Vararengas, vai paikkaussarja - mitä raati sanoo?

Jukka Ruotsalainen 27.06.2018 19:21

Hei,

uusissa autoissa ei tunnu enää juurikaan olemaan vararengasta: vain kompressori ja "aerosoli". Olen tähän saakka hankkinut vararenkaan ja kunnon tunkin autohin, joissa niitä ei ole ollut. Nyt on taas tilanne, että ei ole vararengasta -vain auton mukana tullut kompressoripaketti.

Mitä mieltä raati on: pärjääkö ilman oikeaa vararengasta?

Matti Janhonen 27.06.2018 20:28

Kyllä pärjää jos olettaa, että vuoto johtuu vaikka naulanpistosta, tai venttiilin juuren vuotamisesta, jolloin paineen alenema on yleensä hidasta ja sen voi huomata ajoissa ennen renkaan tyhjenemistä.
Jos rengasvaurio taas on sellainen, että rengas tyhjenee kerralla niin, ennen kun ehdit pysäyttämään on vanteen reunat on tehneet selvää renkaasta.

Itse varaudun tuohon viimeksi mainittuun vaihtoehtoon ja siksi autossa on aina kunnon tunkki (6 t.), tunkin aluspalikat. pyöräkiilat, vararengas ja kunnollinen jatkovarrellinen pyörän pulttien avain.

Silläkin on väliä rengasvauriossa missä maassa olet. Jos olet Suomessa, niin omapa on ongelmasi.
Jos taas olet vaikka Saksassa tai Ranskassa moottoritiellä autosi katsotaan turvallisuusongelmaksi muille tiellä liikkujille silloinkin, kun auto on ajokaistan ulkopuolella ja toimenpiteet on sen mukaiset.

Vaihtoehtoja on yleensä kaksi.
Auto ensin tiepalvelun lavetille ja auto pois tieltä. Usein tässä auton lavetille vetotilanteessa suojana on poliisiauto tai Ranskassa tiehoitoyhtiön huoltoauto. Auto suojataan työn ajaksi myös keiloin.

Jos mukana on vararengas ja vaihtopaikka katsotaan turvalliseksi, niin renkaan vaihtajaa (itse tai tiepalvelumies) suojaa poliisiauto tai tienhoitoyhtiön vilkkuauto.




Matti Asikainen 27.06.2018 20:31

Hätävarana kesällä talvirengas ja talvella kesärengas. Muut kolme varastossa.
En ole vielä kyllä tarvinnut, mutta mr Murphyn mukaan sitä tarvitaan Lapissa marraskuun räntäsateessa ja loskassa perjantai-iltana klo 21 paikassa, joka on puhelimien katvealueella.

Toivo Koistinen 27.06.2018 21:40

Jos vararengas on auton alla, kuten joissain malleisa, on hyvä käyttää se ainakin kerran vuuessa pois, jotta irroitus mekanismi toimii tarpeen tullen ilman rälläkkää.
Samalla on hyvä tarkistaa, että siinä renkassa on ilmaa jokapuolella, ettei vain alle laittaissa sattu se tyhjä puoli tietä vasten.
On kuulemma yleistä, minullakin kerran, että vararengas oli tyhjä. Onneksi se oli renkaiden vaihdon yhteydesssä, kun tuli vuosien jälkeen hoksinki, että tarkistampa saako sitä pois auton alta edes.
TP

Matti Janhonen 27.06.2018 21:48

Vararengas ja tunkki joutuivat matkailuautojen liikalihavuusongelman uhriksi.
Jättämällä vararengas ja tunkki pois saatiin autoon kantavuutta lisää, ja samalla säästivät rahaa kun ne ei kuulu enää varusteisiin.

Yksi varokeino on pitää alla hyvät ja laadukkaat renkaat.
Autojen massat on kasvaneet ja akselimassat alkaa olla tapissa, mikä taas vaati kovia rengaspaineita.
Tällöin vahvistetut venttiilit ei ole pahasta.

