Talvirenkaat/talviajo

KORKALA TOMMI 27.10.2006 21:11

Mitenköhän tuo etuvetoisella liikkuminen talvella mahtaa oikein sujua? Omani on Fiat Knaus -94, peränylitystä aika reippaasti. Talvirenkaat on edellisen omistajan mukaan yhden talven ajetut ja näyttivät kyllä hyväkuntoiselta. Liikkuminen tosin on hidasta, parinkin asteen mäki näin talvikelillä on liikaa.

Onko kokemuksia muilla etuvetoisilla talvella ajamisesta? Mitkäköhän mahtaisivat olla parhaat mahdolliset renkaat talvella? Tulossa paljon myös talviajoa, joten tiellä pysyminen ja turvallisuus mietityttää.

Kiitos kokemuksista!

TERVO JARI 27.10.2006 22:29

läpivuoden "kesärenkailla" liikenteessä, ja taitaa olla liioiteltua tuo "parin asteen mäki" tai on todellista ajotaidon puutetta sillä "ennesvanhaan" oli koko talvirengas tuntematon käsite ja silti liikenne kulki.

Kerroppas minkä merkkiset noi omistamasi talvigummit on ? ? Niin sitten otamma todenteolla kantaa tuohon "rengas onkelmaasi".

Ennakointi on tärkeä asia talvikelillä, ei aja sellaisiin "kinkamoihin" jotka näyttää sille että siitä ei taidot/kalusto selviä ym ym ym . . . .

Jari

Ps.Työssäni ajan etuvetoisella "Pököllä"(verrattavissa retkeilyautoon, renkaat Continentaalit, Misukan Agilikset olisivat mielukkaammat sillä Contit on "kantikkaat" raideherkät ) ja henkilö"pirssi"on etuveto(renkaat Goodyear) ja no problem . . .MUTTA en rupee silti aivan uhkarohkeeksi että rupeisin vaunua vetään talvikeleillä etuvetosella VW Touranilla. . .Vaikka on luistonestot ym ym ....

NOUSIAINEN MARTTI 28.10.2006 09:36

Jos sinulla on yli kymmenen vuotta vanhat talvirenkaat, vaikka niilä ei olisi ajettu yhtään, voipi olla pito hakusessa. Kumi nimittäin vanhenee jo siinä ajassa niin paljon että se on kovettunut. Aina tietysti voi kokeilla "lämmintä" kylpyä. Elikkä lämminvesipesu. Näissä seosmateriaaleissa on myös se ominaisuus että ne tykkäis olla aina "työssä". Siis kesälepo ei aina olekkaan hyväksi. Itse ajelen Nokialaisilla kesät ja talvet. Ainakin omaan autooni ovat mielestäni parhaat. Kaksitalvea olen ajellut C 2:lla ja hyvin niillä on päässyt, niin myötä- kuin vastamäessäkin.

TOIVONEN MARTTI 28.10.2006 09:37

Missä näet Jari semmoisen rekan jolla on suhteessa valtava peränylitys ja jäykkä runko niin että peräpaino nostaa vetävät etupyörät melkein ilmaan? Olen miettinyt kuinka jollain asuntoautoilla joissa on pitkä peränylitys ja takatalli jossa paljon kuormaa voi ylipäänsä selvitä talviliikenteeessä. Ongelma voi olla ihan todellinen vaikka kuski olis kuinka taitava! mot

KORKALA TOMMI 28.10.2006 15:02

Yksi talvi niillä en edellisen omistajan mukaan ajettu.

Kävin täyttämässä ilmajouset, nyt tuntuu siltä, että perän noustessa muutaman sentin, pääsee jo tasaisellakin liikkeelle helpommin. Takapaino on kyllä tosi iso ongelma, onneksi vesitankki on heti kuskin penkin takana. Ja muutenkin tavaroiden säilytys lähempänä etu kuin taka-akselia.

Erikoinen kokemus tämän kyseisen auton talvikyvykkyys. Ja Jari, talviautoilusta on kyllä kokemusta. :-)

TERVO JARI 28.10.2006 19:37

ettei olis painot päin prinkkalaa. . .

Itse olen työkseni ajanut raskasta ja kevyempääkin kalustoa ja hyvinkin vaitelevissa olosuhteissa ja monenmoisella rengastuksella ,kokemusta kyllä löytyy, että se siitä. . .

Tuossa Googlettamalla äkkiseltään ei löytynyt yhteenkään as-autoon akselipainoja/painojakaumaa, mutta ei ne nyt niinpaljon voi heittää kuin tässä edellä kirjoitettiin että peräpaino nostattaisi etupyöriä.

Katsoppas rekisteriotteesta akselipainot/painojakauma ja laita tiedot tänne niin pohditaan asiaa, ja samoin kerro se rengasmerkki jotka "siellä alla akselia kiertää".

Kohtuus kannattaa pitää aina, siinäkin mitä kirjoittaa. . . Parin asteen nousu ja niin edelleen ja het alkaa vaikeudet. . . kyll antaa ymmärtää että ei oo ajotaitoo talvikelille tahi rengastus on ihan väärä.

Rakentavin/pitävin "ottein" jatketaan keli huomioon ottaen....

