Vakionopeuden säätö

Ari Knuutila 16.07.2019 10:25

Auton oman nopeus mittarin suuri heitto ,todeliseen gps nopeuteen (mittari 80 gps 77) ,vakionopeus kytkettynä nopeuden poikkeamat aika suuret. Mikä neuvoksi ,miten selviätte tuosta peltipoliisien viidakosta .

Toivo Koistinen 16.07.2019 11:25

Pitämällä sen säätimen nopeuden tolpan lukemassa, niin ei aja ylinopeutta, ja jos on alamäki, säädin pitää helpommin nopeuden lähempänä sallittua
Tolppa kun kuvaa, niin siittä sen mittaamasta pudotetaan kolme kilometriä, ja sitten se nopeus on se mikä menee käsittelyyn.
Tosin tuo minun tyyli vaatii taustapeilin kahtomista, ja tarpeen tullen päästäää letka takaa ohi. Mutta Itkonenhan sanoi aikanaan. Yhteispeliä on liikenne.
Tp

Timo Haapanen 16.07.2019 15:10

Ducaton vakkari ei edes ole vakkari. Aivan tasaisella tiellä se pitää mutta alamäissä mennään lujaa ja ylämäissä hiljaa.

Just päivällä kokeilin onko Auran 70 tolpassa kameraa, ajoin siihen 72 ja kyllä kamera oli, turhan tarkalle säätävät kun tuosta ei tule edes huomautusta. No pelästyyhän sitä välähdystä.

@timppa

Ari Knuutila 17.07.2019 11:05

Olen tehnyt saman huomion kuin Sinä @timppa.
Itse en kyllä uskalla mennä kaveeraamaan noitten Pirunpönttöjen kanssa , poistavat kyllä tehokkaasti nopeusrajoituksia noudattavalta kuljettajalta ajonautinnon .

Harri Halinen 17.07.2019 17:46

Nuo vakionopeudensäätimet on laitettu siten ettei kuluttaja säädettyään nopeuden sallittuun ylitä todellista sallittua nopeutta. Niiden ero on yleensä noin 5 %.
Tuolla asetuksella ei autotehdas/säätimen valmistaja joudu oikeuden kautta maksamaan autoilijan sakkoja.
Myöskään yleisimpien navigaattorien laskentateho ei ole sellainen että niiden näyttämä olisi absoluuttisen oikea.

Ajelin alkuviikosta n. 260 km Keski-Suomesta sallittuja maksiminopeuksia kotia kohden vaunu perässä. Ero oli ilman vaunua kuljettuun samaan matkaan reilut noin 10 minuuttia ja kuitenkin moottoritietäkin siihen kuului yli 100 km. (Vaunu 85 km/t, autolla jopa 120 km/t).

Sakari Lepola 17.07.2019 17:48

Minä olen Ducaton (3,0 + robotti) vakionopeuden säätimeen tyytyväinen, pitää nopeuden hyvin mutta ei mahda luonnonlaille mitään, eli yli neljän tonnin painolla ei moottori pysty riittävän suuressa alamäessä jarruttamaan niin etteikö nopeus nouse ja riittävän suuressa ylämäessä moottori ei kykene pitämään vauhtia vaikka molemmissa tapauksissa robotti vaihtaa pienemmälle.

Timo Haapanen 17.07.2019 18:22

Näin se menee. Mun ei tule sitä käytettyä kuin tyhjällä tasaisella motarilla ja niitä on harvassa.

@timppa

Toivo Koistinen 17.07.2019 19:12

Liekkö mikä tuosa latoautosa, kun pistän viitosvaihteella sen jolkoteleen 84 nopeutta, se pitää sen mäissä ylös, ja alas.
Tietysti isoissa mäissä jossain on muutaman kilomtrin nousu alamäissä, ja voi pyytää nelosta, mutta niitä mäkiä Suomesa on vähän.
Ajelen lähes ainoastaan säätimen avulla, ja eipä se ole sakkoja sen takia keränny.
Hyvä on peli se.
Tp

Heimo Turunen 18.07.2019 11:38

Minusta Fiatissani oli varsin hyvä vakari. Piti nopeuden jopa paremmin kuin useissa henkilöautoissani. Toki jyrkkä mäki mihin suuntaan hyvänsä vaatii kuljettajan huomiota. Nykyautossani on myös nopeuden rajoitin joka on kätevä taajamissa ja ruukaisemmilla teillä. Enkä ole teiden tukko.
Tolpista ei ole huolta kun ottaa selville tien nopeusrajoituksen, selvittää nopeusmittarin virheen ja ajaa sen mukaa. Siinä on tolppa ja poliisi voimaton tavalleni ajaa ja tiedän etten ole ainoar. Virhemaksu ja sakko on jokaisen oma valinta.

