Takaveto ford?

HEIKKINEN MARKKU 05.09.2006 22:32

Millaisia käyttökokemuksia ko. laitteesta ford transit 135, takapotku? Onko jotain "perusvikoja", millainen ajaa,syökö aivan kaiken dieselin minkä tankkiin ostaa? Olisin vaihtamassa auto+vaunun matkailuautoon. tv. 84400.

AIRIKKA ISMO 05.09.2006 23:51

Alkovimalli, pituus 7m, paripyöräalusta kulkee kuin juna kiskoilla.Keskikulutus kesän kiertueella n.6000km euroopassa pyöri 13l/100km.Kulutukseenhan vaikuttaa suurelta osin ratin ja penkin välissä oleva polttoaineen annostelija???? Meidän matkanopeus pyöri moottoriteillä n. 100:aa ja vuoristossakin ajeltiin (Kroatia-Sveitsi jne.)Mitään "tyyppivikaa" ei tule mieleen, mutta huolto ja takuupuoli ainakin tuntuu toimivan kiitettävästi vaikka kyseessä ei olekaan ns. Suomi-auto ( säädettiin takuuna ruiskunpoksia ja vaihdettiin "varoiks" anturi eikä tarvinnut merkkiliikkeessä edes "kiukutella" vaan homma toimi mallikkaasti ) niin....Huollosta soittivat vielä jälkeenpäin ja kyselivät että toimiihan hyvin ja soittele ihmeessä jos ei pelitä niin korjataan... Eli iso + huoltopuolelle.......

AHONEN KAI 06.09.2006 02:33

Kyselin Turussa Stockmann-autossa Transittien tyyppivioista, ja etupään nivelet oli heidän mukaansa ainoat tyyppiviat jotka ilmenevät käytöstä riippuen 100-200 tkm jälkeen.

Meillä on kulunut kaikki dieseli jota on ostettu, ollaan tosin jätetty aina sellainen "taikinan juuri" tankkiin, ettei tarvii avata konepeltiä ilmaamisen vuoksi.

TENHUNEN KYÖSTI 06.09.2006 10:23

Tv 84400. Omat käyttökokemukseni neljältä kesältä ja yli 50000 kilometriltä ovat pelkästään myönteisiä. Hain v. 2002 autoni Saksojen maalta ja minulla kävi todennäköisesti hyvä tuuri. Silloin 42000 km ajetusta autosta ei löytynyt vian vikaa eikä vikoja ole senkään jälkeen ilmaantunut. Pelittää kaikin puolin moitteetomasti. Takavetoisena ja kohtalaisella maavaralla va- rustettuna auto selvittänyt joskus mahdottomaltakin tuntuvat paikat. Menovettä on kulunut 10 l:n kahtapuolta.Tyynellä kelillä t.myötäisessä on joskus ajettu 900km alle 9 l:n. Nyt en osaa tamän kesän ajoista sanoa,kun tuli otettua tuo 100:n lä- pyskä peräpeiliin ja kaahattu on! Moottoti=2.5 TD. Hyvin lyk kää, joten ajo on nautittavaa. Siihen vaikuttanee osaltaan Transitin hyvä etuistuinkin. Otan varman päälle ja vaihdatan tänä syksynä jakopään hihnan jo toiseen kertaan. Öljyt ja suo- dattimen vaihdan 6000-8000 km:n välein. Terveisin 101807-0-Kyösti.

KOPONEN JORMA 06.09.2006 11:49

Automme on puoli-integroitu 6,9m pitkä ja omapaino 3090kg. Auto on ykköspyörillä oleva takaveto. Moottori on 2.4tdi. Vuosimallia -02, aj 72 tkm. Olemme ajaneet sillä noin 7 tkm Kokemuksemme ovat erittäin myönteiset. Se on erittäin vakaa ajettava ja koneessa on sopivasti "puhtia". Hyvä puoli myös se ,että moottorissa on huoleton jakoketju. Kulutus pyörii noin 9-11,5 litran haarukassa. Huolto sekä varaosa puoli toimii.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2006 21:12

Ei samankaltaisia pahoja / runsaita tyyppivikoja kuin Ducatoissa. Itse asiassa "hiacenvarma varaosakauppiaan painajainen"...

