Vikakoodi

Jouni Kyrö 09.04.2019 18:35

Onko tietoa mitä on tällaiset vikakoodit? Moottorin merkkivalo palaa joskus ja jäähdyttimen tuuletin pyörii hurjaa vauhtia. Joskus myös kierrokset putoavat alas.

Mikko Tamminen 09.04.2019 20:58

Onko kyseessä auto vai mikä? merkki ja malli? Onko jäähdytin nestettä tarpeeksi?

Jouni Kyrö 09.04.2019 22:34

No joo, auto on kyseessä, Ducato vm. -14, ja nestettä on tarpeeksi. Tuuletin saattaa huutaa siis jo heti kun auto käynnistyy, vaikka pakkasta olisi -20.

Sakari Lepola 10.04.2019 07:02

Siitä tuulettimesta, onko ilmastointilaite päällä?

Matti Asikainen 10.04.2019 10:26

Koodi on suomeksi: P0697 Sensori referenssijännite C / Auki. Lämpötila-anturin liittimessä lienee huono kontakti tai johto poikki.

Matti Asikainen 10.04.2019 10:32

Ohessa koko lista.


Sorry. Lista on minulla Open Office-muodossa eikä tämä ohjelma suostu käsittelemään sitä.
muokattu: 10.4.2019 10:37
Jouni Kyrö 10.04.2019 11:16

Kiitos vastauksista, täytyypä tarkastaa tuo lämpötila-anturi. Osaatko sanoa mistä se mahtaisi löytyä, auto on Ducato 130 multijet, 2.3 moottorilla, vm. -14.

Jukka Lahelma 10.04.2019 12:34
Matti Asikainen

Ohessa koko lista.

Tallenna se OpenOfficessa PDF-muodossa, niin saat sen listan tänne.

Matti Asikainen 10.04.2019 14:58

Lista löytyy linkistä:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/vikakoodi/

Erään kuvan mukaan lämpöanturi näyttäisi löytyvän 3.0-koneesta jakohihnan puoleisesta päästä etusivulta ja 2.3-koneessa se varmaan on samoilla tienoilla.


Luiskahti väärä linkki, tässä oikea: http://www.nettiliike.com/page/6/vikakoodit-suomeksi
muokattu: 10.4.2019 15:00
Gunnar Strömsen 10.04.2019 22:19

Jos ja kun ilmeisesti vikakoodien/anturi-arvojen lukuvehkeet on käytössä, itse katsoisin ekana mitä livedata kertoo lämpötiloiksi / arvoiksi olemassa oleville (lämpötila)antureille. Jos näyttäisivät ihan höpölle niin sitten laittaisin työkäsineet käteen. Ja mille näyttää jännitteet ylipäätänsä. En itse singahtaisi antureita vaihtamaan ennenkuin olisin vähän katsellut koneen elämää.

Tuossahan tuo p0001 virhe taitaa kertoilla kontakti/ mahdollisista johdinongelmista ns isommassa kuvassa eli ECM boksissa. Syinä äkkiä katsottuna esim ohjainboksien maadoitukset, huono liitos jossain, viallinen boksi, johtosarjavika jne. Ja akku sekä sen kunto.

Tuo toinenkin eli p0697 vaikuttaa kontakti yms ongelmalle. Suoraan lämpötila-anturiin ei ainakaan yleiskoodeina viittaa kumpikaan (jos nyt sitten p0697 virheen "piiri c" ole sitä).

Se että flektit huutaa ja vikavalo palaa ei automaattisesti meinaa että lämpötila olisi väärin mitattu anturivian vuoksi vaan lienee Fiiattissakin ns suojatoiminto probleemin iskiessä.

Jos tuo u001 on listalla ensin, etsisin vikaa sen perusteella eli moottorin maadoituksesta, ohjausboksin liittimistä, johdoista ja boksin kunnosta. Olisi helppo vikakoodin pohjalta kuvitella että ecm boksilla on kontakti vika joka sitten aiheuttaa tuon toisen vian. Löytyy myös juttua että fiiatteihin olisi joskus tullut softapäivitystä tuonkaltaisten koodien vuoksi.

Ja olihan akku ja jännitteet kunnossa?

Tämä siis spekuloituna pelkästään noiden koodien pohjalta tietämättä mitä on taustalla kenties tapahtunut tai tehty tai tietämättä mihin piiriin fiiatissa circuit C viittaa.

Jouni Kyrö 11.04.2019 10:53

Kiitos hyvästä vastauksesta, täytyypä nyt perehtyä asiaan...

Jouni Kyrö 12.04.2019 14:24

Mikä mahtaa olla tuo korkki moottorin päällä? Kyseessä Ducato 2.3 vm. -14. Näyttäisi että sen tyvestä vuotaa nestettä, tai sitten se on vain valunut siihen korkin juurelle. Korkin oikealla puolella on sellainen tasanne, joka on usein märkänä nesteestä, mutta sen yläpuolella kulkevat letkut ovat aina kuivina ja ehjän oloisia. Merkillinen juttu...


Sainkin sen jo selville mikä se on, ja että neste siihen on valunut muualta...
muokattu: 12.4.2019 18:11

Liitetiedostot

korkki.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.