Markku Hämäläinen 18.07.2019 14:26

Virheitä sattuu, mutta ajelen yleensä vakkari päällä, enkä muuta nopeutta kameratolpan kohdalla.
Joskus menee nopeusrajoitusmerkki ohi huomaamatta, kuten pari viikkoa sitten Virossa.
Viron poliisi muistutti asiasta ja pyysi laittamaan tilille 9€.

Teemu Eerola 18.07.2019 17:01

Mikä estää tolpan tullessa näkyviin, vilkaisemasta nopeusmittariin. Sen lukemat on aika tarkkoja, kun ilmaisia oman auton nopeusmittarin tarkistuspaikkoja on teiden varsilla "omaa kalibrointia varten" . Pianhan homma menee ihan hulluksi, jos jo marginaalisista ylityksistä tulee satkun rapsu. Kaupunkinopeuksissa ei ainakaan Rostraa voi edes käyttää ja siellä sakot tulee olemaan suhteessa kaikkein kalliimpia.

Toivo Koistinen 18.07.2019 18:18

Voisiko aatella, että ollaan menossa hyvään suuntaan, kun nuo uudet pöntöt yleisyy, jotka kykenevät paremmin valvomaan liikennettä.
Mekinhän ollaan kritisoitu raskasta liikennettä joka vetää kohta satatonnisilla 35 metrisillä hirmuilla yheksän kympin nopeutta, ja matkailuvaunuilla sallittu on 80. Ohi siittä ei pääse millään satasen nopeus alueella, kun ei vapaat kaistat riitä
Jos alkaa tiukka linja, jossa malli on, että kilometrin ylityksestä tulee sanktio. Siinähän on se alamäki suoja, kun lain mukaan pönttömitasta vähennetään kolme kilometriä, eli kestää ajaa 83 ntodellista nopeutta.
Ehkä liikenne sitten harmonisoituu lain mukaiseen nopeuteen, ja turhat ohittelut vähenee, ja liikenne sujuu hyvin letkoissa.
MIKSI ON AJETTAVA YLINOPEUTTA. kyllä noutajan kyytiin kerkiää vähemmälläkin kiireellä
Onhan vanha totuus, että kun ohitelee, nin ohittaja on liikennevaloisa kaupunkiin tullesa siinä ohitetun nokan edessä, muutaman vuoden vanhentumneena siinä sählätessään
lakihan on sitävarten että sitä noudatetaan, eikä kierretä. Nyt on pesiytynyt malli, että se tienvarren kyltti mieleltään alimmaksi nopeudeksi, ja se raiivo on sydäntä pysäyttävää, jos joku nysvää alle sen nopeuden muutaman kilometrin, kun ei ohikaan tahdo päästä omiin hautajaisiin.
Elikkä pönttöjä paljon teille, ja tiukka linja, niin kansa oppii ajamaan nopeusrajoitusten alle, ja poliisit joutavat enempi rosvojahtiin, koska heistä on pulaa, ynnä diki hoitaa liikennevalvonnan.
Tp

Timo Haapanen 18.07.2019 19:54
Teemu Eerola

Mikä estää tolpan tullessa näkyviin, vilkaisemasta nopeusmittariin. Sen lukemat on aika tarkkoja, kun ilmaisia oman auton nopeusmittarin tarkistuspaikkoja on teiden varsilla "omaa kalibrointia varten" . Pianhan homma menee ihan hulluksi, jos jo marginaalisista ylityksistä tulee satkun rapsu. Kaupunkinopeuksissa ei ainakaan Rostraa voi edes käyttää ja siellä sakot tulee olemaan suhteessa kaikkein kalliimpia.

