Truma haisee...

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 15:47

... semmoista savunhajun tapaista. Lieneekö palokaasujen poistoputken liitos löystynyt itsekseen, vai mistä voisi vika löytyä? Malli on 3002. Ensimmäisen kerran havaitsin asian, kun pidin laitetta ensimmäistä kertaa päällä ajaessani (liekö sattumaa tämä). Huoltoliikkeeseenhän minä tämän vien, mutta sitä odotellessa saa esittää arvailuja - kerron sitten, mikä selvisi vian syyksi jahka tiedän.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 03.11.2007 16:36

Jos Truma on ollut kauan käyttämättömänä palaa pöly sen pinnalla. Edellisessä autossa oli Truma 5002 ja aina aloitin lämmityskauden kuumentamalla lämmittimen joksikin aikaa täysille ken olin imuroinut siitä enimmät pölyt pois.

Eli suosittelen samaa. Pistä Truma täysille n. 10 min ajaksi ilman puhallusta avaa ovi ja tuuleta palaneen pölyn hajut ulos. Tämä tulee tietysti tehdä valvottuna ettei muuta kuin pölyt käryä. Putsaa muuten se tuuletin sieltä takapellistä imurin ja pensselin kanssa. Siivet kerää ajan mittaan pölyä ja puhallusteho laskee.

Kun olet tehnyt tuon kuumennuksen ja tuuletuksen tarkista esim. seuraavana päivänä vieläkö käryää, veikkaan ettei.

MOISANDER JOUKO 03.11.2007 16:54

...ja pakoröörin liitokset on helppo tarkistaa, ei sentakia tarvi kuljinta valohoitoon viedä.

TERVO JARI 03.11.2007 17:03

http://www.caravan-lehti.fi/verkkolehti/?ARTICLE_NUM=25267

Tarkistappas . . .

Jari

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 17:30

Ei oo tuo malli, on 3002. Eikä auton käyttöönottoajankohtakaan täsmää ilmoituksessa mainittuun, mun piironki on ensirekisteröity jo toukokuussa 2005.

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 17:34

Kiitos, teenpä tuon pölynpoistopolton vielä tänään. Pöly olisi kyllä looginen selitys hajulle; nestekaasun palamisesta kai ei mitenkään tule sellaista käryä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 03.11.2007 18:05

Nuo takaisinkutsun piiriin kuuluvat lämmittimet ovat niitä mustia pönttöjä kaapin tai sängyn alla. 3002 on taas kamiina jossa suojapellin takana oleva alumiininen kamiina kuumenee niin kuumaksi, että pöly palaa sen pinnalla, se on suunniteltukin toimimaan niin. C3402 / C4002 / C6002 mallien ongelmalämmittimissä sen sijaan palaa muovikuoret joita ei ole suunniteltu kuumenevaksi

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 18:47

Dodii, pidin pönttöä 20 min täydellä teholla ilman puhallusta. Saas nähä miten huomenna haisee.

Jos se edelleen haisee, niin mitäs neuvotte sitten tekemään?

KLEMETTI SEPPO 03.11.2007 19:22

Moro.

Mikä on autosi vm.? Vajaa vuosi sitten autojen valmistajilta tuli kirje, että Truman lämmittimissä on vääränlaiset eristeet. Ne voivat sytyttää lämmittimen palamaan. Minulla oli sellainen pannu, joka kärisi. Se korjattiin takuuhuollossa. Ota heti yhteys myyjäliikkeeseen ja selvitä asia, muuten nukut krillissä.

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 19:28

Tämä on vm. 2005 Challenger, ensirekisteröinti tehty 5/2005.

KLEMETTI SEPPO 03.11.2007 19:48

Pahimmat käryt tuli pelkkää lämmintä vettä lämmittäessä. Eli pannu haisi kuin kärpän raato. Eristeiden vaihdon jälkeen vaiva hävisi. Ole tiukka ja vaadi korjausta takuuseen!!

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 20:02

Ei ole samanlaisesta laitteesta kyse, mulla on vesipannu ja ilmapannu erilliset laitteet. Ks. aikaisemmat vastaukset tästä ketjusta, siellä jo todetaan että tuo valmistusvirhe ei koske tätä 3002-mallia (jos olen em. viestit oikein ymmärtänyt).

