Robottivaihteet

Matti Koskinen 10.06.2020 11:28

Hei!
Onko kenelläkään kokemusta Fiatin robottivaihteista?
Kiitos!

Osmo Kiiski 10.06.2020 11:53

Kyllä on 134000 km. Ei huolen häivää, toiminut moitteettomasti.

Timo Haapanen 10.06.2020 12:39

Paitsi se että heti kun nyt uusiin tuli oikea automaatti alettiin robottin toimintaa moittimaan, ei kestävyyden eikä vikojen puolesta mutta toiminta. Kuljettajan pitää osata ajaa niitä vaihteita, nostella kaasua ja ajatella vaihtamista. Näinhän ei pitäisi olla.

Tämä ei perustu omaan kokemukseen vaan lukemiini käyttäjien tarinoihin.

@timppa

Juhani Toikkanen 10.06.2020 15:42

Kyllä on, integroitu Hymer/Fiat 3,0 vm 2013, 57000km ja kytkinremontti. Kytkin alkoi luistaa, jos vähänkin painoi reippaammin kaasua.
Espoon Koskelossa merkkihuoltossa sanoivat " emme voi ottaa tätä meille, kun meillä ei ole tarpeeksi korkeaa hallia"???
Hymer Centerin avulla löytyi korjaamo, joka teki työn sopuhintaa.

Olli Köppä 10.06.2020 19:50

Robottivaihteisto ei ole niin sulavakäyttöinen kuin muuntimella oleva eli hiukan töksäyttelee välillä mutta käsittääkseni ihan kestäviä ovat. Itsellä tosin kokemusta 2000 km Ducato pohjaisella, mutta henkilöautoissa kokemusta paljonkin ja vaikka kauhutarinoita kuullut, niin ei ainakaan itselle tai tutuille ei ole osunut. Varmaan tuo Timon toteamus pitää paikkaansa, että ainakin tähän asti ollut käypä vaihteisto kun muuntimella olevaa ei ole ollut Fiattiin. Autot ovat yksilöitä kuten käyttäjätkin eli toisella kestää kaikki ja toisella ei mikään.

Esa Ojala 10.06.2020 19:52

37tkm takana ja ei moitittavaa. Ei kyllä tarvitse nostella kaasua ja ajatella vaihtamista, robotti hoitaa sen homman sujuvasti.
Siinähän on jopa kolme eri asetusta. Manuaali, jos haluaa itse vaihtaa, ja sitten normaali- ja "sport"-valinta automaatille :D
Helppo tuolla on ajella niin kaupungissa kuin motarilla.
Mitään luistamista tms. en ole havainnut. Kone on 150 heppanen.

Jyrki Salo 10.06.2020 21:16

Fiat robotti ajettu 198tkm,joista itse ajanut
110tkm,ilman mitään ongelmia,sitten meni auto vaihtoon
T.jyrki

Ari Kuusisto 10.06.2020 21:36

Robottilaatikko on manuaalilaatikko johon laitettu sähköisiä, hydraulisia palikoita jotka tekevät kuskin työn kytkimen ja vaihteiden vaihdon osalta. Hyvä puoli on ettei ole häviöitä voimansiirrossa kuten oikeassa automaatissa kun voimaa siirretään öljy paineella, eli luistaa jonkun verran, ja on häviöitä. Toiminta tietysti fiksumpaa kun robotilla.

Heimo Turunen 11.06.2020 23:28

Uudet mehutomaatit lukitsevat turbiinin isoimilla vaihteilla, joten matka-ajossa taloudellisuus ei ole ongelma. Oikeastaan päinvastoin, väärillä vaihteilla ajo ei onnistu kunnolla edes tahallaan. Tulipa tuossa tutkittua asiaa robotin suhteen, yleensä se vaihtoi nopsemmin kuin käsivaihteinen. Lisäksi kytkintä käytetään robotissa vain sen verran kuin on tarpeen.

Timo Haapanen 12.06.2020 09:25

Jos nyt valitsisin minkä vaihteiston Ducatoon ottaisin se olisi manuaali, toisena robotti ja viimeisenä se uusi automaatti.
Valinnan perusteena tulevaisuudessa eteen tulevat oletetut huolto/korjaustoimenpiteet.

Itsellä on matka-autojen uusimisväli ollut 8 vuotta, sinä aikana on luultavasti manuaali ainoa jolle ei tarvitse tehdä mitään, no yksi öljynvaihto sentään.

@timppa

Kari Rautiainen 12.06.2020 22:23

22000 ajettu, vuoden vanha robotti. Tosi kiva. Vaihtaa kuin stadin siniset bussit aikoinaan kun niihin tuli. Mutta Timpan lukemat jutut juttuina. Ei sitä tarvii ajatella paljoakaan. 80 vauhdissa kutonen on liian iso mäkisillä teillä, veivaa vitosen ja kutosen välillä, mutta siihen on apu, nappula kojelaudassa. 90 vauhdissa menee komeesti. Vastusta kuulee niiltä joilla ei kokemusta vehkeestä. Mutta niinhän se on kaikissa vehkeissä.

