Starttiongelma

Jorma Kinnunen 07.12.2017 19:06

Osako joku neuvoo.Fiat dugaton startti ei lyö välillä tulille.Tekee sitä harvakseltaan.Valot vähän himmenee kun yrittää startata.Pitää jonkun aikaa härnätä että starttaa.Onko virtalukon ja startin välillä jotain releitä ym. härpäkkeitä?Uusin startin päähän solenoidin liittimen ,mutta vika ei ollut siinä.On siis Hymerin täsintekroitu vm1990 ilmeisesti dugato 14 alusta 2.5D.Ajettu 94000km.

Matti Janhonen 07.12.2017 19:14

Aloita helpommasta päästä ja tarkista ensin johtoliitokset (myös akun navat) ja erityisesti moottorin maadoitus

Risto Niemelä 07.12.2017 20:30

Minulla oli samainen ongelma, tosin 2011 vuosimallissa jolla ajettu 65000km. Toisinaan käynnistyi ja toisinaan ei, vika oli starttimoottorissa. Vaihtostartilla matka taas jatkui.

Jan Arens 07.12.2017 21:15

Maadoituksen tarkistamiseksi ota apujohdin ja laita suora akun - navasta moottorin. Yleensä akun alhaalla (akun - johdon toinen pää kiinittu runkoon) olevalla klemmilaudalla on semmoinen "on/ei ole/välillä on" ominaisuus.


tarkoitin apukäynnistämiseksi tarkoitetun johdon.
muokattu: 7.12.2017 21:16
Jouko Seppänen 07.12.2017 22:30

Minulla on ollut parissa startissa sama ongelma. Ensimmäinen startti vaihdettiin takuuna (en tiedä mikä siinä oli vikana, mutta oireet samat) ja toinen toimi sitten takuuajan yli ja jouduin sitten itse etsimään vikaa.
Vikana oli solenoidikäämin irronnut tinaus abico-liittimeen, käämin pää oli tinan sisässä mutta sähkö ei vaan aina kulkenut. Startti saattoi toimia pitkäänkin ilman ongelmia, mutta yleensä kosteilla nolla keleillä ei. Vaati puhdistuksen ja tinauksen riittävän isolla kolvilla.

Jorma Kinnunen 08.12.2017 15:52

Maadoitus tarkastettu.Molemmat kaapelit suoraan starttimoottorille kunnossa.Onko näissä ollut virtalukko-ongelmia?Mistähän löytyis sähkökaavioo kyseiseen vehkeeseen? Mistä olette ostaneet uuden starttimoottorin?
Katsoin motonetin sivuilta .startti 170€ pyöreesti +50 € vanhan startin palautuspantti.

Markku Hämäläinen 08.12.2017 22:55

Minulla oli -89 mallin 2.5TD:ssä juuri sama ongelma jonka syyksi paljastui virtalukon pohja.
Auto starttasi joskus hyvin toisinaan ei millään.
Vaihdoin startinkin, mutta se ei auttanut.
Sen sai starttaamaan kun yhdisti solenoidiin suoraan akulta tulevan johdon, siihen kävi hyvin pullonkorkinavaaja, riitti kun solenoidi kolahti kerran sitten auto starttasi.
Ongelmana oli ettei solenoidi saanut kylliksi virtaa jos bendixin hampaat eivät olleet kohdakkain vauhtipyörän hampaiden kanssa ei bendix jaksanut pyöräyttää moottoria niin, että kontaktori olisi kytkenyt startin.
Auto meni sellaisena vaihtoon ja uusi omistaja asensi painonapin virtalukon rinnalle ja vaihtoi myöhemmin virtalukon pohjan.
Laita sp-osoite niin laitan -89 mallin sähkökaavion, sinunkin alusta saattaa olla tehty -89.

Raimo Hytönen 08.12.2017 23:30

Vika voi olla johtimissa, liittimissä, virtalukossa, starttimoottorissa tai solenoidissa. Oletko tarkistanut akun jännitteen?

Jorma Kinnunen 09.12.2017 09:03

Kiitos yhteydenotosta.

sp : jorcca@wippies.fi

Jorma Kinnunen 09.12.2017 09:11

Kyllä akun jännite on ok.starttaa ilosesti enimmäkseen pitkiäkin aikoja.Mutta sitten yhtä äkkiä on mykkä.Tekee joskus lämpösellä koneellakin.Viimeksi kun yritin lähteä tankilta,teki sen.Sain seen hetken päästä käyntiin kun veivasin avainta virtalukossa aikani edestakaisin

Markku Hämäläinen 09.12.2017 10:38

Oireet ovat ainakin samalaiset kuin minulla oli.
Jos asiaa haluaa testata, niin kytkee irtojohdon solenoidin abikoon ja koskee johdon toisella akun plusnapaa, tällön pitäsi startin pyöriä.
Siinä saattaa kyllä syntyä kipinöintiä, kun solenoidi ottaa aika ison virran.
(Laitan kuvat tulemaan)

Jorma Kinnunen 14.12.2017 15:04

Virtalukon pohja on siis vaihdettavissa.Onnistuuko tee se itsemieheltä?

Jorma Kinnunen 14.12.2017 15:04

Virtalukon pohja on siis vaihdettavissa.Onnistuuko tee se itsemieheltä?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.