Renkaat

Juha Keränen 17.05.2017 14:57

Mikä on mielestänne oikea ilmanpainen asunto auton renkaissa.

Veli-Pekka Merikallio 17.05.2017 15:33

Mulle Päijätkumin pojat lykkäs Continentaleihin viisi kiloa, vaikka auton ohjekirja suositteli aivan muuta, huomattavasti pienempiä lukemia. Ja pojat olivat varmoja toimistaan, rengasvalmistajan ohje.

Matti Janhonen 17.05.2017 15:36

Tuohon on hyvin vaikea antaa yksiselitteistä vastausta kun muuttuvia tekijöitä auton rakenteesta ja kuormauksesta johtuen on paljon.
Etuveto/takaveto, akseliväli, perän ylitys, takatalli ja sen lastaus, renkaan koko ja kantavuus, auto tyhjänä/lastattuna + mahdollinen ylikuorma, renkaan rungon tyyppi jne.

Akselimassojen jakautuminen niin tyhjänä kun lastattunakin on tietenkin se perustekijä josta kaikki lähtee.
Renkaan kantavuus on aina se ensimmäinen asia, ja sitten vasta tulee sellaiset tekijät kun ajettavuus, rengasäänet, taloudellisuus jne.
Rengaspaineiden ohjearvot on annettu auton ohjekirjassa ja niitä tarpeen mukaan kokeilemalla kulloinkin oikea arvo löytyy.

Matti Asikainen 17.05.2017 15:44

Ja mikähän on auto ja mikä rengaskoko?

Fiat/Dethleffs yhdistelmään valmistaja oli laittanut 215/70R15 renkaat ja suositellut painetta 5.0 eteen ja 5.5 taakse. Tuloksena oli kamala meluava kivireki, jolla ei sorateille ollut mitään asiaa. Renkaiden uusinnan yhteydessä vaihdoin kokoon 225/70R15, jolloin suosituspaineet ovat 4.1 eteen ja 4.5 taakse ja kyyti on paljon pehmeämpää ja hiljaisempaa.

Timo Haapanen 17.05.2017 18:17

Uusissa Ducatoissa voi alkuperäinen rengaskoko olla 215/70-15 tai sitten 225/75-16. Se on jo melkoinen gummi tuo isompi. Itselle asia ajankohtainen koska juuri äsken tulin koeajolta vaihdettuani alle upouudet kitkat 225/75-16.
Alle laittamissani on kantavuus peräti 1450 kg ja paineella 4,6 ne tuntuivat ja näyttivat aika mukavilta. Autolla liikutaan täysillä painoilla taka 1950 ja etu 1550 , joskus on enemmänkin.

Alkuperäiset misukat ovat 23 000 km:n jälkeen 4,5 mm tasossa, eli siis surkea kestävyys kuten etukäteen arvelinkin. Ensi vuonna niillä vielä kevätmatkan pääsen mutta tämä kesä ja syysmatka mennään kitkoilla.

Aika hassua tuo renkaiden kehäero, se on 9% ja autoissa on samat välitykset.

@timppa

Eero Kateisto 17.05.2017 18:45

Minulla on vuosimallin 2008 retkeilyautossani Michelin Agilis 81 215-70-15 ms-renkaat. Olen ajanut niillä 92 tuhatta kilometriä ja kulutuspintaa jäljellä edessä 4mm ja takana 4,5mm. Ilanpaineina olen pitänyt edessä 4,2 ja takana 4,3. Auto kulkee pehmeästi. Saavuimme eilen kuukauden Eurooppa-reissulta. Keskikulutus 7,7. Muutama tiukka jarrutus, mottoritiellä, yksi hätäjarrutus, kun poliisiauto ajoi moottoritiellä letkan edellä vilkut päällä ja hidasti nopeasti, niin että kaikki kolme kaistaa pysähtyi. En oikein tiennyt, mistä oli kysymys, mutta jouduin tekemään todellisen nopean pysähdyksen. Renkaat toimivat moitteettomasti. Poliisin toimenpide johtui siitä, että moottoritiellä oli kuorma-autosta pudonnut vaijeri keskelle tietä ja poliisi poisti vaijerin ja ajoi sivuun, jolloin liikenne pääsi jatkumaan normaalisti. Kävin Saksassa rengasliikkeessä kyselemässä uusista renkaista, kun näillä jo kohta satatonnia ajettu. Kauppias tutki renkaitani jollain linkkuveitsen tapaisella ja sanoi, että kyllä hän uudet renkaat myy, mutta alla olevat ovat vielä ok.

