vesijärjestelmästä?

Martti Kiiltomäki 11.05.2018 21:46

Mulla on retkiautossa sellainen "ongelma"/ilmiö, että vesijärjestelmästä "katoaa" vesi/paine lämpimältä puolelta!
Siis, kun vettä on laskettu niin, ettei ilmakuplia tule kylmältä eikä lämpimältä puolelta kaikki toimii oikein hyvin. Järjestelmän seisottua jonkin aikaa käyttämättä kylmävesi lähtee liikkeelle normaalisti, mutta lämpimälle käännettäessä ilmaa plötkii taas tulemaan. Ilmiö on sama oli veden lämmitys päällä tai ei. Onko järjestelmissä eri polilla (kylmä/lämmin) joku eri takaiskuventtiili tai varoventtiili vai mistähän se voisi johtua? Vettä ei ilmesty mihinkään mistä sen voisi havaita. Käytännössä asiasta ei ole paljon haittaa... vähän ilman plötkintää, mutta ois kiva tietää vuotaako vettä jonnekin vai onko sille joku "luonnollinen" syy.
Kiltsu

Matti Janhonen 12.05.2018 11:04

Ilmeisesti autossasi on uppopumppu. Pumppuja on montaa mallia, on niitä joissa on itsessään takaiskuventtiili ja niitä joissa sitä ei ole. Jos vesijärjestelmä on kunnoissa, niin takaiskuventtiili ei uppopumppumallissa ole välttämätön.
Auton vesijärjestelmä on käytännössä vain yksi piiri vaikka siinä kylmä ja lämmin puoli onkin erikseen.

Asia ei selity oikein muuten kun että lämminvesipuolen varoventtiili hieman vuotaa. (tämä on se tavallisin vika)
Tämäkään ei asiaa kokonaan selitä, vaan veden täytyy päästä lämminvesipuolelta virtaamaan takaisin vesitankkiin. mikä on mahdollista vain jos ilmaa pääsee vastaavasti lämminvesiputkeen tilalle. (venttiili)
Vesitankin/sen vedenkorkeuden ja boilerin sijainnista (korkeuseroista) riippuen voi syntyä jopa käänteinen lappo jos ilmaa pääsee putkeen veden tilalle.
Toimiva takaiskuventtiili vesiputkeen asennettuna heti pumpun jälkeen estää veden takaisinvirtauksen tankkiin.

Teoriassa on mahdollista että hanojen lämminvesipuolelta pääsee ilmaa lämminvesiletkuun, mutta vain teoriassa.

Toivo Koistinen 12.05.2018 17:26

Tapahtuko sama jos pitää vesipumpua koko ajan päällä. Kun pumppu on nostanut paineen, ja hanat on kiini, niin pysyykö pumppu hiljaa, vai pumppaako ajoittain.
Jos pysy hiljaa, nin hyvä on, mutta jos pumppailee ajoittain, vaikka hanat on kiinni, niin silloin joko takaiskuventtiili vuotaa, tai boilerin varo, tai laskuhana. Mikäli niistä jompikumpi vuotaa, niin se näkyy auton alla.
Mikäli takaiskuvennttili vuotaa, niin sen ilman pääsy järjestelmään on vähän konstikas, mutta koska se on vain lämpimän puolen asia, nin boilerin viasta kertoo.
Suosittelen huoltoon menoa, samalla varmistuu, ettei mikään vesiletkussa vuoda ulos.
TP

Matti Janhonen 12.05.2018 18:14

Jos autossa on uppopumppu niin pumppu käynnistyy vain hanojen vivuissa olevien mikrokytkinten kytkiessä virran pumpulle.

Painepumpussa tapahtuu tätä veden ees-taas "kirnuamista" jos vesi pääsee takaisin tankkiin, jolloin paineanturi käynnistä pumpun ja toinen vaihtoehto on vesijärjestelmässä oleva selkeä vuoto ulospäin jolloin paine laskee ja anturi käynnistää pumpun.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.