Tankkipullo talvikäytössä

Olli Turunen 18.11.2022 20:26

Onko muilla ongelmia tankkipullon käytössä? Olen palaamassa Kroatiasta, tankkasin tyhjentyneen tankkipullon Sloveniassa. Kaasu loppui Itävallassa,vaikka mittari näytti 25%. Ulkoilman lämpö n. +3 astetta.
Tankkasin Itävallassa "puhdasta" propaani tankkipullon täyteen. MyLPG tiedoston mukaan Saksa aloittaa ns talviseoksen myynnin vasta joulukuun alusta. Katsotaan onko Tankkipullo täynnä Butaania, ennen kuin olemme Suomessa. Kuinka olette torjuneet ko. ongelman. terv Olli A


Nyt Saksa on läpiajettu ja kolmesti tankkipullo täytetty. Ns. tyhjään tankkipullon on sopinut n. 19,5 litraa LPG-tä. Eli miltei kaikki Slovenian jäämistöstä on lähtenyt uusien tankkausten mukaan, vaikka lämpötilat on olleet 0 -+3 välillä. Kaasun kulutus ollut 4-6pv/pullo riippuen siitä, onko ajettu vai matkoilla päivät. Uskoni LPG toimivuuteen Euroopan "pakkasissa" palasi takaisin. PS. Kahta en vaihda, toinen on tankkipullo, koska se poistaa kaasun saatavuus ongelmat ja se toinen on .....Rapido. Kiitos kaikille kommentoijille !
muokattu: 7.12.2022 13:39
Markku Hämäläinen 19.11.2022 12:44

Eihän propaanin kanssa pitäisi olla ongelmaa
Propaani kiehuu -42,1 asteessa
Butaani kiehuu -0,5 asteessa
Tuo kiehumislämpötila on se jossa neste kaasuuntuu.
Käyttö lisää haihtumista ja se laskee lämpötilaa, eli butaanin kanssa voi tulla ongelmia jo plusasteilla.
Siihen auttaa kaasupullokotelon avoimena pito.
Nestekaasu voi mennä pakkaselle kun sitä köytetään, vaikka ilmassa olisi lämpöä

Lauri Niittynen 19.11.2022 13:51
Markku Hämäläinen

Eihän propaanin kanssa pitäisi olla ongelmaa
Propaani kiehuu -42,1 asteessa
Butaani kiehuu -0,5 asteessa
Tuo kiehumislämpötila on se jossa neste kaasuuntuu.
Käyttö lisää haihtumista ja se laskee lämpötilaa, eli butaanin kanssa voi tulla ongelmia jo plusasteilla.
Siihen auttaa kaasupullokotelon avoimena pito.
Nestekaasu voi mennä pakkaselle kun sitä köytetään, vaikka ilmassa olisi lämpöä

Ongelma onkin vanhan butaanin ja kaasuseoksen aiheuttamaa. Propaani kaasuuntuu innokkaasti ja jäähdyttää nestekaasun. Butaani ei siksi kaasuunnu ollenkaan ja tulee pullosta ulos ensi kesänä.

Markku Hämäläinen 19.11.2022 15:42
Lauri Niittynen

Ongelma onkin vanhan butaanin ja kaasuseoksen aiheuttamaa. Propaani kaasuuntuu innokkaasti ja jäähdyttää nestekaasun. Butaani ei siksi kaasuunnu ollenkaan ja tulee pullosta ulos ensi kesänä.

Tuossa Ollin ongelmassa saattaa syynä olla juuri tämä.
Siellä on se 25% butaania, joka ei haihdu ja jonka määrän mittari näyttää.

Timo Haapanen 19.11.2022 20:03

Talviseos on 60 pro/40 nyt joten se tekee saman jos auton pullokotelo on avonainen. Itsellä ja parilla kaverilla joiden touhut tiedän on umpinainen kotelo jossa on vain reikä pohjassa. Ongelmia ei ole ollut. Olen asentanut langattoman mittarin anturin koteloon pullon kylkeen. Niissä oloissa joissa olen kulkenut ei pullo ole jäähtynyt liikaa. Avonaisessa kotelossa ongelma on hyvin mahdollinen. Pullo täyteen vaan, niin taas tulee propaania, ja tulee butaaniakin hyvän aikaa. Itsellä kylmät ovat lähellä kun Ranskasta Tallinnaan parhaillaan ajelen. @timppa


Markku Hämäläinen 20.11.2022 16:58

Eikös suljetussa pullokotelossa kaasupullot jäähdy eniten kun ulkoa ei tule vaihtuvaa ilmaa?
Olen nähnyt joskus tehdyn matkailuautossa että lämmitysputki koukkaa kaasupullokotelon kautta.
Veto oli kuitenkin tehty kaasutiiviisti.

Lauri Niittynen 20.11.2022 17:34

Eikö pullotila ole aina tiiveydeltään sitä luokkaa, että pöly pääsee sinne, mutta kura ei? Täysin umpinainenhan se ei saa olla kaasuvuodon varalta ja pullo ja säädin&venttiilit eivät taas tykkää ylimääräisestä liasta.

