Rimor asuntoautot

SALOMAA JANI 29.06.2007 16:34

Hei olen kiinnostunut rimorin asuntoautoista. kysyisinkin käyttäjäkokemuksia? Onko siitä talviautoksi? Moitittu että lasikuitukori ei kestä pakkasta pitääkö paikkaansa? Erityisesti 748 mallin kokemukset kiinnostaa.

TAPANINEN OTTO 29.06.2007 16:56

Minulla oli Rimor 678 G ja tarkenihan sillä talvella mutta jos rehellisiä ollaan niin lisälämmitin sai olla kokoajan päällä. Koriin oli edellisellä omistajalla tullut halkeamia ja ne oli paikattu. Olivat vuotaneet kosteusvaurion verran alko-oviin joten en osaa ainakaan suositella kyseisen merkin ostoa. Kiva kolmen vuodenajan auto. Osa kalusteista oli aika heppoisia ja joutui korjailemaan jonkin verran. Ainoa hyvä puoli oli paripyörällinen Ford Transitin alusta.

PYLKKÖ RAIMO O 29.06.2007 23:45

Hei. Mulla on ollut muutaman vuoden ajan Rimorin 670 Sailor. Eihän se ainakaan ollut talviajoon tehty,oli vain 3kw puhallinlämmitin.Hankin käytettynä lisälämppäriksi toisen 3kw puhallin Truman,jossa myös lämmin vesi.Jätevesisäiliöt (2kpl) auton alla jäätymässä.Rakensin wc-kaappiin lavuaarin alle 20ltr muovipöntöstä säiliön talvea varten.Säiliöön vaihdan poistoputken talveksi ja alasäiliöt jäävät pois käytöstä.Pitää vaan muistaa tyhjentää ajoissa.Kattoluukut aika heppoisen tuntuisia ja äänekkäitä ajossa,samoin ulko-ovi asuntopuolella. Teetätin toppaväliverhon ohjaamon ja asunnon väliin,auttaa jotain talvella,samoin ikkunapeitto ulkopuolella ohjaamon ikkunoissa. Tavaratilan luukku ei oikein ole tiivis,sitä jouduin kiristelemään jne. Takavuoteen ilmankiertoa ei oltu mitenkään järjestetty.

748 mallia en ole nähnytkään luonnossa.enkä juuri muitakaan Rimoreita,kuin tämä 670. Parempiakin talviautoja löytyy,mutta valinta on aina ostajalla.

SALOMAA JANI 01.07.2007 11:38

Joo on se silloin nykyiseen Eura mobiliin heikompi esitys. Tilat on se syy minkä takia tuota Rimoria suunnittelin. Oisko raatilla ehdottaa muita VW/MB alustaisa autoja?

PALIN MATTI 01.07.2007 11:59

Pari vuotta sitten, kun olin ostamassa uutta piironkiautoa, kävin tutustumassa myös näihin Ford-alustaisiin Rimoreihin. Lyhyen sisäpuolisen tarkastelun jälkeen hylkäsin koko ajatuksen. Ohjaamon ja asuntokorin välissä oli 15 sentin pätkä "ei kenenkään maata", jossa alkuperäisen korin peltipohja paistoi paljaana! Ei ollut Rimorilla riittänyt halut aloittaa korin rakentamista ihan ohjaamon rajalta. Ulko-oven ollessa kiinni olisi ihan vapaasti voinut työntää kätensä sen alareunan raosta pihalle. Niin oli "yhteensopiva" tämä ovirakenne. Yleinen sisustusrakenne ja sen viimeistelytaso ei myöskään mitenkään nostattanut innostusta auton hankintaa kohtaan. Ulkopuolisessa tarkastelussa kiinnittyi huomioni vapaana lepattaviin muovisiin korin helmaosiin. Oli pikkusen irtonaisen oloinen rakenne niissä ainakin Dethleffsin alumiiniprofiilista valmistettuihin helmoihin verrattuna. Myyjä kehottikin rakentamaan lisätukia niiden kiinnittämiseksi. Kun en viitsinyt sellaista työmaata ottaa itselleni, niin menin ja ostin 15 000€ kalliimman Fiat Dethleffsin. En ole katunut.