Timo Haapanen 17.05.2017 19:28

No ne renkaat alkaa jo kestämään kun ovat kovettuneet 9 vuotta. Pitääkö niitä tallissa kovettaa vai miten pääsisi edes kolme vuotta/ 30 000 km.

@timppa

Eero Kateisto 18.05.2017 09:29

Timo, renkaat eivät ole kovettuneet ja toimivat hyvin. Autollani ei ole talvisin ajettu ja on ollut katoksen alla seisonnassa. Jos rengaskauppiaita uskoo, niin renkaat pitäisi vaihtaa joka kolamas vuosi, sillä sehän on heidän bisneksensä.

Matti Janhonen 18.05.2017 11:04

Itsellä on Michelin Agilis Alpinit ei ne täysveriset Michelinin kirkat.

Tällä hetkellä renkailla on ajettu 68.901 km josta ajasta renkaat on olleet vetävällä akselilla 34.584 km
Auton massa n. 3550-3600 kg josta vetävällä akselilla n. 2200-2250 kg.

Mittasin juuri jäljellä olevan kulutuspinnan korkeuden kolmesta kohti rengasta ja jäljellä oli 5 mm.
Alkuperäinen arvo 11 mm, eli kuluma on hieman alle milli/10.000 km
Yksi pitkä reissu vielä ja sitten kierrätykseen, koska noudatan omaa sääntöäni, että alle 4 mm kulutuspinnalla olevilla renkailla en ulkomaille lähde.

Halpisrenkailla ei ole mitään jakoa näiden renkaiden kanssa.




Timo Haapanen 18.05.2017 11:35

Taitavat olla nekin päässeet siihen ikään etteivät enää kulu. Vastaavat renkaat mun autossani 23 000 km, ja 4,5 mm.
Auto on mulla ollut tasan vuoden ja olen sinä aikana ajanut 18500 km.

Nyt alla onkin toinen merkki ja raportoin kyllä miten menee.

Halpisrenkaista ei kannata puhua mitään ellei ole kokeillut. Tietysti on keskihintaluokan renkaat ja sitten aivan halpikset.

Ymmärän kyllä että vaanareilta jää pienen ajokilometrimäärän vuoksi kokemukset todella vähiin, eikä vertailua synny.

@timppa

Matti Janhonen 18.05.2017 12:05

Ei pidä uskoa autolehtien/toimittajien maksettuja juttuja mitä renkaisiin tulee.
Eikä muuten niitä autojakaan koskevia juttuja.

"Sen lauluja laulat kenen leipää syöt" niin se vaan menee.

Toivo Koistinen 18.05.2017 13:27

Mitenkähän tulevaisuudessa, tulleeko renkaisiin rajoitus kuinka vanhoilla voi ajella. Se tahtoo vanhemmiten olla kilometrit vähänlaisia, niin kuluahan ne ei kerkiä sakotus malliin.
Tarkkanahan sitä ainakin pitää osteissa sillon olla, että ei ostaa varastossa vuosia olleita.
Mistä sitten nähnee sen iän.
Toivopoika

Timo Haapanen 18.05.2017 14:08

No onhan se valmistusaika poltettu renkaan kylkeen. mun lopussa olevat misukat on tehty viikolla 40 vuonna -14.

Itse Ducato on tehty 11/14 ja rekisteröity Suomessa 3/15. Koppa on siis tehty siinä välissä mutta eihän sellaisen teko paria päivää pidempään vie. Nykyään on kaikki tiedot helposti saatavissa.

@timppa

Seppo Niemi 18.05.2017 15:53

Janhonen sanoo:" Ei pidä uskoa autolehtien/toimittajien maksettuja juttuja mitä renkaisiin tulee.
Eikä muuten niitä autojakaan koskevia juttuja."
Niinhän se on. Renkaan valmistaja huijaa näitä toimittajaressuja lähettämällä testattavaksi manipuloidut renkaat.
Kansa ostaa manipuloituja jarrutusmatkoja tuplahintaan.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705182200146628_u0.shtml

Markku Hämäläinen 18.05.2017 16:56

Tuossa Hymerin ohjeet

Matti Janhonen 18.05.2017 17:09

Tässä yksi linkki josta voi katsoa mitä renkaat Saksassa kustantaa.

https://www.reifendirekt.de/Sommerreifen.html

Eero Kateisto 20.05.2017 10:12

Onko joku tilannut tuolta reifendirekt- firmasta rekaat netissä. Paljonko mahtaa olla lähetyskulut ja lähettävätkö vuosia siten tehtyjä renkaita?

