niitä pysty lataamaan joka huoltoasemalla ja moottoriteiden käyttökin on selvästi kalliinpaa kuin kevyemmällä autolla. Esimerkiksi Itävallan läpiajo maksaa yli 100 €.
Mitä hyvää sitten isossa autossa on? Tilat ovat isommat, takatalli, johon olen jopa poikien murrosiässä saanut kaksi mopoa mukaan, tavaraa saa siis mukaan melkein niin paljon kuin haluaa.
Juhani

Esa Ojala 27.05.2020 13:52

No niin, nyt alkoi tulla asiaa, kiitos!
Nuo tietullijutut tuttuja kutakuinkin, jo muutama talvi tullut reissattua. Lähinnä nyt tosiaankin kiinnostaa muuttuuko jokin, jos liikun raskaammalla autolla.
Eli jos ajelen Travesta Portugalin perille, ei periaatteessa mitään muutosta, ajelen niinkuin ennenkin maksupaikkojen läpi?
Mutta vielä epäselvä reitti Saksa-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Italia...

Juhani Mäenpää 27.05.2020 15:49

Saksa: ei ongelmia, Itävalta boxi: saa huoltoasemalta, Slovenia boxi: saa huoltoasemalta, Kroatia ei boxia: maksetaan suoraan rahalla tai kortilla, mutta Kroatiaankin voi hankkia boxin, jolla taitaa saada vähän alennusta, mutta itse en ole sitä hankkinut.
Viimeksi, kun olen ollut Italiassa, niin maksut suoraan rahalla tai kortilla.
Juhani

Esa Ojala 27.05.2020 17:04

Juhanilta tuli selkeä vastaus, kiitos!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.