Renaultin lämmöt

HERRONEN JOUNI 11.01.2008 23:42

Tervehdys,

Ducaton lämpöasioista on keskusteltu ja niksejä jaeltu paljonkin, mutta Renaulttia on vaan kehuttu. Oma kokemus loppusyksystä ostetusta rellusta on kuitenkin samanlainen kuin kokemukset muistakin nykydiisseleistä. Moottori tuntuu tuottavan liian vähän hukkalämpöä hytin lämmitykseen.

Pitäiskös tuohon nyt alkaa hankkia jotain lisälämmitintä vai olisko jostain pohjalevyistä tai maskipeitoista apua?

Ja kun joku kumminkin kysyy, alustan päälle on asennettuna Knaus SportTi 600 asunto-osa.

Muutkin hyvät vinkit vastaavan matkamökin omistajilta ja miksei muiltakin on tervetulleita.

t. Jouni

MYLLYRINNE KALERVO 12.01.2008 10:28

Itsellä 3.0 dCI-kone. Samankaltainen se on lämpiämään kuin Ducatokin, tosin ilmavuotoa apumiehen jalkatilaan ei ole vanhan Fiiun tapaan. Itsellä on pohjalevy ja Webasto kärryssä, ei maskipeitettä. Ohjaamon ja matkustamon välissä ei ole lämpöverhoa. Tuo verho olisi kyllä ehdoton lämpimyyden kannalta, sen ansiosta Ducatossakin tuli hiki. Renussa Webastoa joutuu kyllä apuna käyttämään, jos kohtuullisen nopeaan haluaa lämpimän ohjaamon.

HERRONEN JOUNI 12.01.2008 15:21

No koneen tyyppi jäi tietysti mainitsematta 2,5 dci 100.

t. Jouni

MYLLYRINNE KALERVO 12.01.2008 15:56

Isompi on Nissanin peruja, pienempi Renun omaa tuotantoa. Varmaan lämpöominaisuudet erilaisia.

HERRONEN JOUNI 12.01.2008 17:51

Kalervo, oliko pohjalevy sinulla vakiona vai saako niitä ostaa jostain lisävarusteena?

En muutenkaan ole löytänyt tuohon relluun paljon mitään siihen tarjoitettuja lisävarusteita. Ohjaamon matolle ja lisäpeileille ainakin ois käyttöä. Tietty noita voi askarrella itsekin "ei merkkikohtaisista" osista.

t. Jouni

KRONBERG SUNE 13.01.2008 00:18

Minulla on 2,5 cdi 150 hp ja nopeasti lämpiää varsinkin kun kytketään vielä calorilämppäri päälle. Miten teillä muuten on tuo valopuoli? Tuleeko valot automaattisesti päälle kun väännätte starttiavaimesta?

KOSKINEN OLLI J 13.01.2008 00:39

Lämmityslaitteen toiminnassa on oleellista se että saavuttaako moottori normaaalin käyntilämpötilan. Saavuttaako se, kaksi, neljä pylvästä lämpömittarissa, montako sekuntia? ja miten monen kilometrin jälkeen? Mittaa nuo arvot. Jos moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa n.5km matkalla on syytä kysyä. Epäilen että sinulla on termostaattivika. Kyllä Renaultin lämmityksen kuuluisi lähteä nopeasti käyntiin. .
Nissan sukuinen moottori on historiaa, sinänsä hyvä moottori jouduttiin hautaamaan koska sitä olisi ollu mahdotonta saada nykyformien mukaiseksi päästöiltään.

MYLLYRINNE KALERVO 13.01.2008 10:12

Valot kyllä joutuu erikseen kytkemään päälle. Sinänsä harmittava piirre, mutta siihenkin tottuu.

MYLLYRINNE KALERVO 13.01.2008 10:45

Minulla tuo oli vakiona. Ainakin ennen Hoversport Oulussa toimitti erilaisia suojia. Nyt ei näy nettisivuilla, mutta kannattanee kysyä. http://www.hoverfin.com/ . Ohjaamon mattokin autossani oli valmiina eli jostain noitakin saa. Volvo-autostako (hyvää ja kallista)?

KOSKINEN OLLI J 13.01.2008 18:59

Kävin mittaamassa lämpöjen nousua omassa ajokissani. 2,5 dci 120. Näyttää siltä, että tyhjäkäynnillä lämpöjen nousu on kovin hidasta. Moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa puolen tunnin tyhjäkäynnin aikana ulkoilman lämpötilan ollessa nolla astetta, vain moottorinlämpömittarin kaksi lämpöpalkkia normaalista neljästä kertoo moottorin hieman lämpenevän. Lämmityskanavasta sisään tuleva ilma on kylmäkäynnistyksen ja puolen tunnin tyhjäkäynnin noussut tasaisesti 59 asteeseen, tämä siis 4-nopeuksisen puhaltimen nopeudella 2.

Rellun lämmityslaitteeseen näyttäisi menevän aika paksua sähkökaapelia. Tulee mieleen että olisiko siellä sähkövastus lisälämmittimenä? Jos sähkövastus on, olisi mielenkiintoista tietää missä tilanteessa se kytkeytyy toimintaan.