Entisestä autostani katkesi kumiventtiili kesken ajon ja ennen kun ehdin pysäyttää oli vanteen reunat tehneet renkaasta kärpäsläpän.

Ari Knuutila 27.06.2018 22:12

Ei ollut liemistä apua . Onnexs oli takatallissa varakummi.

Liitetiedostot

23072013174.jpg
Toivo Koistinen 28.06.2018 06:46

Niin. Kyllä tuo kuva, ja Matin kokemus puoltaa pitämään vararengas mukana. Toinen asia noissa tunkeissa.
Jos autossa nykyään on tunkki mukana, on ohjekirjassa sen lähes totaalinen käyttökielto jotensakkin, tunkki ei ole tarkoitetu käytettäväksi, tai vastaavaa, en tarkkaan muista.
Miksi laittaa autoon tunkki, jos ei sitä saa käyttää, tai paremminkin valmistaja siirtää vahingon autoilijalle tuola varotuksella, jos se rimpula sitten pettää.
Tämähän on yleistä henkilöautossakin, kuten meillä sitikassa, vaikka ei siinä paino ongelmia ole
Tunkki mallia lada, sitä ei enää ole.
TP


Sehän tosiaan näillä painoila takaratas posahtaa, tai tyhjenee, niin ennekun auto on pois likenteen jaloista, on rengas entinen
muokattu: 28.6.2018 06:48
Jussi Eskola 28.06.2018 09:28

Vararengas takatallissa. 2 kertaa tarvittu edellisessä autossa. Autoliitto tuli vaihtamaan ja matka jatkui nopeasti kun ei tarvinnut alkaa etsiä rengaskauppaa.

Matti Salonen 28.06.2018 09:48

Heips. Tottakai vararengas jo 53 vuotta kuljettanut mukana. Joskus tarvinnutkin, ei niinkään viime vuosina.
T: Matti

Matti Janhonen 28.06.2018 11:40

Itse olen kopeluutaani alkanut kierrättämään jo vararengastakin. Jonniinlaista varmuuden maksimointia vissiin.
Aina kun vaihdan renkaita niin vanha vararengas mäkeen ja alta aina tuoreempi vararenkaaksi.
Autossani on vain yksi M+S rengaskerta.

Timo Haapanen 28.06.2018 13:11

Itse ajelen lähes huolettomin mielin ilman varapyörää. Isoissa 16'' renkaissa on kantavuutta 1400 kg. kolmannes kantavuudesta jää reserviin, gummi saa pyöriä rasittumatta.
Näillä mennään koska varapyörää ei mukaan saa.

@timppa

Sakari Lepola 28.06.2018 18:00

Meillä on autossa kuusi pyörää alla eikä vararengasta. Toukokuussa kun tultiin Paldiskista Hankoon, oli telin takimmainen rengas tyhjä kun piti autoa ajaa laivasta ulos. Ajoin sen satamaan ja soitin vakuutusyhtiöön. Lupasivat järjestää hinurin. Sen soittoa odotellessa otin kompressorin esiin ja pumppasin renkaan täyteen. Ilmakin tuntui siellä pysyvän. Kun hinuri soitti, kerroin ettemme tarvitse sitä jos läheltä löytyy kumikorjaamo. Vianor oli muutaman kilometrin päässä ja siellä poistivat renkaasta metallilastupiikin ja paikkasivat renkaan. Aikaa meni koko operaatiosta laivasta lähdön jälkeen 1,5 tuntia.

