Vastailemme hetken tuontiasioista

KARVONEN VIRVA 26.01.2007 20:18

Hei! Nyt on meidän vuoro jakaa tietoa muille. Toimme auton Saksasta ja meillä ajantasalla olevaa tietoa jaossa..kysellä voi ja vastailemme mitä asiasta tiedämme. Älä kysy missä luotettava myyjä koska ostimme yksityiseltä. T. Markku&Virva

HANNIMÄKI HEMMO 26.01.2007 21:13

Minulla myös Saksata tuotu uusi 662ti auto.Tidäkö takuu huoltopaikka eteläsuomen alueela.Auto on Fiat 1,3 multijet.

JANHONEN MATTI 26.01.2007 21:50

Oletatko, että kaikki tietää mikä on 662ti?

KARVONEN VIRVA 26.01.2007 23:09

aika yleinen kysymys tuontoautoissa..ongelmana on että tehdas ei maksa takuukorjauksien hoidosta riittävää katetta että se kiinnostaa yrittäjiä täällä..tehdastakuiden hoito on muun liiketoiminnan apuväline mutta ei bisnes..siksi se ei yksinään jaksa kiinnostaa takuuhuoltofirmoja..VASTAUS: En tiedä vielä..monet korjaa mutta ottaa rahat asiakkaalta ja sanoo että ano rahat tehtaalta.

KARVONEN VIRVA 26.01.2007 23:15

Vielä: Takuuasioiden hoidossa kannattaa muistaa kaksi eri asiaa..korin takuu ja auton takuu. Alustan eli auton korjaukset hoitaa kyseisen merkin..Fiat tai Ford jne. takuuhuoltopaikat ja asunto osan takuut Dethleffs tai Knaus jne..itse menimme ensimmäiseksi (Ford)Auto-Kivitilalle ja kysyimme korjaako he alustan viat takuuna..kysyivät runkonumeron ja lupasivat palata asiaan..kahtotaan miten käy.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.01.2007 17:50

Vaikken itse apua tarvikaan niin kiitokset sinulle ajatuksesta auttaa toisia! Alkukuusta tullasin ja rekisteröintikatsastin yhden harrasteajoneuvotuonnin, oli muuten helpompaa kuin 3 vuotta sitten.

JANHONEN MATTI 27.01.2007 21:15

Selvään vastaustarjoukseen selvä kysymys. Oletan, että ennen Saksaan lähtöä selvittitte vastaavan auton hinnan Suomessa. Mikä jäi hintaeroksi laskukaavalla: (Vastaava auto Suomessa - 2.000 e käteisalennus kun vanhaa ei vaihdossa) - (auton hinta Saksassa + hakukulut ja rekisteröinti) = ?

KARVONEN VIRVA 27.01.2007 21:30

esim. www.caravanlarvanto.fi ja siellä uudet ja vaihtoautot kuopiossa...Dethleffs Fortero A6975DB 59.800 Meillä tismalleen sama malli 6kk vanha 8500 ajettu hinta 40.000,- käteisellä + kulut noin 1500,- ja 25 laatikkoa puna ja valkoviiniä takakontissa 1.8 euroa pullo:)

KARVONEN VIRVA 27.01.2007 21:32

Myrsky sattui meille pahasti mutta selvittiin..olimme just Berliinin vieressä kun pahin siellä..ja merellä puuskittain 50m/s

KOIVISTO ESA 29.01.2007 11:47

Toin juuri itse Joulukuun alussa LMC 671:n vm.2006, ajettu 8.400 km Fiatin alustalla ja Tampereen Delta-autossa oltiin hyvinkin ystävällisiä ja asiallisia takuuasioiden hoidossa. Jouduinkin jo käyttämään takuuta kun ajovalojen korkeussäätö ei toiminut. Oletko kysellyt Erälaukon suhtautumista takuukorjauksiin. Sattuu näet olemaan Tampereella Dethleffsin ja LMC:n virallinen maahantuoja. Minulla hintaero vastaavaan "Suomalaiseen" oli suunnilleen samaa luokkaa kun teillä. Tarina hakumatkasta löytyy osoitteesta: http://www.freewebs.com/hopsukopsu/

JOUKAINEN MIKA 29.01.2007 14:47

Kysyin asiaa Auto kivitilasta ja Fordin maahantuojan huoltoedustajalta ja vastaus oli: "Ford alustoilla on normaali tehdastakuu kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Mikäli ajoneuvon takuu on voimassa, takuukorjaukset hoituvat Ford-liikkeissä." ( http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=1224.0 )

JANHONEN MATTI 30.01.2007 16:26

Kuten huomaat Virva kyselijöitä on vähän. Ilmeisesti kaikki tietää tai ainakin luulee tietävänsä miten homma hoidetaan. Tähän m-autojen ja vaunujen yksittäistuontiin liittyy jopa liiton lehden toimesta luotuja pelkotiloja, jotka ei aukene minulle. Tuntuu käsittämätöntä, että näin EU:n sisämarkkinoiden aikaan monet ovat silmää räpäyttämättä valmiita maksamaan Suomesta ostetusta matkailuautosta, jopa 10-15.000 euroa (perheen parin vuoden nettosäästö) enemmän kun mitä vastaava ajoneuvo Saksasta hankittuna maksaisi. Ja kuitenkin kyseisen säästön aikaansaaminen vaatii vain muutaman päivän työpanoksen ja hieman viitseliäisyyttä.

