Virran riittävyys.

Esa Veijola 26.11.2021 10:56

Kyllä realiteetti vain on, että joutuu tässä meikäpoika ajeleen jäiden hupiajojen loput kilometrit dieselvetosella ja sopeutua sen tekniikan puutteisiin. Sähkö ei tule olemaan näiden koppien ratkaisu minun ajokortinelinaikana. ehkä tulevaisuudessa vetytekniikka ratkaisee pulman.
ps. Mersussa kyllä kuulee polton käynnin selkeenä jyrinänä, kun seisahtaa parkille.

Ville Säynäjäkangas 26.11.2021 12:49

Alle 10 vuoden kuluttua matikset liikkuvat sähköllä helposti. Sitten naureskellaan tälle muutosvastarinnalle.
Tekniikka on jo nyt olemassa, kunhan vaan saadaan käyttöön.

Toivo Koistinen 26.11.2021 13:13

Kylä se, jos. , . Mutta vaikka se tulisi, ja tullee se sähkövoimansirto, mitä olen vuosia ihmetellyt miksei, kun se on ollut olemassa pitkään.
Mutta kun tulee ne sähkömatkikset, mikä sitten sen sähkön tekeekään siihen vetomoottoriin, niin kyllä meistä moni on tässä diselin loukussa, koska dieselkoneiden hintaa romahtaa siinävaiheessa, kun se lyö ihtensä läpi.
Tosin jos halutaan, nin otatetaaan koneisto pois, ja pistetään keulaan uusi inovaatio, ja on uutuus matkis.
Miksikä se koko auto pitää ajaa paalin, kun sen voi muutaa, ja ajaa vaikka sata vuotta. Sehän on materiaalia, jonka voi aina huolta, ja korjata
Vanhojen mersujen miehethän tietää, jotka aja vanhalla, ja jopa entisöivät ikivanhoja. Ajelinhan minä latalla 29 vuotta, ja katsastettuna meni paalin, kun en kehalnnu kynnyskoteloa korjata
Tp


Minnuu harmittaa. ostin kirkolta listanauloja, ja pussissa sanottiin olevan sata kapaletta. Koitin räknätä, ja minusta siinä oli 98. Mietin, lähenkö viemään kauppaan takas, mutta jos hän sanoo. Tämähän on aukastu pussi..
muokattu: 26.11.2021 14:26
Timo Kajava 26.11.2021 15:17
Ville Säynäjäkangas

Alle 10 vuoden kuluttua matikset liikkuvat sähköllä helposti. Sitten naureskellaan tälle muutosvastarinnalle.
Tekniikka on jo nyt olemassa, kunhan vaan saadaan käyttöön.

Onhan tuota jo pitkälti toistasataavuotta yritetty ottaa käyttöön, ja olikin käytössä, kunnes polttomoottori syrjäytti ne. Miksikö syrjäytti? Varmaan ominaisuuksiensa takia.

Petri Ahonen 26.11.2021 16:10

Kyllähän sähköautoilussa on hyviäkin puolia, mutta alkutaipaleella tekniikassa ollaan, vieläkin. Sähkömoottoreita on kehitelty vuosikymmeniä, joten sillä puolella ei ihan suuria edistysaskelia ole luvassa, mutta akkutekniikka on SE, jolta nyt paljon odotellaan. Pitäisi saada ladattua hirvittävät tehot akkuihin muutamassa minuutissa, siksi polttomoottorit ovat pitäneet pintansa. Lisäksi kun otetaan huomioon akkujen paino, ei matkamökkeihin akkujen ja sängyn lisäksi juuri muuta mukaan saa (alle 3500kg). Paljon puhutaan patteriautojen myynnin kasvusta, eipä autoilijoilla ole kohta muuta vaihtoehtoa, autotehtaat ovat into piukassa tässä(kin) rahastuksessa (miljardibusiness) . Suomalaisille vielä paras vaihtoehto on ollut ostaa käytetty polttis euroopasta. Hyvin harvalla kerrostaloasujalla on mahdollisuus patteriautoon latauspaikkojen puutteen takia. Tuossa meidänkin taloyhtiön parkkiksella on 170 autoa, joista kaksi on nyt osittain patteritoimisia ja useita, jotka ovat vuoden aikana euroopasta käytettynä tuotuja.

