Vetokoukku Transit/Rimor autoon

WALVE RAILI 27.04.2008 11:36

Lueskelin vanhoja viestejä vetokoukuista, tarkkaa on ja kallista asennuttaa merkkiliikkeessä vetokoukku, sellainen laillinen kaikki direktiivit täyttävä. Olisiko kellään antaa vinkkiä pikkupajasta Helsinki Järvenpää suunnalla, jossa asia hoituisi hieman edulli- semmin. Auto on siis Ford Transitin alusta ja vm 2007. Kalaan pitäisi päästä - ja venetraileri as.auton perään.

PITKÄAHO JUKKA H 27.04.2008 17:51

jos Transussa on runkopalkit perään asti niin silloin sinne käy normaali tehdasvalmisteinen vetokoukku joka maksaa noin 150 euroa,uskoisin että valopistoke löytyy puskurin alta valmiiksi kytkettynä.näin meillä ja Hobby autossa joka on siis se lyhyempi malli.Mutta jos auton runko ei ole perään asti niin silloin juttu on toinen.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.04.2008 21:56

Ja huomaa myös, että auton rekisteriotteen merkki+malli on oltava sama kuin koukun tyyppikilvessä. Eli jos auto on papereissa "Ford Transit" niin koukku on helppo sen puolesta, mutta jos auto onkin "Rimor 54321ABC" niin tuosta Transitin koukusta tulee hankaluuksia jos se huomataan.

AHONEN KAI 27.04.2008 23:05

Itse aion taaskin kolmatta kertaa selviytyä metallimiestaidoillani ja hitsailen/ kiinnittelen koukkuni riittävän tukevasti auton rakenteisiin.

Toivon että katsastusmies olisi yhtä suopea/ vähemmän pilkunnussia kuin aiemmatkin.

Laitonta laitonta ja paheksuttavaa mutta minkäs tuolle voi ;)

AHOLA JARI 27.04.2008 23:20

Kuten aiemmissa keskusteluissa kirjoitin; hommasin Bosalin koukun (150€) Vemixistä, mallinsin (3D / AutoCAD) auton palkiston ensiksi, suunnittelin jatkot mittakuvineen, profiiliterästä pätkiksi, sähköliimalla nippuun, epoksimaalit päälle, autoon kiinni, koukku kiinni jatkoihin (mitoitus oli oikea) ja lopuksi koko auto ruostesuojaukseen.. Niin sähköt on tosiaan valmiina.

Kyllähän siinä aikaa kuluu pikkuputkaltakin, jos ei valmiita malleja ole, eikä ole koskaan ko. autoon tehnyt. Työhän se tuossa maksaa, ei tarpeet. Sitten kun se tehdään hyvin, niin se Rimorin alkup. sinkitty alleajosuoja/puskuri muovihelmojen takana pitäisi jättää paikoilleen - paikalle saaminen vaatii hieman helmojen availua.. Riippu Rimorin mallista, että vaatiiko muutosta esim. harmaavesisäiliölle. Mulla ei ollut edessä.

Mulla on siis paripyörä/takaveto '07 Ford-Rimor (merkki), Katamarano-numeriota&kirjaimia-Transit-numeriota&kirjaimia (malli). Eli Ford Transit -merkintä löytyy, vaan ei Bosalin koukussa mainita kumpaakan; Tyyppikoodi, max.vertical load ja D-value. Nykyisin koukussa ei siis lue esim. max. perävaunumassaa vaan tuo D-arvo kertoon senkin, kunhan kaavaan sijoitetaan auton massa. Koukkukun saattaa olla hyväksytty saman merkin useille malleille.

KOSKINEN OLLI J 27.04.2008 23:35

No jos se on laitonta, niin se on laitonta siksi että lakia on muutettu siten että se on nykyisin laitonta. Ennen vetokoukut hitsattiin itse ja ajeltiin vapailla nopeuksilla, ilman tietoa turvavöistä, kännyköistä puhumattakaan.
Työpaikolla ja ravintoloissa kessuteltiin avoimesti ja tupakanpolttoa vastustavia työkavareita pidettiin nipottajina.

Vaikka uudet kiellot ja uudet määräykset tuntuvat vastenmielisiltä, järjestäytyneeseen yhteiskuntaan kuuluu sellainen asia, että eletään yhteisillä pelisäännöillä : )

PITKÄAHO JUKKA H 28.04.2008 17:17

juhani se vaan jaksaa inttää?Koska se koukku laitetaan Transuun transun runkopalkkiin kiinni niin silloin se on transitin koukku, rimor on vaan päällirakenne joka on transitin päälle rakennettu jälkeenpäin.Eihän kuormurinkaan koukussa lue lavanvalmistajan nimeä.Kävin näyttämässä konttuurilla kun minun koukussa lukee vaan Transit ei puhuta Fordista mitään,hyvä oli.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.04.2008 22:12

Tästä aiheesta on kaksi keskustelua ennestään:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=1713124

Tuosta pari MUIDEN KIRJOITTAMAA siteerausta yllämainitusta:

JANHONEN MATTI Katsoppa www.kovil.fi Sieltä niitä Ducaton EY-direktiivin täyttäviä koukkuja läytyy kuvineen ja asennusohjeineen kohdasta TUOTELUETTELO/FIAT Jälleenmyyjiä lienee joka kaupungissa. Kun vetokoukku kiinnitetään matkailuautoon (ellei ole peltikoppanen) niin tarvitaan ilmeisesti jatkopalat. Näiden laadusta ja kiinnityksestä voi ja kannattaa kysyä vaikkapa kotipaikan katsastuskonttorilta päälliköltä. On velvollinen neuvomaan kun suorittaa viranomaistehtävää. Kun tulkitsee sääntöä niin siinä sitten sitoutuukin.

