sisäilman kosteus

NIEMINEN OLAVI J 04.10.2007 10:03

onko kukaan käyttänyt sähköistä ilmankuivaajaa autossa,vaunussa.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 04.10.2007 10:31

Lämmityspuhallinta joskus. Vaimo tukankuivaajaa. Molemmat yhtä hyviä. Toivottavasti aihe pysyy sähkövempaimissa. Noista sukkahousuista ja kissanhiekasta on luettu ihan tarpeeksi.

JANHONEN MATTI 04.10.2007 13:23

Luin viime talvena muistaakseni Tampereen Yliopistossa tehdystä tutkimuksesta jossa tutkittiin lämmittämättömän rakennuksen kosteudensäätelyä. Juttu meni jotenkin niin, että pienellä lisälämmöllä pidettiin sisäilman lämpötila aina 4-5 plusastetta korkeampana kun ulkoilman lämpötila, jolloin kosteusvahinkoja ei syntynyt ja luonnollinen ilmanvaihto toimi. Ts. ei pyrittykään pitäämään sisäilan lämpötilaa koko ajan lämpimän puolella, vaan jos ulkona oli -20 niin sisälämpötila pidettiin lisälämmityksellä -15. Tämä tosin vaatii lämmittimen jonka säätöyksikkö reagoi sisä- ja ulkolämpötilan eroon, eikä asetettuun peruslämpötasoon. Tarvittavan säätöyksikkön rakentaminen tuskin on tekniikkamiehille kovin ihmeellinen juttu. Etsin tutkimusta netistä mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt.

PALIN MATTI 04.10.2007 14:29

Mie tuosa mietiskelin, että eikös semmonen kiinteätehonen termostaatiton lämpölähe ole just se, mitä tuosa järjestelysä tarvittaan. Ei mittään uluko- tai sisätermostaatteja. Vaunun tai piirongin eristyksen K-arvohan on vakio. Jos kuviteltas, että vaikka nollakelilä saisima 300 W:n tehola sen sisätilan lämpiämmään viitteen asteesseen. No sitte ku pakkanen laskis vaikka 20 asteesseen, ni sillä samala lämmitysteholahan met saisima sen sisä-ulukoläpötilaeron eelleenki pysymään samana. Sisälämpötila vaan olis nyt -15 astetta. Tämä lämmitysteho täsä on nyt ihan vaan hihasta tempastu, ku en muista sitä average näliötehoa per aste.

Mihin siis tarvittaan mittään termostaatteja, ku ainoa muuttuja sydeemisä on tuo ulukolämpötila. Sen vakiolämpötilaeron vakioeristystehon yli met saama aikkaan vakiolämpötehola. Vai häh?

KOSKINEN JANI 04.10.2007 14:57

Palini oikeassa, kun kopissa on vakiotehoinen jatkuva lämmitys niin lämpötila pysyy kokoajan lämpimämpänä.

Onhan tietty poikkeuksia kun ulkolämpötila nousee nopeasti mutta melko nopeasti se sisäpuolikin sieltä nousee ilman että kosteus tiivistyy.

Omassa kopissa oli viimetalvena jatkuvasti kiinni Lexa pakkasvahti nimellä myytävä 200W lämmitin jossa on myös termostaatti. Termostaatin säädin niin lämpimälle kuin sen vain sai.

200 watin teholla tuo iäkäs hobby oli kojelaudan kohdalta 3 astetta ulkoilmaa lämpimämpi lämmitimen ollessa takana lattialla.

NISSINEN JUHA 04.10.2007 16:45

Pakkasvahti patteri puhaltimella autossa toimii oikein hyvin ja suht halpa ratkaisu.Liikkeellä ollaan pari viikonloppua/kk. Eipä kostu ku isännän kurkku.

PUUMALA RAIMO 04.10.2007 21:23

Olen talvella pitänyt lattialämmitys pälle ja autossa on suunillen 5 astetta lämpimempi kun ulkona t Rami

MYLLYRINNE KALERVO 04.10.2007 22:40

Tuo todella hyvä ratkaisu niille, joiden ajoneuvoissa lattialämmitys on. Teho vaan n. 150-200 W:lle. Tuolla lämpötilaeroksi ulkoilmaan nähden tulisi -30 asteen pakkasella n. 2-3 astetta ja -10 asteen pakkasella n. 3-4 astetta (toki hiukan ajokista riippuen...).

