Sisäilman kierron luukun sulkeminen Ducatossa

KUNNAS TAPANI 27.10.2007 22:31

Jostain luin, että talvea vasten kannattaisi Ducatosta sulkea sisäilman kierron luukku. Mutta mistähän sellainen löytyy? Kyse olisi vm. 2005 Ducatosta.

PALIN MATTI 27.10.2007 23:42

Pikkusen virheellistä termiä käytät. Se "sisäiliman kierron luukku" tarkottaa Ducatossa niitä ohojaamon sivuovissa olevia ilmankierron poistoaukkoja. Ite korirakenteesa ei oo mittään "luukkuja", jokka tarttis sulukia. Nämät poistoaukot sijaittevat ovien takasivuila ja net on ihan nätti vaikka jeesusteipilä peittää. Niimmieki oon teheny oamasa piirongisa.

KORPPI SEPPO A J 27.10.2007 23:53

tarkoittaa Viiatin auton lämmityslaitteessa olevaa luukkua. Olen lukenut noita juttuja. Mutta kun en ole tarvinnut. Mulla on siinä mielessä poikkeuksellinen Viiatti, että sen saa talvellakin lämpöiseksi ilman ulkopuolisia lämmönlähteitä. Nuo oven luukut olen kyllä sulkenut. Talvimatkailemisiin.&:>)

WILHELMSSON LEIF 28.10.2007 00:02

Minulla oli kylmän ilman veto koelaudan alta, Deltassa (tunsivat ongelman)korjasivat takuuseen ja sen jälkeen ei mitään ongelmia auto 05 vuosmallia.

PALIN MATTI 28.10.2007 00:19

No nyt mieki hokasin, mitä luukkua sie tarkotat. Se ilimankierron ohojhausläppä ku on niin hepponen, että se kovemmasa vauhisa pääsee raottuun niin, että ulukoa tuleva ajoviima tunkeutuu sissään auttoon. No mie oon sen ite omastani tukkinu siten, että mie työnsin sieltä etukautta semmosen vaahtomuovisienen tukemaan sen läpän paikoillanpysymistä. Tarkottaa nyt siis sitä, että mie en saa ennään sitä sisäiliman kiertoa päälle laisinkaan. Mutta eihän semmosta tarvikkaan muuten kuin jossaki saastepilivesä ajettaesa. Niiku esimerkiks jonku ravitallin ohituksesa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.10.2007 09:49

Niin, mistä etukautta? En tiedä tuuleeko minulla kun on tulossa eka talvi tuolla kulkimella, mutta olisihan se hyvä tietää kuinka homma hoidetaan jos tulee ongelma. Voihan se kiinnostaa muitakin, eli voisitko kuvailla tarkemmin.

PALIN MATTI 28.10.2007 11:09

No siittä konepellin päältä irrotettaan se apumiehen puoleinen musta ritilä. Sen alta paljastuu se ilmanottoaukko, josta näkkyy se ohojausläppä. Sitte käännät sen läpän ulkoilmanottoasentoon ja tukit sinne läpän päälle jotaki niin, että se läppä ei pääse tuulen paineesta ennään raottummaan. Mie tukin sinne mytyksi semmosen ison autonpesusienen. Tätä kautta on homma helepompi hoitaa ku sisäkautta. Huomioi, että net eturitilän ruuvit on Torx-kantasia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.10.2007 11:15

No ny selkis. Olenhan minä sen ritilän irrottanut kun vaihdoin raitisilma suodattimen. Se läppä löytyy siis sieltä suodattimen takaa.

KUNNAS TAPANI 28.10.2007 12:58

Selkis.

Mutta selittäkääs tyhmälle vielä, että miten tuon läpän väärä asento voi päästää kylmää ilmaa sisälle. Eikö se läppä vaikuta niin, että asennossa A otetaan ilmaa ulkoa, ja se menee lämmityslaitteen kautta sisälle autoon, ja asennossa B otetaan ilmaa autosta sisälle, ja se menee lämmityslaitteen kautta sisälle autoon.

Vai onko siellä sitten joku ylimääräinen rako, josta ulkoilma tulee sisälle, kun pitäisi kierrättää sisäilmaa?

