Uudet kaasumääräykset 2007

WALVE RAILI 27.04.2008 11:59

Kysytäämpä lisää. Vuosimallin 2007 as autossamme on kaasuliitäntä muuttunut. Paineenalennusventtiili on kiinteästi seinällä, josta letkulla suoraan pulloon asianmukaisen liittimen kautta. Ilmeisesti tämä uusi systeemi sulkee kaasuntulon, jos kaasuputki katkeaa. Ihan OK tähänasti. Käymme Espanjassa ja tietenkin siellä käytämme Espanjan kaasua, keltainen pullo, musta raita, eli probaania. Venttiili päältäpainettava ja varustettuna 30 millibaarin paineenalennuksella.Nyt ei käyttö enää onnistukaan. Mikä neuvoksi, kyllä kai tähänkin joku ratkaisu löytyy. Sellainen laillinen. Toinen ihmetystä herättävä asia on tarra kaasupullokotelossa, jossa tylysti sanotaan, että kaasun käyttö kielletty ajon aikana. Jääkaapin saa tietenkin akulle auton käydessä, mutta pikku pakkasella kaipaisi ajon aikana lämpöäkin. Sellaisia murheita uusista kaasumääräyksistä.

HAAPANEN TIMO S 27.04.2008 14:57

Siinä on ilmeisesti tuo Secumotion. Se on ihan hyvä laite. http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lisätiedot_tilaussivu.asp?tunnus=168740 Eipä taida olla paljon keinoja painoventtiilin käyttöön, ellei ota pois tuota turvasysteemiä. Kyllä vielä toistaiseksi suomessa saa kaasua käyttää ajon aikana, muutamissa maissa se on jo kiellettyä.

NIEMINEN RAIMO 27.04.2008 17:54

Linkissä on yhdenlainen letkurikkoventtiili jota ohjataan sähköisesti sisältä päälle/pois kytkimellä. Kyllä tähän malliin näyttäisi olevan suht helppo vaihtaa päältä painettava pulloliitin.Normaalilla sivuventtiililiitännällä olen Suomessa ajellut kaasuvehkeet päällä.Päältäliitettävällä Espanjan mallilla en kyllä ajaisi. http://dangerousplay.suntuubi.com/admin/index.php?cat=10

NIEMINEN RAIMO 27.04.2008 18:05

Tämän pitäisi toimia http://www.dangerousplay.suntuubi.com/?cat=10

HAAPANEN TIMO S 27.04.2008 18:21

Ei se käy,tuossa kuvassasi paine pudotetaan vasta siinä alemmassa mötikässä, siihen asti tullaan täydellä paineella. Letkutkin ovat korkeapaineluokkaa ja heti pullon jälkeen on letkurikkoventtiili. Sama systeemi on Secumotionissa, tuossa sen pullolta lähtevä letku ja letkurikkoventtiili: http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lisätiedot_tilaussivu.asp?tunnus=168790 Nuo varsinaiset letkurikkoventtiilit vaativat toimiakseen aika kovan paineen,siksi käyttöpaineen puolella tarvitaan erilaisia vehkeitä,kuten tuo sun paineensäätimesi ja Secumotion ovat.

NIEMINEN RAIMO 27.04.2008 18:51

Aivan oikein Timo.Siinä päältä kiinnitettävässa liittimessä on paineensäädin siinä murikassa.Onko nyt ainoa vaihtoehto ohittaa letkurikko ja kiinteä paineensäädin ja liittää suoraan putkistoon.Tekeekö tälläistä asennusta ylipäätään kukaan ?

HAAPANEN TIMO S 27.04.2008 19:29

Onhan se laillinen niinkin.Muttei kovin järkevää.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 27.04.2008 21:29

Saksassa taitaa olla sallittua käyttää kaasua uusissa autoissa ajon aikana vain jos autossa/vaunussa on Secumotion

PALIN MATTI 28.04.2008 14:32

Ilmoitit: "Nuo varsinaiset letkurikkoventtiilit vaativat toimiakseen aika kovan paineen,siksi käyttöpaineen puolella tarvitaan erilaisia vehkeitä,kuten tuo sun paineensäätimesi ja Secumotion ovat."

Todellisuudessa letkurikkoventtiili ei ole painetoiminen, vaan virtaus on se, joka sen sulkee tarvittaessa. Sulkeutumisvirtaus säädetään sellaiseksi, että se on hieman suurempi mitä kaikkien kaasunkuluttajien yhteisvirtaus on. Jos kaasun virtaus kasvaa tämän rajan yli, kuten letkun katketessa käy, sulkeutuu venttiili esttäen pullon vuotamisen tyhjäksi. Pieniin vuotoihin ei letkurikkoventtili reagoi. Letkurikkoventtiili on ensimmäinen varuste, joka pulloventtiiliin liitetään, muualla siitä ei ole enää hyötyä.

