Vasen eturengas kuluu nopeasti erityisesti sisäreunasta

Martti Lilja 11.08.2020 21:29

Minulla on asuntoauto Fiat Ducaton alustalla vm 2003. Vasen eteurengas (kuskin puoleinen)kuluu yli puolet nopeammin kuin oikea eturengas. Erityisen nopeasti renkaan sisäreuna kuluu. Auto puistaa, täristää kiihdytettäessä alemmilla nopeuksilla, 80-90 puistamista ei tunnu. Missähän vika todennäköisimmin tällaiseen toispuoleiseen kulumiseen ja auton puistamiseen kiihdytettäessä. Onko iskunvaimentimet, moottorin kiinnitys, puslat vai renkaan nivelissä tai tukirakenteissa jotakin häikkää. Kun olen lukenut näitä keskustelusivuja, niin tuntuu auton tärinälle olevan vaikka mitä syitä?

Jori Järvinen 11.08.2020 21:41

Korjaamolle pyöränkulmien säätöön.
Eiköhän se syy sieltä löydy suurimmalla todennäköisyydellä.

Timo Haapanen 11.08.2020 22:49

Tämä 'puistaminen ' saattaisi johtua vetonivelestä tai sitten sen pidemmän vetoakselin kannatinlaakerista. Renkaan kuluminen taasen pyöränkulmista. Aika helposti todettavissa korjaamolla.

@timppa

Juhani Backman 12.08.2020 08:29

Pyörienkulmat ja iskarien yläpään laakerit. Ei muuta kuin tarkastukseen.

Matti Asikainen 12.08.2020 14:56

Tässä vanhempi kirjoitukseni, mutta lieneekö asia valmistuksessa vieläkään muuttunut?
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-86976674/

Ilkka Yrjönsalo 12.08.2020 15:04

Raidetangonpää!! Oletko vaihtanut joskus raidetangonpään ?
Mulla sama ongelma jokin aika sitten. Edellisen omistajan aikana raidetangonpää vaihdettu eikä pyörän asentoa tarkistettu sen jälkeen. Vas . eturengas kului juuri ilmoittamallasi tavalla.
Vedä (pingoita) pitkä lanka takapyörän pintaa pitkin etupyörän pintaan (akselin alapuolella) niin näät onko etupyörässä aurausta vai haritusta. Langan pitää siis kevyesti osua takapyörän pintaan takaosastaan ja etuosastaan. Etupyörään sen tulee osua eturenkaan takaosaan pintaan. Etupyörän etuosaan pintaan lanka ei saisi osua vaan jäädä muutaman millin irti renkaan etuosan pinnasta. Etupyörä siis auraa kevyesti. Muistaakseni Ducatossa voi olla aurausarvona myös nolla. Laita vastaava lanka myös toisenpuolen renkaisiin ja tarkista myös se, ohjauksen ollessa koko ajan suorassa. Jos jommalla kummalla puolella on voimakasta aurausta tai haritusta niin raidetangon pääta (raidetangon pituutta) säätämällä saat säädettyä pyörän asennon "oikeaksi" ( Ducatossa nollaan tai kevyeen auraukseen)
Tämä on tällainen tee se itse miehen aurauskulmien tarkistus. Tämä ei tietenkään korvaa nelipyöräsuuntausta jonka ammattilainen suorittaa. Jos taka-akseli ei ole suorassa niin koko auto alkaa kulkemaan lievästi vinossa.
Itse säätelin ko. menetelmällä vas. pyörän asennon "oikeaksi" ja renkaan ylimääräinen kuluminen loppui. Auto rullaa paremmin ja ravistaminen kiihdytyksissä loppui.

Matti Asikainen 13.08.2020 07:59

E.m. ohje ei tietenkään sovi autolle, jossa on leveämpi taka-akseli (tai paripyörät?).
Aikoinaan vaihdoin tyttären Morris Marinaan raidetangon ja suuntasin etupyörät asettamalla laudan syrjän rengasta vasten ja merkitsemällä lattiaan renkaan kaksinkertaisen halkaisijan etäisyydelle toisistaan merkin luotilangan avulla. Sama työ toisella puolella ja sitten mittasin merkkien etäisyyden etu- ja takapuolelta. Auraus/haritus oli sitten puolet mittojen erotuksesta.

Timo Haapanen 13.08.2020 15:52

Nuppineulat molempiin renkaisiin takapuolelle, mittaus ja auton työntö niin että neulat ovat etupuolella, sitten mittaus.
@timppa

Matti Asikainen 13.08.2020 21:27

Timppa, millaista mittaa käytät? Oma mittani ei mene suorana auton läpi. Siksi siirsin mittauspisteet maahan ja samalla sain tarkkuutta lisää mitaukseen.

Timo Haapanen 14.08.2020 11:00

Jäähän mittanauha molemmilla puolilla vähän alas auton pohjan vuoksi, muutenkin tälläiset mittaukset ovat suuntaa-antavia.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.