Markku Hämäläinen 20.11.2022 19:05

En muista mihin auton tuo kaasupullokotelon lämmitys oli tehty, mutta se auttaa pakkasella jos pullokotelo on yläosasta tiivis.
Pohjassa/alareunassa pitää kuitenkin olla tuuletusreiät.

Timo Haapanen 21.11.2022 15:58
Markku Hämäläinen

Eikös suljetussa pullokotelossa kaasupullot jäähdy eniten kun ulkoa ei tule vaihtuvaa ilmaa?
Olen nähnyt joskus tehdyn matkailuautossa että lämmitysputki koukkaa kaasupullokotelon kautta.
Veto oli kuitenkin tehty kaasutiiviisti.

Eristyllä lattialla+luukulla ja kolme vaneriseinää sekä kotelon katto vasten lämmintä sisätilaa niin toimii kyllä. Joissain autoissa on luukku takatalliin, silloin kotelo on täysin lämmin. @timppa


Nyt Saksassa, ulkona 5 ja pullo sama.
muokattu: 21.11.2022 15:59
Lauri Niittynen 21.11.2022 19:49
Timo Haapanen

Eristyllä lattialla+luukulla ja kolme vaneriseinää sekä kotelon katto vasten lämmintä sisätilaa niin toimii kyllä. Joissain autoissa on luukku takatalliin, silloin kotelo on täysin lämmin. @timppa

Ei se pullo siis lämpiä sisälämmöllä? Ymmärsin, että sinulla on vaneriseinät ja -katto.

Voisi vielä veikata, että nestepinnan lämpötila on selkeästi kylmempi kuin muu pullo. Kun kaasu haihtuu, se sitoo lämpöä siinä rajapinnassa ja lämpöä virtaa hitaasti muualta siihen. Kun ollaan butaanin kiehumisrajalla, tuollakin voi olla merkitystä.

Kari Rautiainen 21.11.2022 19:58

Noi on melko hauskoja juttuja noi missä putelista tulee seoksesta propaani ulos mutta butaani hyytyy pulloon. Kun sen seoksen kiehumispiste on jossain näitten kahen välillä, eikä pullo tai pakkanen osaa uudelleen erotella butaania propaanista.
Koska todennäköisesti olen jonkun mielestä väärässä, valaiskaa tietäni. Kiitos.

Lauri Niittynen 22.11.2022 08:55

Nestekaasut valmistetaan raakaöljystä tislaamalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tislaus, https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljynjalostus. Nestekaasu käytetään haihduttamalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Haihdutus.

Kyseessä on siis prosessit, joissa aine ei muutu toiseksi. Ei siis synny uutta ainetta, jonka ominaisuudet olisivat lähtöaineiden välissä. Aineet ovat siellä kaasupullossa erotettavissa ihan mekaanisin keinoin, ajan kuluessa ne kerrostuvat ominaispainonsa mukaisesti, ja ne haihtuvat kiehumispisteensä mukaisesti. Kemialliset muutokset tapahtuvat vasta palamisessa, jolloin syntyy vettä ja (muita) oksideja.

Seppo Suomi 23.11.2022 08:04

Olen törmänyt samaan tilanteeseen että pullossa tavaraa mutta se ei tule ulos.
Syysretkeltä palatessa yritin käyttää kaasua niin että kun tulemme Tallinnaan niin pullo mahdollisimman tyhjä. Tankkasin sen siellä ja taas kevätretkeä varten on propaania käytettävissä. Kevätretkeltä tullessa onkin tilanne haastavampi. Pullo jätetään melkein tyhjäksi ja tankataan se Saksessa talvikaaslla.
Tilanne helpottui kun nykyisessä autossa on diesel lämmitin.
t.seppo

Timo Haapanen 23.11.2022 08:38
Kari Rautiainen

Noi on melko hauskoja juttuja noi missä putelista tulee seoksesta propaani ulos mutta butaani hyytyy pulloon. Kun sen seoksen kiehumispiste on jossain näitten kahen välillä, eikä pullo tai pakkanen osaa uudelleen erotella butaania propaanista.
Koska todennäköisesti olen jonkun mielestä väärässä, valaiskaa tietäni. Kiitos.

Vanhana pontikankeittäjänä tiedän eri kiehumispisteiden merkityksen. Kyllä se butaani sinne pulloon tuppaa kertymään. Juuri tämän vuoksi tavallisten pullojen tankkaaminen talvella on erityisen vaarallista. Eilen illalla ulkona oli +2 ja mittari näytti pullon ( huom. pullon. ) lämmöksi +4. Lämpö tuli auton sisätilasta. @timppa

Seppo Suomi 23.11.2022 10:41

Käsittääkseni Nestekin tislaa raakaöljystä niiden erlaisten kiehumapisteiden avulla eri petrokemiallisia tuotteita. Siksi bensiinikin on jäte jos haetaan dieseliä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.