Nopeusmittariin katsojat ovat juuri niitä jotka hiljentävät jopa jarrulla reilusti alle sen rajoituksen.

Näytöt teiden varsilla lopetetaan tykkänään eivätkä ne vielä toimivat näytä läheskään aina oikein.

@timppa

Toivo Koistinen 19.07.2019 06:03

Nopeusmittariin katsojat ovat juuri niitä jotka hiljentävät jopa jarrulla reilusti alle sen rajoituksen.
Lainaus Timolta
Juuri tämä on tarpeettomien ohitusten lisänä se asia, joka tekee letkaan haitariliikeen. Mutta mistä se jarruttelu johtuu ?
Kun raskas ajoneuvo pudottaa 90 nopeudesta 80, on siinä sellanen heiluri, joka tuntuu jonossa.
Sillon alkaa ohittelu
Syy siihen on, etttä nykyään ajetaan lähes kymmenen kilometriä yli nopeus rajoituksen, mutta stressi peltipoliisi sahaamisesta kaataa melekeen kuskeja siinä pelissä sydälaakiin, ja todellinen ajonopeus ruuhka-aikoihin valtateillä on matelua
Nyt syyllistetään ne jotka ajavat rajoituksien mukaan tien tukoiksi, jotka pilaavat liikenteen.
Entinen Esko Riihelän, ja kumppanien lanseeraama tyyli. " Liikenne on yhteispeliä" on muuttunut malliin. Liikenne on minun peliä
Tp

Reijo Koski 19.07.2019 08:24

Asentelin joku aika sitten omaan hiivattiini vakionopeussäätimen, ja se pitää nopeuden gps:n mukaan aika tarkkaan, vaihtelu asetetusta nopeudesta on +/- 1 km/h.

Vakionopeussäädinhän on vain "tyhmä" laite, joka pyrkii auton kaasua ja moottorijarrutusta käyttämällä pitämään saamansa (nopeusanturin)pulssimäärän siinä miihin se on käyttäjän toimesta asetettu. Ei siinä ole mitään varmuusvähennyksiä tai muita "varmuuden vuoksi" turvamarginaaleja, kun se ei tiedä muuta kuin sen saamansa pulssien määrän. Nopeusmittareissa on kyllä virhettä jo tehtaalta lähtiessä, ja jotkut autoilijat vielä lisäävät sitä rengasvalinnoillaan,

Minusta vaikuttaa aika erikoiselta, että lisääntyvässä määrin lakia noudattavia tienkäyttäjiä syyllistetään sääntöjen noudattamisesta. Eihän kameratolpalla jarruta se, joka tietää autonsa nopeusmittarin, tien nopeusrajoituksen ja noudattaa sitä, vaan se joka ajaa ylinopeutta tai ei tunne nopeusmittarinsa virhettä tai nopeusrajoitusta tai ajaa ylinopeutta. Eli loppujen lopuksi ongelman aiheuttaa muut kuin ne jotka toimii oikein. On ihan turhaa puhua, että kameroiden toleranssia pitäisi kasvattaa, koska suurempaa toleranssia kuitenkin käytettäisiin hyväksi ja sama ongelma vain toistuisi suuremmalla nopeudella. Raja on aina vedettävä johonkin, ja nyt se on siinä missä on, eikä siitä aiheudu ongelmaa sääntöjä noudattavalle, vaan niitä rikkovalle.

Kaikkein paras olisi, jos kaikki 100 km/h ja 80 km/h rajoitukset moottoriteitä lukuunottamatta muutettaisiin 90 km/h rajoituksiksi, ja kaikkien ajoneuvojen (pl. mopot yms.) ajoneuvokohtainen rajoitus olisi vähintään 90 km/h. Nykyään ongelman aiheuttaa juurikin tämä 80 ja 100 rajoitusten välillä humppaaminen, ja ongelmaa kasvattavat ne, jotka katsovat oikeudekseen ajaa ylinopeutta.

