Rengaskokemuksiata

Ilmo Utriainen 24.11.2018 17:13

Mei! Te talvellakin ajelleet. Kuinka pärjäilee 7 metrisellä Oulun ..Kajaanin korkeudella koko talven kitkarenkailla? Oletteko joutuneet käyttämään lisäksi ketjuja? Onko viisautta laittaa nastat alle? Mites meneekö kesä samoilla kitkoilla?

Toivo Koistinen 24.11.2018 18:46

Nastoila noinkin huonoilla mitä mulla pärjää Norjaan asti, ja jos aivan kaljama, niin varovaisuutta.
Mutta nastoila ei ketjuja tarvi Suomessa. Suolapussi mukaan
Itsellä on ajatuksena laittaa kitkat ympärivuotiseksi, koska ajoa on niin vähän.
Henkilöautossa minula on puolenkymmenen talven, ja parin kesän kokemus, samoin naapurilla, eikä suurempaa ongelmaa, vaikka kuljin sillon töissä, että piti lähteä.
Ketjuja en ole käyttänyt eläissäni kevyissä autoissa, ja olen aika monta vuotta ajellut.
Täällä ei taida kellään olla pakettiautoisa eikä henkilöautoissa ketjuja, mutta jos ajele talvella Norjassa niin ehkä kannatta ottaa mukaan jos kitkoilla ajelee, ja eikai haitta muutenkaan, koska varahan se veneen kaataa
Minusta pohjoinen kitkoilla voi olla parempi etelää
Minusta kuski on se joka pärjää ajotyylillään.
Tp

Ari Kuusisto 24.11.2018 19:34

Tässä tutkittua tietoa aiheesta:

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

Ari Kuusisto 24.11.2018 19:44

Lainaus:
Hyvä nastarengas välittää kuljettajalle selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä. Lisäksi nastarenkain varustettu ajoneuvo on yleensä helpompaa oikaista sivuttaisluistosta kuin kitkarenkain varustettu auto.

Toivo Koistinen 24.11.2018 20:57

Tuo pitää paikansa ihan omakohtaisena kokemuksena. Kitkoilla pitää aina pitää turvaväliä, ja otta huomioon nuo ajonopeudessa.
Nastat varoittavat ennekun pito loppuu, mutta kun se siten loppuu, on vauhti yleensä kovempi, ja rytinä myös.
Kitkat eivät varoita juurikaan, ja sen takia vesiliukkaalla pitää olla erittäin huolelinen. Tosin nykynastatkaan eivät kumoa likukautta täysin, eli eivät tee kesäkeliä
Eli Kuski on se joka ajaa, ei renkaat. Nykyiset autot ovat varusteltu kaikenmaailman avustimilla, ja kun ne pettävät, ollaan matkustajia
Jos tuntee ajokykynsä epävarmaksi, niin ehdottomasti nastat, se ei ole väärin, ja ei ne kalliimiksi tule niin pajoa kaksi rengaskertaa, että se kaataa butjetin.
Valintakysymys.
Minun viesti, että kitkoila näilämain pärjää, mutta se vaatii omansa ajotavan. Suolaa mukaan, niin kiinnnijääminekin on harvinaisempaa.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 25.11.2018 17:26

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/jasenkeskustelu/pit-k-vaihtaa-renkaat/

Eipä tuosta kovinkaan kauan ole, kun asiaa viimeksi puitiin, viestihaulla saa monta kertaa esiin jo valmiiksi jauhettua asiaa.

Matti Janhonen 26.11.2018 12:18

Eikös se kitkoilla ajo talvella vaadi sitä samaa ajotyyliä millä ajettiin ja edettiin silloin kun edes talvirenkaita ei ollut. Autot oli suurelta osin volkkaria ja Fiattia lukuun ottamatta kevytperäisiä takavetoja.
Ennakoimista, suurempia turvavälejä, tien pinnan jatkuvaa arviointia ja ajonopeuden sopeuttamista kelin mukaan, sitähän se oli.

Sitten tuli talvirenkaat ja sen jälkeen nastarenkaat, jotka nykyisiin nastarenkaisiin nähden oli lähinnä piikkirenkaat, etenkin kun olivat nykyrenkaita kapeampia.
Tämä "piikkirengasaika" loi nastarenkaille maineen, jolle ei enää pitkään aikaan ole perustetta nykyisten nastarenkaiden, eikä vallankaan kuluneiden nastarenkaiden osalta.

Sami Lindgren 26.11.2018 14:04

Moi
Ketjut aina mukana. Niillä lähti auto irti pehmeästä hiekasta ja kevät talvella auton alle sulaneesta lumi polanteestakin. Eli vaikka niitä ei tarvitse laittaa renkaan ympärille, kunhan levittää ne matoksi vetävien pyörien eteen(riippuu kumpaan suuntaanon lähdössä) ja varovasti "vedättää" auton ketjun päälle, niin niillä irtosi noilla kerroilla ihan kivasti, siis uponneena hiekkaan ja lumeen. Vielä ei ole tarvinnut laittaa ketjuja pyörien ympärille muuten kuin harjoituksen vuoksi, mutta suuresti uskon, että sekin päivä tämän harrastuksen aikana vielä koetaan kun niitä tarvitaan etenemisenkin kannalta oikeasti. Ei aina uskollisesti auratuilla ja suolatuilla teillä liikkuva retkeilijä.
hyviä talvikelejä kaikille t Sami

Kari Kolehmainen 27.11.2018 11:41

Ei pärjää kitkoilla edes Oulun kaupungissa. Ainakin takavuosina valuttiin aina erään alikulun pohjalle... Nastoilla selviää aika pitkälle vaaramaisemissakin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.