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 03.11.2007 20:08

Mikäli olen ymmärtänyt oikein ei Tapanin lämmittimellä saa kunnolla vettä edes lämmitettyä, ellei pane pannua siihen suojapellin päälle. Ongelmat ovat C-tyypin lämmittimissä joissaa on vedenlämmitin samassa, ei noissa kamiinoissa jota on käytössä jo kohta 30 vuotta ilman isompia murheita. Katsokaa ensin mistä lämmittimestä on kyse ja pelotelkaa vasta sitten jos teillä on tietoa ko. lämmittimen ongelmista.

Nimimerkillä Trumalla yli 30vuotta lämmittänyt

TERVO JARI 03.11.2007 20:33

pelotella, vaan informoida, ja niinkuin Tapani Kunnas asiallisesti otti viestin vastaan ja tarkisti että eipä kuulunut hänen lämppärinsä noihin "ongelmalämmittimiin".

Kyllä asianomainen osaa itse tarkistaa kuuluuko hänen lämmittimensä kategoriaan "ongelmalämppärit" vai ei, kunhan on mistä tarkistaa. Ja sen verran olen seurannut että asianomainen ei ole kauaa "piironkia" omistanut mutta on hyvin tietoinen laitteista joten tiesin että kun hän näkee tiedotteen ei ole ongelma hänelle selvittää "missä mennään" . . .

Itse en noist "trumist" muuta tiiä kun et lämppäreitä ovat . . .

Joten ei pelotella, tiedotetaan/informoidaan . . .

Jari

Ps. Näitä juttui lukee satunnaisesti monet, joskos tuo tiedote "sattuu" silmään nyt täältäkautta ekakertaa, ja sattuupa olemaan omassa "vermeessä" kyseinen lämmitin, ei mennyt silloin linkki "hukkaan" . . .

KUNNAS TAPANI 03.11.2007 21:07

... kaikki kivet kääntää, mieluummin minä otan vastaan liikaa informaatiota, jota voin tarvittaessa suodattaa pois, kuin jättäisin jotain kuulematta; jotain sellaista, joka joskus saattaa minunkin kohdallani olla relevanttia.

Tällä hetkellä tilanne on se, että olen kuumentanut pannua 20 minuuttia täydellä tai lähes täydellä teholla ja jättänyt sitten jäähtymään. Huomenna kun lähden reissuun, selvinnee, vieläkö se haisee. Jos se haisee, niin täytynee soitella maanantaiaamuna huoltoaikaa.

Tuo haju on semmoinen, että jos sitä jonkin aikaa joudun haistelemaan, niin tulee lievästi pahoinvoiva olo. Häkävaroitin minulla autossa on, joten en ihan heti uskoisi, että sellaisesta myrkystä on kuitenkaan tässä kyse. Häkää kai tulee vain epätäydellisestä palamisesta, ja mitenkähän senkin tässä voisi todeta.

Vielä jos joku osaisi sanoa, että tuleeko nestekaasun polttamisesta hajua. Kaasuliedestä sitä ei ainakaan tule. Meinaan että jos kyse olisi palokaasuputken vuodosta, niin mahtaisiko sitä hajusta edes huomata.

Tuo putki tuntuu kyllä olevan tiiviisti lämmittimessä kiinni, ja kaikki osatkin näyttäisivät olevan tallessa, ainakin mitä osaan http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/ -sivulta ladatusta asennusohjeesta tulkita.

NIEMINEN RAIMO 03.11.2007 21:13

Kiitoksia vaan Jarille linkin esiin kaivamisesta.En edes muistanut tuota Truman ongelmaa,kunnes se nyt tuli esiin.Vaikka nyt ei ko lämmitintä olekkaan,voi joskus olla ja pysyy tuo näitä malleja koskeva probleemakin takaraivossa taas jonkun aikaa.Voihan olla että joku ei ole tätä korjausasiaa hoitanut ja juuri sinä saat tai vaihdat auton jossa sellainen on.

NOUSIAINEN HANNU 03.11.2007 21:24

Samoin voin kiittää Jaria linkistä. Piti oikein laittaa ulkovaatteet päälle ja käydä vilkasemassa Trumaticin tyyppitiedot vielä saunapinnalla. Huojentavaa oli huomata ettei automme lämmitin kuulu noiden "epäilyttävien" listalle.

t: Hannu

SILMUNEN HANNU 03.11.2007 22:27

Kiitos tiedotteesta.Mieskin kävi tutkimassa tilanteen kun meilläkin välillä truma haisee ja löytyi numer0 c 3402...Eli onko tämä nyt semmoinen mikä voi syttyä palamaan? Auto on vuosimallia 2002 ja Tähticaravan on sen Saksasta tuonut.