POKKINEN TAPANI 02.07.2007 23:58

Miksi ihmeessä sen alustan pitää olla VW tahi vieläpä murheellinen mese?

Itselläni on toinen iveco menossa ja täytyy kehua: Toimii! Toimii niin kesällä kuin talvella. Paripyörä rouhii niin lumiset metsäautotiet kuin kiipeää veneluiskat-ym,ym. Alusta kantaa ja kukkuu, eikä edes vauhdissa (kohtuullisessa) ala mutkissa huojumaan, saati jousitus pohjaamaan

Meidän nykyinen kori on Burstneri, eikä sekään nyt vallan huono ole, pienemmistä kattoluukuista ei tosin järin hääviä. Eurasta ei myöskään ole pahaa sanaa.

MYLLYRINNE KALERVO 03.07.2007 11:29

Enpä malta olla vastaamatta - kokemuksia on monenlaisia: itse luovutin auton myyjän suosiollisella avustuksella Ivecon pitämisen n. 15 takuukorjauksen ja reilun vuoden jälkeen. Auto oli 2002-mallinen eikä suostunut jatkuvasti ohjailematta kulkemaan suoraan. Maahantuoja yritti parhaansa (?) jopa hakien ja palauttaen autoani täältä Savosta Espooseen korjattavaksi. Lopulta sanoivat, ettei se tämän paremmaksi tule, nää on vähän tällaisia. Jälkeenpäin kuulin tutulta tavarantarkastajalta, että Iveco olisi myöntänyt jokin toisen tapauksen yhteydessä, että olisi antanut noihin aikoihin matkailuautoksi sopimattomia alustoja rakennettavaksi. Pitäneekö paikkansa? Seuraava autoni Fiat/Eura toimi mekaanisesti hyvin, mutta Euraakin kokoavat ei-syntyperäiset-sakasalaiset ja se (?) kyllä näkyi eräissä kokoonpanon yksityiskohdissa.

AHOLA JARI 03.07.2007 11:44

Kokemusta on reilun 1 kk ajalta. Auto on vm 2007 Ford Transit 2.4 TDCi 140 hv (takav. ja paripyörät sekä 6-vaiht.) Rimor KataMarano Limited. Alusta on parempi kuin 07 Ducato (etuv.). Kantaa kuormansa erittäin hyvin (auton saa rek. 3.5 tn tai 4.2tn). Kulkee hyvin, ei hyydy mäkiin satasen vauhdeissakaan. Harvoin tarvii vaihtaa 6:lta 5:lle mäentakia 80:n vauhdeissakaan.. Kulutus oli ensimmäiset 3.000 km, isompi 14-15 l/100 km. Nyt 13.3 l/100km (5.000 km takana). Kulutusmittaria nollattu tankkausten välillä.

Asunto-osa on selkeästi max. 3 vuoden aikaa. Liikaa olisi korjattavaa, jotta pakkasilla olisi mukava/käytettävissä vesineen. Päällepäin ja kalusteiltaan siistiä jälkeä, mutta esim. pohjassa on kohtia, joissa tiivistymassa kanssa hutiloitu.. Saa kyllä itse parsittua, mutta vaivaa on. Ei siis laatua kaipaavalle, tai takuuna kaiken korjauttavalle tehty. Hintakin selkeästi huokeampi.

Toisaalta kaikki tekniikka pelaa ja sisusta ratkaisu ainakin meille just oikea (alkovi, kerrossängyt ja 2 hlö lisävuode sohvista), 2 vaatekaappia, iso wc ja suihkukoppi - kaikki alle 6.5 m autossa.

