Talvimatkailu

KÄMÄ JUHA 06.01.2008 10:18

Kertokaapa neropatit (tai muutkin jotka asiasta jotain tietävät) miten asuntoauton vesijärjestelmän putket (vesi ja viemäri) saa pidettyä sulana?Itsellä ensimmäinen pakkasreissu takana ja vedentulo loppui hanoista kesken matkan.Vesisäiliöt on eristetty ja lämmitetty mutta vesiputket meni ilmeisesti jostakin kohtaa jäähän. Samoin kävi viemäreille. Onko yleistä, että putket ovat eristämättömiä niin kuin omassa autossani (LMC 641A)näyttäisi olevan? Oletteko itse eristäneet ja millä materiaalilla? Entä vesisäiliöiden poistohanat ne näyttää jäätyvän helposti, miten eristetään?

KUNNAS TAPANI 06.01.2008 10:43

Sitähän on semmoista sähköllä lämpiävää "lämmitysnauhaa" jota voi kiertää näiden putkien ympärille. En nyt muista mikä sen oikea nimi on. Poistohanan sulana pitämiseen ei taida mikään konsti auttaa paitsi lämpöpuhaltimen (hiustenkuivaaja tms) käyttäminen. Poistohanan ympärille voi tietysti askarrella jonkinlaisen kotelon, jonka sisälle johdetaan jostain lämpöä, mutta liekö vaivan arvoista.

Minä käytän omaa piironkiani koko talven ja olen ratkaissut vedenkäytön seuraavasti: puhdasta vettä on 15 litran hanallisessa kanisterissa. Harmaita vesiä varten on 20 litran kanisteri. Keittiön ja vessan pesualtaissa on altaaseen juuri sopiva pieni pesuvati, josta vesi on helppo tyhjentää kanisteriin. Kemssan tyhjennän aina reissun päätteeksi. Sen huuhteluun on vettä vanhassa ketsuppipullossa, siitä saa ruutattua sopivalla ranneliikkeellä pöntön puhtaaksi asioinnin jälkeen. Käsien- ja kasvojenpesuveden lämmitän 1,5 litran pullossa, jonka laitan majoittumisen alussa lattian rajassa olevan lämminilmasuuttimen eteen, siinä vesi lämpenee mukavasti ja aamulla saa viruttaa julkisivun lämpimällä vedellä.

KORPPI SEPPO A J 06.01.2008 11:08

Jos käyttövesi jäätyy auton asuinosan lämmityksestä huolimatta, on autossa suuri suunnittelumoka. Melko yleistä lienee, että jätevesi puoli jäätyy. Viemäriputket ja vesi säiliö ovat ulkopuolella. Mutta meilläkin käytetään vateja, jotka tyhjennetään kemssaan. Se ei jäädy ollessaan sisätilassa.

Ps. Jos käyttövesi on normaalisti säiliössä, niin jätettäessä auto kylmäksi, saatava vesi tarkkaan pois putkistosta.

NIITTYARO TAPANI 06.01.2008 12:29

Minulla on ollut kaksi matkailuautoa, italialainen ja saksalainen.

Italiaanossa (vm-97) ei harmaavesi ollut lämmitetyssä säiliössä ja sen vuoksi talvisin hieman hankala käyttää mutta raikasvesi ei koskaan jäätynyt, ei putkessa eikä säiliössä kovillakaan pakkasilla.

Sakussa (vm -02) on jo alkujaan lämmin kotelo harmaavedellekin ja sekin on toiminut ainakin riittävästi koska mikään paikka ei jäähän ole mennyt. Harmaavesisäiliölle puhallettava lämmitysilma poistuu hanan kotelon kautta ja sekin on aina ollut toimintakunnossa kun olen säiliötä tyhjännyt.

Vaihtaessani autoa -02 oli vaatimuksena vesi ja muiden järjestelmien toiminta talviolosuhteissa.