Toivo Koistinen 19.07.2019 09:09

Juuri näin. aikanaan kun sallittin oliko 6 kilometrin ylitys, ja kameran mittaamasta vähennettiin vielä 3 kilometrin nopeus, se salli ajaa lähes 90 nopeutta, ja samoin kun rekoisa rajoitin sallii nojaamalla siihen n87 nopeuden.
Tästä johtuen tienvarren kilpi oli sitten se alin nopeus joka esti muiden tieraivoa, ja joka ajeli lain mukaan oli lainsuojaton, koska jos jonoa muodostuu, on se aikaajoin laskettava menemään ohi, vaikka pysähtymällä johonkin sopivaan paikkaan.
Mutta jos toteutuu malli, jossa tiekilven määräämä on se ylin nopeus, kun näkyy, että uusimmissa autoissa on ominaisuus, joka kertoo kuskille, mikä on kulloinenkin nopeus rajoitus.
Näin kertoi tuttava joka oli ostanu volvon henkilöauton.
Tien pitäjä sitten määrittelee tiekohtaisen turvallisen nopeusrajoituksen. On kumma, että meillä on aina kiire, ettei normaalinopeuuksilla enää keritä kai omiin hautajaisiin
Hektinen on yhteiskunta.
Tp

Teemu Eerola 19.07.2019 10:35

Valtaosalla autoilijoista ei ole mitään muuta säädintä ajonopeudelle kuin kaasu ja jarru. Suurin osa ei edes tiedä, paljonko autonsa nopeusmittari näyttää väärin; sekun vaihtelee vielä rengastuksenkin mukaan.

Riippumatta mikä on kilvillä ilmoitettu suurin sallittu nopeus, ylinopeussakkorajan alentaminen pieneksi, vaikka 3-4 km/h tulisi lisäämään enemmän liikennetapaturmia ja heikentämään liikenteen sujuvuutta kuin nykyinen 6-8 km/h. Mitä kovempia sakkoja pienestä ylityksestä annettaisiin, niin sitä enemmän tiellä liikkuisi autoja, jotka ajaisivat "varmuuden vuoksi" 5-10 km/h ALINOPEUTTA. Sakkojen tai väärän mittarinäytön takia. Ärhäkät ohitukset tulisivat lisääntymään rajusti.

Ihminen ei ole kone, jolle voi ilman seurauksia tehdä mitä tahansa rajoituksia. Ylinopeusrahat kun menevät vain valtion budjetin täytteeksi. Ne, ketkä jeesustelevat tässä asiassa "kuinka helppoa se on ajaa aina oikeaa nopeutta" aiheuttavat vaaratilanteita sujuvalle liikenteelle. Miksi 90 km/ h olisi parempi kuin nykyiset 80 ja 100? Ei mene jakeluun.


Timo. Nopeusmittariin katsojia on autoilijoista suurin osa, koska säädin ei useinkaan kuulu Suomen vanhojen autojen varusteisiin. Mitä järkeä olisi ajaa tolpalle tietoisesti ylinopeutta? Mitä pienemmistä ylityksistä sakotetaan, sitä enemmän häiriöitä liikenteelle. Se on käytännön sanelemaa ja virkamiesten aiheuttamaa. On osa suomalaista myyttiä"maailman paras kansa siinä ja siinä " asiassa myyttiä.
muokattu: 19.7.2019 10:42
Timo Haapanen 19.07.2019 10:38

Reijo ''Minusta vaikuttaa aika erikoiselta, että lisääntyvässä määrin lakia noudattavia tienkäyttäjiä syyllistetään sääntöjen noudattamisesta. Eihän kameratolpalla jarruta se, joka tietää autonsa nopeusmittarin, tien nopeusrajoituksen ja noudattaa sitä, vaan se joka ajaa ylinopeutta tai ei tunne nopeusmittarinsa virhettä tai nopeusrajoitusta tai ajaa ylinopeutta. Eli loppujen lopuksi ongelman aiheuttaa muut kuin ne jotka toimii oikein. On ihan turhaa puhua, että kameroiden toleranssia pitäisi kasvattaa, koska suurempaa toleranssia kuitenkin käytettäisiin hyväksi ja sama ongelma vain toistuisi suuremmalla nopeudella. Raja on aina vedettävä johonkin, ja nyt se on siinä missä on, eikä siitä aiheudu ongelmaa sääntöjä noudattavalle, vaan niitä rikkovalle''

Kyllä minä toimin oikein kun ajan n. 80 km/h kameran kohdalla ja menen siitä sen kummemmin piittaamatta ohi, tai menisin ellei edellä ajava jota muutenkin saavutan hiljennä jarrulla siihen n. 70 vauhtiin.