Helmat tehty somisteiksi - nykyään tuettu alareunistaan. Ei mitään säilytystilaa takana. Voi tosin rakentaa. "valkoinen" kaistale on ohjaamon lattiassa, ei siis asunto-osan ja ohjaamon välissä - lisäksi vielä penkkien takana. Ihan siististi listoitettu, mutta olisihan ohjaamoa voitu tehtaalla lisämatottaa - saahan sen tehtyä itsekin.

Ovien tai luukkujen kohdilla ei ole ollut vuotoja, mutta eristämätön lasikuituinen "sisäporras" korvausilmaventtileineen on aika melunlähde sadekelillä. Aika monessa laatumerkissä "heikkolenkki" on tuo asunto-osan oventienoon äänieristys.

Kokonaisuutena "ei pettymys", tai aika hyvä rahansa vastine, jos on itsellä kädentaitoja ottaa laatupuolessa eroa kiinni huomattavasti samat ratkaisut ja ominaisuudet omaaviin kalliimpiin merkkeihin. Vaihtoehtona 07 halpisauto tai samanhintainen 2003-2004 "laatuauto" - päädyttiin uuteen, kun auton ajettavuus ratkaisi.

NYYSSÖNEN RISTO V O 03.07.2007 22:31

Minulla on MB 313- Rimor 674 tai jotain (en nyt muista tyyppiä), vm. 2000. Ostin auton kaksi vuotta sitten Ducato Matkaajan tilalle. Nyt mittarissa on 79000 km, josta minä olen ajanut n. 40000. Mitään vikaa ei vielä ole ilmennyt. Autoa vaihtaessani pidin kriteerinä talvikelpoisuutta, sillä Matkaajahan oli siinä mielessä paras mahdollinen. Kävi kuitenkin niin, että kun olin koeajanut useita vuosituhannen vaihteen Fiat-alustaisia autoja ja sitten aivan vahingossa tätä Rimoria, unohtui heti talvikelpoisuusvaatimukset. Nimittäin ajomukavuus ja erityisesti auton hiljaisuus teki ylipääsemättömän vaikutuksen. Hyviä kokemuksia: Todella hiljainen. Ei tarvitse luukuttaa radiota eikä korottaa ääntä keskustellessa (paitsi vaimo joskus..). Keskikulutus tämän kesän reissulla itäisessä Euroopassa (4200 km) 9,6 l/100 km. Voimakas moottori, 90-100 km/t vauhti ei tunnu missään eikä moottorin ääni kuulu ohjaamoon. Kääntyy todella pienessä tilassa, normaali 2-kaistainen tie riittää. Asuintila hyvä, ainakin tässä autossa kalusteet ovat hyvin kiinni eikä nitinöitä kuulu. Sisätilaratkaisu ok. Sopiva auto 2 henkilölle. Sitten niitä huonompia puolia: Ei tarvitse lähteä talvella retkeilemään. Trumatic 3200 ja vain kaksi suutinta uunin lisäksi ei levitä lämpöä todellakaan tasaisesti. Ulkopuolelta pakkanen hajotti viime talvena katon ja perän välissä olleen muovikaistaleen. Korjaus maksoi n. 1000 €, onneksi meni vakuutukseen. Muutamia paikkoja, kuten ulkovirtapistokkeen ja lämminvesivaraajan reiät ja muutamia muita paikkoja piti eristää itse. Niin, ja jätevesisäiliöitä ei ole eristetty ollenkaan. Takatallin luukku on turhan pieni. Sen olisi voinut tehdä 10 cm korkeammaksi, mutta liekö ulkonäköasioita. Samoin isot ikkunat, jotka ovat vielä "makuuhuoneen" puolella. Niistä ei ole mitään hyötyä. Vievät vain kaappitilaa, jota saisi kyllä olla enemmän Oman aikansa vei myös MB:n alustan keinunta. Nyt siihen on jo tottunut ja osaa ajaa vähän ennakoiden tulevaa. Lopputulema: Vaikka auto ei ole asunto-osalta paras mahdollinen ja tavikäyttäjälle sopimaton, olen kuitenkin nykyisessä käytössä täysin tyytyväinen. Tosin viimeistään 2 vuoden kuluttua pitää vaihtaa isompaan, kun lasten lapset ryntäävät mukaan.

