Varo tunkkia!

VEHMANEN TUULA A 17.04.2007 23:04

Renault Masterin tunkki hajosi yllättäen renkaan vaihdossa. Haitaritunkin ruuvi meni poikki. Ostin tilalle 2,5 tonnin hallitunkin, mikä tuntuu olevan minimi 3500 kiloiselle autolle. Onneksi en sortunut 2 tonnin halpistunkkiin.

VARIS VESA 18.04.2007 07:14

Tuo oli todella hyvä varoitus kaikille, jotka vaihtavat itse renkaat. Jäikö auto kuitenkin ylös tunkin varaan? Meinaan ettei olis itse jäänyt ikäänkuin auton alle.

JOUKAINEN MIKA 18.04.2007 09:05

Laittaisitko vietiä mijo@karavaanari.info

MOISANDER JOUKO 18.04.2007 13:42

Ettekös te ole lukeneet lehdidtä, kuinka maahantuojat selittää, ettei nykytunkit ole tarkkoitetu renkaanvaihtoon! Vain hätätapauksessa, jos sattuu käymään niin kummallisesti, että rengas puhkeaa. Niissä tunkeissa on varmaan sellainen etälukija, joka tarkistaa, että rengas on tyhjä ja sitten ne tietää, että on hätätapaus, eikä hajoa.....

PALIN MATTI 18.04.2007 14:03

Olisko sillä tunkilla jokin muukin käyttötarkoitus, kuin auton ylösnostaminen renkaan vaihdon mahdollistamiseksi? Ei nyt yht'äkkiä tuu mieleen. Näppärin laitos renkaanvaihtotouhuun olisi kuitenkin sellainen pakokaasusäkki.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.04.2007 21:06

Kannattaa muistaa sekin että orkkistunkki on heiveröinen jo tyhjän pakuversion allakin, asuntoauto taas vastaa liki ylikuormattua pakua...

HYTÖNEN RAIMO 18.04.2007 21:42

Jos kaiken varalta haluaa kuitenkin tunkin mukaan, niin kannattaa ostaa 3 - 5 tonnin pieni nestetunkki (sopii pienempään tilaan kuin alkuperäinen) - hallitunkkia tuskin kukaan matkalle kelpuuttaa.

NYYSSÖNEN KAJ 19.04.2007 08:38

Onko tunkki pakollinen katsastusvaruste? Pitääkö sen toimia? Vastaako autonmyyjä siitä että se on turvallinen?

Raskaassa M1 autossa pitää olla hinausvaijeri, ilmaletku jolla saa renkaasta siirtää ilmaa jarruille, kaksi kolmiota ja tunkki.

RYTKÖNEN MARTTI 19.04.2007 09:11

Äräältä k-matkustajalta oli puhjennut rengas erämaataipaleella keskellä yötä. Oli heikko tunkki,joka laukesi kesken noston. Lähti kävelemään tietä,josko lähettyvillä olisi joku maatila,josta lainaisi tunkin.Pian alkoikin valoa pilkottaa,mutta kaveri alkoi mielessään hautoa,että on se kuitenkin niin nuuka isäntä,ettei tunkkia vieraalle lainaisi. Lähestyi taloa ja mielessään hautoi asiaa,ja raivostui yhä enemmän isännän nuukuutta. Pääsi pihalle asti,otti ison kivenmurikan ja heitti ikkunasta sisälle ja karjaisi raivoissaan;"pidä tunkkisi"ja kääntyi takaisin autolleen. Ollaanko me näin ennakkoluuloisia?siinäpä kysymys. MR

RAUTIAINEN KARI 19.04.2007 15:09

Ollaan !

Kauppamatkustaja.

RYTKÖNEN MARTTI 19.04.2007 16:38

Sinäkö se olitkin Rautsi?

