Truma- ja Webastolämmittimen käytännön ero

MANNINEN ESA 25.09.2007 01:40

Onko kenelläkään kokemusta Truma-ilmapuhallinkeskuslämmityksen ja Webastolämmittimen eroista käytännön tasolla? MM. Bürstner Travel Van 570 -08:n esitteessä sanotaan, että lämmittimenä on Webasto-naftalämmitin suoraan auton tankista. Tiedän, että sisälämmitystä voidaan hoitaa Webasto-systeemillä, mutta onko se pilipalisysteemi matkailuautolämmittimeksi Suomen oloissa.

LINDBLOM ALF R 25.09.2007 09:19

Ainakin Webasto on äänekäs, naapurikunta saattaa tykätä kyttyrää.

NYYSSÖNEN KAJ 25.09.2007 09:57

Minulla on molemmat käytössä. 2,4 kW Trumatic 2400 ja Webaston 9,1 kW vesipatteriversio.

Kaasu: 2,4 kW lämmitin täysillä 3 vuorokautta niin 11 kg pullo on tyhjä. Tämä lämmitin on laitettu niin että se lämmittää vain makuutilan ja WC/suihkutilan. Ilmalämmityksen "etu" on että minutti lämmityksen aloittamisesta tuleen jo suuttimesta kuumaa ilmaa, eli siinä kohtaa on lämpöä saatavissa. Meillä kun pidetään lämpö niin että yöllä annamma lämpötilan laskea 12 -- 16 asteeseen säätämällä termostaatti 16 asteeseen ja Trumatic puoliteholle. Aamulla kun laitan täyden tehon niin yleislämpötila nousee 3 astetta/h. Tämä kaikki kaasun säästämiseksi.

Webasto lämmittää:

koko auton, myös moottorin asuintilat pelkästään

pelkästään moottorin

Thermo 90 ST
Nennspannung (V) 12
Heizleistung (kW) Boosterstufe 1,8 - 7,6 (stufenlos) 9,1
Brennstoff Benzin / Diesel
Brennstoffverbrauch (l/h) 0,2 - 0,9
Elektrische Leistungsaufnahme (W) 37 - 83
Volumenstrom der Umwälzpumpe (l/h) gegen 0,3 bar 700
Abmessungen (LxBxH in mm) 355 x 133 x 232
Gewicht Heizgerät (kg) 4,8

Tämä on siis tarkoitettu moottorin paineistetulle vesikierron puolelle. Toimii myös ilman painetta. Tämä säätää itsensä automaattisesti kiertoveden lämpötilan mukaan ja voidaan varustaa normaalilla huonetermostaatilla.

En ole laittanut huonetermostaattia koska käytän useimiten aamulla nopeaan lämmön nostamiseen jonka jälkeen Trumatic pitää jo pienellä teholla auton lämpimänä. (huom! 12V virrankulutus Webastolla 2-7A. Trumatic 2400 0,8-1,5A)

Emme käytä autoa talviolosuhteissa. näinkaj

IPATTI VEIKKO 25.09.2007 10:31

En sanoisi aivan pilipaliksi, mutta webaston huonoin puoli on se että olisi oltava sähkötolpassa koska webasto toimii 12 V jännitteelläja rassaa varmasti akun kapasiteettia. Voip olla vaikeuksia saada auto käyntiin jos käytät jatkuvaan lämmitykseen webastoa.

LEIVO JUKKA 25.09.2007 15:45

Kyseessä lienee Webaston uutukainen joka on tarkoitettu matkailuvälineisiin, siinähän on integroitu vedenlämmitys ja sen voi asentaa asunto-osan ulkopuolelle. Mistä sitten ottaa virran toivottavasti asunto puolen akusta. Kyseinen malli kiinnosti minuakin, mutta tila vain yhdelle kaasupullolle.

HAAPANEN TIMO S 25.09.2007 18:12

Kysymys on ehkä tästä laitteesta: http://www.webasto-dualtop.de/index_uk.html Me matkailuautoilijat ry:n jäsenet olemme jäsenlehdessä jo saaneet tietoa asiasta.

