Valojen hälytys

TUOVINEN ILMARI 03.04.2007 21:28

MB/Hymer autossani on sellainen ongelma, että valoissa ei ole minkään valtakunnan varmistusta.Tarkoittaa sitä, että valot voi unohtua päälle.Olen ajatellut rakentaa valo hälyttimen.Voisiko joku jeesata vaikka ohjeilla, kuinka kytketään? Peukalo ei ole viellä keskellä kämmentä! Hyvvee kevvään alakua kaikille vaanareille.

TERVO JARI 03.04.2007 21:41

hälyytin, piuhat ja joissakin yleiskytkentäohje.

Ja Googlella löytyy ohjeita kun hauksi esim. valomuisti . . .

Jari

TERVO JARI 03.04.2007 22:15

kaikki ohjaukset ym ym . . . Sitten ei olekkaan ittestään selvää että niitä valomuisteja laitellaan tuosta vaan . . .

Kantsii ottaa selvää etukäteen ettei tuu kalliiksi, vaikkapa merkkiliikkeeseen puhelinsoitto tai käynti paikanpäällä . . .

Semmonen ohjausyksikkö maksaa äkkiä tonnin pari jos ei enempikin ja vielä Euroissa . . .

Jari

VIRTA URPO 03.04.2007 23:27

Yksinkertaisimmin saa tehtyä niin kuin näyttää olevan vielä -06 Fordeissa. Kun valokytkin kytkee polttimoille menevän syöttöön + 12v niin otetaan siitä haara summerille ( 12 voltin malli jossa usein pun johdin + ja musta ns- miinus ) sen + johtimelle jännite kun kytket valot päälle. Miinus napa kytketään ovikytkimeen/ -miin joka ns. maadoittaa sisävalon. Summeri soi aina valojen ollessa päällä ja avatessasi oven kävi auto tai ei. Näin se toimii Fordissa. Huonoa tuo pillin soiminen aina oven avaamisesta jos ei todellista lopullista pysähtymistarvetta. Saahan sen pois kun sammuttaa aina valot siksi aikaa jos ja kun pitää avata ovia valot päällä. Toinen vaihtoehto on ottaa se + jännite vain päävalojen + johtimesta/jännitteestä ja pysähtyessä laittaa parkeille ( pimeässä turvallisuus ) lastatessa / purkaessa kuljettajaa / apumiestä. Noissa uusissa autoissa nuo ovi ohjaukset vähän piilossa. Tässä yksi vaihtoehto helpoimmasta päästä. t:"hituvirta mies"

HAAPAKOSKI OSSI 04.04.2007 08:30

Jos lisätään Urpon kytkentään rele, joka katkaisee summerille ajovalolta tulevan virran silloin kun auto on käynnissä, poistuu häiriöpiippaukset auton käydessä. Kokonaiskustannukset kytkennälle silloin muutaman euron ja varmasti toimii. Ossi

LINDBLOM ALF R 04.04.2007 11:58

Ja jos ajatusta kehittää edelleen, eikö summerin tilalle voisi olla automaattinen valon poiskytkentä. Silloin ei tule turhia ääniä eikä tarvitse muistaa mitään. Näitäkin paketteja saa ihan valmiina.

PALIN MATTI 04.04.2007 13:17

Mennee vaan monimutkasemmaksi. Kuuskytäluvula mie laiton mun VOLVO PV544 -autooni valomuistuttajksi semmosen pienen summerirasian, joka oli kytketty valojohtimen ja sytytysvirtajohtimen väliin sarjaan yhden diodin kanssa. Ovikytkimistä ei tarvi välittää.

Toimii siten, että:

Kun valot ei ole päällä, mutta sytytysvirta on, niin diodi estää virran sytytysvirtajohtimelta valojohtimen kautta maihin - summeri ei soi. Kun valot ja sytytysvirta on päällä, niin summerin molemmat navat ovat samassa potentiaalissa - summeri ei soi. Kun valot ovat päällä, mutta sytytysvirta ei, niin valojohtimelta kulkee virta summerin läpi (diodi päästösuunnassa) maihin - SUMMERI SOI.

Jos siis valojen ollessa päällä sammutit moottori, alkoi summeri vinkumaan.

Mie uskon, että tämmösiä valmiita sydeemeitä (rasia, josta lähtee kaksi johdinta) saa vieläkin valamiina autotarvikeliikkeistä.

HAAPAKOSKI OSSI 04.04.2007 13:32

Lisää vielä opastus, miten summeri kytketään helposti dieselin piuhoihin. Ossi

SIRKIÄ MATTI 04.04.2007 15:15

Tuo kytkentä toimi vanhoissa autoissa, joissa oli sytysjärjestelmässä katkojan kärjet. Uudemmissa kärjettömissä se ei toimi noin kytkettynä. Diesel moottorisiin on helpoin kytkeä valohälytin ovikytkimeen, kuten edellä on kerrottu.

TUOVINEN ILMARI 05.04.2007 19:27

Kiitoksia tiedoista.Asia on jo ratkaistu hyvin yksinkertaisella tavalla. Summeri 2,5 € ja kytkentä ajovalojen sulakkeen ja pakkivalon sulakkeen kantoihin. Toimii kuin se kuuluisa junan WC. Jos valot unohtuu päälle, kun sammuttaa mootorin niin pilli viheltää jne...Oli tosi yksinkertaista. Kiitoksia vielä kerran. Ilmarinen

PALIN MATTI 05.04.2007 20:42

Varmaan hyvä kytkentä, mutta se parkkivalon ja ajovalon välliin yhistäminen ei ihan satu mun ohimoon. Jos viittisit vähä tarkemmin valaista, miten ajo- ja parkkivalojen välistä saahaan tieto moottorin käynnissäolosta? Ihan vaan kaupunkilaisjärjelä ajatellen tuo sun kytkentä toimis siten, että summeri piipaa, jos olet laittanu parkit päälle, ekkä ajovaloja lainkaan. Jos ajovalot on päällä ni ei piipaa, eikä sillonkaan, ku mikkään valot ei ole päälä. Moottorille on sama käykö se vai ei.

EEROLA TEEMU J 06.04.2007 00:23

Ilmeisesti sulla valot ei tule päälle virran kytkennästä, kun ne ei myöskään sammu kun virta kytketään pois? Molemmat toiminnat on helppo rakentaa 2-3 tavallisella apureleellä, jolloin valot sekä tulevat päälle, että menevät pois kun virta kytketäään. Tällöin valokytkimen asento pidetään pysyvvästi "valot pois"- asennossa kaiken aikaa ja näille automaattivaloille on oma "on-off"-kytkimensä, kaiken varalta.

Tämän sinänsä hyvin yksinkertaisen kytkennän selvittäminen on vaikeaa lyhyesti -kuten polkupyörän ajamisen opettaminen kirjekurssilla- mutta kun sulla peukalo on muualla kuin keskellä kämmentä, niin pienellä pähkäilyllä asia selkiää. Kytkennän tekeminen ei paljon maksa kun sen tekee autosähköalan ammattimies, jos oma viitseliäisyys ei riitä.Halvin keino toki on se tarvikkeena ostettu valohälytin, mutta sehän ei sytytä valoja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.