Truma-lämmittimen turvallisuusongelmasta.

KURKI ARI V 25.04.2007 15:07

Caravan 3/7 lehdessä oli sivulla 43 juttu Truma-lämmittimen turvallisuusongelmasta:"puhallinkotelo saattaa kuumentua liikaa ja aiheuttaa vaaratilanteen". Kysyisin: Pahimmillaan millaisen ? Ovatko tämän lehden artikkelit vastuullisen myyjän ainut ja riittäväksi katsottava informointi ? Olin haistanut palaneen käryä, otin yhteyttä autoni myyjään, kun olin huomannut artikkelin lehdessä. Myyjä kysyi :"Etkö ole saanut kirjettä asiasta". No en todellakaan. Suomessa myytiin 2006 416 asuntoautoa, jossa luvussa minunkin autoni.Vain osassa näistä on Truma-lämmitin.Rekisteröinti tiedoilla olisi ollut mahdollista ja kohtuullista lähestyä käyttäjiä varoituskirjeellä ja kertoa vian korjaamisesta. Ovatkohan kollegat saaneet varoituskirjeitä ? Kuten sanoin, minä en. Hesarissa näkyy myyjien varoituksia epäkelpoisista kännykänlatureista ym. laitteista,jotka kehotetaan palauttamaan. No nehän ovat tietysti paljon vaarallisempia kuin tämä Truman sähkön,kaasun ja muovin yhdistelmä.

KOTILAINEN ISMO A 25.04.2007 18:17

Kirje tuli. Lämmitin korjattiin. Tuo mainittu vaaratilanne saattaa syntyä siitä, että puhallinkotelon muovi lähtee sulamaan liian kuumasta ilmasta. Käytännössä puhallinkotelo vaihdetaan uuteen, jossa on noin 1,5cm X 10cm alumiinia tai jotain muuta peltiä, joka estää muoviosan lämpiämisen. Rumimmat kotelot joita näin, olivat sulaneet reunasta hiukan mutkalle ja muovi oli hiukan hapertunutta. Meidän autossa ei ollut minkäänlaisia sulamisjälkiä, mutta remontti tehtiin totta kai. Kun et nyt tiedä, täytyykö sinun autoosi tuollainen remontti tehdä, ota yhteyttä automyyjääsi uudelleen. Heiltä löytyy lämmittimien numerosarjat, joihin se muutos täytyy tehdä.

VIITANEN MARKKU 26.04.2007 22:58

Edellinen kirjoittaja oli oikeassa. Ongelma koskee vain C6002EH -lämmitintä (sähköpatruunalla) ja syntyy, kun lämmitetään pelkkää vettä, jolloin ilman kierto lämmittimestä puuttuu. Tällöin puhallinkoppa voi haista ja jopa sulaa.

Trumalta on tullut lista kaikille kauppiaille heidän myymistään autoista, joihin osa pitää vaihtaa ja pyyntö kutsua asiakkaat korjausta varten. Korjaus kestää lämmittimen sijoituksesta riippuen puolesta tunnista pariin tuntiin. Voit ottaa suoraan yhteyttä auton sinulle myyneeseen liikkeeseen, joka tarkastaa onko autossasi korjauta vaativa laite. Korjaus ei maksa sinulle mitään. Jos auto on tuotu vaikkapa Saksasta, niin voi varautua maksamaan korjauksesta puolen tunnin työn (Truma korvaa) ylittävä osuus.

NISSINEN JUHA 27.04.2007 21:13

Meillä suli käppyräksi ja haisi. Korjaus kesti 15 min nyt toimii kun ajatus!

LAHTI ANTTI 27.04.2007 21:42

Olihan jo viime kesänä lehdissä tiedotteita ko. asiasta. Myös mainittiin mitä mallia vika koskee. Samoin mainittiin, että maahantuojat ottavat kirjeellä yhteyden asiakkaisiin vian korjaamisesksi. Ilmeisesti ainakin itse tuodut autot ovat jääneet tiedotteen ulkopuolelle. Tai sitten on puutteita ollut maahantuojan tiedoissa.

KURKI ARI V 29.04.2007 10:41

Kiitokset osallistumisesta kollegoille.Minulle ei tosin vieläkään tullut selväksi,onko "puhallinkoppa voi haista ja jopa sulaa" tilanne ainoastaan kosmeettinen haitta.Autoni on tullut maahan virallisia kanavia myöten ja ensirekisteröity minun henkilötiedoillani.Rekisteriotteen tiedot ovat oikeat. Olen ottanut yhteyttä myyjään, joka toimittaa vaihdettavat osat hyväksyttyyn kaasuhuoltoliikkeeseen. Vaihtoaika on sovittu.Autooni ei täten jää periytyvää turvallisuusriskiä. En voi vieläkään lakata ihmettelemästä osalleni kohdistunutta infonpuutetta.Hain eilen tältä chattipalstalta Trumahakusanalla keskusteluja. Nissisen Juha oli 14.7.06 kirjoittanut "Truma käryää".Olin ajankohtana Adrianmerellä. Kaikki asuntoautojen ostajat eivät ole SFC:n jäseniä. Lehtemme ei ole virallinen lehti tällaisissa tiedoitusasioissa.Onko muissa lehdissä asiasta kirjoitettu ?Mikähän olisi vakuutusyhtiön kanta korvausasioissa ? Varmaa on ainoastaan se, että myyjän todistustaakkaa keventäisi saantitodistuksella toimitettu kirje laitteen käyttökiellosta ennen muutostöitä.Caravanlehti 3/7 :"on ilmeistä,että kaikkia viallisia lämmittimiä ei ole vielä korjattu". Ovatkohan näiden omistajat minun kaltaisiani heikkolahjaisia,joilla on tiedonetsintä-tai kirjoitetun ymmärtämisenrajoite.

