Soliferilta avolavapakujen asuntokoreja

MIKKONEN MATTI 13.12.2007 09:47

Talouselämä -lehden uutisen mukaan Solifer on ostanut avolava-autoihin asennettavia osumisosia valmistavan S-Karosser-yhtiön. Vaikka asuntokorin käyttö on tehty maassamme liki mahdottomaksi, ei se estä mielikuvituksen "lentämistä".

http://www.skarosser.se/

KEMPPAINEN HENRY E U 13.12.2007 12:54

Tähän tarvittaisiin matkailuporusta "oma Siilin", joka eu:hun valittamalla korjaisi asian. Koska meillä on eu:ssa vapaa tavaran liikkuminen, rikkoohan se ainakin sitä pykälää. Toisekseen suomessakin pitäisi noudattaa eu-lakia siitä, että ajoneuvo on hyväksyttävä liikenteeseen sellaisenaan, jos on rekisteröitynä jossakin muussa eu-maassa.

Kaipa suomessa on pelkona, että jenkeistä alkaa tulla halvan dollarin siivittämänä esim. uusia mustangeja (n.15000e) viroon ja sieltä suomeen. Ja saahan sieltä laatu eurojakin suorastaan halvalla. Älkää vaan katsoko hintoja, menee päivä pilalle.

MIKKONEN MATTI 13.12.2007 13:23

Helsingin Rastilan leirintäalueella noita näkee ulkomaan rekisterissä. Jännimpiä ovat oikeitten maastoautojen päälle rakennetut. Tässä syyskylmilläkin oli yksi, jossa oli nostettavat kangasseinät. Siellä korkealla ne kököttivät koko illan. Olisihan siinä useita hyviä puolia. Avolava on arkikäytössä matkailuautoa kätevämpi ja sen voi hankkia paremmilla ominaisuuksilla kuten nelivedolla. Tilat ovat tietysti ahtaat, mutta luulen etteivät ainakaan vanhemmat pariskunnat ole enää niin hätäisiä, että levitetty sänky täytyy olla joka hetki käytettävissä.

HAAPANEN TIMO S 13.12.2007 18:04

Jospa ne aikoo aloitella matkailuautojen tekoa.Eikös noissa koreissa juuri se sänky ole valmiina siellä alkovissa,kyllä se kiva on vaikkei niin kiire olisikaan.

HAAPANEN TIMO S 13.12.2007 18:17

Hienoja ovat sisältä,kuvat suurenevat klikkaamalla: http://www.skarosser.se/default.asp?path=12796%2C12837%2C12839%2C12844&pageid=17567

HAAPANEN TIMO S 13.12.2007 18:22

Katsokaa tuota sivua,kyllä nyt on ostettu matkailuautonteon tietotaitoa: http://www.skarosser.se/default.asp?path=12796%2C12837%2C12840&pageid=17573

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2007 18:36

"Toisekseen suomessakin pitäisi noudattaa eu-lakia siitä, että ajoneuvo on hyväksyttävä liikenteeseen sellaisenaan, jos on rekisteröitynä jossakin muussa eu-maassa."

Ei muuten pidä paikkaansa ainakaan vielä.

www.ake.fi: Tyyppihyväksyntä voi olla joko a) kansainvälinen eli myönnetty direktiivin (EY-tyyppihyväksyntä, monivaiheinen EY-tyyppihyväksyntä) tai E-säännön (E-tyyppihyväksyntä) mukaisesti (EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava myös hyväksyntäkilpi tai –tarra) tai b) kansallinen eli myönnetty kansallisten säädösten mukaisesti (kansallinen tyyppihyväksyntä, piensarjatyyppihyväksyntä).

Nuo b)-kohdan ei ole automaattisesti Suomessa hyväksyttäviä, joskin asiasta on menossa EUssa säädöksen muutos.

Ja a)-kohdan EYtyyppihyväksyntävaatimushan on henkilöautoille 1998 alkaen, eli sen jälkeen ei käytännössä saa muuta kuin muuttoautoja rekisteriin ilman hyväksyntäkikpeä tai -tarraa. Yleisesti ottaen kuitenkin jo 1993 on raja jonka jälkeen ei muitten kuin EU-alueen automallien rekisteröinti onnistu ilman kalliita ja mittavia muutoksia, ja sitten pitää vielä täyttyä Suomen erikoissäädökset.

KEMPPAINEN HENRY E U 13.12.2007 19:14

Tuota b-kohtaa tarkoitin. Käsittääkseni on suomen oma tulkinta ettei päde. Sitä en muista, joko ollaan siitäkin eu-tuomioistuimessa. Mutta voinhan olla sen verran autohullu, että olisin autoilijoiden puolella, byrokraatteja vastaan. Sinällään hyvä, että muutos on tulossa-pakostako.

