Transit moottorilla 06 ->HUOM!!! kannattaa tarkistaa huohotus

Tuomo Vanhala 13.10.2018 11:03

Hei, ajattelin jakaa tietoa common rail mottorillaolevan Transitin "tyyppiviasta" mikä aiheuttaa öljynkulutusta ja pahimmillaan moottorivaurion. Syynä vuotavat suuttimen pohjaprikat. Rakenne on niin hieno että vuotaa pakokaasut venttiilikoppaan (eikä ulos kuten esim mb cdi koneissa) jolloin paine kasvaa ja öljyä kuluu/laatu huononee.
Vika ei oireile mitenkään ajossa, ennen kuin on liian myöhäistä.

Asia on nopea tarkistaa ottamalla käydessä öljykorkki irti ja katsomalla puhaltaako. Prikat (4kpl) ja pultit (2kpl) alle satasen merkkiliikkeessä ja vaihto noin tunnin työ.

Alla videot:

Ennen https://youtu.be/CqS46ijJuvM

Jälkeen https://youtu.be/eypdVM-Ng2k


Markku Arola 13.10.2018 13:01

kiitos tämä oli hyvä tieto ja selkeä opastus

Ilkka Vänttinen 23.01.2019 13:40

Koskeeko tämä ongelma myös 2.0 tdci moottoria. (125hv kyllähän sieltä aina pieni huohotus on.

Tapio Peura 27.01.2019 17:07

Meille tuli 56tkm ajettu -07 2.2 Transu. Avasin korkin ja ei huohota, eikä haise polttoaineelle. Ilmeisesti nyt asia kunnossa. Kysynkin kokeneilta, paraneeko tilanne, jos tarkistutan pulttien kireydet. Onko järjestelmään tullut jotkut päivitysosat, jotka ratkaisee ongelman? Vai onko säännöllinen seuranta riittävää … Tulipa mieleen, jotta voisiko saada jatkuvan seurannan siten, että asentaisin kabiiniin painemittarin, joka mittaa venttiilikopan painetta ? Tai varoitusvalon, joka syttyisi, jos normaalitilanne muuttuisi.

Timo Haapanen 27.01.2019 19:18

Ei taida kiristyksestä auttaa.
http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=54116

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=43693

@timppa

Timo Haapanen 27.01.2019 19:19

http://ollihakala.blogspot.com/2014/06/musta-lista-nro-7-auto-oy-vesa-matti-ja.html

Erkki Mäkinen 28.01.2019 17:54

Minäkin uusin moottoriremontin yhteydessä nämä pultit ja kuparitiivisteet, tomineet nyt 75tkm, (ei ollut vikaa aiemminkaan). Aika haastavaa tuo 2.2 tdci moottorin korjaus. Suuttimien kiinnityspultit oli ohennettu 6mm:riin ja pitoa 20mm matka alumiiniin, jossa 35mm kierrettä. Kiristys 7Nm ja sitten 180 astetta. Piti hankkia momenttiavain 5-25Nm, että alumiinin kierteet kestäis ja tulis oikea tiukkuus. Haarukat mulla oli onneksi 15mm lootusta jyrsitty. Suuttimien kiinnitysruuvien lopulliseksi momentiksi tuli näillä kitkoilla 15-16Nm (7Nm+180ast.) Minä ainakin tulin siihen tulokseen, ettei kannata paljon kiriä mutu tuntumalla. Nämä ohjeet oli korjausoppaassa.

Tapio Peura 28.01.2019 18:25

Erkki Mäkiseltä kysynkin, mikä oli remontin aiheuttaja 75 tkm ajetussa autossa? Kiitos hyvästä opastuksesta suuttimien kiristyksestä. Olenko oikeassa, että parempi on, että seuraa tilannetta ja ei mene kiristelemään pultteja. Lienee niin, että ei löydy momenttiarvoakaan, jolla voisi tarkistusmielessä operoida?

Timo Haapanen 28.01.2019 18:50

Eikös pulteille käy niin että ne eivät kierry auki vaan venyvät. Pulttien vaihto päivitysversioon on varma homma.

@timppa

Erkki Mäkinen 28.01.2019 19:04

Mulla meni mäntä halki 126tkm kohdalla, jolloin uusin nämä suuttimien pultit ja tiivisteet, nyt mittarissa 203tkm. Tästä korjauksesta löytyy pitkä kertomus oheisesta linkistä.
http://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-126506449/
Ja Googlekin löytää TRANSIT tdci ANTOI SAVUT haulla kuvankin männästä.

Tapio Peura 30.01.2019 09:03

Kysymys Erkille... Kun näyttää, että olet aikas perehtynyt tekniikkaan, kysynkin, onko tuttu juttu Ford päivitys, jolla pyritään estämään mäntävauriot. Onko porukalla tästä kokemusta? Miten sitten nämä "villit" ohjelmoinnit .... Mitä ne saa aikaan muuta, kuin lievän kulutussäästön, alaväännön lisäyksen... Mureneeko männät? Kokemuksia lienee kertynyt optimoinneistakin...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.