Tässä sitä nyt ollaan

IPATTI VEIKKO 06.07.2006 17:35

Olen jo muutaman vuoden ajan kirjoitellut näistä matkailuautojen lämmitysasioista ja teen sen nytkin. Kyllä me karavaanarit olemme perin uskovaisia siihen, että kyllä se tehdas osaa tehdä lämpimän matkailuauton. Kuitenkin jos puhutaan vesikeskuslämmityksellä varustetusta autosta, niin olen edelleen sitä mieltä, ettei vieläkään löydy yhtään m-autoa jossa on Alden-pannun vaatima putkistopituus. Lisäksi m-autojen keulapäässä ei ole minkäänlaista patteria. Olen neuvonut monia vuosien aikana tekemään pattereita lisää. Itse otin valokuvia monta ja ne menivät Detleffsin tehtaalle ja kuinka ollakaan ohjaamon istuimien taakse on nyt laitettu patteri. Itsellä on myös Fiat-auton ohjaamon ovisyvennyksissä patterit (A 1M) ja samassa patterikierrossa. Tutkikaapas nyt m-autojenne patteripituus ja moni huomaa sitä löytyvän 7 - 8 m. M-auton keulapää on huonoin paikka saada patterien lisäämiseen. Mmuistelen, että joskus kauan sitten oli vaunujen lattialämmitystä tehty n 8-10 mm paksulla kumisella matolla jossa oli nestekierto ja liitettiin kiertoon. Luulisi nykyaikana olevan helppo tehdä vastaava mutta en ole löytänyt esitettä asiasta. Sellainen olis hyvä ohjaamon lattiassa. Lisäksi paras 220 V kiertovesipumppu on 3-teho säätöinen tavallinen Grundfossin pumppu (siihen saa kumiputkiston koolle liittimet), tää on siitä hyvä, että tehoa säätämällä neste kiertää nopeasti ja ilmatkin poistuu paisuntasäiliön kautta. Sen saa myös pyörimään invertterin avulla, jos ei satu sähkö olemaan saatavilla. Lisäksi se on hinnaltaan paljon huokeampi kuin muut saatavilla olevat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.