Noista vanhoista alle 93sta on ehdottomasti mielenkiintoisin japsi Skyline ja saa kilpiin.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2007 21:28

Kun nyt menee pahasti OT niin jatketaan... Skyllen kanssahan ensirekisteröinti tehdään yleensä ihan fuskuna. Eli heitetään esim valojen paikalle vanerilevyt joihin on ruuvattu jotain yleis-/traktorilyhtyjä, ja leiman jälkeen takaisin alkuperäiset. Sun muuta järjetöntä. Tuo b-kohdan asia piti olla esillä EUssa viime syksynä, mutta vielä ei ole mitään kuulunut. Eikä ole vain Suomen tulkinta tai asia, vaan yleisempi. Toisaalta vaatii kyllä ylimmän mahdollisen kannaoton, koska esim ex-itäblokin maihin valuu kaikkea mystistä ja saa myös kilpiin.

KEMPPAINEN HENRY E U 13.12.2007 21:50

Tämä kuuluisi enemmän vetoauto puolelle. Mutta on niitä automiehiä matkailuautoilijoissakin. Tuovat japseista noita isoja 600 mersuja ja muitakin vetoautoiksi kelpaavia. Kilometrit alle 100th ja rattikin vasemmalla. Menevätkö heittämällä lappuun, kun ovat euroautoja?

Muistako millä autolla tekivät nopeusennätyksen vaununvedossa?

MIKKONEN MATTI 14.12.2007 09:37

Pari vuotta sittenhän joku yrittäjä esitteli messuilla ja nettisivuilla asuntokoreja, joita oli tarkoitus oikeasti myydä Suomeen. Ilmeisesti hanke kuitenkin kaatui, mutta onko jollakin teistä tietoa, mikä säädös on se suurin este. Asuntokorihan kuitenkin tunnettiin siinä Ake:n ohjemonisteessa, joita myytiin katsastusasemilla aikanaan. Erona asuntoautoon oli, ettei koriin ollut kulkuyhteyttä ohjaamosta ja että korissa ei saanut matkustaa.

JOUKAINEN MIKA 14.12.2007 10:12

Tuolla vanhaa keskustelua asiasta http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=481.0 http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?E26528M=29&x26528=37544

MIKKONEN MATTI 14.12.2007 11:34

Pitänee etsiä tuo lehti. Jonkunlainen kehäpäätelmä tästä nyt tulee. Matkailuautossa ei saa olla niin merkittävästi tavaratilaa, että sitä voisi käyttää pakettiautona, mutta henkilöluku voi olla vaikka yhdeksän ja sitten taas pakettiautoa ei saa käyttää edes tilapäisluontoisesti matkailuun, vaikka henkilöluku ei nousekaan. Molemmilla sama verotuskohtelu, joka on sääntöjen lähtökohta. Ymmärsinköhän oikein, että kuorma-autoksi rekisteröidyn pick-upin tai dobbelvagenin lavalla oleva asuntokori ei närästäisi virkamiestä.

NYYSSÖNEN KAJ 14.12.2007 13:59

Kyllä matkailuautossa saa olla pieni tavaratila mutta niin että asunto-osan pituuden tulee olla yli 50% auton kokonaispituudesta. Minulla on kuljettajan tila 1,8m, asunto-osa 6,19m ja takatallin mitta alle 3,9m se on koko auton levyinen ja korkuinen varustettu pariovilla takana ja ajorampilla. Niin auton pituus on 12,0 m.

Kuorma-auton lavalla saa kuljettaa mitä vain saat sinne mahtumaan ja kuorma pitää sitoa=kiinnittää.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.12.2007 20:04

Joku Mersu on siinä mielessä helppo kilvittää, että laseissa ja turvavöissä on e-merkinnät, lyhtyjä saa e-merkinnöillä jollei niissä sitä jo ole, ja todistukset melusta & päästöistäkin saa. Autot joita ei ole tarkoitettu Euroopan markkinoille, tai ei edes ole vasemmalta ohjattavina on ne vaikeat. Jonkin verran helpottaa jos ko mallia on vietu USAan, mutta siinäkin on rajavuotensa. AKEn nettisivuilla on (tästäkin) aika hyvä yhteenveto, jos vaan jaksaa lukea pykäläkieltä... Itse luin ja totesin että 1993 on käytännön raja noille "ei koskaan Eurooppaan tuoduille".

SALMINEN TIMO J 18.12.2007 21:03

Tervehdys. Itselläni oli Polarin valmistama "Asuntokori" tai Camperi Mazda 4x4 lavalla. Rekisteröinti oli silloin 1996 oikea show. 1 vuoden kamppailun jälkeen autoveroasioiden päättäjän (Kuitunen )kanssa saimme 60 000mk autoveron sovittua kohtuullisemmaksi. Päätös ei kelpaa ennakkotapaukseksi ja koski vain ko Mazda/ Camperi-yhdistelmää, oikein on Arja Alhon allekirjoittama paperi.Enää en ryhtyisi moiseen. Käytiin sillä aina Marokossa asti hiekkadyyneillä jne. Toisin ei ole enää Camperiä, mutta ostaisin kyllä, jos saisin. Kävin katsomassa Doroteassa aikoinaan tehtaalla=on komeita. Eli Pick-Upin lavalla Camperi= maksat sen henkilöautoveron pois, saat ajaa 80km/h, eikä Camperissa saa olla ajon aikana ihmisiä. ?????

MIKKONEN MATTI 19.12.2007 09:02

Don Quijote -mitali sinulle!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.