Timo Haapanen 21.05.2017 20:27

Kyseessä on firma joka meillä tunnetaan paremmin Rengas- Online nimellä.
http://www.rengas-online.com/

On tilattu monta, monta kertaa, rahti on ilmainen enkä koskaan ole saanut vanhoja renkaita. Renkaat voi osoittaa johonkin täkäläiseen liikkeeseen kunhan on käynyt sopimassa asennuksesta.

Sen voin sun renkaistasi kertoa että jos ostat uudet, minkä merkkiset tahansa, alkaa autosi kulkea aivan sukkasillaan, ääneti ja pehmeästi. Näin kävi mullekkin jälleen kerran, nyt on 400 km. ajettu uusilla.

@timppa

Eero Kateisto 22.05.2017 10:43

Kumpia suosittelisit 215-70-15 vai 225-70-15, molemmat koot kai menevät 3300kg retkeilyautoon

Timo Haapanen 22.05.2017 18:50

Kyllä itse valitsisin isomman 225/70-15C vaikkapa pelkästään sen vuoksi että se on kantavuusluokassa 112 joka kantaa 1120 kg. Se 215 koko kantaa 1030 kg.

Pääseehän rengas helpommalla kun on enemmän varaa kantavuudessa ja voisi ajatella ettei ainakaan runkovaurioita tule. Näitä kahta kokoa rinnakkain katsellessa ja käännellessä huomaa helposti sen eron.

@timppa

Eero Kateisto 23.05.2017 09:08

Kai aitä täytyy lähteä katselemaan rengasvaihtoehtoja. Onko kokemuksia retkiautossa Cntinental Conti van contact, Michelin Agilis tai Agilis camping tai ehkä Nokian Hakka C2.

Timo Haapanen 23.05.2017 14:33

Itse ottaisin nämä:
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=59359245.136.17582&sowigan=So&Breite=225&Quer=70&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&Transport=T&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&weiter=20&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=C-B-71-2&details=Ordern&typ=R-341151

Hiljainen hyvä rengas, ja ainakin edellisen sukupolven Vanhawk oli kohtuullinen kulumaan.

@timppa


http://www.bridgestone.eu/corporate/press-releases/2017/01/new-firestone-vanhawk-2/ http://www.firestone.fi/tavara-autot/vanhawk-2/
muokattu: 24.5.2017 19:35
Risto Vainio 24.05.2017 09:55

En tiedä, oletteko katselleet renkaiden kupeesta max painearvoja kylmänä. Mulla ainakin 215/70x15C renkaiden maksimipaine on toisissa luokkaa 4,7bar ja toisissa 4,5bar. Renkaiden kantoluokka 109/107R näköjään. Tulivat auton mukana ja merkkejä oli Kumho, GT Radial sekä Linglong. Vararengas Michelin Camper ja talvirenkaat Pirelli kyllä antavat laittaa painetta luokkaa 6-7bar. Byssen ohjekirja suosittaa myöskin 5bar paineita renkaisiin, mutta noilla renkaisiib ei sitä voi laittaa eipä toisin viitsikään, koska autosta tulee aivan kivireki noilla paineilla.

Antero Mustonen 24.05.2017 23:25

Auto Carthago C-Line 5.0 4,5 tn paino, suositus kesällä 5,5 baria eteen ja taakse, talvella 5,25
Autossa ilmajousitus, kokeilin löysempiä renkaita keula nyökki, perässä on paljon painoa, nyt 5,5 edessä ja 5,55 takana, pitää tarkkailla. Mutta mistä huoltoasemalta ulkomailta saat nämä paineet? Autoliiton myymä jalkapumppu toimii, käy kunnon voimistelusta. Hinta n. 30€, hyvä kompressori 120 - 150 €

Timo Haapanen 25.05.2017 11:06

Millaiset renkaat Carthagossa lienee? Vielä se että jos auton renkaista paineet jatkuvasti hiljalleen häviävät on renkaassa vika.

