Saksalainen aurinkosähkö-järjestelmä

Matti Moilanen 20.05.2019 14:30

Dethleffs Integral 001 vm. 2009, rekisteröity Saksassa.
Katolla 2 aurinkopaneelia rinnakkain, mitat 120*55 cm. Autossa elektroniikkayksikkö Schaudt EBL 220-2 ja säädin Schaudt LR 1218 (LR 1218 Solar Charge Regulator)

Minulla on vain saksankieliset ohjekirjat. Kysyn neuvoja; minkätehoiset nuo paneelit ovat ? Lataako aurinkojärjestelmä molempia akkuja, näyttö kertoo vain asuntoakun tilan 64 Ah kun täynnä ? Minkäkokoinen akku ja millainen Suomen olosuhteisiin ?

Asuntoakkku on apukuskin penkin alla takaosassa. Pitääkö istuin ottaa irti, että pääsee käsiksi akkuun. Muovilevyä en saa irti.
Kiitokset neuvoista etukäteen.

Mauri Laukkanen 20.05.2019 16:38

Minä asensin samanlaisen systeemin Hymeriin,ja se lataa ensin hupiakun,tai akut
täyteen ja sitten auton akun.
Systeemi on hyvä,mutta noista paneeleista tai niiden tehosta en ota kantaa.

Timo Haapanen 20.05.2019 18:23

Koska siinä on tuo Schaudt LR 1218 säädin niin lähes satavarmasti säätimestä menee piuha suoraa EBL:n paneliliittimeen ja silloin se lataa molempia akkuja. Asian voit varmistaa kurkkaamalla EBL:n pistokkeihin. Alarivi, ensimmäinen valkoinen vasemmalta on paneleiden kytkemistä varten.
https://www.google.com/search?q=Schaudt+EBL+220-2&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwi85qmksqriAhWKE5oKHZvHBwwQsAR6BAgJEAE&biw=1920&bih=937#imgrc=HnTO0_kZ8KDYHM:

Kuvan perusteella 100 W tai hieman enemmän on noissa tehoja, siis molemmissa. Ellei ole isotehoista invertteriä riittää yksi 100 Ah:n akku. Sellaisia mahtuu kaksi millilleen sinne penkin alle. Istuin pitää irroittaa, kaksi ruuvia on avattava penkin alapuolelta, loput päältä. Turvavyön kiristyspanoksen johto kulkee siellä välissä mutta pistoke on helpossa paikassa.

Onpa helppoa vastata kun kysymyksessä on mukana kaikki tiedot mitä vastaukseen tarvitaan.

@timppa


Vähän oudolta tuntuu 64 Ah, siellä voi olla 100 Ah:n akku mutta jos se on alkuperäinen on kapasiteetti laskenut. Kokeilemalla liikkeelle, se voi riittää, riippuu käytöstä. Katolla olevat panelit ovat yksikidepaneleita eli monocrystal- paneleita.
muokattu: 20.5.2019 20:19

Liitetiedostot

p1060527.jpg
Timo Haapanen 02.06.2019 20:34

Kyllä tästäkin olisi kiva tietää onko asia edistynyt mitenkään.

@timppa

Matti Moilanen 02.06.2019 21:42

Kiitokset Timo Haapaselle hyvistä neuvoista. Nyt tiedän miten tuo toimii ja onhan se virtaa tuottanut.
Invertteriä ei ole eikä tule. Pitää katsoa onko akku vanha.

Matti Moilanen 10.06.2019 16:34

No niin, akku on nyt katsottu. Se on Banner Runnig Bull, 12 V 95 Ah 850 A (EN)
Onko tuo alkuperäinen, auto on vm. 2009 Saksassa rekisteröity ?

Näyttö ilmoittaa täynnä 64 Ah, onko akun loppu lähellä ? Ja millainen olisi hyvä akku, auto on katoksessa talven. Olen lataillut akkuja silloin tällöin.



Mauri Laukkanen 10.06.2019 20:20

Oletan että siinä näyttö paneelissa missä ne akunvirta tiedon on on osio mihin ohjelmoidaan as,auton as,osan akun tai akkujen tehot.
Siis jos se näyttö ei ole suurempi kuin tuo luku,vaikka as,osassa on se 95aH akku,
niin siinä on akun ,akkujen arvot väärin ohjelmoitu,aseteltu.