Haitariliikettä ja jopa vaaratilanteita jos jono on pitkä.

Vielä mittarivirheestä. Ei kai kukaan nykyään pienennä renkaan ulkohalkaisijaa, eikös vanteiden kokoa kasvateta ja siinä samalla, vaikka henkilöautopuolella profiilia madalletaankin tahdo halkaisijat suureta ja mittarivirheet pienetä.

@timppa

Reijo Koski 19.07.2019 11:13

Timo

Minähän kirjoitinkin: "Eihän kameratolpalla jarruta se, joka tietää autonsa nopeusmittarin, tien nopeusrajoituksen ja noudattaa sitä, vaan se joka ajaa ylinopeutta tai ei tunne nopeusmittarinsa virhettä tai nopeusrajoitusta tai ajaa ylinopeutta." Eli sinun tyylisi ei aiheuta ongelmaa, vaan se edelläsi ajava, joka ei tiedä nopeusrajoitusta ja/tai mittarinsa virhettä. Minusta nopeusmittarit pitäisi kaikista autoista tarkastaa katsastuksen yhteydessä, kuten raskaallakalustolla tehdään 2 v. välein, niin pienenisi tuokin ongelma. Ei ole kauaa aikaa kun luin juttua muistaakseni facessa, kun joku suunnitteli vaihtaa 215/75-16 renkaat 235/65-16 renkaiksi. Tuollainen muutoshan ei vielä paljoa tee, mutta jotkut haluaa vielä matalampaa.

Ari Knuutila 19.07.2019 11:26

@timppa ,Sinä kun tunnet matkakulkineemme sielunmaisemaa. Saako mittarin taustavaloa säädettyä kirkkaamaksi.

Toivo Koistinen 19.07.2019 14:15

Kaikki sanovat, että ellei saa aja 6-8 ylinopeutta, vaan on ajettava alle sen tienvarsilapun nopeutta, ei liikenne suju.
Mikä ihme siinä, jos kaikki ajavat vaikka viittäkymppiä, estää sen sujumisen jos kaikki ajavat samaa nopeutta.
Nythän kokoajan ajetaan kovaa, ja jarrutellaan kuten Timo sanoi kameran, ja jos epäile ratsiaa.
Se nykivä ajotyylihän sen soutamisen tekee, ei se nopeus. Sehän on vaikka ajaisi sataa, niin aina on nitä joile se ei riitä, kun on hyvin kulkeva auto, ja iankaikkinen kiire.
Mutta jos on tiukka sääntö, ja sanktiot ja valvontakamertaa riittävästi, oppii kansa ajelemaan sääntöä noudattaen. Ja liikenne sujuu, kun lähtee ajoissa nin kerkiää vaikka kävellen.
Ei saa olla niin, että joka ajaa alle nopeusrajoituksen, on hän rikollinen
Tien pitäjän sitten on harkittava tien nopeuden määritelmä, mikä vastaa nykyista ajokalustoa
Maailman sivu on ajetti kaasulla, ja jarrulla säädellen, niin mihin se taito nyt katosi.
Tp

Jari Mattila 19.07.2019 17:11

Moi
En ota mitään tressiä ja ajelen luottaen navikaattorin antamaan nopeuteen ja vakionopeussäädinkin on pelannu hyvin, ei oo tullu sakkoja peltipoliisilta eikä tutkista. Ihan turhaa vouhotusta.

Teemu Eerola 19.07.2019 20:24

Nykyään puhutaan "tieraivosta". Kait sellaista on, kun kerran sitä pidetään keskustelun arvoisena.
Taitaa tässäkin juttuketjussa esiintyneessä valituksessa "pumppaamisesta, liikennettä hidastavasta tolppien kunnioittamisesta ja muiden tiellä liikkuvien arvostelussa " olla tieraivon siementä. Onko vakkari jonkinlainen värkki, mitä ei viitsi millään säätää alaspäin, jos joku sattuu ajelemaan vähän hitaammin?