Mielestäni matkailuauton jota aiotaan käyttää talvimatkailuun pitää kestää vesineen myös pakkaset. Harrastelu pulloilla ja kanistereilla mitä jotkut harrastavat ei mielestäni kuulu matkailuauton vaan korkeintaan retkeilyauton imagoon.

Toivon autossasi olevan vielä takuuta jäljellä jolloin voit vaatia maahantuojaa korjaamaan virheen. Jos takuu on loppu ja autolle on aikoinaan luvattu talvikäyttömahdollisuus ilman vesi poikkeusta voit silti keskustella osakorvauksesta tuotevastuun piikkiin. Muista pitää puolesi!

LINNAMÄKI LEA 06.01.2008 12:37

Paljonko oli pakkasta kun putket jäätyivät?

KÄMÄ JUHA 06.01.2008 13:51

Pakkasta oli n -15 astetta tasaisesti ympäri vrk:n. Matkalle lähtiessä kun täytin vesisäiliön niin vettä ei tullut mistään hanasta enkä saanut lämminvesisäiliötä täytettyä. Oli tainnut jäädä vettä putkistoon edellisen reissun jäljiltä syksyllä. Ajon jälkeen n 3h tunnin kuluttua sain lämpimän veden toimimaan (vessan ja suihkun hanat). Keittiön hana ei toiminut. Kun lämmin vesi oli käytetty boilerista niin sekään ei toiminut enää eli ei nostanut uutta vettä lämmitettäväksi ja viemäritkin oli lopulta tukossa . Pitäneekin tarkastaa missä putket kulkevat ja pääseekö kylmä ilma kosketuksiin putkien kanssa jossakin.

POKKINEN TAPANI 06.01.2008 16:03

Omaansa ei tietysti saisi kehua. Mutta, mutta kesäkäyttöisellä olen itsekkin enimmät reissuni tehnyt ja oppirahat maksanut.

Kun viimeksi olimme hankkimassa uutta lomakotiamme oli listalla kaksi ehdotonta edellytystä. Auton pitää olla takaa työntävä, että kaksoispohjalla varusteltu. Yksi mistä tuli pitkän väännön tulos: oli se onko alkovi- vai täysin intergroitu-malli. Osittan rahasta ja osin matkan ajan säilytysmahdollisuuksien takia päädyimme A-648-2 malliin, josta A kertoo alkovin, 648 asuinosan sisämitan ja se 2 kyseessä olevan koksoispohjalla varustetun. Näin ollen kaikki säilytystilat ovat asuintilan lattian alla, lämpimässä tilassa. Olemme retkeilleet -34 lämpötilassa, ilman mitään vaikeuksia. Lämmönvaihdin takaa huolettoman käynnistyksen ja on loistava matka-ajossa. Ensimmäisenä talvena tahtoi makean veden poistotulppa olla ajon päätyttyä hieman jäässä, mutta sen kohdan eristin uudestaan. Toinen mistä en enää luopuisi on suuri takatalli, saavutettu etu. Kolmas asia on se, ettei meidänkään auto mikään täydellinen talviauto ole vaan tyypillinen hieman "paremman" luokan kolmen vuodenajan piironki, kondensiota. Te muut kaltaisemme puskaparkkilaiset; jotka liikutte myös asfalttien ulkopuolella,ilman sähköä, lumisia metsäautoteitä, kenties myös kesällä venettä laskien ja nostaen, milloin mistäkin ns luiskista, harkitkaa vakavasti takaa työntävää mallia ja vielä lukkoperäistä luistonestolla.