Timo Haapanen 10.06.2019 20:47

Miten se akku käytännössä pelaa, eikö se kunto selviä siitä. Tuttavat ilman invertteriä, yhdellä 140W panelilla pärjäävät kesäisissä reissuissa ilman maasähköä hyvin. Samoin minä pärjäsin edellisellä autolla yhdellä panelilla ja yhdellä akulla.

Huomenna mene Motonettiin ja ostan kaksi tälläistä akkua, omat hupiakut ovat huonossa hapessa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--

Sznajderissa on valmistenumero, näen siitä minkä ikaisen akun ostan. Numeron neljä viimeistä kertovat valmistuspäivän siten että viimeinen on vuosi kunhan siitä vähennetään 1. kolme seuraavaa ovat vuoden päivien lukumäärä. Eli jos akussa neljä viimeistä ovat on 1618 olisi se tehty tänään.

Mukaan kauppaan otan jännitemittarin jolla mittaan sen että siellä on 12,7 V . Siitä tiedän ettei se ole valmiiksi sulfatoitunut. Koemittauksissa olen akkuliikkeissä löytänyt 12,5 lukemia ja se on huono se.

@timppa


No väärinhän minä sen ajattelin. Pitää olla 1610 jotta se tarkoittaisi tätä vuotta ja tätä päivää.
muokattu: 10.6.2019 21:29
Esa Ojala 11.06.2019 07:56

Timppa, miten sinulla on nuiden akkujen kiinnitys järjestetty?
Ajattelin jos vaihtaisin akun paikkaa perältä tuohon penkin alle, hankkisin kaksi samanlaista akkua nykyisen yhden tilalle.
Penkkien alustat ovat tyhjinä, joten sinne sopisi näppärästi (ehkä).

Timo Haapanen 11.06.2019 21:05

Tuolta mun ekan vastauksen kuvasta näet miten ne ovat. Kiinnitysraudassa on tehtaan jäljiltä kiinnitys myös toiselle akulle. Säveltämistä tulee ellei rautoja ole.

Motonetissa kävin akkukaupoilla kuten lupasin. Löytyi helmikuun alussa tehtyjä täydessä latingissa olevia akkuja, löytyi myös lähes vuoden vanhoja vajaita.

Helmikuussa tehdyt ovat jo paikoillaan, kaksi tuntia meni.
Kahden akun vaihto on hitaampi homma kuin yhden. Joka tapauksessa penkki pitää irroittaa kääntölevysta ja vasta sitten kääntölevy. Tällä kerralla muistin pujottaa turvavyön kiristyspanoksen johdon kääntölevyn aukosta ennen levyn kiinnitämistä, viimeksi en muistanut ja tein työn kahdesti.

@timppa

Matti Moilanen 12.06.2019 09:48

Kun katsoin akkua, otin kuusi kuusiokoloruuvia irti ja työnsin koko pakettia eteenpäin. Akku oli näkyvillä takaosassa.
Ajattelin, että onpa helppo vaihtaa, lieneekö niin ? Harmi, etten ottanut kuvaa.

Timo Haapanen 12.06.2019 22:56

Niin mutta kääntölevystä et avannut vielä yhtään. Niinkö? Selvää ruuvihommaahan tuo on. Kääntölevyn yksi pultti ( vasemmalla, toinen takaa ) toimii käännön lukituksena ja se avataan ( 20 mm:n hylsy ) levyssä olevasta aukosta levyn ollessa juuri oikeassa asennossa istuin poistettuna.

@timppa

Matti Moilanen 13.06.2019 10:11

En katsonut silloin tarkemmin. Vaan ajattelin, että akun saa nostettua pois tuosta vaan ilman paketin purkamista.

Timo Haapanen 13.06.2019 14:33

Saattaahan istumen kiinnityksiä olla erilaisia, eikä kääntölevyjenkään tarvitse olla samoja.

@timppa

Matti Moilanen 16.06.2019 19:46

Kiitokset Timo Haapaselle hyvistä akkuneuvoista. Ostin mainitsemasi akun Motonetista ja asensin sen. Akku sopi juuri ja juuri ulos ilman paketin purkamista.

Timo Haapanen 16.06.2019 19:55

Kiitos! Toivotaan että pelittää pitkään. Näköjään on hyvinkin erilainen istuinlaatikko sulla.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.