trumaticin ylikuumeneminen / sammuminen

JUMISKO VELI-MATTI 27.11.2007 09:51

Kymmenvuotias Truma 3400 (semmoinen kaapissa piilossa oleva lämmitin, torvi ulos sivuseinästä) rupesi oikuttelemaan. Lämmitin pysyi päällä mutta puhallin ei toiminut. Lämmittimen lämpö ei noussut kovin suureksi eli se sääteli jotenkin kuumumistaan. Nyt oululainen karavaanariliike vaihtoi siihen vialliseksi toteamansa piirikortin ja vielä sen seinässä olevan katkaisimen, jossa ilmeisesti huonetermostaatti on. Lopputuloksena 800 euron laskun lisäksi oli se että nyt Truma lähtee hyvin päälle kylmänä ja lämpenee hyvin kuumaksi ja sitten sammuu. Eli kaikki kolme valoa palaa, lämmitin menee pois päältä. Jäähtyneenä sen voi taas sytyttää, mutta hetken kuluttua kuumennuttuaan se sammuu. Lämmitin tuntuu kosketeltaessa hyvin kuumalta. Onkohan vika vaihdetussa huonetermostaatissa, senhän kai pitäisi huolehtia lämmittimen tehonsäädöstä? Onko huollossa jäänyt jokin piuha kytkemättä piirikorttia vaihdettaessa kun lämmittimessä ilmeisesti oleva "ylikuumenemissuoja" menee päälle? Ensi maanantaina huollolla on vasta aikaa tutkiskella tekemisiään...

KOLEHMAINEN KARI 27.11.2007 10:13

Truma-lämmittimissä tuntuu olevan enenevässä määrin kaikenlaisia vikoja. Eikä pelkästään vanhoissa. On hyvä, että veljet ja siskot kirjailevat tänne Truma-kuulumisiaan! Joskun nimittäin pelottaa, kärähtääkö koko koppero, kun laite tuntuu välillä niin kuumalta... Seuraan kiinnostuksella, löytyisikö niistä jokin yhteinen vika.

TERVO JARI 27.11.2007 15:55

kyllä pitäis joutaa tehä "keskenjääneet" huoltotyöt valmiiksi heti jos vaan asiakas niin vaatii. . . .

Kesken jäänyt mikä kesken jäänyt . . . .

Jari

HYTÖNEN RAIMO 27.11.2007 19:35

Samaa mieltä Tervon kanssa. Kyllä homman pitää korjauksen jälkeen pelittää - tai sitten rahat takaisin.

KUNNAS TAPANI 27.11.2007 19:47

Oliskohan kuluttajavalituslautakunta (tai mikä sen nimi nyt onkaan) tehnyt joskus jonkin ennakkopäätöksen tämäntapaisesta asiasta. Nuo päätöksethän ovat tietysti vain suosituksia, joita liikkeen ei ole pakko noudattaa. Tuntuisi, että tällaisia tapauksia olisi enemmänkin, että huolto/korjaus on jäänyt "kesken", mutta työstä on kuitenkin maksettu.

JUMISKO VELI-MATTI 27.11.2007 21:10

Niinpä niin, maanantaina vien auton sinne liikkeeseen, oululaiset tietävät mistä liikkeestä on kyse kun kerron sen olevan se ainoa oululainen karavaanihuoltofirma nykyään. Muuthan ovat siirtyneet ympäristökuntiin. Saas nähdä tuleeko isompikin kiista asiasta. Olettaisi tosiaan tuommoisenkin maksun maksettuaan saavansa toimivan vehkeen. Tosin ei kai nykyään mitään korjata, vaihtelevat vain komponentteja uusiin vähän ehkä arviokaupalla. Ja nythän se kuumemeninen ilmeni vasta n. tunnin käytön jälkeen. Lämmittimen sammumiseen asti ajelin ihan tyytyväisenä. Saas nähdä miten käy. Olisi mielenkiintoista jos joku voisi jotenkin testata sen minulle jääneen entisen piirikortin ( uuden hinta yli 600 e ). Olikohan se todella susi?

TERVO JARI 27.11.2007 21:16

http://karavaanari.info/SMF/index.php

mjo33400@karavaanari.info

Tuossa pari osoitetta jossa "tieto pesii" . . .

Jälkimmäinen on spesialisti lämppäreiden suhteen . . .

Kysäse . . .

Jari

Ps. Kysyminen ei maksa mitään . . .

NIEMINEN OLAVI J 27.11.2007 21:30

mulla oli sama vika vaihdettiin puhaltimen moottori isompaan jo rupes pelittään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.