Toivo Koistinen 28.06.2018 20:31

Noila koiran paska vehkeillä paikka pisto reijät itse, jos paketin ostaa. jallkapumpulla täyttää sen sitten taas.
Tuo mietityttää, että usein autolla varsinkin talvisin ajetaan vähän, ja renkaat vanhenee, mutta pintaa riittää.
TP

Christian Rethmann 28.06.2018 20:58

Mun 25v/~800tkm autoilu-uralla on sattunut rengasongelma kohdalle neljä kertaa, ja jokainen niistä on ollu sellainen että paikkavaahto tai kamelinpaskakin olisi hoitanut homman jos ei olisi ollut vararengasta. Tästä rohkaistuneena Hymerissä kulkee mukana vain kompura+paikkamämmisatsi ja Autoliiton Plusjäsenyyskortti. Kerran siinä naula temput tekikin, käytin edellämainituista jälkimmäistä ratkaisua ja tien päällä oltiin alle tunnissa eikä likaantunu kädet.

Olen toki tietoinen että paikkaamaton rengasongelmakin voi sattua kohdalle, mutta otan sen riskin.

Toivo Koistinen 29.06.2018 07:33

Niin totta tuokin, vaikka se paha voi sattua millon vain. Kai ulkomailla pitää hyvin varautua.
Suomessahan kaskon hinaus, ta tiepalvelu ovat apu.
Muistelin omaa autoilua, että kaksi henkilöauton rengasta olen tiellä vaihtanu. mutta se myrbhyn laki.
Pitää sitikasta käyttää rengas pis, kun taitaa jo ainaki 3 vuotta kun sen olen kahtonu, ja se on vieläpä alkuperäinen.
Taidan jättää sen pois, kun se on aivan nurkka-ajossa, että naapuriki tuo jo avun
Muuten matka autossa kai se kompura, tunkki, ja paikkaus tarvike homma mahtuu pienempään tilaan, ja painaa vähemmän, kun vararengas sen omalla paikalla
TP

Kaj Nyyssönen 29.06.2018 08:57

Vararengas vaikka se painaa n. 100 kg vanteineen. Itse en ole matkamökkiin koskaan rengasta vaihtanut. 6 rengasta on rikkoutunut 5 ollut takaakselilla. etupyörä tyhjeni hevostallin pihassa, soitto lähimpään rengasliikkeeseen, tuli auton luokse mukana uusi rengas ja laittoi käsipelillä uuden vanteelle. muissa tapauksissa olen ajanut hitaasti rengasliikkeeseen. takana on paripyörät.

Rengas rikot loppui kun siirryin käyttämään vain uusia renkaita.

Timo Haapanen 29.06.2018 09:34

Kuuden vuoden aikana on tuosta kotikäytössä olevasta Transporterista rangas tyhjentynyt kaksi kertaa, toinen olisi mennyt kompuralla, toinen oli silestone joka odotti hajoamisviikollaan vaihtoa talvipyörään.

Töissä ollessa 2,5 miljoonan km:n aikana kaiken maailman piikkejä niihin meni mutta useimmiten ne jäivät vain hiljalleen vuotamaan. Tunkkia tarvittiin harvoin.

Uudehko rengas jossa on kantavuutta ja kulutuspintaa ei kyllä riekaleiksi usein mene. Piikkejäkin tälläinen sietää paremmin.

@timppa

Ari Maarnela 12.08.2018 21:33

Fiat Ducato vuosimallia 2005 (Adria) - tunkissa on yläpäässä sellainen puolipallon muotoinen kohouma - huoltokirjan mukaan tunkki pitää asettaa mahdollisimman lähelle rengasta - muuta ei huoltokirja kerro.

Taka-akselin luota en löytänyt mitään "koloa" sille tunkille - palkin kohdalta en uskaltanut nostaa - etuakselin luona oli sellainen kohta, jossa oli sen puolipallon kokoinen reikä. Mutta en uskaltanut vielä kokeilla. Pitänee käydä jollain korjaamolla kysymässä ja varmistamassa.

Se on totta, että Lada-aika on ohi. Silloin sen nosti vaikka silmät kiinni - ja kammella sai nuorena väännettyä auton ylös melkoisistakin kuopista.