KORPPI SEPPO A J 04.10.2007 23:13

hoidettu kosteus pois jo kolme talvea. Lämmittimen teho 150 wattia. Se antaa n. 2 astetta ulkolämpötilaa korkeamman sisälämmön. Mutta sehän jo riittää, kun se samalla tehostaa ilmanvaihtoa. Ja kun talvinen pakkasilma on KUIVAA.

TERVO JARI 07.10.2007 15:30

jos löytyis hinta/käyttölämpötilaltaan sopeva ? ?

http://www.clasohlson.fi/Archive/Campaign/ClasOhlson_sep2007_fi.pdf

http://www.clasohlson.fi/StartPage/StartPageFI.aspx

Isosta katalookista löytyy Honeywelin yks malli joka toimii nollan yläpuolisessa lämpötilassa, ns. "plussanpuolella" ja toinen johonka toi ensimmäinen linkki viittaa (luettelo josta löytyy Duracraft merkkinen verme )Duracraft edellyttää käyttölämpötilaksi vähintään +5 astetta . . .

Tuo myyjä noin esimerkkinä, myyjiä/laitteita löytyy mualimalta "pilvinpimein" kun vaan viittii "tonkia" esim. nettiä . . . .

Jari

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 07.10.2007 15:50

Kävin kirjeenvaihtoa If vakuutusyhtiön kanssa siitä, mitä lämmittimiä saa käyttää matkailuajoneuvossa. Ohessa osalainaus vastauksesta

Lainaus alkaa

Vakuutusehdot lähtevät siitä, että lämmittimen tulee olla ajoneuvokäyttöön tarkoitettu. Eli kysymykseen siitä, onko matkailuajoneuvossa sallittua käyttää vain ja ainoastaan henkilöauton sisätilalämmitintä, voi vastauksena antaa sen, että matkailuajoneuvossa on sallittua käyttää niitä sisätilan lämmittimiä, jotka lämmittimen valmistaja on hyväksynyt ajoneuvokäyttöön.< lainaus loppuu

Eli murheellista luettavaa. Nyt täytyy haastaa Caravan lehti tekemään juttua lämmittimien käytöstä. Se kun ei tunnu riittävän vakuutusyhtiölle, että tila on normaalia asuintilaa. vakuutusyhtiöillä kun tuppaa olemaan tapa väistää korvaus vastuuta jos vain sen voivat tehdä. kukin toki saa lämmittää puolestani omaa laitettaan millä parhaaksi katsoo, vaikka avonuotiolla sisältä käsin.

Nuo kaikenlaiset lämmittimet jos niitä ei ole tarkoitettu matkailuajoneuvon lämmitykseen, (vaikka ovat myynnissä caravan kaupassakin) saattavat haitata korvauksen saantia vakuutusyhtiöltä palotapauksessa. Ellei pysty todistamaan myyjän esittäneen niitä matkailuajoneuvon lämmitykseen (myyjä parka korvaa silloin) vakuutusyhtiö vetäytyy vastuusta, ainakin osittain.

PUUMALA RAIMO 07.10.2007 17:12

minulla on täysintegroitu dethlefs vm 06 talvella ikkunat peitettyna lattialämmitys noin 5 metri muuntaja säädetty 20 v sisälämpötila viimetalvena suunilleen 5 astetta lämpemämpi kun ulkolämpötila auton pitus on685 luulisin että lattialämmitys on suuniteltu asuntoauto köyttöön ja siten täysi laillinen t rami

TERVO JARI 07.10.2007 17:18

ei lämmitin.

Tosin aiheellista juttua "väännät", hyvä näin.

Samat vakuutusyhtiöiden "takaovet" noissa kuivaaja jutuissakin on, korvauksia pyrkivät vältteleen olipa kyse kuivaajasta tahi lämmittimestä . . . .

Jari

TUOKKOLA RAUNO 08.10.2007 19:37

Mitäpä jos pitäisi vaan trumaticia sähköllä pienellä termostaattiasetuksella,teho 900w ja ilma kiertäisi sisätiloissa pitäen sisäilman kuivana ilman sen kummempia virityksiä.Hintaa kertyisi pari euroa päivässä jos värkki kävisi koko ajan,talvella saattaisi välttyä muoviosien halkeilulta sisätiloissa tms.lieveilmiöiltä.

VIRTA URPO 08.10.2007 22:06

Onkos sähköt viety erikseen muuntajalle , vaiko onko sinulla autosi myös jatkuvasti verkossa ja siis laturissa kiinni sekä muuntaja auton 230v ac verkossa ?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.