KORHONEN KARI 28.04.2008 16:10

Mut kyl mää vaan nii kauhiast ihmettelen kui monta vaunupaloa on tapahtunna letkurikon vuoksi ku tämmöttii uusia sääntöjä ja vempaimia on ruvettu määräämään???Tulee vaan mieleen et joku on keksiny jonkun vehkeen ja syötti ideansa kansanedustalle ja lupas vähän provikkaa ja niinhän nuot taas sääti uuven lain!!Kansa maksaa ja ostaa vempaimia!!!

HAAPANEN TIMO S 28.04.2008 16:30

Ilman painetta ei ole virtausta.Käyttöpuolella paine on niin pieni ettei virtaus muutu vaikka letku katkeaisi. Samaa asiaa tarkoitin.

NYYSSÖNEN KAJ 28.04.2008 16:40

Taasen vaunu/autopalosta on kyllä aiheutunut letkurikkoja. Päältäpainettavia venttiilejä on myös ilman paineen alennussäädintä, esim. puhallus"lampuille" jossa iso poltin.

Onkos tämä uusi säädös voimassa myös Suomessa, jos rakentaa itse nyt asuntoauton? Saksassa on autoissa suuretkin kaasutankit useita satoja litroja tilavuus. Letkurikko=putkirikko sellaisessa on merkittävä riski.

HAAPANEN TIMO S 28.04.2008 16:42

Oikeastaan ainoa hyvä ja taatusti laillinen keino on hankkia näitä maakohtaisia letkuja tarpeen mukaan.Siis pullon ja venttiilin väliin. Tuossa esimerkkejä eri maista: http://www.car-a-fun.de/c1304.html

PALIN MATTI 28.04.2008 18:11

Nestekaasupullossa on normaali toimintatilassa n. 20 bar paine ja mitä pienempi paine käyttöpuolella on, sitä suurempi on paine-ero ja samaten myös virtaus. Letkun katketessahan käyttöpuolen paine putoaa nollaan, jolloin letkurikkoventtiili toimii katkaisten kaasun tulon pullosta. Letkurikkoventtiiliähän käytetään siis sellaisissa sovelluksissa, missä kaasu otetaan pullosta suoraan letkulla käyttökohteeseen, kuten esim. tässä mainittuun automaattivaihtajaan. Paineenalentimen jälkeen ei letkurikkoventtiilistä ole enää juurikaan hyötyä.

VARIS MARKKU 28.04.2008 18:59

Kysyin äsken vakuutuyhtiöltäni tuota kaasun käyttöä ajon aikana. Vastaus oli selkeä: Lainmukaisesti asennettuja kaasulaitteita saa pitää päällä ajon aikana.

HAAPANEN TIMO S 28.04.2008 19:56

Matti, se paine on huoneenlämmössä n. 7 kg/cm²

HAAPANEN TIMO S 28.04.2008 20:05

Täytyy vielä korjata Matille.Letkurikkoventtiili ei huomaa käyttöpuolella, siis paineenalentajan jälkeen tapahtuvaa putki/letku vauriota.Sen homman hoitaa tämä Secumotion. Letkurikkoventtiili on vain pullon ja paineenalentajan väliä varten, koska 7kg/cm² paineella ulos syöksyvä kaasu olisi liekinheitin.

LAHTI ANTTI 28.04.2008 20:14

Tässä Teboilin ilmoittamia tietoja paineista. kaavio

Paine

Lämpötilan kohotessa paine nousee pullossa tai säiliössä (kts. oheinen diagrammi). Normaalissa huoneenlämmössä paine on noin 7 baria. Pullon tai sisällön määrä ei vaikuta nestekaasun paineeseen. Nestekaasun koostumus (propaani, butaani tai niiden seos) vaikuttaa paineen nousuun

HAAPANEN TIMO S 28.04.2008 20:40

Juuri näin on.Ja käyttöpuolen paine on 0,03 kg/cm² lämpötilasta riippumatta.

PALIN MATTI 28.04.2008 21:49

Kirjoitit: "Letkurikkoventtiili on vain pullon ja paineenalentajan väliä varten, koska 7kg/cm² paineella ulos syöksyvä kaasu olisi liekinheitin".

Juuri tämän saman asian kerroin tuossa aiemmassa viestissäni näin: "Letkurikkoventtiiliähän käytetään siis sellaisissa sovelluksissa, missä kaasu otetaan pullosta suoraan letkulla käyttökohteeseen, kuten esim. tässä mainittuun automaattivaihtajaan. Paineenalentimen jälkeen ei letkurikkoventtiilistä ole enää juurikaan hyötyä".

Terv. nimim. "Kertaus on opintojen isoäiti".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.