Ei millään pahalla; MR

JUVONEN ESKO 19.04.2007 18:03

On törkeätä että tiedotusvälineiden avulla syyllistetään autoilijoita kun he käyttävät tunkkia vuosittaiseen renkaan vaihtoon. Varmaankin varoitus on ihan paikallaan, mutta mistä syystä. EU turvallisuusdirektiivien mukaan on kyseessä nostolaite ja siitä tulee löytyä CE kilpi. Valmistajan tulee antaa vaatimustenmukaisuusvakuutus. Myyjä on vastuussa että Suomessa myytävässä autossa on Suomen oloihin sopiva nostolaite, eli tunkki. Joidenkin ajoneuvojen käyttöohjeessa sanotaan että auto on tuettava erillisellä tuella työskentelyn ajaksi. En ole missään käyttöohjeessa nähnyt varoitusta ettei tunkki ole tarkoitettu vuosittaiseen (pari kertaa vuodessa) renkaanvaihtoon. Täten tunkin voi olettaa kestävän yhtäkauan kuin autonkin. Jos tunkit on valmistettu virheellisesti, tulee valmistajan ja myyjän yksilöidä valmistuserä ja tiedottaa tunkin ostaneille virheestä ja vaarasta siten että voidaan saavuttaa kaikki asianomaiset. Tunkit tulee korjata tai vaihtaa uuteen.

Uskoisin että monet tunkit on valmistettu kaukoidässä esim. Kiinassa jonka talousihme syntyy käyttämällä halpaa terästä, joka ei vastaa eurooppalaisia laatuvaatimuksia. Euroopassa nämä teräkset on hylätty esim iskusitkeyden ja muiden lujuusvaatimusten vuoksi 70... 100 vuotta sitten.

Olisi mielenkiintoista tietää että miten nykyiset EU:n turvallisuus direktiivit nyt sovitetaan yhteen kiivaaseen hintakilpailuun, jossa tavaraa hankitaan enemmän ja enemmän kiinasta ja Koreasta.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.04.2007 18:22

Ei ole katsastusvaruste Suomessa. Fodin hentotunkista on varoitus auton ohjekirjassa, ja veikkaan että matkailuautokäytössäkään ei saa vastuuta siirrettyä tehtaalle koska auto on raskaampi kuin normaalipaku.

MOISANDER JOUKO 20.04.2007 00:33

Älähän nyt eskoseni... Minäkin kerran yritin selittää Kiinalaiselle, että tää sun teräkses on ihan kelvotonta, niin poika kaivoi täkäläisen normin esiin ja näytti, että kyllä tavara on ihan kuranttia! Ja olihan se!! Länsimaissa käytettävät teräsnormit ovat juuri sen 100v wanhoja ja ominaisuudet saavat vaihdella niin paljon, että kun verrataan ylä- tai alarajalla olevia teräksiä, niillä on eroa valovuosi.

RAINA EERO 20.04.2007 17:10

Japanilainen ja lappalainen siemailivat tunturissa ystävyyden maljoja. Sekaisin heiteltiin niin sakea kuin votkaakin. Vaikka molemmat perusluonteeltaan rauhallisia ja kohteliaita ovatkin, jossakin vaiheessa ryypiskelyä miesten välille sukeutui riita, joka riistäytyi käsikähmäksi.

Japanilainen kumautti ensin. Lappalainen heräsi tunnin päästä ja kysyi:

Mikä se oli? Se oli karatelyönti, se on sieltä meiltä päin, japanilainen kertoi.

Tappelu jatkui ja japanilainen kumautti uudestaan. Lappalainen heräsi tunnin päästä ja kysyi.

Mikä se oli? Se oli karatepotku, se on sieltä meiltä päin, japanilainen kohteliaasti kertoi.

Kahina jatkui ja lappalaisenkin isku osui. Japsi heräsi kahden päivän päästä teholla ja kysyi:

Mikä se oli?