TERVO JARI 06.09.2006 21:53

Työpaikalla on yksi tosin pakuksi rekisteröity mutta sen voi rekisteröidä K-Autoksikin, isokoppainen ja muutoin kuormaakantava mutta vihonviimeinen transiitti joka vaihtuu seuraavaksi joko Relluksi tai joksikin muuksi....MB ? ?

Herranjeesus mikä "metelilooda" "transu" on. Rellu ja Pösö on "kuiskaus" Hiacen saati sitten transitin jälkeen.

Transusta meni etupallonivelet 70 tuhannessa, kuin meni vaihdelaatikkokin samoilla kympeillä.Vaihdelaatikon hajoamisen syy oli stefa joka postasi ja päästi öölit pihalle ( Kuulemma 03:sessa perusvika mutta ei oo välitetty korjata pois, no kestää se yli takuuajan ja sen jälkeen asiakas maksaa ).Että tarkista kardaaniakselin vaidelooran puoleinenpää ett oliskos öljyvuotoa, on nääs vakavaa, ja kallista öljyä.

Ei oo voimaa, ei oo vääntöö, huudata isoilla kierroksilla että pääset edes vähänkään etehen päin, on silti 2.4 turbollinen kone vaan ei siltikään oo mikään kun vertaa 2.8 HDI Pösöön saati sitten 3.0L Relluun.

Tuossa viimekuun lopulla eräällä SFC:n alueella kuulin kun uuden Transitin alustalla olevan as-auton omistaja kertoi siitä kuinka järkyttävä transiitti on ajaa, ei ollut kaverilla paljon positiivista sanottavaa transiitista, ja "peli oli pakasta juuri vedetty".

Jari

HIETALA ISMO 07.09.2006 08:48

Mulla on kans takaveto Ford paripyörillä 6,8 metriä pitkä ja kyyti on kyllä todella,kuin kiskoilla menis.....meinasin vaihtaa Fiiattiin,mutta aivot ei antanu lupaa vaihtaa huonompaan!!!

Ajan Fordilla jatkossakin!!

PITKÄAHO JUKKA H 11.09.2006 20:11

Ompahan Tervolla ollut vaivaa Transussa. Olen nyt ajanut parituhatta uudella etuvetoisella ja hyvältä tuntuu niin kulkukin kuin äänettömyyskin.On tosin sanottava että satasen vauhdissa alkaa rengasäänet tulla sisälle ja sade äänet kyllä kuuluu alumiini kopassa.Ovat Sakut ottaneet 2 litrasesta 125 heppaa joten kulku on reipasta, naftaa menee noin 10 litraa sadalle.Kestotesti on vielä edessäpäin ettei siitä sen enempää.

AHONEN KAI 13.09.2006 02:49

"Tuossa viimekuun lopulla eräällä SFC:n alueella kuulin kun uuden Transitin alustalla olevan as-auton omistaja kertoi siitä kuinka järkyttävä transiitti on ajaa, ei ollut kaverilla paljon positiivista sanottavaa transiitista, ja "peli oli pakasta juuri vedetty"."

Mikäpä noista jätskiautoista nyt olisi toistaan parempi ajettavuudessa, alustat on kuitenkin pakettiautoille suunniteltuja, ja siihen kun liimataan tuollainen jäähallin kokoinen laatikko päälle, niin on ne kaikki samalla viivalla ajettavuutensa puolesta.

HYTÖNEN RAIMO 14.09.2006 08:32

Harmittava takaisku - mutta, mutta...

Yleensä työkäytössä olevia autoja käsitellään kuin vierasta sikaa. Mistään ei välitetä ja monet kokeilevat jopa tahallaan miten kovaa käsittelyä ne oikein kestävät. Suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvo rikotaan jopa tahallaan. Näin voi tapahtua jo esimerkiksi siitä syystä, että joku sen käyttäjistä saneerataan ulos työpaikasta.