VEHMANEN TUULA A 07.01.2008 23:58

Tapani piti takavetoista hyvänä venetrailerin veturina. Vetouistelua harrastavana ja molemmista vetotavoista kokemusta omaavana pidän etuvetoista huomattavasti parempana. Mersulla olen ollut useita kertoja kiinni ja lähes joka sorarampilla vähintään tapahtuu sutimista. Etuvetoisella en ole ollut kertaakaan jumissa ja harvoin pyörät edes sutii. Ehdoton edellytys etuvetoisessa on luonnollisesti vetokoukun eteen laittaminen. Rellussa se onnistuu tosi nopsaan koska vetosilmukka kiinnitetään tarvittaessa kierteeseen pyörittämällä. Vetosilmukkaan saa myös helposti vetokuulan kiinni. Ei tarvita kuin mutterillinen vetokuula ja iso prikka. Kaveri on laittanut Dukatoon myös pikakiinnityksellä eteen koukun ja toimii. Kyllä on mukavaa ja nopeaa veneen lasku ja nosto kun näkee mitä tekee.

POKKINEN TAPANI 08.01.2008 08:45

Takavetoinen lukkoperällä ja luistonestolla; ja kun vielä paripyöräinen niin aina vain parempi. Saahan siihen etuvetoiseen sen kuulan tietysti eteen, mutta, mutta, tuolla tienpäällä, lumiset metsäautotiet, ym, ym kun ei aina viitsi perruutella. Pystyyhän toki myös sen kylmässä alustassa olevan vesisäiliönkin jälkikäteen eristämään ja laittaa sähköisesti lämpiämään. Juu ja siellä puskaparkeissa voi auton alla pitää melko kätevästi sellaista pientä nuotiota, tai laitta agrikaatin möyryämään somasti.

Ei mutta ihan aikuisten oikeasti! Olen vakaasti oman mielipiteeni kannalla. Kokonaan toinen asia taasen on, mikä se paras itsekullekkin on. Kolmekymmentä vuotta matkailuautoilua takanapäin ja toivottavasti vielä jatkossa jokunen vuosi. -tapani-

NIITTYARO TAPANI 08.01.2008 11:59

Pakkasaikana olen aina laittanut lämmöt päälle tunteja ennen lähtöä, kovilla pakkasilla jo päivää ennen jotta paikat kerkiävät lämpiämään ja vasta sen jälkeen täytän vedet. Eikä ole ollut ongelmia, kaasua sitä kuitenkin hieman menee mutta saahan sitäkin vielä lisää.

ASIKAINEN MATTI 09.01.2008 14:06

Jos auto on Fiatin matalalattia-alustalle tehty ja keittiö on heti pelkääjän selän takana, niin keittiön putket kulkevat todennäköisesti ohjaamon rajassa lattialla olevassa kanaalissa, jonka yksi seinä on peltiä ilman eristeitä ja jäätyminen takuuvarmaa vaikka Alden lämmitysputket ovatkin samassa kanaalissa. Omassani (Dethleffs 6611 vm 2004) eristin peltiseinän pakkasmatolla ja se auttoi ainakin viime viikonvaihteen 3-5 asteen pakkasissa. Alemmista lämmöistä ei vielä kokemusta. Harmaavesien osalta olen ajatellut, että jos nykyinen sähkölämmitetty ja lisäeristetty venttiili ja säiliö ei suostu pelaamaan, niin sijoitan vessan pesualtaan ja keittiön tiskialtaan alaisiin kaappeihin talveksi 10-15 litran kanisterit ja johdan altaiden vedet niihin irroittamalla alkuperäiset viemäriletkut altaiden alta ja korvaamalla ne sopivilla letkuntumpeilla, jotka sujautan kanisterien suuaukoista sisään. Valvontaa ja tiheää tyhjennystähän ne vaativat, mutta ovat helpompi tapa kuin irtovadit. Myös vessa toimii silloin normaalisti.

NISSINEN JUHA 09.01.2008 15:33

Aina on vesisäiliöt käytössä, ainoa mikä meidän Adriassa jäätyy on jätevesisäiliön kraana,vaikka siinä on lämmitys mut siihen auttaa mamman fööni pikkasen tuikkaa lämmintä ilmaa ni jo kääntyy. Aina ennen lähtöä sähköllä lämmöt päälle about 6h niin kerkee lämmitä. Ai jääty se uutena raikas vesi ku jäi tyhjentämättä, oli 60 kg jäätä, mut kuuma vesi auttoi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.