Kokemuksesta voin sanoa, että paras hinta-laatusuhde Saksasta m-autoa ostettaessa saavutetaan yleensä silloin kun:

myyjä on yksityinen jolloin (liikkeen m-kate jää pois) auton n. vuoden vanha ja ns. uuden veroinen autolla ajettu 6-15 tkm (alv. menee Saksan mukaan) m-auto on tunnettua ja laadukasta merkkiä (huolto + jälleenmyyntiarvo Suomessa) ja erittäin hyvin varusteltu. (yleistä Saksassa) Tällöin käy niin, että jo alunperinkin Suomen hintoja halvemmasta hinnasta suolaisin osa on poistunut vuodessa ja auton lisävarusteiden arvosta (jopa 10.000 e) myyjä ei saa kauppahinnassa takaisin 20-30% enempää. Onnea Teille uudelle autolle ja mukavia reissuja.
KALLELA PENTTI 30.01.2007 20:45

Suomalainen kun on luonnostaan epäluuloinen ja rasisti kaiken muunmaalaisen suhteen ihonväriin katsomatta. Sen vuoksi kynnys lähteä hakemaan tai tuottamaan esim. auto on suuri. Mekin haimme auton Saksasta ja yksityiseltä ja olemme olleet tyytyväisiä hankintaan. Pitäis saada jotenkin Suomi elää metsässä leima pois........ kuinka? :-)

TOIVONEN MARTTI 30.01.2007 21:52

Liikkeestä ostettuna auto on aina hiukan kalliimpi mutta siinä on kyllä vahva kuluttajansuoja. Se menee jotenkin niin että eka puolivuotta liike maksaa jos vika on voinut olla autossa jo myyntihetkellä ja toisen puoli vuotta liike maksaa jos ostaja pystyy osoittamaan että vika on voinut olla jo myyntihetkellä. Esim mulla meni ohjaustehostin kun auto oli seissyt kauan ja ilmeisesti tehostimen tiiviste hajonnut ruosteisen pinnan kuluttamana. Turkulainen liike korjasi ja saksalainen liike lähetti rahat. Yksityiseltä et tätä saa eli jos auto on hiukankin vanhempi niin ehkä liike on turvallisempi joskin hiukan kalliimpi ostopaikka. Eivät uskalla myydä jos epäilevät että voi olla vikaa. Myyvät silloin jobbarille joka ei takaa mitään. Jobbarilta siis ei kannata ostaa. mot

MERIKALLIO VELI-PEKKA 30.01.2007 22:09

Höpö höpö, tehdas on se takuunantaja uudelle autolle, normaalisti kaksi vuotta, vanhalle autolle takuuta ei voi antaa kuin se jobbari. Ei ne autot tehtaalta lähtiessä ole mitenkään korvamerkittyjä, ettei Saksasta Suomeen matkaavalla uudehkolla autolla olisi rajan ylitettyään tehtaan takuuta. Että se siitä metsäläisyydestä taas, EU on yhtenäistä markkina-aluetta!

TOIVONEN MARTTI 31.01.2007 14:47

Kun tehtaan takuu on ohi on auton myyneellä liikkeellä tuotevastuu myyntiä seuraavan vuoden ajan. Sitä jos ei tiedä niin sitten vastailee tuollaisia. mot

MERIKALLIO VELI-PEKKA 31.01.2007 19:26

No Martti, ei pidä leikistä polttaa hihojaan. Tuotevastuu kun nyt sattuu olemaan aivan eri asia kuin tuotetakuu. Pane Googleen hakusana "tuotevastuu" ja koe valaistumisen ihme.VP.

LAUKKANEN MAURI 31.01.2007 20:19

Kylläpä on vielä täällä PERÄPOHJOLSSAKIN järkeään käyttäviä ihmisiä,jotka ovat tajuneet EURON arvon ,minä olen tuonut nyt kolme(3) autoa euroopasta kaksi as.autoa saksata ja yhden paketti-auton hollanista ,ja mitä minä olen säästänyt on se kysymys;luulisin jos kaikki kolme lasketaan yhteen varmsti sen 20tuhatta (20 000€),joka joittenkin mielestä on paljon rahaa! Takuut;autot ovat olleet ostaessa vielä voimassa olevilla tehdastakuilla ja joka on myös toiminut myös täällä suomessa hyvin!,vaikka on ollut tuuria "Fiatin ovat oleet viatomia" yksilöitä? Nyt on se VW-laatu testissä, jossa on tehdastakuu keväseen asti. autonhaku terveisin m laukkanen