Ammattikäyttöön soveltuvista ajoneuvoista saa osviittaa tutustumalla valtion Hankintakeskuksen suosituslistalla oleviin ajoneuvoihin, jotka perustuvat melko perusteellisesti tutkittuun kokonaistaloudellisuuteen. Ford ja Volkswagen siellä on, mutta ei hiivatti. Voisikohan tästä päätellä jotakin?

HYTÖNEN RAIMO 14.09.2006 08:44

Kysyt nimenomaan takapotku Transitin ajettavuudesta. Asiassa painaa paljolti tottuminen, jos on tottunut ajamaan etuvetoisella takavetoinen voi tuottaa aluksi melkoisia yllätyksiä. Näin etenkin henkilöauto/pakettiauto -osastolla, matkailuauton takapyörillä on jo painoa eri tavalla kuin tyhjässä pakettiautossa. Pahimmillaan takavetoisella jää kiinni jo kostealle nurmikolle (ha/tyhjä pakettiauto) ja myös talviajo etenkin vanhemmalla kalustolla on täyttä tuskaa verrattuna etuvetoiseen. Uusissa autoissa tämä on kompensoitu erilaisin luistonesto- ja ajonvakausjärjestelmin, joilla on pelastettu esimerkiksi BMW:n ja Mercedes-Benzin muuten kyseenalaiset (talvi)ajo-ominaisuudet. Kokeilepa ajaa vanhalla BMW:llä liukkaalla talvikelillä, niin kiinnostuksesi takavetoisiin loppuu alta aikayksikön (yllet satu pitämään pitkistä ja yllättävistä sladeista).

LUOSTARINEN JARMO 14.09.2006 09:04

Hanselin tuoreimmalta listalta löytyvät pakettiautoista: Scudo, Ducato, Vito, Viano, Hilux, Hiace, Dyna, Caddy, Transporter & kevyinä kuorma-autoina Ducato, Sprinter ja LT

Voisiko tästä päätellä jotain Transitin malliuudistuksen onnistumisesta.

HYTÖNEN RAIMO 14.09.2006 14:41

Aivan - ne löytyvät kilpailutettujen autojen listalta - suosituslista on asia erikseen;-)

LAINE PENTTI 14.09.2006 22:46
Takaveto Ford Elnag Doralilla ei ollut ongelmia

talvella(meni kuin juna),eikä kesällä edes kostealla nurmikolla,sen sijaan alkovi- ducatolla ongelmia märällä nurmikolla,talvellakin mielestäni huonommat ajo-ominaisuudet kuin edellisessä pari-pyörä Fordissa.Nykyään ajelen integroidulla as.auto Ducatolla,jolla ei vielä kokemusta talviajosta,olettaisin sen kuitenkin olevan parempi talviajossa kuin edellisen alkovi Fiatin.

MIKKONEN MATTI 15.09.2006 09:09

Silmämääräisesti tarkastellen integroitu ei välttämättä ole etuvetoisena parempi talvimenijä kuin alkovi. Alkovipömpeli siirtää painoa etuakselille ja lisäksi sinne bruukataan laittaa petivaatteet ja muutakin tavaraa ajon ajaksi. Puoli- ja kokointegroidussa ne ovat jossakin taempana. Myös katosta laskettava vuode on alkovia taaempana. Ja voihan emännän laittaa keikkumaan karjaraudassa tiukan paikan tullen, kuten joku aiemmin kirjoitti. Silmämääräisesti painonjakautuma ei silloin riipu auton mallista.

AHONEN KAI 16.09.2006 04:31

Painonjakautuman näkee rekisteriotteesta, ja yleensä taka-akselilla on enemmän painoa johtuen peränylityksestä. Etuvetoisella on liukkaalla kelillä enemmän mahdollisuuksia jäädä kiinni jopa asfalttipihalla, jossa on tuulen tuomaa hiekkaa ohuelti, saatika täällä lumen ja loskan keskellä. Meidän takaveto ei joudu hyödyntelemään luistonestojaan,eikä muitakaan ominaisuuksiaan taaskaan talvella.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.