Vaihteet takkuaa

Matti Kononov 19.11.2020 20:31

Fiat Dugato 1,9 ajettu 224tkm 1vaihde ja pakki takkuaa päälle kytkettäessä. Muut vaihteet toimivat hyvin. Öljyt vaihteestoon keväällä ylitäytöllä vaihdettu. Onko vaihteistoremontti tiedossa? Matti


Pakki ja 1 pelaa hyvin aluksi kylmänä, moottorin lämmettyä n.70-90 asteeseen alkaa ja pakki ja 1takkuamaan. Kytkinvaijeri ja poljin vaihdettu elokuussa. Poljin (muovia) rikkoontui vaijerin jumitettua, koukku poikki. Homma tehtiin Ruskeasuon TB:llä. Autoa noutaessa huomasin että polkimen mukana ollut jousta ei ollut laitettu ollenkaan ja poljin oli säätämättä, kytkinpoljin oli n. 20cm korkeammalla kuin jarrupoljin. Asentaja sanoi että se käytössä laskee. En oikein uskonut ja sanoin että jousi laitetaan polkimeen ja poljin säädetään. Näin tehtiin ja kiireellä, asentaja lähdössä lomille samana päivänä. Epäilyttää olisiko tässä tullut joku moka polkimen korkeuden säädössä? Öljyt vaihdettu vaihteistoon samassa paikassa toukokuussa. Ei voi mennä valittamaan korjaamoon, on suljettu remontin vuoksi tammikuuhun saakka. Kiitos vastauksista ja Jyrki Tampereelle otetaan yhteyttä jos ei muuten hoidu. Terveisin Matti
muokattu: 1.12.2020 14:13
Markku Hämäläinen 19.11.2020 21:19

Vastausta en tiedä mutta vuosimallin kertominen ehkä auttaisi tietäjiä.

Matti Kononov 19.11.2020 23:01

Joo , vuosimalli unohtui. Se on 1998 ja vanha laatikko, pakki oikealla alhaalla.

Jyrki Salo 20.11.2020 09:20

Ajele Matti Tampereelle Italia-Motoriin tai soita,niin kertoo sulle murheen
syyn. t.jyrki

Timo Haapanen 20.11.2020 09:25

Eikös ensin kannattaisi tarkastaa vaijerit ja kaikki ulkopuoliset liikkeet. Siinähän mennään äärestä toiseen ykkösen ja pakin välillä. Kyllä se laatikkovika vitosesta useimmiten alkaa. Vielä se että 1,9 moottorilla ei ole niin paljon hajonnut kuin isolla.

@timppa

Pekka Vatanen 20.11.2020 14:37

Jos kutakuinkin vaihdon jälkeen alkoi niin öljy ei välttämättä ole just sitä oikeaa (vaikka luokitukset jne täyttyisi).

Oma kokemus on että biilit osaa olla kovasti tarkkoja tuosta laatikkoöljystä. Esim. Peugeotin laatikoissa, mitä on kokemusta, juurkin ykkösen ja pakin kytkeminen paikallaan ollessa vaikeutuu jos öljy ei ole just kohillaan. Ja noin tosiaan vaikka luokitukset olisi oikein, ei kaikki luokituksenkaan täyttävät vaan toimi samalla tavalla kaikissa laatikoissa.

Siksipä en laita noihin omiin manuaaleihin kuin ns marmoritiskin öljyjä kun laatikon öljyt eivät mikään iso rasite ole edes marmoritiskin hinnoilla.

Matti Kononov 01.12.2020 14:13

Homma selvis, vaijerinsäätö mutteri lukitsematta, lukitusmutterin säätö ja lukitseminen ja kytkin ja vaihteisto toimii hyvin. Kiitos neuvoista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.