@timppa

Kaj Nyyssönen 26.05.2017 14:20

Panempa puulusikkani tähän rengas ketjuun.
Kävin äsken mittaamassa urasyvyydet renkaista edessä 9,6mm ja takana 16,3mm renkaat laitettu alle syyskuussa 2012 ja nyt niillä on ajettu 57700km.
Renkaat kiinalaiset Ling Long 315 80R 12 edessä ohjaava kuvio ja takana palakuvio (M+S). Auton paino tyhjänä 6 tonnia etuakselilla ja 6 tonnia taka-akselilla, takana paripyörät. Parhaiten saa ilmaa Euroopassa raskaan kaluston tankkauspaikalta mutta ennenkuin minä saan eturenkaaseen 8 bar paineen olen kyllästynyt napin painamiseen. Rengasliike pikatäyttää renkaan siten että ottavat venttiilin pois ja täyttävät renkaan, ruuvaavat venttiilin paikalle ja säätävät paineen oikeaksi.

Toni Jussila 26.05.2017 14:39

Terve. Kyselisin goodride-merkkisistä renkaista,onko jollain jotain hyvää sanottavaa. Tulee kesässä muutama tuhat kilometriä pörrättyä,joten kannattaako säästää renkaissa?

Timo Haapanen 28.05.2017 14:02

Ei ole mulla kokemuksia Goodridestä.

Mulla kävi töppäys vaimon auton kesäkumien kanssa. Vaimo osti 12 vuotiaan Punton tilalle uuden Yariksen vuodenvaihteessa.

Tilattu auto tuli tammikuun lopulla kauppaan ja tietysti kesärenkaat olivat siinä vaiheessa alla. Luovutushuollossa laittoivat talvirenkaat alle jotka minä maaliskuun lopulla vaihdoin kesärenkaisiin kun lähdimme huhtikuuksi reissuun matka-autolla.

En tietysti katsonut rengaspaineita kun juuri pari kuukautta sitten ne alla olivat tehtaan jäljiltä. No nyt vaimo valitti että pitävät kovempaa ääntä kuin nastat ja tuntuvat täriseviltä. Enhän minä noteerannut juttua lainkaan enkä ole metriäkään sillä autolla ajanut.

Perjantaina myönnyin paineet katsomaan, hommaan ryhtymistä jarrutti se että tiesin joutuvani kuittaamaan rengaspainevahdit ( ottaa 2 minuuttia ) Ei ollut ihme että tuntuivat täriseviltä, 3,8 oli painetta jokaisessa gummissa.

Mitä opin? En kai mitään mutta täytyy pikkuisen luottaa vaimonkin perstuntumaan ja ottaa vakavasti kommentit. Tai suostua kömpimään Yarikseen ja ajaa vähän.

@timppa

Matti Janhonen 29.05.2017 15:32

Yksi asia josta ei juurikaan puhuta.

Kun puhutaan paineista niin pitää muistaa, että korkeat yli neljän kilon paineet vaatii renkaisiin myös vahvistetut venttiilin.
Itsellä on kerran kumiventtiili katkennut ajossa takarenkasta ja siinä tuli hetkessä venttiilille uuden renkaan hinta.

Erkki Patronen 30.10.2018 11:28

Auto on Fiat-Dethleffs 2.8 Advantage Intergroitu -06 Renkaat 215-70R15 Mittarivirhe oli noin 13km-h liikaa,mittari vaihdettiin Fiatin takuuna uuteen,virhe on edelleen noin 9 km-h liikaa.Koska otteen mukaan rengaskoko on 15 tuumaa,pitäiskö olla 16 tuumanen,harmillista on koska kilometriä tulee enemmän,15 tuumasilla enemmän.

Jukka Kaukoranta 04.11.2018 09:20

Vaihdoin kuukausi sitten vanhat renkaat uusiin Michelin Agilis Camperiin 225/75/16, auto Fiat Ducato -10
tuttu rengaskauppias ei muun merkkisiä renkaista edes tarjonnut, sanoi vaan että
nää on tehty asuntoautoihin, minulla ei ole autosta kokemusta, vaunu ollut ennen, asennuksen jälkeen asentaja kertoi että laitoin paineita 4,7 eteen ja taakse kun ei oikein tiennyt oikeita paineita, säädin ennen ekaa auto retkeä rengaspaineet auton oven tarrassa oleviin paineisiin,5,0 ja 5,5 ja voi herranjestas mikä kivireki autosta tuli, laskin summissa auton renkasita ilmaa pois mutta eihän siitä hyvä tullut, reissun jälkeen liikkeeseen takaisin neuvottelemaan, kauppiastakin kiinnosti ja testattiin paineita oikeilla mittareilla ja ajamalla lopputulos oli 3,7 taakse ja 3,8 eteen näillä paineilla rengas näytti hyvältä ja ajossa myös tuntui, testi tehtiin ilman reissupainoja

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.