VARIS VESA 29.04.2007 13:00

Carawallin huoltomies antoi eilen hyvän vinkin liittyen tähän aiheeseen. Kaikkien joilla on uusi auto varustettuna Trumalla kannattaa katsoa löytyykö Truman kyljestä merkintä " Truma checked" = Truma tarkastettu. Jos näin on, voidaan olla huoleti.

MANNINEN ESA 29.04.2007 23:34

Ostin m.autoni heinäkuun 17. Oulusta viime kesänä. Pian (muutaman päivän jälkeen) sain kotiini postissa myyjän kirjeen, joka oli edellä kertojien mukainen. "Truma-lämmittimen käyttö kielletty ylikuumenemisvaaran vuoksi. Ottakaa yhteyttä Dethleffs-huoltoon. Vika korjataan Truman piikkiin." Kävin tarjoamassa korjaushommaa kaksi kertaa kouvolalaiselle Dethleffs/myyjä/huoltoon. Eikä heitä kiinnostanut asia, koska siitä saa niin pienet korvaukset Trumalta ja että myyjillä on ikäänkuin herrasmiessopimus ko. asiasta. Ken on myynyt auton, korjaa myös Truman. Aloin hikeetyä asiasta ja otin yhteyttä oululaiseen myyjäliikkeeseen, joka lupasi kysellä minua lähempänä olevaa (kuin Oulu)Dethleffs-huoltoa asialle, jottei tarvitsisi ajella 1064 km:ä Truman vuoksi. Lopulta asia laitettiin ns. vaihtoasennuksena Kouvolassa. Truma on pelannut hyvin.

JOUKAINEN MIKA 29.04.2007 23:35

Aika hankalan kysymyksen esisit liittyen takaisinkutsusta. Taitaa olla "massalaitteiden" maahantuojat ainoita jotka kutsuvat laitteitaan hyuoltoon valtasanomalehtien ilmoituksilla. Olen keräillyt itse ilmoituksia sitämukaa kun vastaan tulee karavaanari.info sivustolle (eli ei mikään "virallinen" tiedotuskanava) http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=868.0 http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=972.0

ja mielellään huoltokutsun saaja / asiaan "törmäävä" voisi sinnekkin vinkata asiasta

VIRTA URPO 30.04.2007 00:25

Kuten Esa tuossa edellä sanoi noin ne pakkaa toimimaan. Ein ne paikalliset viitsineet tehdä Porissa mitään kun ei tuo puolen tunnin veloitus riitä korvauksesksi. No se on vain maks. 15 min. homma vaihtaa ainakin tarjoamaani autoon. Vein heille jopa kuvan tilasta jossa kattila. No Kuopion H S Pitkänen hoiti hienosti EM -kauppiaana minulle uuden vaihto kannen jossa oli se paltipala lisättynä. Ohjeet mukana vaihtoon. Neljä pulttia auki ( mittasin jopa avaus momentin varmuudeksi ) ja pika liitin kiinni. Kansi pois ja uusi tilalle oikeastaan vei 5 minuuttia jos ajattelee ammattimiestä. Minä kun olen näitä tavallisia tallaajia jolla jotenkin pysyy työkalut. No nyt Lapin reissussa kun piti saada kuumaa vettä enemmän ja Truma lämmitys liekki ja 60 astetta asentoon ( oltiin sähköissä myös ja käytössä sekä kaasu että sähkö -asento ) niin tuli pientä natinaa kattilasta , puhallusta vähän enemmän yllättäen ja käryäkin hieman. Käänsin sen pois siitä 60 -asteesta normaaliin lämmitykseen. Puhallus meni minimiin ja käryt loppui. En ole vielä avannut kattilaa, mutta epäilen, että sen sähkövastus edelleen hiillostaa sitä kantta vaikka se pellin pala vähän estääkin. Katson sinne kannen alle lähipäivinä ja odotan mielenkiinnolla tuloksia? Se 6002EH:n 1,8 kW on aikas kova teho niinkin pienillä lenkillä 2 kpl sen tulipesän sivuilla kiinnitettynä siihen lämmönvaihtimeen joka tulipesän ja ulkovesivaipan välissä ( vrt sähkökiukaan yhtä vastuslenkkiä sitä punaisena hehkuvaa, joka ehkä luokkaa n.1 kW ja pikku 6kW kiukaassa taitaa niitä olla 6 kpl )t:Upi

KURKI ARI V 06.05.2007 19:16

Kiitokset vinkistä Mika. Liityin www.karavaanari.info porukkaan ja löysin Truman huoltokutsun 3.8.06.Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Minun osaltani asia on toivottavasti kunnossa. Toivottavasti olin viimeinen mohikaani ja kaikki muutkin käyttäjät ovat päässeet tiedon valoon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.