Talvi lähestyy

Raimo Kutila 10.08.2018 12:18

Hei
Miten on m-auton talvisäilytys.
Hyviä neuvoja kaivataan.
Esim. akkujen ylläpitoon . Ylläpitolaturista apua ?

t.r

Toivo Koistinen 10.08.2018 14:10

Mikäli säilytät ulkona, niin kattoa on hyvä seurata, että lunta ei kerry liikaa, ja peitä luukkujen ilman vaihtoa pahasti.
Samoin kannatta se laittaa niin, että se peräänpäin on vietolla, jota vesi ei asu katolla, mielellään vaika samalla sivulle kallellaan.
Myös alapohja olisi hyvä olla avoin, että se pääsee tuulettumaan. On myös myytävänä erilaisia katoksia, vaikka auton katolle
Mikäli auto on sisällä, on se hyvä.
Itse lataan auton omalla laturilla akkuja, elikkä tolppa johto seinään, noin kerran kuussa.
Käytän autoa myös kerran kuussa, ja liikutan sitä vähän pihalla, ellen käy ajelulla. Samalla vebastoja tulee käyteltyä
Sisällä liuukut, ja kaapin ovet auki. Sitten se ikuinen keskustelun aihe, Käyttääkö kosteuden kerääjää, kosteilla puls puolen sade keleillä, lähinä syys aikaan.
Itse käyttäisin jos auto seisoisi ulkona,Toinen on vielä parempi, jos raaskii pitää tolppajohdossa, ja jolain keraamisella lämmittimellä pieni lämpö.
Jos kallista autoa ulkona seisottaa, niin käyttäisin perus lämpöä, se kuitenkin auton hinnassa ei paljoa ole, tai ainakin sähköistä kosteuden kerääjää.
Itsellä on kellarissa, ja se on hyvä
Tietysti vesi, ja viemäripuoli tyhjät, ja hanat auki
TP

Gunnar Strömsen 10.08.2018 19:28

Omassamme pidän pikkupatteria pienellä sisällä jotta auton sisälle ei tulisi kosteutta lämpötilan vaihteluissa. Patteri on ihan natunen öljytäytteinen ja termostaatti pienellä. Kosteuspalloon ei ole kertynyt ikinä mitään sen jälkeen kun lämpöpatteria aloin pitämään.

Lisäksi hyvä puhdistus sisäpinnoille ettei tule homeita eikä ötökät tms kiinnostu.

Viimetalvena oli telttakatto päällä ja varmaan pistän tulevaksikin talveksi. Itsellä käytössä pressutallin kattopalat jotka nostan kattikaiteiden varaan kiinni. Aika paljon vähemmän on nokea ja roskaa katolla tuollaisen teltan ansiosta. Kun lähtee talvella ajoon niin kestää noin vartin ottaa hökötys pois päältä. Suojaa sateelta, roskilta ja muulta moiselta.

Ja niinkuin edellä tuli niin vedet veke ja hanat auki asentoon.

Toisinaan jos ei matkailua tule niin liikuttelen pihassa laakerien iloksi.

Gunnar Strömsen 10.08.2018 19:30

Jäi sanomatta että akkujen hyvinvoinnissa luotan auton omaan laturiin. 11:sta vuosi lähtee hupiakulla eli kai se luotto on toiminut. Alustan akku meni varoilta vaihtoon viimetalvena. Jälkikäteen tietäen että turhaan mutta onpahan tuores.

Toivo Koistinen 11.08.2018 06:10

Tuo akkujuttu tosiaan on se, etttä kannattaako latailla. Minäkin puhun latailun puolesta, vaikka traktorisa en koskaan lataile, ja alle puolen sadan tunnin ajolla jo 12 vuosi meneen samalla akulla, ja soi.
Mutta talvisin lumen takia marras- Joulu-huhtikuu tulee lähes päivittäin pari kolme tuntia ajoa lumihommissa.
TP

Timo Haapanen 11.08.2018 16:18

Sehän on Toivo sun Leylanttis sellainen että kun virrat kääntää pois se sama kuin akunkengän irrottaisi, siellä ei tietokoneet raksuta. Ja vielä se on ulkolämpötilassa mahdollisimman edullisissa olosuhteissa.

@timppa

Toivo Koistinen 11.08.2018 17:03

Olosuhteissa hieman erimieltä. Se akku on keulassa jäähdyttäjän etupuolella, ja talvella kylmin mahdollinen paikka jäähdytys ilmavirrassa latautua.
Kesällä se on ajaissa kyllä hyvä, samasta syytä.
Mutta tuo seisonta-ajan latailu joskus ihmetyttää, mitä vikaa siinä voisi olla.
Akkukauppiaat suositelevat latausta ajoittain, että täysi akku säilyy parhaiden, ja ei sinä kustannus sähkön takia iso, ainoa, että kehtaa, ja muistaa.
Eikä jäädy pakkasilla
Niin miksi ei talvella voisi latailla, kun ajokaudella sitä puretaan ja lataillaan päivittäin, ja varsinkin henkilöautoissa epäsäännöllisen säännöllisesti ympäri vuuen, ja ne kestävät, kuten meillä 15 vuotta, ja silloinkin kun vaihdoin se toimi, mutta ihan varoiksi vaihdoin.
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.