Tiivistämisestä

KÄRHÄ JANNE 04.04.2007 22:02

Uutena karavaanarina nettiä lueskellessa törmännyt monta kertaa suositukseen "uusia vaunun tiivisteet muutaman vuoden välein". Ettäkö pitäisi butyylimassoja uusiksi laittaa.

Oma autoni Ducato-matkaaja -92 on säilynyt kuivana sen verran hyvin että voisi hyvinkin löytyä motivaatiota käydä ikkunat ja listat läpi ensi kesän aikana.

Ja sitten mihin en ole törmännyt netissä, on ohjeet miten nuo hommat tehdään. Onko kellään laittaa linkkejä ohjeisiin tai keskusteluun, mitä kannattaa ottaa huomioon ja miten tehdä uudelleen tiivistäminen?

Omassa autossani mm. sivulistat on niiteillä kiinni. Poraanko niitit auki ja lähteekö listat yleensä ehjinä irti? Miten ikkunoiden kanssa tulee menetellä? Onko materiaaleissa (butyylimassa) eroja ?

Jos saan jonkinlaiset ohjeet saan sen kyllä tehtyä mutta ei myöskään ole täysin poissuljettu vaihtoehto teettää homma liikkeessä. Paljonko tulisi maksamaan?

Kuinka moni oikeasti tiivisteensä uusii ja kannattaako?

Älkää vastatko "käytä hakukonetta", koitin jo mutta ei löytynyt paljoakaan ohjeita.

KOISTE TIMO K 05.04.2007 09:24

Löytyiskö täältä vinkkejä http://home.swipnet.se/karavaanari/

MOISANDER JOUKO 06.04.2007 00:33

Menit vaikealle alueelle. Kovin harva tietänee asiasta mitään, vielä harvempi lienee tehnyt käytännössä... Paras apu onkin terve järki. Jos 3metrin lista on keskeltä 15cm irti, muodostaen ilmeisen riskikohdan, saattaa se muu osa olla kiinni niin, ettei lähde irti kuin kirveellä. Listan ruuvit/niitit on ensin saatava auki/porattava ja sitten leikattava lista irti ulkoverhouksesta, muuten listatkin on uusittava. Ja vaikka olisi kuinka huolellinen, maali kärsii joka kerta. Moni on valmis väittämään, että 'hyvä' butyylikitti pysyy joustavana ja tiiviinä.... Vastaväitteenä esittäisin, että jostain syystä tehtaat eivät sitten käytä 'hyvää' kittiä! Kiteissä on toki eroja, vaan mistäs tiedät etukäteen, mikä on hyvää, tuotteiden valmistajat ja reseptit kun, merkistä riippumatta, vaihtelevat. Olen yhden kopin peruskorjannut. Siinäkin ilmeni, ettei kosteus tullut ulkoa, vaan sisältä, ilmeisen suunnitteluvirheen takia. Kaikki saumat oli kuitenkin revittävä auki ja listoista tuli kasa jätealumiinia. Saumat kokoamisen jälkeen puhtaiksi ja Sikaflexia päälle. Keväisin katselen, että kaikki ovat ehjiä. Uusia listoja ei ole. Jonkun mielestä jälki ei ole siisti, on silti toimiva. Ikkunoiden irroitus ja kittaaminen on yleensä helpompaa, eikä kitin suhteen kannata nuukailla. Kannattaa etukäteen miettiä, kuinka kauan ja minkälaisella autolla haluaa ajaa ja mikä työ on sen arvoista.

KAUPPI ERKKI I 06.04.2007 17:45

Matkaajan kattolistoihin saa valmista tiivistettä jossa on kumi ja butyyli massa valmiina vedetään vaan suojamuovia pois sitämukaa kun asennetaan todella helppoa toinen osa tiivisteestä taittuu seinälle toinen katolle sitten vaan lista takaisin. jos listat ja ikkunat ovat oikeaoppisesti asennettu butyylimassalla niin lämmittämällä irroitus työ onnistuu parhaiten muuten ainakin kylkilistat saattavat venyä jos niitin laittaa samaan paikkaan niin sitten läpi muuten ainoastaan niitin pää porataan irti matkaajan ikkuna irtoaa kun otetaan sisältä muovilista pois sen alla on alumiiniset kiinnikkeet jotka irrotetaan sitten vaan vähän lämpöä niin ikkuna irtoaa parhaiten. Tiivisteen hinta liikkuu 5-6 euron metrihinnassa matkaajan listoihin sitä kuluu 30-40 metriä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.