Taas vetokoukuista.

Mikko Anttonen 25.03.2019 16:02

Terve. On tuossa omassa Transit alustaisessa paripyörä Rimorissa Hitsauspiste Köykkä:n valmistama vetokoukku. Auto on vm.2010. Ostin sen viime kesänä liikkeestä ja koukku oli siinä jo paikoillaan. Hinasin autolla venetraileria alle 100km ja huomasin että koukku (tai paremminkin apurunko) oli jo tällä ajomatkalla taipunut alas päin noin 2-3cm jääden myös alas kun otin trailerin irti koukusta. Aisapainoa on n.50-60kg riipuen mitä sattuu veneessä olemaan. Vene ja traileri painaa noin 1600-1700kg. Kyselin tänään katsastusmieheltä että onko tuo koukku reteli turvallinen/laillinen hänen mielestä? No hieman katseli epäillen kun on sen verran heiveröisestä tavarasta kyhätty ja apurunko taipunut mutta ei poiskaan käskenyt ottaa. Ajattelin vain ottaa asian täällä esille kun omasta mielestä koukku ei ole riittävän tukeva. No kyselin jo tarjouksia uudesta koukusta. Koukuille on kuulema tullut 2011 uusia vaatimuksia mutta ne ei koske vielä tätä tapausta. Onkohan tämmöisessä tapauksessa myyjällä mitään vastuuta tuosta koukusta? Kun tuo ei ole laiton mutta selkeästi on liian rimpula, vai meneekö omaan piikkiin? Auto on kuitenkin myyty sillä tiedolla että sillä saa vetää 1800kg kuormaa.

Timo Haapanen 25.03.2019 17:23

Kyllä se on ollut koko ajan laiton koukku. Katsastaja ei ollut oikeilla jäljillä, hyväksytty koukku vaaditaan jo 2005 alusta. Sama koskee apurunkoa.

Katsastajan oikea ohje menee niin että ellei vetolaitetta voida tunnistaa se ei kelpaa.

@timppa


Vielä se että yleensä matka-autojen takaylitystä tukee jonkinlainen korinvalmistajan 'apurunko' Nyt se on vaihdettu Köykän tekeleeseen joka on taipunut eikä takaylitystä tue enää mikään.
muokattu: 25.3.2019 17:26
Mikko Anttonen 25.03.2019 18:03

Katsatusmies sanoi että 2005 tullut vaatimus koskee vain henkilöautoja. Pitänee kävästä aamulla toisella konttorilla näyttämässä. Vaihtoon se menee jokatapauksessa. Ei tuolla hirviä mitään hinata. Minusta vain erikoista sinänsä että auto menee katsastuksesta läpi moisen himmelin kanssa.
Koukussa on tarra missä lukee:
Hitsauspiste Köykkä KY,
Part Number: Ford
for:Transit
Model:2009-
Max trailer weight 2000kg
ISO 3853, 1103 Made in Finland.

Timo Haapanen 25.03.2019 19:20

Mutta kun matkailuauto on M1 - luokan ajoneuvo eli henkilöauto.

Vuodesta 2005 pitää olla EU hyväksytty koukku ja apurunko. Valmistaja ei voi itse päättää onko koukku tarpeeksi vahva vaan se vaatii hyväksytyn tahon testauksen.

Ei riitä nuo numerot hyväksymiseen.

@timppa

Mikko Anttonen 26.03.2019 09:49

Kävin näyttämässä kuokkua a-katsastuksessa. Katsastusmies katsoi koukun ja kun kysyin onko koukku laiton niin sanoi että hän ei voi sitä sanoa :). En kyllä enää tiedä kuka voi sanoa jos ei katsastusmies?

Timo Haapanen 26.03.2019 10:49

Uskalsiko sanoa että se on laillinen?

@timppa

Mikko Anttonen 26.03.2019 11:05

Sanoi vain ettei hän voi sanoa että koukku on laiton, eli käyttöä voi jatkaa. Sanoin tuosta koukun rungon taipumisestakin, johon hän sanoi vain että varmasti taipuu vielä lisääkin. En vain ymmärrä että kuka näitä valvoo kun ei katsatusasemillakaan ole ammatti-ihmisillä mitään selvää linjaa/tietoa näistä. Koettaapa siinä tavan tallaaja pitää auton lain ja asetuksen vaatimassa kunnossa. No koukku menee vaihtoon, mutta se on oma päätös ja sikäli siitä lienee myyjältä turha odottaa vastaan tuloa vaihtokustannuksissa.

Timo Haapanen 26.03.2019 12:14

Eikö katsastaja maininnut mitään apurungon E-hyväksynnän puuttumisesta?

@timppa

Mikko Anttonen 26.03.2019 12:47

Ei.

Heimo Turunen 26.03.2019 13:04

Katsastusmiehiä on moneen lähtöön, aivan kuten vaikkapa kirvesmiehiä ja lääkäreitä, ammattietiikka ja osaaminen hukassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.