PALIN MATTI 28.10.2007 13:34

Konneiston rakenteesta johtuen, siinä väliasennosa se yhistää net sisä- ja ulukoilimakanavat niin, että ulkoa tuleva raaka ilima pääsee sinne kojelauan alle, mistä sitä sisäkiertoilimaa pitäs ottaa sinne kennon läpi uuelleenpuhallukseen. Elikkä syntyy semmonen oikotie sille ulukoiliman pääsyle sissään ohi lämmittimen kennon. Sen ohojausläpän käyttömekanismi on niin hempuli, että ajoviiman synnyttämä ilimanpaine jaksaa vääntää sitä läppää raolleen iliman, että säätövipu liikkus mihinkään. Ku tämä liikkuminen estettään, ni pyssyy se läppä aina siinä ulukoiliman otto asennosa. Sillon ei sitte kyllä toimi se sisäkiertomahollisuus, jota mie oon käyttäny vaan raviratojen ohiajon aikana. Meilä ei täälä kotosuomesa oo onneks mittään semmosia saastelaskeumia, että sitä sisäkiertomahollisuutta tarvittas ylleisemmin.

KUNNAS TAPANI 28.10.2007 16:19

Kiitos Matti.

Eipä tuota sisäilman kiertoa tosiaan kovin usein tarvita, mitä nyt joskus risteyksissä jos jää trabantin tai trabantisoituneen nelitahtiauton tai Scania-bussin (jossa on pakoputki idioottimaisesti suoraan taakse suunnattu) taakse.

VIITANEN MARKKU 29.10.2007 21:14

Ongelma ei ole sisäilman kierrossa vaan eräänlaisesta ylipaineläpästä, joka on apparin puolella kojelaudan alla. Läppää pitää kiinnin hentoinen jousi, joka kovemmassa vauhdissa antaa periksi jä päästää ulkoa tulevan ilman suoraan sisään. Deltalla kuulemma ruuvaavat läpän peltiruuvilla kiinni Operaatio tapahtuu sisäkautta vaatii kuulemma puhallinmoottorin irroituksen, tarkemmin en osaa neuvoa. Deltassa ongelma on tiedossa ja sieltä varmaan saat apua.

Talvella kannattaa myös ovien takareunassa olevat ritilät teipata umpeen.

LINNAMÄKI LEA 29.10.2007 23:13

Miä oonki ihmetelly, et mitä hiivattia ne sivuritilät siinä teköö, kun se on ihan sama, miten niitä ruuvia siinä kääntelet, ei tunnu niinko missään. Paitti ohjaamon jalkatilassa on hirveen kylymä jos on kylymä ilimaa.

Kun lujeskelen näitä juttuja ilimanvaihoista, niin täydyn myöntää, et oon vielä ihan pihalla niiden kans.
Asunto-osassa oon miettinny, et mistähän täältä nyt sitte löytyy niitä korvausilima-aukkoja, ko ei oo mun silimiin osunu.

Mut ei kyllä oo ees lasitkaan ollu huurussa. Kait siellä jonkinmoinen kierto sit on. Entisessä kotmökkerössä, vaikka oli paljon isompi, oli lasit aina huurussa, mut tässä kopperossa ei oo ollu, vaik suhteellisen paljon siinä asustelen ja yövyn.

Kas, kun en vieläkään oo oikeen oppinnu luottamaan auton kulukuvarmuuteen, niin en viitti raijailla sitä CPAP laitetta eistaas, vaan laitoin sille oikein oman hyllyn. Niin mun täytyy täs kotonakin nukkuu autossa, ko kaiken varuilta vielä piän sitä vempainta mukana, jos se kulukine sannoo, ettei viitti ennää, ja jiäpi huilomaan tuas matkan varrelle, sillon on se CPAP elintärkee että on mukana.

Ko nukun autossa, se on aina sillon mukana se vempain.

KUNNAS TAPANI 30.10.2007 08:06

Kiitos, pitää kysäistä tekisivätkö nyt samalla kun ruuvaavat ohjaamoilmastoinnin paikoilleen. Ne ovessa olevat läviköt olenkin jo teipannut kiinni.

LEHVONEN HANNU 31.10.2007 23:30

Jep1 Matti oli oikeassa, meiltäkin ne löytyivät sieltä!T. Lehvosen eukko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.