Valtiomme ei tue nopeaa vähäpäästöistä autoilua (bio polttoaineet, neste My jne.) niiden hinta nousee kovempaa kuin pelkkien fossiilisten.

Toivo Koistinen 26.11.2021 16:46

Onhan se akku, mutta joskun saahaan tuotantoon se suolasta hiilestä, ja hiekasta tehty akku, josta Suomalais viisaat on patterin tehneet, niin mikä se.
Sanotaan, että on pakko muuttaa niihin uusiin. En usko, että lähikymmenen aikaan meijän pihalta tulee porukat hakeen nuo tiisselit pois, ja niskasta taluttaa autokauppaan.
Tosin kun panelit kehittyy, ja akkutekniikak, niin mikäpä, jos kauppa-auto joskus mejänkin ladosssa köllöttää, ja nautiskellee aurinkosähön iloista ootellesa, että ukko herättää kaupapreisulle.
Sekin on huomioitava, mihin dikitekniikka kehittyy, eli lähteekö tulevat polvet reisaamaan, kun kotosoffalta voi maailman katella virtuaalisti, kun paikalla olisi.
Minäkait nautiskelen nytkin noista Jari Siltalan mahtavista reisuvideoista ihan ilimatteeksi, ja ootas kun saan ne isoon töllöön. HEEH. Entäs sitten kun vielä virtuaalikopan kautta.
Tässä on ninpaljon tulevilla sukupolvilla muutosta edesä, että sitä voi vain kuvitella..
Tp

Timo Haapanen 26.11.2021 17:57

Mun Ducatossa ei ole koskaan ollut mitään havaintoa poltosta. Kilsoja 93 000. @timppa

Ville Säynäjäkangas 26.11.2021 20:14
Timo Kajava

Onhan tuota jo pitkälti toistasataavuotta yritetty ottaa käyttöön, ja olikin käytössä, kunnes polttomoottori syrjäytti ne. Miksikö syrjäytti? Varmaan ominaisuuksiensa takia.

Enemmän ne on aina olleet poliittisia päätöksiä, kuin teknisiä.
Nyt halutaan EU irti tuontiöljystä.

Ville Säynäjäkangas 26.11.2021 20:18

Oletteko huomanneet kun Kempower on alkanut rakentamaan latauspisteitä.
Taustalla on Kemppi hitsauskonevalmistaja

Toivo Koistinen 27.11.2021 08:12

Politiikka, ja reaalimaailma on eri maailma. Reaalimaailmaa taas juoksuttaa toistaiseksi raha, joka samalla käskee politiikkaa.
Niinkauan kun lentikoneet on ilmasa, ei fossiilisesta päästä irti, koska kymmenen tuhannen jatkuvasti lentävän koneen ruokkimiseen ei koskaan riitä bioainet, kun pitää otta huomioon myös muu kulutus.
Kun sitten lentikone kerosiinia tehdän, niin aina tulee diiseliä, ja bensaa. Mutta sen vähentämiseen auttaa sähkövoimansiirto autoissa autoilun, ja lentämisen vähentäminen.
Sähköautojen akkukehitys mahdollista myös sähkölentämisen lähiliikenteessä. Tekninen kehitys on hyvä olemassa kaikessa.
Tp

Petri Ahonen 27.11.2021 14:51
Ville Säynäjäkangas

Oletteko huomanneet kun Kempower on alkanut rakentamaan latauspisteitä.
Taustalla on Kemppi hitsauskonevalmistaja

Eipähän tuo toisaalta ihme ole, Kemppi kun on yksi Euroopan suurimista hitsauskonevalmistajista ja hitsauskone on melkein kuin latausasema (virrat isoja), eli hyppäys on ollut helppo ja katteet varmasti (vielä) aivan toista luokkaa kun hitsauskoneissa.