Saa sitä pitää itsekehuna, mutta en ole oppinut ottamaan pultteja toisten tiellä liikkuvien käytöksestä, en edes jonosta takana, kun ajelen m- autolla kuitenkin vähintään kilvellä ilmoitettua nopeutta ja tien reunassa tilaa antaen. Jos joku haluaa ohittaa, niin ohittakoon ylinopeudella, niin eihän se ole minulta pois. Perään tulevat roikkujat -joista rekat ovat inhottavimpia ja vaarallisia- ovat ainoat, joille siirryn näyttämään perävaloja kauempaa vaikka sakon uhalla. Muista ei niin väliä. Ei Suomen teillä tarvitse stressata itseään eikä poliisina oleminen siellä edes ajatuksissaan ole tarpeen.


M- ja pääasiallisissa käyttö h- autoissani on vakionopeudensäätimet olleet jo parikymmentä vuotta eikä niiden säätäminen tilapäisesti edessä hidastelevan takia vaadi kuin pientä sormiliikettä. Yhtä helppoa on nostaa nopeus ylöspäinkin. Liikennevirran mukana ajaminen on tavoitteena myös 100 km/h alueilla, missä m- auton nopeudensäätimellä on tärkeä rooli.
muokattu: 20.7.2019 10:36
Timo Haapanen 20.07.2019 16:37

Jos rekka saa sut kiinni, eikö kannattaisi pikkuisen nostaa sitä nopeutta kun se niin helppoa on.

@timppa

Teemu Eerola 20.07.2019 17:52

Niinhän teenkin, jos luit kommenttini rekan roikkumiseen. Joskus sitä sattuu 80 alueella liki 100 km nopeudella.

Kopio: "Perään tulevat roikkujat -joista rekat ovat inhottavimpia ja vaarallisia- ovat ainoat, joille siirryn näyttämään perävaloja kauempaa vaikka sakon uhalla. Muista ei niin väliä." Siis jättämällä sen rekan "seisomaan "sinne taakse ja muita pelottelemaan.

Toivo Koistinen 20.07.2019 17:52

Liikumisen joustavuus on ainoastaa koko likkuvan porukan yhteistyö, eli liikkua samaa nopeutta suunnilleen, ja noudattaa niitä nopeusrajoituksia, mitä tienpitäjä on kullekkin tieosudelle laitanut.
teoriassa näin yksinkertaista.
Mutta kun mukaan tulee se sanapari Minä teen......
Tp

Markku Hämäläinen 21.07.2019 11:32

Kyllähän sitä tulee ajettua vakkari päällä, mutta silti otetaan kuva, vaikka onkin ruma naama.
Nopeusrajoitus on tuossa 80km/h ja meillä oli pari kilometriä yli.

Liitetiedostot

kuvaus.jpg
Timo Haapanen 21.07.2019 19:29

Kuvatkoon rauhassa vaan. Homma ei saa mennä sellaiseksi ettei voi ajaa kahdeksankympin tiellä suunnileen kahdeksaakymppiä.

@timppa

Toivo Koistinen 21.07.2019 20:59

Voihan sitä. peltipoliisin nopeus mittauksestahan vähennetään kolme kilometriä mittarivirhe kompensaatiota, jotenka kun on lasisa 80 niin siinä se.
Nythän on se 10 prosenttia, plus se kolme kilometriä, jotenka siinähän on ollut lähes 90 nopeus mahdollisuus.
Mutta aikapa tuon näyttää, mihin tuokin laki asettuu, ja koska noita uusia on tienvierillä.
Tuli mieleen, jos kansa noudattaisi sääntöjä vapaaehtoisesti, niin eipä noita kai tarvittaisi ollenkaan.
Hassu ihminen on. Kun ei osaa olla oikein, niin pittää sanktion uhala pakottaa.
Tp

Timo Haapanen 21.07.2019 21:34

Kyllä se nyt onkin hyvä, vauhtia voi olla jotain 86 ilman sakkoa. Siihenhän se helposti välillä nousee kun ajelee noin 80 vauhtia.

@timppa

Teemu Eerola 21.07.2019 22:42

Timon linja ottaa huomioon myös ihmisen ja liikenteen joustavuuden. Varjele mitä siitä tulisi, jos maksiminopeus olisi kilometrin tarkkuudella kilpeen kirjoitettu. Ja sen ylitys toisi satasia sakkoja. Isoilla teillä siitä tulisi ruumiita ja lisää tieraivoa. Edes poliitikot eivät voi olla niin tyhmiä?