HAAPANEN TIMO S 25.09.2007 18:19

Lisää: http://www.caravan-lehti.fi/verkkolehti/?ARTICLE_NUM=26340

HAAPANEN TIMO S 25.09.2007 18:25

Reisemobil-lehdessä on myös juttu laittesta.Lukeminen ikävä kyllä maksaa 50 senttiä/h tuossa se on: https://eu.clickandbuy.com/newauth/http://premium-510ttz8h76bjz5.eu.clickandbuy.com/200704088.pdf.zip?$$$http://www.reisemobil-international.de/ratgeber/---

MANNINEN ESA 25.09.2007 23:49

Oikein hyvä ja kiitos vastauksista. Huomaa, eri asioihin perehtyneitä löytyy aina tällä palstalla ja lieneekö ihan ammattilaisia tämänkin asian suhteen. Onko tämä Webasto-lämmitysjärjestelmä tulevaisuutta, valmistajan nuukuutta, käyttöhelppoutta vai vain kokeilua siten, että jos joku "erehtyy" valitsemaan ao:n ja kertoilee myöhemmin valmistajalle, ettei tämä olekaan m.autokäyttöön sovelias systeemi ?

HÄLVÄ TEUVO 26.09.2007 09:05

Mulla oli EMC-500 autossa Eberi sekä koneessa että asunnossa. En tykänny, kun nukkumaan menessä pumppu nakutti koko ajan. Vei myös tuhottomasti akkuvirtaa. Ehkä nää uudet versiot on kehittyneempiä. Emäntä pelkäsi ( aiheetta) kaasua ja tykkäsi kaasuttomasta versiosta. TeeHoo

MERIKALLIO VELI-PEKKA 26.09.2007 14:18

Esa hoi, ei Webastolla ole varaa eikä tarvetta mihinkään humpuukikokeiluihin, vanha ja luotettava tuote. Mulla on uudessa autossani sekä Trumatic että Webasto, molemmat yhtä äänettömiä, kummallakaan en ole saanut akkua tyhjenemään, enkä muutenkaan ole havainnut mitään negatiivista. Webaston ehdoton etu on sen käyttövarmuus - jos yleensä aiot autollasi liikkua ja käyttää naftaa, on sulla aina myös lämmitysöljyä mukanasi ja lisää saa hyvin helposti! VP.

MANNINEN ESA 26.09.2007 14:54

Näinhän se on kuin V-P sanoi, mutta kyllä tuo Teuvon repliikkikin on huomion arvoinen. Miten on palamistuotten sisälle tulo Webastossa? Yöllä saattaapi tuuli pakata just käryt puhaltimen suunnasta sisään vai ovatko kaikki Webastolla toimivat sisätilalämmittimet vesikeskuslämmitystyyppisiä, joten korvaavaa ilmaa ei auton alapuolisilta osilta sisään tule.

HAAPANEN TIMO S 26.09.2007 18:18

Tämä Dual-Top puhaltaa lämmintä ilmaa auton sisälle.Raitis- ja polttoilma otetaan lämmittimen sivulta,luulisi että pakoputken saa tarpeeksi kauas näistä aukoista. Sähkönkulutus on suurempi kuin kaasulämmittimissä ainakin polttoainepumpun vaatiman virran verran.Kaasuhan tulee omalla paineellaan polttimelle,ilman pumppua.

HAAPANEN TIMO S 26.09.2007 20:59

Nyt vasta katsoin huolella läpi tuon Webasto-linkin. Animaatiossa näkyy ennen liekin syttymistä punahehkuiseksi muuttuva tappi,joka pysyy punaisena liekin palaessakin. Nafta saattaa vaatia tuollaisen avun palaakseen.Sähkönkulutus voi tulla ongelmaksi.

MYLLYRINNE KALERVO 26.09.2007 21:17

Esitteen mukaan sähkönkulutus olisi 12-60 W olosuhteista riippuen. Esimerkkinä oli 7 m:n auto ja 15 astetta pakkasta, jolloin kulutus oli luokkaa 30 W. Toisaalta tämänpäiväisen Tekniikan Maailman testin mukaan, jossa vertailtiin moottorinlämmittimiä, Webaston tehoilmoitukset olivat selvästi alakanttiin annettuja. Vuorokausi pelkällä akkusähköllä tällä laitteella on saavuttamaton aika ellei välillä lataile akkuja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.