Timo Kajava 27.11.2021 15:43
Ville Säynäjäkangas

Enemmän ne on aina olleet poliittisia päätöksiä, kuin teknisiä.
Nyt halutaan EU irti tuontiöljystä.

Epäilen että 1800-luvulla oltaisiin tehty poliittinen päätös sähköautojen menoksi. Eiköhän se ollut ihan tekniikasta johtuvaa.

Nykyään taas tehdään poliittisia päätöksiä jotta saataisiin sähkikset edes lähelle polttisten tasoa, kun eivät ilman subventointia ja rajoituksia pärjää niille.

Ville Säynäjäkangas 27.11.2021 17:26
Timo Kajava

Epäilen että 1800-luvulla oltaisiin tehty poliittinen päätös sähköautojen menoksi. Eiköhän se ollut ihan tekniikasta johtuvaa.

Nykyään taas tehdään poliittisia päätöksiä jotta saataisiin sähkikset edes lähelle polttisten tasoa, kun eivät ilman subventointia ja rajoituksia pärjää niille.

Itse olin juuri tuota mieltä, ennen kuin tutustuin kunnolla sähköautoihin ja kävin koeajamassa.
Koeajo oli hämmästyttävä elämys, voimalinja toimii paremmin kuin yhdessäkään polttomoottoriautossa ikinä.
Jo nyt kaupasta saa sähköautoja yli 500km akunkestolla. Tämä riittää jo kaikille ja parempaa on tulossa. Vaikka vetoautona säilyttäisi polttiksen, niin kuitenkin 90% ajoista on muutaman kilometrin tai korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin ajoja. Tällaiseen riittää 200km range todella loistavasti, eli kaikki 2022 myytävät autot riittävät suurimmalle osalle ihmisistä suurimpaan osaan ajoista.
Latauskartta.fi sivuilta voi käydä tutustumassa tämänhetkiseen latausverkostoon, niitä latauspaikkoja on jo nyt aika hurja määrä ja lisääntyvät kovaa vauhtia.


Sähköpyörä on loistava matalan kynnyksen keino tutustua säköisen liikkumisen maailmaan. Itse olen sähköpyöräillyt talvet vuodesta 2016 asti. Talvikelissä pyöräily muuttuu sähköpyörällä kesäkeliksi, kaikki tympeys katoaa. Monet pelkäävät pyöräilyn muuttuvan sähkömopoiluksi, mutta turhaan. Sähköapu toimii vain polkiessa ja paita kastuu samalla lailla kuten ennenkin, nopeus vaan kasvaa. Liikunta ei siis vähene, vaan lisääntyy, koska tympeys katoaa, niin asioille lähtiessä tulee helposti valittua sähköpyörä auton sijaan.
muokattu: 27.11.2021 17:42
Toivo Koistinen 27.11.2021 18:33

Tottahan tuo, mutta miksi ostaa uusi sähköauto, kun vanhasta polttomoottoriautosta voi tehdä sen. Koneisto pois, tilalle sähköinen voimalinja, ja se siittä.
Entivanhaan moottorin, ja voimalinjan uusinta autoon oli normaalia touhua, miksei se onnistu nykyisin.
Kannatan sähköautoa, vaikka ikinä en edes elävänä ole nähnyt, vaikka eise ihan muutaman kymmenen kilometrin ajoihin täällä maalla jää.
Jur kunkävin naaopurin pihalla vitiä siirtämässä, nin kaffilla puheltiin, että kyllä se sähköauto, jos semmosen joka kulukee vähintään latauksella 5- 700 kilometriä, ja maksaa alle kolmekympiä olisi ihan vaihtoehto, varsinkin joskun aurinkopanelit tulevat järkeviin tehohin, ja hintoihin talon katolle, mistä latailu.
Mutta ei puolensadan tuhannen öörin tehohirmuja tule mejän tonteille. Ajelemma vanhoilla tiisseleilä, eise löpö, ja auton pito kustannus koskaan niin paljoo maksa, että tuo meilläkin kuluttaisi minun ajokorttiaikana 40-50 000 ööriä.
Auto on vain auto vanhalle latamiehelle
Tp

Jari Kortesalmi 27.11.2021 20:11

Minkä ikäinen autosi on?tämä 2015 mallin polton tietää vaan siitä, jos pysähtyy vaikka liikenne valoihin flekti pyörii ja polton haju haisee sisälle.