Ari Kuusisto 12.06.2020 22:43

Toisen merkin robottilaatikolle 183000 täyteen, öljynvaihdoilla menty ihan manuaalitahtiin, vähä useammin olen huollattanut kun ohjelma vaatii mutta, vain vähäisen vuosittaisen ajomäärän takia vain. Ehkä sillon koomisesti kiekaisee kun vaihtaa raakemmassa ylämäessä kaksi vaihdetta alas.

Timo Haapanen 13.06.2020 08:18

En minä robottia mitenkään halua dissata mutta kuten Rautzi ja Ari kertoo on sillä omat tapansa joita ei kenties sillä uudella oikealla automaatilla ole. Ja näihin tapoihin alettiin heti kiinnittää huomiota uuden tultua markkinoille.

@timppa

Ari Kuusisto 13.06.2020 15:34

Olen kiinnittänyt niihin epäkohtiin huomiota heti alusta ja joiltain osin ärsyyntynyt joiltain erittäin tyytyväinen. Painepumpun hyytymistä odotellessa,kuulemma näissä mahdollinen, ja kytkin jossain vaiheessa. Laatikkoa voi käskyttää kaasupolkimella eli vaihtohetken voi määrittää kaasun keventämisellä, tai antaa robotin vaihtaa.

Matti Koskinen 13.06.2020 18:14

Kiitos vastauksista! Kyselin asiasta sen takia, että meidän 2 vuotta 3 päivää vanha auto Fiat robottivaihteella jätti tielle, sillä vaihteet lakkasi toimimasta. Autolla ajettu n. 30.000 km. Fiatin kanta on, että takuu ei korvaa. Auto on ollut Varkauden Koneessa korjattavana jo 3.6. lähtien eikä tietoa koska valmis.
Matti

Ari Kuusisto 13.06.2020 18:52

Älä luovuta jos takuu ei niin virhevastuu täytyy korvata, auton pitää kestää enemmän kun kaks vuotta ja 30 tuhatta. Mihin perustuen takuu ei korvaisi.


Seppo Suomi 13.06.2020 21:31

Mersun sprintsift lopetti toimintansa juuri takuun päätyttyä ja 20 tkm ajettua. Väittelyn jälkeen sovittiin että maksan puolet korjauksen summasta. Oli tyydyttävä siihen, ettei kävisi samalla tavalla kun kolarikorjauksessa eräällä jäsenellämme (seisoo vuosikausia odottamassa päätöstä), Kyllähän se oli sellainen rytkyttäjä jolla kyllä tuli toimeen kun käytti tarvittaessa manuaalivaihtoehtoa. Oikeat automaatit ovat sellaisia pehmomaatteja ettei sitä voi verrata robottiin. Jos minulla olisi autovuokraamo niin en missään nimessä ottaisi robottia. Oikea automaatti olisi ainoa mahdollisuus.
Olisikohan käyttäjässäkin vikaa kun seuraavan auton manuaalilaatikkoinen Fiat sylkäisi kytkimen työsylinteristä mehut ulos kuukautta ennen takuun päättymistä. Onni siinä että sain neuvoteltua takuun piikkiin myös koko kytkin/kaksoimassavauhtipyörän uusiksi koska se oli aivan mahdoton ajaa mallia on-off kytkimen tyylisenä. Vaihdon jälkeen oli kytkintuntuma aivan erilainen.
@seppo

Ari Kuusisto 13.06.2020 22:00

Vehon maahantuoma auto Suomessa rakennettu retkiautoksi.CDI Korkeapainepumppu hajos 3 vuotiaana, takuu kyselyn jälkeen maksoin 30% työstä ja osista oli 50000km mittarissa.Siis virallinen takuu ei ollut enää voimassa.

Matti Koskinen 17.06.2020 22:27

Auto on kotona. Lasku 1.500,-. Rinta-Jouppi Lahti hoiti asian tyylikkäästi.
Kiitos kaikille!

Seppo Suomi 18.06.2020 16:33
Matti Koskinen

Auto on kotona. Lasku 1.500,-. Rinta-Jouppi Lahti hoiti asian tyylikkäästi.
Kiitos kaikille!

Millainen oli vika ?

Matti Koskinen 21.06.2020 10:35

ainakin kytkinlevy meni vaihtoon,pieniä muovinippeleitä oli irronnut,oliko ne aiheuttaneet sen että vaihteet ei toimine seuraava on varmasti manuaalivaihteilla, t matti
.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.