POKKINEN TAPANI 04.07.2007 14:41

Totta toriset, mitä sanot näiden uudempien ohjauksesta, vanhassa oli siltä(kin) osin parempi ohjaus. Nykyinen on kesäkuussa 03 käyttöön otettu ja se entinen pommikoneemme runko oli 50 F8 vuodelta -80. Edellinen pirssimme ei vedellyt eikä hakenut suuntia tien kallistuksien mukaan. Noh! Jos oikein vikoja pitää alkaa hakemaan, niin löytyyhän niitä. mm yksi ylä-äärivalo on palanut tämän neljän vuoden aikana. Toinen hieman harmittavampi seikka on se, ettei täällä oulun paikallisessa Raskoneen Ivecon huollossa huolita meidän köyhempien rahoja. Keväällä kun olin ottamassa lomamökkiämme Tromsan käyntiin ja yritin tilata 50 000 huoltoa ja tiedustelin voitaisiinkos ja olisiko samalla tarpeellista vaihtaa jakohihnaa, kun tulee tuo aika täyteen. Kesken kaiken ajanvarausta otti korjaamoesimies puhelun vastaan ja alkoi hoitaa kiireemmän asiakkaan asiaa. Kuuntelin heidän jaarituksia, pikku hiljaa lämmeten. Kohta tämä Herra ja hidalgo otti ja lähti hallin puolelle selvittäen jotain puhelimeen. Mutta, mutta, minkäs siinä? kävin varaosa puolella tutun kaverin puheilla, ottaen suodattimet ja sanoin vaihtavani ne itse, koska rahani eivät enää huoltoon kelvanneet. Sen hihnan muutoin vaidatin vasta edellis viikolla ja sunnuntaina on tarkoitus pistää tervattu soutu-vaneri-vene peräkärrysaunan katolle ja häipyä tuonne ylämaihin.

SALOMAA JANI 06.07.2007 13:03

Hei kiitoksia kovasti vastauksista. Tuolla kyseltiin miksi MB tai VW vastaus on yksinkertaisesti se, että laatuheitot on FIAT sukuisissa autoissa aika hirveät. Tutullani on huoltoautona iveco vm2003 ja tuumasi ettei ikinä omaksi autoksi ottaisi KO autoa. Samassa firmassa on noin parikymmentä ivecoa ja Puolenkymmentä mersua ja kokemuksia olen kuullut ihan tarpeeksi ja aika paljon enemmän nuo ivecot viettää aikaa pajalla. Se mikä ivecoissa on parempi on ajo-ominaisuudet.

LARMI ANTERO 04.12.2007 01:31

Luin vähän myöhään Rimorin juttuja. Itselläni on ollut Rimor Raro viitisen vuotta vm.1997 ajokm yli 360tuhatta. Trumatic ei pakkasella riitänyt, joten laitoin lisäksi pysty-Alden ja neljänkympin pakkasellakin tarkenee. Rakenteiden eritys kyky on tavanomainen ja lattia kovalla pakkasella kylmä. Raro on näppärän kokoinen, sopii ruutuun ja matkustaa voi 9 henkeä. Vuoteita löytyy kuudelle. Meillä on köyhä perhe, joten joudumme ajamaan MB:llä. Edellisellä h-autollani (MB 300 D) ajelin 700 tkm.

PALIN MATTI 04.12.2007 10:36

Voisitko Antero ihan kuriositeettina käydä katsomassa, mitä on Rimorisi rekisteröintitodistukseen kirjoitettu sarakkeisiin:

Ajoneuvon kokonaispituus (mm) Istuimien lukumäärä Ajoneuvon omamassa Tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa.