JANHONEN MATTI Kuten Halmeenmäki tuossa edellä kirjoitti niin myös välipalikan pitää olla ok. Katsoppa sivulta www.ahk-preisbrecher.de Avaa kohta Wohnmobil/Anhängekupplung/End kunden Sivuilta löytyy matkailuautokäyttöön tarkoitettuja koukkuja jossa välipalikka ja koukku on yhteenrakennettu. Mitään sovituksia ja hitsauksia ei kiinnitysvaiheessa tarvita. On syytä olettaa, että koko hoito on EY-direktiivin täyttävä ja sellaisenaan auton alkuperäisiin kiinnityspisteisiin sopiva. Joissain koukuissa näyttää olevan myös pistoke paikallaan. Hintaa tosin on mutta paketti sisältää kaiken tarvittavan johdotusta lukuunottamatta.

HAAPANEN TIMO S Tää koukkuhomma liittyy samaan kuin vaunujen aisat ja akselit.Tämänvuoden alusta on 2000 tai uudenpien vaunujen em. osista löydyttävä hyväksymismerkinnät.Vaunujen tuojat huomioikaa tämä.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=1610879

AHONEN KAI Ne Köykän koukut ("Itse teetätin tuolla Seinjoella, Hitsauspiste Kari Köykällä...") on laittomia, selvitin asian viime keväällä, Köykkä kertoilee homman olevan ok, mutta eipäs toimine ainakaan AKE:n kuin myöskään yhdenkään asiasta tiedustelemani katsastusaseman mielestä.

MOISANDER JOUKO Hohhoijaa..... Osa arkistoa on näköjään muuttanut väärälle hyllylle, enkä laiskuuttani viitsi ruveta etsimään.. Mutta pistäkää hakukone töihin, sieltä wanhoista keskusteluista löytyy kyllä oikea päivämäärä, joku 2000 maaliskuu, jonka jälkeen koukun pitää olla tyyppihyväksytty. Wanhempiin saa tehdä itse ja vaikka minkälaisen. Tyyppihyväksytyssä koukussa on kilpi, josta hyväksyntä ilmenee. Lisäksi, hyväksytyn koukun saa kiinnittää vain auton valmistajan runkoon tekemiin kiinnityspisteisiin, runkoa EI siis voi jatkaa ja jatkoon kiinnittää jonkun toisen auton koukkua. Toisaalta, kuten joku totesikin, harvemmin taitaa kukaan tienpäällä koukkua tutkailla, ei senpuoleen katsastuksessakaan, kun ristiinkytkentäkatsastusta ei enää tehdä.

NOUSIAINEN MARTTI Koukun hintaa ALKO alustaan kauhistelin minäkin. Auton myyjä kertoi edullisemman paikan Pohjanmaan suunnalta. Saatesanoikisi sain: Se tekee hyviä koukkuja mutta jos sattuu tarkka katsastusmies se voi sahauttaa koukusta nupin pois. Elikkä. En ottanut riskiä.

JANHONEN MATTI Vetolaitteita koskevat vaatimukset saat esiin kun syötät Googleen (hakukieli suomi)hakutekstin "TIEDOTE 4/2005 (31.5.2005)". Hallintolain 8 § mukaan katsastuskonttorit ovat tiettyä viranomaistehtävää suorittavina velvollisia antamaan ilmaiseksi neuvoja asiasta. TÜV-hyväksyttyjä (direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 täyttäviä) koukkuja ja matkailuauton rungon jatkopaloja valmistaa mm. SAWEKO. Lisätietoja tuotteista saat kun syötät Googleen hakusanaksi SAWEKO. Suomeen tuotteita tuo ainakin Oy Sandman-Nupnau AB. SAWEKON tuotteita näyttää mainostavan myös Caravall Raisio. Saksassa Glück Freizetmarkt´ssa SAWEKON TÜV-hyväksytty jatkopala + koukku näyttää kustantavan seuraavasti: Ducato ja MB MT 001 D=12,5 kN hinta 699 e Iveco, MT 010 D= 16,3 kN hinta 799 e AL-KO alusta MT 005 D = 11,3 kN hinta 550 e 13-napaisen johtosarjan hinta näyttää olevan 99 e Suomen vastaavia hintoja en tiedä. Tarvitsemasi koukun D-arvon voit laskea KOVIL´n net-sivuilla.

TORKKO JUHANI Matkailuautoni on vm 2002 ja olin eka katsastuksessa keväällä 2005. Autossa on Seinäjokisen Köykän tekemä koukku. Katsastusmies oli sitämieltä, että koukku on todella hyvintehty ja tukeva, mutta kun siinä ei ole e-merkintää, niin se on laittomana poistettava. Siitähän alkoi sitten melkoinen selvittely ja onneksi tässä direktiivi94/20/EY:ssa on sanamuodon käännösvaiheessa tullut senverran tulkintavirhettä,että ko. asia on uudelleentulkittu ja nyt se koskee vain asuntoautoja jotka on ensirekisteröity 1.1.2005 jälkeen, joten sain pitää koukkuni kiinni autossa. Tuon päivämäärän jälkeen ensirekisteröidyt M1-luokan ajoneuvot joutuvat varmistamaan,että e-merkintä löytyy koukusta.

Ja taas lainasin vain muiden kirjoittamat tekstit. En mielestäni intä, vaan tuon ilmi sen (ehkä järjetöntä mutta pakollista) mitä tulee ottaa huomioon.

PITKÄAHO JUKKA H 29.04.2008 17:34

minä puhun aidasta sinä aidan seipäistä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.