Hiacen tunkki. Sekin on sieltä teiltä päin, Lapin äijä valisti.
JUVONEN ESKO 20.04.2007 17:40

Uskoin että useampikin auton tai tunkin myyjä älähtäisi. Toiset vielä miettii. Kyllä Kiinastakin löytyy hyviä teräksiä, mutta ei ne sitten ole enää halvempia kuin Euroopassa. Normeista puheenollen normi tarkoittaa myös normaali,tavallinen. Lahden seudun vaunupostissa on lainaus Hesarista 26.7. "Miehet ovat tavallisen näköisiä nuoria miehiä. Havainnoista voi ilmoittaa lähimmälle poliisille." Teräsnormeista pitää tietää myös missä kohdin mitäkin teräs laatua pitää käyttää. Talousihme perustuu myös halpaan työvoimaan, pitkiin työpäiviin ja huolettomaan jätteiden hävitykseen.

Toivokaamme että jonakin päivänä sikäläisillä työntekijöillä olisi niinpaljon vapaa-aikaa että hekin voisivat harrastaa Karavaanausta. Viikko sitten vaihdoin kesärenkaat matkailuautoon ja käytin auton mukana tullutta tunkkia, jotta näen miten se toimii jos tarvitsee tienpäällä käyttää. Melkoinen rimpula, vääntyi sieltä sun täältä. Auton takapäästä ei löytynyt ohjeistettuja nostopisteitä. Asunto-osan kirjassa kehotettiin katsomaan auton valmistajan kirjaa, jossa ei tietenkään kuvattu Alkon alustaa. Tunkista ei löytynyt CE kilpeä, joten tuoteturvallisuus kuuluu auton valmistajan CE todistuksen piiriin. Mutta kuten kaikki tiedämme ei viranomaiset ole välittäneet tarkistaa asiaa tyyppikatsastuksen yhteydessä. Yleiseksi käytännöksi on tullut työntää Suomeenkin huonot kertakäyttöön tarkoitetut tunkit. Uskoisin että jos kiinalaisille sanoo että Euroopassa pitää olla CE kilpi, he mätkäisevät sen välittömästi kiinni tuotteeseen ymmärtämättä, mitä se velvoittaa. Onhan Euroopassakin jo pitkään valmistettu autoteollisuuden komponentteja halvemmissa Euroopan raja-alueilla. Turha tässä on parjata pelkästään Kiinaa ja sen naapureita. Myyjillä on loputon halu myydä hyvältä näyttävää tuotettu joka on tehty halvalla. Saahan siitä enemmän omaan taskuun kuin länsimaisesta tuotteesta.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.04.2007 18:52

Normi ei tarkoita tavallista kun slangissa ja murteessa. Erittäin huono käyttötapa koska sekaantuu oikeaan merkitykseensä liian helposti!

Sekä Euroopasta että Kiinasta saa juuri sitä laatua mistä on valmis maksamaan. Autotehtaat tuskin kuitenkaan ostavat tunkkinsa Kiinasta, vaan lähempää EU-alueelta. Systeemi kun on sellainen että tavaraa ei varastoida tehtaalla, jota Kiinan kauppa edellyttäisi. Ja autonvalmistuksessa sentit lasketaan tarkkaan: kun kyse on suurista määristä niin pienikin säästö kertaantuu isoksi voitoksi. Siitä johtuu sitten iso osa tyyppivioista...

Sinänsä tunkin kohdalla on aika mielenkiintoinen tuo turvallisuusvastuu, eli kun kyseessä ei ole katsastusvaruste ja jos auton käyttö ei ole normaalia (matkailuauto) tai käyttö on rajoitettu (Fordien ohjekirja) niin kenellä on vastuu? Markkina-alueella ei ole merkitystä, varsinaisen auton valmistaja ei enää juurikaan noteeraa Suomea erilaiseksi esimerkiksi Kreikasta. Eli Suomeen auto tulee samalla tunkilla ja lämmityslaitteella kuin sinnekin (siis iste auton l-laite). Usein samalla akullakin, joka tosin saatetaan maahantuontihuollossa vaihtaa järeämpään.