Jari

TERVO JARI 28.10.2006 20:48

sa olisikin kuormaa ja sitämyöden vetävilläpyörillä painoa, MUTTA ota huomioon perävaunu. . .kyllä todennäköisesti jää vähempi suhteessa painoa ja sitäkautta pitoa vetopyörille kuin as-autossa (vaikka kuinka as-auto on etuveto ja takatallissa "kamaa")

Ja tuosta as-auton korin koosta: Vaikka peräylitystä näyttää olevan reilusti, ei se pärekori (uretaanilooda) paljoa paina jos ei ole sitten väärin kuormattu. . .

Ja onhan siinävaiheessa kun as-auto on ollut "piirrustuslaudalla", suunnittelussa otettu huomioon tulevat akselipainot joita ei voi ylittää ja suunnittelussa varmaan otetaa huomioon painojakauma jo ajettavuudenkin takia ja varmaan asetukset/normitkin "asiaan puuttuu". . .

Jari

Ps. Ei ole tullut etuvetoisia rekkoja viimeaikoina vastaan . . . Onko sellaisia ? ? Saati sitten jäykkärunkoisia . . .

NIEMINEN RAIMO 28.10.2006 23:29

Michelinin Agilikset on nyt kolmatta talvea alla ja hyvin pelittää.Mikä on tarkalleen ottaen tuo mainitsemasi reipas taka-akselin ylitys.tuntuu kyllä oudolta jos autosi ns keulii.En ole huomannut mitään eroa menemiseen talvi/kesäkelillä,auto on 6,3 m Ducato 14 alustalla ei sitä peränylitystä nyt niin paljon ole.Mutta jos tälle ko alustalle laittaa esim. yhdeksän metrisen kopan niin sittenhän sitä ylitystä vähän tulee.Tuskin nyt kuitenkaan niin aloitteleva olisit että lastaisit auton peräosaan satojen kilojen kuorman.

NOUSIAINEN MARTTI 29.10.2006 08:28

"Tiesuolat" aiheuttavat joskus yllätyksiä. Taksinkuljettajat pesevät usein renkaita juuri tuon suolan takia.

WILHELMSSON LEIF 29.10.2006 10:14

Mulla Mokian Hakkapelitat nastoineen alla toista talvea vajaa kuusmetrinen auto hyvin menee. Tulin juuri Joensuusta pohjanmalle rannikolle Lauantaina ja keli oli jäinen ja luminen tuntui että raskas auto oli tukevampi kun moni muu tiellä oleva. Ei tuntunut missään vaiheessa pahalta mutta pitää ajaa kelin mukaaan. T:Leif

PITKÄAHO JUKKA H 29.10.2006 11:18

Omani akselipainot 1600 etuakseli 1400 taka-akseli eikä peräylitystä kun metrin verran,sitten vielä 16 tuuman pyörät.Olen nähnyt rek otteen jossaetu paino 1500 kiloa ja loput taakse.eipä vekotin kulje ylämäkeä irtosoran päällä.peräylitystä oli reilusti,oli nääs takatalli.

NYYSSÖNEN KAJ 29.10.2006 11:41

Kokemuksesta renkaan ikä on merkittvämpi tetijä ajettavuuteen kuin sen merkki tai malli jopa kuluneisuus. Ennen talvirengaspakkoa vaihdoin talven tullen uudet kesärenkaat henkilöauton alle ja niillä hakkasi mennen tullen muutaman vuoden ikäisen Nokia Hakkapelitan.

Matkailuautossani on kesät talvet samat renkaat ja liukkaalla suurin ongelma on renkaiden ikä. takarenkaat paripyörät ovat 6-12 vuotta vanhat edessä 5-6 vuotta vanhat. Eturenkailla on ajettu n. 80 000km rengasliikkeen mukaan kestävät n. 300000km. Rengas koko 12 R22.5.

Eli takarenkaat ovat liukkaat iästä johtuen eivätkä enään sovi hyvin talvikäyttöön. Kohta on sama juttu eturenkaiten kanssa. auto VOLVO B10M kokonaispaino 15,5 tonnia tyhjänä akselipainot 6+6 tonnia

NIITTYARO TAPANI 29.10.2006 19:05

Itselläni on 2002 Knaus alkovi, n. 7m pitkä Fiat 18 rungolla. Painojakautuma on eräällä lastauksella etu 1520 kg ja taka 1830 kg, tämä on eräästä todellisesta punnituksesta (katsastusasemalla) eikä mitään teoria-arvoja. Takaylitys on aika pitkä mutta ei nosta etupyöriä ilmaan. Keveämpi etuakseli haittaa varsinkin liukkaalla ylämäkilähdöissä oli mitkä tahansa renkaat. Minulla on Nokian Hakkapeliitat nastoilla (pysyneet hyvin jo 4 talvea) joissa ei mielestäni ole valittamista. Edellinen oli myös Fiat 18 rungolle tehty Pegaso sen ominaisuudet olivat näiltä osin suunnilleen samat. Muutaman kerran on tullut vauhtia otettua. Joka talvi olen käyttänyt, miksi jättää hyvä peli talveksi happanemaan?

NYYSSÖNEN KAJ 30.10.2006 16:58

Tänään Hämeenlinnassa lastasin n. 1000kg punaista graniittia takatalliin. Tämä parantaa talvella vähäsen pitoa takavetoisella autolla. Pidän ne siellä kunnes talvikelit on ohi. Sen jälkeen annan ne saksalaiselle ystävälleni joka pitää nimenomaan ko kivilajista (ei löydy luonnosta siellä missä asuu).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.