Jotenkin tuntuvat ristiriitaisilta nuo ilmoittamasi tiedot: "Raro on näppärän kokoinen, sopii ruutuun ja matkustaa voi 9 henkeä. Vuoteita löytyy kuudelle." Varsinkin tuo 9 henkeä "ruutuun" mahtuvassa autossa, vaikuttaa hieman jo biologiselta mahdottomuudelta.

ENGMAN JARI 05.12.2007 09:26

Hei Hankittiin keväällä Rimorin superbrig 677 malli, takavetoinen paripyörillä, ollaan sillä ajeltu vajaa 6000 km ilman onegelmia,ehkä vähän meluisa kun laitoin eteen sisälokasuojat niin auttoi asiaa, taakse pitäisi löytää jostain tuplapyörä lokarit,Talvikokemusta autosta ei ole koska on nyt ollut seisonnassa marraskuusta lähtien.Positiivista on hyvin toimiva pohja ratkaisu kahdella pöytäryhmällä ja erillinen suihku jota on tullut käytettyäkin.Pyöräteline on Sawikon valmistama saksalainen jossa kantavuutta on 100 kg , suosittelen,ei ole takaikkunan edessä.Lopuksi voi sanoa että tilava perhe auto kun meilläkin on tällainen 7 henkilön "mini"perhe jotka kaikki mahtuvat mukaan eikä silti ole ylipainoinen, 2775 omamassa kok.massa 3500 kg. Tosin harvemmmin kaikki ovat olleet mukana.

AHOLA JARI 05.12.2007 12:37

Rimorien paripyörällisiin on hiukan vaikea laitta taakse sisälokareita. Jos katsot pyörä aukkoon, niin huomaat, että siellähän on kurakaaren tynkä (abs-muovinen). Tuo voisi olla kyllä peittävämpi, mm. sisäsivu. Roiskeläppäkumilla tuon ulottuvuutta kannattaa lisätä - ja roiskeläpät taakse.

Korihan Romoreissa on aika ylhäällä, joten itse takapyöräaukko ja lokasuoja on miltein olematon. Etupää on ihan toinen asia. Onhan sulla moottorinpohjalevy / alasuoja?

7 hlöä? Turvavoitähän ei ole kuin 1+5:lle..

Meluista vielä; Rimoreissa on isona melunlähteenä lasikuituinen sisäporras, jota ei ole eristetty, ja siinä on lisäksi (avoin) korvausilmaventtiili. Varsinkin sadekelillä riittää suhinoita. Pikakorjauksena ollaan pidetty kynnysmattoa portaan päällä, joka vaimentaa paljon. Eristäminen ulkoa/alta parantaisi vielä. Yksi asia mikä vielä auttaisi, on kaikkien asunto-osan ovien/luukkujen tuplatiivistänen (alum. uraan lisätiiv.) auttaisi, eikä vesijäätyisi väliin. Vaivaa aika monia kalliimpiakin merkkejä...

POKKINEN TAPANI 05.12.2007 15:13

Itse olen tehnyt nuo sisälokasuojat omin käsin, vaikkei Rimoria olekaan. Ostin täältä Oulun paikallisesta Aikolonin muovifirmasta mustan levyn, muistaakseni 1500*3000. Mittasin ensin pyöräaukot ja muotoilin ja liimasin muoviosat toisiinsa kuumailmapuhaltimella. Tarttuu ja pysyy kuin tauti. Ennen etulokareiden asennusta vielä pellin päälle "riittävästi" massaa. Yksi melua tuova kohta oli oven alaosan kynnyskotelo. Siihen ulkopuolelta massaa, kattohuovan paksua liimaosaa ja vielä kerran massaa. Takapyöräkotelo hieman kimurantin muotoinen ja vieläpä hienossa kaksipohjaisessa "mukamas" talvi Burstnerisamme tyystin eristämättä. Ja kun tilojen ahtaudesta johtuen ei sisäpuolinen eristäminen enää jälkikäteen onnistunut, niin eristin uuden ja vanhan lokasuojan välin telttapatjalla. Näissä kaksoispohja-autoissa kannattaa myös tarkastaa välipohjaan sijoitetun makeavesisäiliön poistoputken eristys. On muutoin hävyttömän usein sen pohjan alla olevan muovisen peitekotelon alla pelkkää ilmaa. Samoin samaa työjälkeä se vesisäiliön täyttöpaikka- kuin - sähkökannen taus. Mesestä en tiedä, mutta Ivecoon limasimme etuovien muovilevyjen alle yhtenäisen palan telttapatjaa, ovet näet tyystin eristämättä.