Markku Hämäläinen 12.08.2018 21:42

Nostopaikka on takajousen etukorvakkeen edessä.

Lasse Tiura 27.08.2018 21:38

Kyllä Ducaton takajousen etupään kiinnityskorvakkeessa pitäisi todella olla kolo johon tunkki sopii.
Kolmisensataatuhatta Matkailuautolla ajaneena olen pari kertaa joutunut rengashommiin. Toisella kertaa meni kivi Brigestonesta lävitse ja rengas kerralla aivan ''sököksi''. Kulutuspintaa vielä viitisen milliä, eli eivät mitkään ''silestonet'', mutta eivät uudetkaan .Sattui vielä metsätiellä tosi kaukana avunsaannista. Eli meidän käytöllä roikkuu kyllä vararengas mukana.

Juhani Backman 28.08.2018 08:18

Vararengas , täytöpullo ja paikka sarja mukana myös pieni kompura taka poksissa , kerran paukahtanut takakumi ja oli vararengas tarpeen on muuten kivas paikas renkaan alas lasku vaijeri tulee muuten hiki touhutessa.

Seppo Lokasaari 30.08.2018 09:09

Vararengas mukana ja renkaiden kierrätys kesällä 1kpl talvirengas vararenkaana ja talvella päinvastoin.

Eero Bruun 24.06.2023 18:30

Taidan ostaa retkiauton takakonttiin uuden kesärenkaan vararenkaaksi. Ducaton allakin on vararengas, mutta hankalassa paikassa enkä tiedä onko siinä edes ilmaa. Vanha se jo on, yli 10 vuotta, eikä siksi kävisi kuin vararenkaaksi vaikka on ajamaton. Turvaudun sitten renkaanvaihdossa tiepalveluun, on Autoliiton plusjäsenyys. Onpahan sitten takakontissa vararengas, minkä alle voi kätevästi laittaa, kun tulee se rengasrikko.

Seppo Lokasaari 24.06.2023 19:36

Vararengas, koiranpaskasarja ja pumppu

Eero Bruun 24.06.2023 22:28

Ostan sen vararenkaan ja annan tiepalvelun vaihtaa jos tulee tarve. Ei rekkamiehet ja -naiset vaihda renkaita itse, eivätkä pystyisikään.

Seppo Klemetti 04.09.2023 08:04

Kannattaa varata mukaan muutama lyhyt vitoslankun pätkä. Varsinkin takarenkaan vaihdossa pienen pullotunkin nostovara ei riitä nostamaan rengasta ilmaan, kun rengas lähtee jousituksesta riippumaan alaspäin. Vaihon tänä keväänä vararenkaan valssille uuden vanhan kumin kun uusin renkaat. Eipä ole tullut käytettyä vararengasta pitkään aikaan pois telineestä, ilman paineen olen vain tarkistanut. Kumi oli ihan pykinyt pilalle. Ja päällys hiekkaa täynnä. (auton alla oleva teline). Hankala on ottaa muutenkin vara rengas esille kun maavaraa ei kovin paljon ole ja puhjennutta ei kannata sinne "heiveröisen " sinne edes yrittää takaisin. Ps. muistaakseni yhden kerran olen joutunut vararenkaan reissussa vaihtamaan alle kun sepeli vissiin meni metsästys reissulla metsätiellä läpi.

Matti Moilanen 04.09.2023 10:50

Säilytyksessä oli m-auton talvirengas tyhjentynyt, löytyi metallipiikki. Rengasliikkeen raavas mies teki hikisen urakan reiän suurennuksessa, että sai paikattua koiranpaskalla.
Itseltä jäisi tekemättä, oli sen verran kova urakka.

Itsellä ei vararengasta, sähköinen pumppu ja paikkausaine.
Pitänee huolehtia paremmin, että vaihtaa ajoissa uudet, laadukkaat renkaat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.