VEHMANEN TUULA A 20.04.2007 21:07

Kävin tänään auton myyneessä liikkeessä. Tunkki ei heidän mielestään kuulu heille vaan auton alustan takuuseen eli Bilialle. Kaivokselan Biliassa sanottiin ettei tunkkia ole tarkoitettu joka vuotiseen renkaiden vaihtoon vaan rengasrikkoon tien päällä. Kysymykseeni, kuinka monta rengasrikkoa tunkki on mitoitettu kestämään, en saanut vastausta. Jos tunkki ei kestä tasaisella kivetetyllä pihalla niin kuinka se kestää kaltevalla pientareella pehmeällä hiekka alustalla. Auton huoltokirjassa lukee. "Tunkki on tarkoitettu vain pyöränvaihdon yhteydessä käytettäväksi. Sitä ei saa käyttää tehtäessä korjauksia auton alla." Tilapäisestä käytöstä en löydä mainintaa. Biliassa olisivat tässä tapauksessa vaihtaneet tilalle toisen samanlaisen tunkin, johon en suostunut. Tunkissa on ilmoitettu max. kuormaksi 1860 kg ja se on ilmeisesti tehty Itävallassa ja siinä on CE merkintä. Nostopisteet autossamme on niin kaukana reunasta ja takanostopisteet edessä että taitaa tunkki olla muutenkin alimitoitettu. Tunkki jää auton alle niin että vääntövipukin on reilusti auton alla. Jos tunkki pettäisi etupyörää vaihdettaessa, jäisi ainakin käsi puristuksiin ja todennäköisesti peili tulisi päähän. Nykyisten tunkkien laatu tuntuu olevan yleisesti tiedossa. Mitenkä mahtaa vakuutusyhtiöt suhtautua?

JOUKAINEN MIKA 23.04.2007 11:13

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=8180&tmf=7436&mode=readdoc

Tuonne voi tehdä ilmoituksen vaaralliseksi havaitsemasta laitteesta tai palvelusta.

NYYSSÖNEN KAJ 23.04.2007 14:37

Tässä joku sanoi ettei tunkki kuulu auton varusteisiin (katsastus) mutta luulen että kuuluu vaikkei sitä tarkisteta. Ei minulla ole torvea piirongissa eikä kattastus sitä ole tarkastanut - avaan ikkunan ja huudan.

Asiaan: kannattaisko ottaa yhteyttä katsastukseen siitä huolimatta, ihmishenkeä vaarantavien auton osien käyttämisestä?

Kaj

HALMEENMÄKI JUHANI 23.04.2007 20:04

Tiedän: ei kuulu. Löytyy muuten tiedot tuolta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/59595D42-E7A0-4E51-BF06-E8AADC262D89/0/3452082002_versio20_korjattu.pdf

PYLKKÖ RAIMO O 23.04.2007 20:18

Käytän auton omaa tunkkia renkaiden vaihtoon,samoin joskus hallitunkkia.Hallitunkkia en kuskaa mukana retkillä.Mielestäni autoni (MB-sprinter alustainen) tunkki on ihan toimiva ja kestävä rengastöissä.Pieni ongelma on tunkinvarren kolme osaa,jotka nidotaan kiinni lukkojousilla.Niitä on hankala saada ilman työkaluja irti toisistaan.Tunkki on hydraulinen. Nuorena mulla oli sellaisiakin autoja,joissa oli tunkin korvake ruostunut pois,joten auton oman tunkin käyttöä ei voinut ajatellakkaan siihen hommaan. Silloin apu löytyi kaupasta saatavalla "ristikko" tunkilla. Itse olen yleensä vaihtanut renkaat niillä varusteilla,joita on autossa mukana.Jos vaikka sattuu teinpäällä rengasrikko,ei tarvitse etsiä tunkkia ja työkaluja ympäri autoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.