LARMI ANTERO 14.12.2007 11:28

Hei Matti! Epäilysi on aiheellinen, mutta turha. Mersuni pituus 560 cm ja leveys 224 cm. Kokonaismassa 3200 kg ja omamassa 2500 kg (akselimassat 1600 ja 2000 kg, joten k-massaa voi tarvittaessa kasvattaa). Istuin paikkoja on ohjaamossa 1+1=2 ja asuinosassa pöydän kummallakin puolella 2 eli yhteensä 4 sekä oikealla olevalla sohvalla 3, joten yhteensä 9 eli sama kuin rekisteriotteessa. Vastaan mielelläni muihinkin autoani koskeviin kysymyksiin. Hyvää Joulua kaikille karavaanareille!

KEMPPAINEN HENRY E U 14.12.2007 13:11

On siis perinteinen takakeittiöauto? Miten pitkä on sohva? Tuleeko alas ns. siskonpeti ja ylhäällä alkovi? Jos oli takakeittiö, niin minullekkin on pohjana mieluisin.

LARMI ANTERO 14.12.2007 13:23

Kyllä, takakeittiö ja sohvan pituus 180cm. Nukkumapaikkoja vain 5 eikä 6 niinkuin aikaisemmin vahingossa kerroin. Alkovissa 2 paikkaa, sohvalla 1 ja pöytäryhmästä saa 2. Silloin on ahdasta.

KEMPPAINEN HENRY E U 14.12.2007 13:36

Matti ei tuo ole mikään mahdottomuus. Vanhat peräkeittiöautot on yleisesti rekisteröity 9-hengelle, omassani on jäljellä vain 8 virallista, kun tuo takapoksi on muutoskatsastettu v.92 - nosti omaapainoa n. 60 kg. Auton alkuperäinen pituus 563cm ja nykyinen takaylitys 228cm- kokonaispituus nykyään 601 laskettuna. Pitää siirtää poksia sentti tarvittaessa ;/

Siitä olen hieman erimieltä, että sopisi ruutuun-leveys 230 hannaa yleensä, tosin nykyään myös pituus.

Ps. kok paino 3060 kg.

HAAPANEN TIMO S 14.12.2007 16:54

Ei onnistu kokonaismassan lisääminen,se on ja pysyy tuossa 3200kg:ssa.Ja varmasti on ylikuormassa täydellä henkilöluvulla.

LARMI ANTERO 14.12.2007 18:22

Saattaisi onnistuakin, jos on tarpeen. Ja varmaan onkin tarpeen, koska mukana on muutakin tavaraa eikä vain matkustajat. Vaa'alla käyntitikin varmistaisi asiaa. M-B 312 on myös kuorma-autona samalla alustalla eli k-massa on silloin yli 3500 kg. Vaati tietenkin muutoskatsastuksen, jos massoja muutetaan.

SUOMI SEPPO S 15.12.2007 16:34

Ajoneuvon kokonaismassa on harvoin akselimassojen summa. Katso auton tyyppikilvestä mitä siihen on laitettu. t. seppo

PALIN MATTI 16.12.2007 19:33

Joo, en epäilekään, etteikö autoon mahtuisi tuota henkilömäärää siinä oleville istuinpaikoille. Oma vähän alle 7-metriseni on rekisteröity 1+4 hengelle. Turvavyöt on neljälle istujalle ja yksi vyötön paikka sivupenkillä. Vaikka siinä penkillä saattaisi istua useampikin, niin luvallinen paikka siinä on vain yhdelle. Sitä tässä ihmettelen, että joihinkin autoihin on merkitty kolmekin istuinpaikkaa siihen sivupenkille.

