synkronointi rengas

RUUSKA ERKKI 09.10.2007 19:22

hei ! tietääkö joku onko 5-vaihteen synkronointi rengas paha vaihtaa . vähän jurahtaa jos normaali nopeudella vaihtaa mutta oikein hitaasti kun vaihtaa niin menee hyvin ja on ajettu jonkin aikaa niin paremmin. kiitos vastauksista tv eki

JANHONEN MATTI 10.10.2007 00:02

Mikä auto ja vuosimalli? Kuvaamasi oire kertoo siitä, että vitos-vaihteen kytkinkappaleet on vaihtoiässä. Älä aja sitä vitosta loppuun vaan vaihdata osat ajoissa niin pääset vähemmällä vaivalla ja rahanmenolla. Näin voi valita korjausajan ja paikan. Osoitteesta www.tamgears.com voit katsoa millaiset "lelut" siellä autosi vaihdelaatikossa on sisällä.

PALIN MATTI 10.10.2007 11:33

On paha, ei oo paha? Net lähtötiiot, net lähtötiiot. Koska kovin harva tämän palstan lukijoista ommaa ees jonkukkaan laisia ennustajan lahajoja, ni kannattes pikkusen tarkemin kuvata se ongelman kohe. Siis siinä tappauksesa, että haluaa kymysykseensä vastauksen. Muuten ei oo niin väliä...

RUUSKA ERKKI 10.10.2007 18:55

sori, etten hoksannut laittaa tarkempia tietoja niin ,auto on fiat dukato 2,5 diesel -89 tv eki

AIRIKKA ISMO 10.10.2007 20:31

Onnistuu kotikonstein,varaudut vaan siihen että vitosen rattaatkin on loppu.Jos tilaat synkronointirenkaat vaihda samalla kuulat ( 3 kpl ),lukitusmutteri ja kopan tiiviste. Aikaa tuossa remontissa menee n.2-4h ja jos epäilyttää omat taidot niin suosiolla pajalle......

Kasausvaiheen "pahin" operaatio on ne kuulat ja siirtohaarukka, jos omaat gynekologin tai taikurin sormet niin onnistuu.....

JANHONEN MATTI 10.10.2007 20:55

Vm -89 vaihdelaatikon päässä oleva suojakoppa avataan jolloin viitosen hammasrattaat ja kytkinkappaleet tulee hyvin näkyviin. Suojakopan irrottaminen -89 mallissa voi vaatia vaihdelaatikon pään pudottamista hieman alaspäin. Tämä tapahtuu läysäämällä hieman vaihdelaatikon pään kannatinpultteja. Osat pyyhkimällä jo näkee onko kytkimissä vikaa. Jos tarkastelu antaa aihetta enempään - ja yleensä antaa - niin vitosen osat puretaan, pestään ja tarkastetaan mitä pitää uusia. Yleensä koko pakat kannattaa vaihtaa koska ei sinne voi laittaa kuluneita ja uusia osia sekaisin pyörimään. Sama koskee 5-vaihteen hammaspyöriä jos ne on jo kuluneet. Uudet osat kannatta yleensä hankkia vasta sen jälkeen kun on todettu mitä pitää vaihtaa. Tamgearilta osat saa Delta-Autoa halvemmalla. Samalla kun suojakoppa on poistettu kannattaa tarkistaa vaihdelaatikon 5-vaihteen puoleisen pään laakerien kunto. Jos haluaa vitosen välityksen tiheämmäksi niin tässä yhteydessä sen voi tehdä ilman erillisiä asennuskuluja vaihtamalla vain 5-vaihteen hammaspyöräparin. Asennusaika riippuu tietenkin monesta tekijästä mutta kyllä kokeneen asentajan pitäisi koko hommasta kahdessa tunnissa selvitä.
Vaihdelaatikon/perän öljy luonnollisesti vaihdetaan samassa yhteydessä. Laitata vaihdelaatikkoon n. 0,5 ltr enemmän öljyä mitä huoltokirja sanoo niin 5-vaihdekin saa kunnon voitelun. Tarkastuta samalla, että vetopyörästön päällä oleva huohotin toimii.

RUUSKA ERKKI 12.10.2007 09:10

kiitos hyvistä vastaksista täytyy metsästellä missä saisi vaihdatettua täällä eteläsuomen länsi alueella .onko kellään tietoa paikoista joilla on sellaiset hallit että asunto auto mahtuu ylös, tv eki ps onko ns.peräöljy ja vaihteistoöljytila samaa tilaa kun siellä on kaksi proppua alla ja mittatikku on perän päällä ,etupuolella on täyttö tulppa että onko koko öljymäärä tarkistettavissa siitä yhdestä mittatikusta .kiitos

JANHONEN MATTI 12.10.2007 12:20

Tämä remontti ei välttämättä vaadi autonosturia mutta jos sellainen on niin se helpottaa ja nopeuttaa asentajan työtä. Öljytila on yhteinen. Jos vaihdelaatikossa/vetopyörästön kupeessa on kaksi proppua (kaikissa ei ole) niin molemmat avataan ja lasketaan öljy lämpimänä pois. Näin öljyyn sekoittuneet epäpuhtaidet (mm. vaihdelaatikon osista kulumalla irronneet metallihiukkaset) poistuu varmimmin. Öljy lisätään täyttötulpasta ja jos mahdollista niin 0,5 ltr yli kirjan ilmoittaman määrän. Jos lisäöljy ei mene varsinaisesta täyttötulpasta niin sen voi lisätä joko mittatikun reiästä tai irroittamalla vaihdelaatikon päällä oleva peruutusvalon katkaisija ja kaatamalla sitä kautta öljy vaihteistoon. Öljyn pitää olla vaihteistoöljyä. Vaihteistoöljy ja moottoriöljy on kaksi eri asiaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.