TOIVONEN MARTTI 31.01.2007 21:10

En minä ainakaan. Luetun ymmärtäminen? Lueppa ajatuksella mitä kirjoitin niin ainut termi jonka löydät asiasta on "kuluttajansuoja". Ja olen aika hyvin selvillä asiasta ilman googleakin. mot

KALLELA PENTTI 31.01.2007 21:11

Ilman muuta kannattaa miettiä..... myös se kuinka paljon enemmän maksaa liikkeelle sen takuun vuoksi..... ja toin vanhemman auton joten takuista tuskin kannattaa tässä tapauksessa ainakaan ihmetellä..... ja hinta oli kohdallaan..... :-)

TOIVONEN MARTTI 31.01.2007 22:15

Toin vuonna 2005 vuoden 1998 Scenicin josta maksoin 6000 ekua (juu, liikaahan se oli mutta kun oli isolla koneella, tosi hyvin varusteltu ja ajettu tasan 100 000). Yksityiset pyysi enempi ajetusta enempi. Sitten autoa korjattiin Turussa 1500 eurolla ja saksalainen liike maksoi.Tosin ei ilman että heitä piti hieman kehotella. Siis edelleenkään ei takuu vaan tuotevastuu, Gewährleistung. Joka siis sitoo saksalaista liikettä vuoden jos auto on EU:n alueella.

Hupaisa juttu oli kun näin netistä että juuri sellainen auto kuin halusin oli myynnissä. Hinta oli sopiva mutta ilmoituksessa sanottiin että myydään vain liikkeelle. No minähän soitin ja kysyin eikö myisi mulle Suomeen. "En myy, ajattele jos auto hajoaa eka vuoden aikana siellä Suomessa! Minä joudun tuottamaan sen omalla kustannuksella tänne Etelä-Saksaan, korjauttamaan ja lähettämään takaisin sinulle. En minä ota sellaista riskiä. Mutta jos sinulla olisi oma liike tai kaverin liike joka ostaisi sen niin sitten möisin. Tuotevastuu ei koske liikkeelle myyntiä." Niin jäi se auto ostamatta.

Kun katselette matkailuautoja netissä niin huomaatte että jos auto on ollut vuokrakäytössä se on ilmoitettu. Se on yksi vaatimuksista. Jos vuokra-auto myydään ilman että asiasta on kerrottu on ostajalla oikeus purkaa kauppa tai saada kompensaatiota. Vuokrakäytössä olleita matkailuautoja saa aika paljon edullisemmin syksyisin kun vuokrausliikkeet myyvät vanhat pois ja tilaavat kevääksi uudet. Usein autoa käytetään vain yhden kesän ja seuraavaksi vuodeksi uudet. Silloin voi tehdä aika hyviä kauppoja. mot

TOIVONEN MARTTI 31.01.2007 22:34

Koettakaas googlettaa sanoilla "mietflotte verkaufen" eli "myydä vuokra-autokanta" niin löytyy aika monta liikettä jotka ilmoittavat myyvänsä aika uusia autoja edullisesti. Siinä suomalaisten käytettyjen hinnat kalpenee. Tai siis myyjät. Ja varustelutaso on yleensä parempi kuin Suomessa. mot

KARVONEN VIRVA 01.02.2007 23:15

Ei ollut tarkoitus aiheuttaa väittelyä vaan hyviä neuvoja valmis jakamaan muillekin, väittely on turhaa..jokainen valitse ostopaikkansa omasta mielestään turvallisesta ostopaikasta. Tähän on kenenkään turha lähteä tekemään myyntipuheita vaan jakaa puolueetonta tietoa omista kokemuksistaan sekä hyvässä että pahassa. Meillä ennakkoluuloja yksityiskaupassa mutta onneksi turhaan. Todella hyvin mennyt ostos ja yksityinen hieman halvempi kuin liike..ja tuntui että myyjä tunsi jopa karavaanarin ylpeyttä myyydessään virheetöntä yksilöä:) Auto saatiin Suomeen ja rek. 100km/h ja kustannukset pienet. Laivamatka 380,- kahdelta hengeltä sis. auto 7.2m ja lento Bonn/Cologne 78,- per nenä. Sitten vain myrsky oli esteemme vaivattomaan Suomeen tuloon:) Suomessa sähköjä ei tarvitse tarkastaa koska CE-merkintä riittää uudemmissa, kaasuletku 10,- pullon ja venttiilin välillä piti vaihtaa koska kaasulaitetarkistuksessa ei hyväksytä muovisia letkuja, pitää olla kumia. Nyt auto rekisteröity ja odottelemme ensiviikon Himos laskettelureissua:) Hyvää Kesän Odottelua kaikille ja antoisia reissuja T:Virva

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.