PYLKKÖ RAIMO O 24.12.2007 21:49

kele..eilen taas ajoin huolimattomasti mökkiliittymään autoni pois tieltä,kun kvimme koiran kanssa mökillä.Oli vähän kovanlaista hankea auramiehen sinne heittämää jne.Lunta ehkä 15cm.pois lähtiessäni (auto oli peuutettu puomin lähelle sivutien alkuun.)en muistanut ajaa riittävän loivaa kaarretta päätielle,niin eikös taas ne Rimorin helmamuovilelut kärsineet siitä.Takaosasta lähti oso pala pois helmamuovia sivu- ja takalistasta (joissakin autoissa sanotaan puskuriksi).Toissakeväänä vasta ne paikkautin aikuiskoulutuskeskuksessa. Ei auta,kuin ottaa irti ja kolvata paloja kiinni,jos sattuu kaikki löytymään. Muuten..Hyvää Joulunjatkoa kaikille karavaanareille ja myös rimoristeille.. t:Rami

TERVO JARI 25.12.2007 09:43

lunta ? ?

Tais olla jäätä, tai sitten nuot muoviosat on aivanliian hepposia . . . .

Jari

PALIN MATTI 25.12.2007 11:02

Heppoisia?
Jos Jari tutkiskelet lähemmin niitä Rimorin helmoja, niin nousee mieleen epäilys, etteikö jopa ajoviima voisi niitä repiä rikki. Ei siihen lunta tarvita, jäästä puhumattakaan. :)

PYLKKÖ RAIMO O 25.12.2007 17:25

Totta,kyllä ne ovat niin hauraasta muovista tehtyjä,että eivät kestä mitään hangen kosketusta.Tuli mieleeni,jospa etsisin niiden strategisten takakulmien paikalle alumiini/teräspelti palat.Tämä Rimor Sailerin iso ja alhaalla oleva takaylitys on pirullinen hoidettava.Ei aina muista niitä varoa tarpeeksi. Joo,kyllä täällä Rovaniemellä on vaan noin 10-15cm lunta,Kittilässä taitaa olla jo puoli metriä?. Tänne Lappiin muutettuani 1973,kaikki etelästä tulleet kehuivat,kuinka täällä on mukava talvi.No,olihan se silloin,talvi tuli lokakuun alkupuolella hankineen ja pakkasineen,niin että ne etelän liukaat ja kuraiset kelit eivät olleet täällä tarjolla.Nyt ovat täällä sellaiset kelit,jotka eteläsuomessa olivat silloin.Etelässähän ei ole nyt liukkaita pihoja jne,kun ei o luntakaan.

PALIN MATTI 25.12.2007 17:49

Mittasin justiin tuon lumen syvyyden tuossa etupihan laatoituksella. Tasan 17,4mm oli lunta siinä. Ei ole siis tarvinnut lumikolaan tarttua.

Ulkona on kirkas tähtitaivas ja lämpötila 1,92 astetta pakkasen puolella. Eli siis paras mahdollinen talvikeli, niin ihmisen, kuin Rimorin helmojenkin kannalta.

PYLKKÖ RAIMO O 27.12.2007 18:20

No joo,eiväthän ne muovit nyt ihan pehmeästä lumesta rikkoudu,mutta kun siellä oli aura-auton tienhaaraan heittämä pieni valli kovettunutta lunta.Takapää niin alhaalla ja tienvarsi ojan keväinen tulvinta vienyt liittymästä hiukan hiekkaa pois. Kyllä Rimorista löytyy hyviäkin puolia,kuten kaikista muistakin kulkineista.Onneksi niitä muoveja voi hitsata.(muovin sulatusta saumaan)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.