Timolle oli tämä kysymys.
muokattu: 28.11.2021 08:31
Timo Haapanen 28.11.2021 09:12

Juurikin 2015 malli. @timppa

Petri Ahonen 28.11.2021 10:47
Ville Säynäjäkangas

Itse olin juuri tuota mieltä, ennen kuin tutustuin kunnolla sähköautoihin ja kävin koeajamassa.
Koeajo oli hämmästyttävä elämys, voimalinja toimii paremmin kuin yhdessäkään polttomoottoriautossa ikinä.
Jo nyt kaupasta saa sähköautoja yli 500km akunkestolla. Tämä riittää jo kaikille ja parempaa on tulossa. Vaikka vetoautona säilyttäisi polttiksen, niin kuitenkin 90% ajoista on muutaman kilometrin tai korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin ajoja. Tällaiseen riittää 200km range todella loistavasti, eli kaikki 2022 myytävät autot riittävät suurimmalle osalle ihmisistä suurimpaan osaan ajoista.
Latauskartta.fi sivuilta voi käydä tutustumassa tämänhetkiseen latausverkostoon, niitä latauspaikkoja on jo nyt aika hurja määrä ja lisääntyvät kovaa vauhtia.

Aamun lehdessä oli kertomus matkasta täyssähkiksellä Hesasta Norjan Honningsvågiin. Helppoa kuin heinän teko. Aikaa menomatkalla meni vain 4h kauemmin kuin polttiksella ja paluumatkalla... paljon kauemmin. Polttoainekustannuksissa eroa bensäkäyttöiseen (laskennallinen) oli 11€ mutta riisseli olisi ollut (muka vain) 9€ halvempi. Lisäksi ajoreitit valittiin latauspisteiden mukaan samoin kuin tauotkin pidettiin latauspaikoilla. Olihan matka ollut jännittävä, kun sai jännätä riittääkö lataus seuraavalle toimivalle lataus pisteelle ja onko siellä muita sähkiksiä jonossa odottamassa. Kaupunkiajossa sähkökäyttöisillä "mopoautoilla" pärjää kyllä, varsinkin lämpöisissä maissa.

Esa Veijola 28.11.2021 11:28

Ei ole välttämättä vielä saavuttanut polttoon tarvittavaa tukkeutumista. Mullakin mesessä aloin havannoimaan polttoa 120 tkm jälkeen.


eri asia puhutaanko henkilöauton sähköistämisestä vai matkakopin. Litiumtekniikalla ei päästä ihan lähivuosina tekemään oikeaa täyssähkömatka- autoa jolla pääsee pidemmälle kuin seuraavalle leirintäalueelle. Hybridillä voi onnistuakkin.
muokattu: 28.11.2021 11:34
Jari Kortesalmi 28.11.2021 13:00

Toi mun kuljetin on polttanut viimeksi eilen kun tultiin turun keskustan läpi. Ajossa sitä ei huomaa ollenkaan kun käryt jää taakse.

Ari Kuusisto 28.11.2021 13:09

Miten näkyy mittaristossa poltto.

Jari Kortesalmi 28.11.2021 13:23

Ei mitenkään. Kolmessa henkilöautossa ollut tämä hiukkas loukku eri merkkejä kaikki missään ei ole ollut mitään merkkivaloa,jossain näissä tyhjäkäynti kierrokset nousi pari kolmesataa kierrosta. Polton aikana pakokaasu on niin kuumaa että kättä ei voi pitää pakoputken lähelläkään,miettinyt joskus et joku joskus lataa akkuja jossain puskassa ja kuivaa ruohoa alla siinä voi käydä huonosti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.