Toivo Koistinen 22.07.2019 06:23

Tuo on totta. Ainoa siinä, etä siittä 86 nopeudesta on tullut tapa. Ajappa tasan 80 nopeutta nykyään hyvällä kelillä, niin vilkaana aikana on taatusti jono perässä, ja kiireisemmä ajavat ohi.
Yksikään raskas ajoneuvo tänään ei aja alle 80 nopeutta, vaan mieluumin lähempänä 90.
Entäpä valtatiellä satasen nopeutta, niin taatusti jäät jalkoihin. Kyllä se niin on, että se lain sallima tilapäis ylitys mäkiä, ja ohittelua varten on nykyään se nopeus millä aina ajetaaan.
Kemi Tornion välillä ajelin viimeksi lähes 120 nopeutta, ja ohi mentiin.
Kuitenkin laki käskee yksiselitteisesti ajamaan ALLE 80 nopeutta, ja se 6 kilometrin ylitys on vain se tilapäinen.
Onko sitten tienpitäjän varovaisuus, laatiessaan noita tiekohtaisia määreitä liian kova, kuka sen osaa määritellä
Autot nykyään kulkee, ja nillä kansa ajetaan. Eikä siinä mitään, mutta ei pitäisi kansan oikeudessa sitä kuskia lynkata, joka ajaa sen nopeusrajoituksen alle muutaman kilometrin.
Se voi kokeilla ajamalla todellista nopeutta 77-79, 80 alueella, kesäloma aikana, niin taatusti saat henkisesti pataan
Asenne kiireen tekee, ja sen tieraivon, ei laki.
Tp

Timo Haapanen 22.07.2019 08:36

Älä pyri ajamaan 77 vaan 80. Espanjaan tuli hieno uusi sääntö, ohittaessa saa ylittää rajoituksen kahdellakympillä. Siinä uskaltaa ohittaa alinopeutta ajavan.

@timppa

Toivo Koistinen 22.07.2019 10:36

Sopiihan sitä yrittää aja manuaali kasujalala sen tasan 80, ettei karkaa yli, mutta jos ajaa 77 on pieni liikevara.
Mikä ihmeen kiire meillä on, että jos ajaa lainmukaan itselle mukavala toleransiilla, on lähes niin suuri rikollinen, että teilipyörään vähintäin kanssakulkijoiden mielestä.
Jos vaunumies sitten ajaa sitä 80 nopeutta on se kuluisa tientukko sen leveän vaununsa kanssa
Olisko näiden asiain korjaamisesa tien pitäjällä, ja lain laatijalla, KUN, ei jos nuo peltipoliisit tulevat, ja se sääntö, että yli kilometrin ylitys, ja sakko, niin nostasivat sen nopeuden 80 nopeudesta, 90 nopeuteen.
Sillonhan saisi ajella sitä 86-88 nopeutta ettei haittaisi liikennettä.
Vaikka takaan, että jos niin tehdään, niin se 87 nopeutta ajava on taas tientukko, ja eikun kunhan on kädet, ja jallaat revitty hevoisilla irti kehosta, on kevyempi nostaa hirteen se rikollinen.
Muta tätä sa jaahata loppuelämän, ja hyvä ei saa koskaan. tekisi mieli sanoa, pois liikennemerkit, ja jokainen vastaa miten ajaa.
Nehän on kahdet hautajaiset. Omat, ja sen toisen osapuolen.
Tp

Markku Hämäläinen 22.07.2019 10:37

Nyt liikennemerkissä on 80 joka luetaan 89.
Jos siirryttäisiin nollatoleranssiin liikenne muuttuisi 78 - 82 nopeuteen.
Oletuksena edelleen 3km/h vähennys.
Kansa purnaisi ja maksaisi.
En ota kantaa vaihteiston välitykseen johon tuskin eduskuntakaan ottaisi kantaa.

Markku Hämäläinen 22.07.2019 10:41

Nopeusmittari saa heittää +10% +4km/h, mutta ei saa näyttää liian pientä nopeutta.
https://www.ksml.fi/teemat/autot/Totta-ajat-hitaammin-kuin-mittari-kertoo/202776

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.