t.Kaarina

SIRKIÄ MATTI 04.11.2007 00:38

Huoltokutsu koskee C-sarjan lämmittimiä. Tuotesarjat C 3402/4002/6002 myös EL versiot sarjanumerot (Fabr.-Nr.):alkaen C xxxxx-x-16 255 001 päättyen C xxxxx-x-17 159 000 . Näitä lämmittimiä voi esiintyä matkailuautoissa tai -vaunuissa, joiden ensirekisteröinti on tapahtunut lokakuussa 2005 tai myöhemmin. Teidän auton vuosimallin ollessa 2002, ei lämmittimen sarjanumerot voi osua viallisen sarjan numeroihin, ellei lämmitintä ole uusittu vuoden 2005 jälkeen.

SILMUNEN HANNU 04.11.2007 10:27

Se numero C3402 siitä valitettavasti kuitenkin löytyy...Tähticaraval on sen Saksasta tuonut syksyllä 2005...mene ja tiedä mitksi siinä toi numero on ...pittää soittaa sinne mut eivät ole hirveästi jälkeen päin ehtineeet/osanneet/halunneet auttaa...

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 04.11.2007 10:36

Jarin esiinkaivamassa linkissä lukee seuraavaa:

"Vaihtotarve on malleilla Truma C3402 / C4002 / C6002 mukaan lukien EL-versiot, joiden valmistenumerot (Fabr.–Nr) ovat C xxxx-x-16255001 – C xxxx-x-17159000. Näitä lämmittimiä voi esiintyä matkailuautoissa tai -vaunuissa, joiden ensirekisteröinti on tapahtunut lokakuussa 2005 tai myöhemmin."

Kannattaa nyt ensin tarkistaa onko laite em. valmistusnumeroiden alueella ja toimia vasta sitten jos aihetta ilmenee.

NOUSIAINEN HANNU 04.11.2007 10:40

Elähän vielä hättäile. Tarkasta se (Fabr.-Nr.) eli sarjanumero. Pitäis löytyä tarralapusta Truman kyljestä. Jos tuo sarjanumero on joku muu kuin tuolle "epäilyttävälle" välille sattuva huolesi siinä suhteessa ovat ohi ?

... peukut täällä pystyssä...

HYTÖNEN RAIMO 04.11.2007 11:15

Kuten Tapani on jo moneen kertaan selvittänyt kysymyksessä on Trumaticin 3002 K -malli, johon ei kuulu integroitua vedenlämmitintä. Itsellä sama systeemi (Trumatic 3002 K + Trumaticin 10 litran boileri, pelaavat kumpikin hyvin.

Kuten osassa vastauksia on jo kerrottukin, pitempään käyttämättömänä ollut Trumatic yleensä lemahtaa käyttöönoton yhteydessä, johtuen pannun pinnoille kertyneen pölyn käryämisestä. Ainakin itselläni haju poistuu poltinta pitempään ja säännöllisesti käytettynä.

Mitä sitten nestekaasun palamisjätteisiin tulee, niin niitä ei juuri ole. Tästä syystä se ei tuota myöskään hajua sytyttämistä lukuunottamatta (esim. liesi). Eihän hajuhaittoja tuottavaa laitetta muutoin voisi sisätiloissa avoliekillä käyttääkään.

MYLLYRINNE KALERVO 04.11.2007 14:51

No ei ne välttämättä tuolla ole ohi: nimittäin vuoden 2002 Trumassa voi myös olla hajuongelmaa. Itsellä oli vuoden 2002 mallisessa Eura 6000-sarjan Truma, joka haisi kärylle lämmetessään. Vaihtoivat siihen muistaakseni puhaltimen kotelon takuuseen eikä ollut ainut, johon homma tehtiin (sanoivat silloin Jyväs-Caravanilla).

KUNNAS TAPANI 05.11.2007 09:45

Eipä auttanut "lämpökäsittely". Huoltoaika on varattu 13.-14.11.; saa asiantuntijat purkaa lämmittimen ja katsoa mitä kissanraatoja sieltä löytyy.

KUNNAS TAPANI 05.11.2007 21:03

Kehuin liian aikaisin... näköjään se kissanraato vaati peräti kuuden tunnin paistoajan lakatakseen haisemasta. Tänään pidin pannua päällä koko päivän, kun olin tien päällä, ja kas: ei haise. Pitää seurata pysyykö tilanne tällaisena.

Taidan silti tarkastuttaa tuon laitteiston, varmuuden välttämiseksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.