Lämpötilan nousu on nopeampaa jos liikkeelle, eli maantielle päästään heti startin jälkeen. Moottori saavuttaa normaalilämmön noin 5 km kohdalla. Tällainen tilanne ei tietenkään toteudu niiden autonkäyttäjien kohdalla jotka heti kotipihasta lähtiessään joutuvat seisovaan liikennejonoon.

Lämmöntuotto ei ole ollut minulla ongelma, lämpöä kyllä tulee normaaliajossa kiitettävästi. Sen sijaan lämmönjakauma on pulmallinen. Säätönuppia kun kääntelee sellaiseen asentoon että ikkunat pysyy kirkkaina, alas jalkoihin ei tule lämpöä ollenkaan. Moniasentoisessa lämmön ohjausnupissa ei ole yhtään normaaliajossa käyttökelpoista asentoa. Osittain tuo pulma johtunee ohjaamon ikkunoiden sisäpuolisista pimennyskasettirakenteista.

HUOVINEN SIRPA 13.01.2008 19:50

Ihmetyttää aina vuodesta toiseen nää kysymykset lämmöistä. Olisko tullut ostettua väärän merkkinen bilika alleen, kun lämmöt ei riitä? Onhan se kyllä tuo auton ja asunnon lämpimyys, kuitenkin (kumpikin) henkimaailman juttuja. Toinen tykkää +17, toinen +25 joku jostain muusta. En rupee enempää näistä Dukato-Renu- ynnä muiden saman kompleksin autoista suuta soittamaan, kun kokemusta ei ole. Eipä oo lämmöissä mitään häikkää ollut, edes "apukuskin" puolella ja omaani en ala kehumaan, vaikka se onkin Wv. Esko

KOSKINEN OLLI J 21.01.2008 22:44

Ohjaamoon sisään tulevan ilman hidas lämpeneminen kylmäkäynnistyksen jälkeen aiemmassa mittaustilanteessa, sai minut kiinnostumaan, miksei sisään tullut lämmintä ilmaa siten kun oli aiempi muistikuva. Etsintöjen jälkeen Renaultin lämmityslaitteesta löytyi lämmityslaitteen kennon lisäksi ilmaa lämmittävä sähkölämmitysvastus. Ilmeni myös ettei se ei saanut sähköä kuten piti.

Lämmitysvastuksen voi nähdä ja tarvittaessa helposti irrottaa, apumiehen jalkatilasta käsin, tosin erittäin ahdas paikka, ja paikalleen asennus on irrotusta vaikeampi, mutta irtoaa auki kiertämällä ikään kuin pullonkorkki.

Vika on nyt korjattu ja sisään tuleva ilma lämpenee todella nopeasti. 0-asteisessa ulkoilmassa, kylmäkäynnistys, käynti tyhjäkäynnillä, sisään tulee 1 min kuluttua käynnistyksestä 7-asteista ilmaa, 2min-20 asteista, 3min-26 asteista, 4min 31 asteista 5min-34 asteista 6min 37 asteista.

Vertailun vuoksi mittasin samalla tavalla oman bensakäyttöisen henkilöautoni lämmönnousun. Auto ei ole merkiltään Renault, vaan muu yleisesti lämpimänä tunnettu merkki.

Kylmäkäynnistys ulkona ulkolämpötilan ollessa noin 0-astetta, mittaus tyhjäkäynnillä: 1 min käynnistyksestä- sisään virtaa 3asteista ilmaa, 2min-10 asteista, 3min-15 asteista, 4min-21 asteista. 5min-27 asteista 6min- 31 asteista.

Alussa Renault Dieselin ohjaamon sisäänpuhallusilma lämpenee huomattavasti bensamoottoria nopeammin, bensa tulee rinnalle vasta reilusti yli 10 minuuttia kylmäkäynnistyksestä.

Tässä myös ilmenee se aikaisemmissa kirjoituksissa olleet mielipiteet: Renault käyntiin, matkaan, ja lämmintä ilmaa tulee ohjaamoon heti.

Ilman lämpötilalukemat saattaa näyttää matalilta, mutta kylmän kohmettamalla kädellä lämpösuulaketta hamuilevassa kädessä 20-asteinen tuntuu lämpimältä ja 30 asteinen puhallus tuntuu lähes kuumalta.

Mainittakoon, ettei bensamoottorinenkaan autoni lämmennyt täsmälleen moottorin normaaliin käyntilämpötilaan puolen tunnin tyhjäkäynnin aikana. Ilmeistä on ettei minkään auton moottori lämpene tarkkaanottaen normaalilämpöön puolen tunnin tyhjäkäynnin aikana 0-asteisen kylmäkäynnistyksen jälkeen, lämmityslaitteen puhaltaessa ohjaamoon moottorin lämpenergiaa. Eikä oikeastaan tarvitsekaan lämmetä, ei ole mielekästä käyttää autoa paikallaan ;)

HANNIMÄKI HEMMO 22.01.2008 13:57

Tervehdys Koskinen Olli J.Kertoisitko mikä vika sähkövastuksessa oli.Itselläni on yksi kesä ajettu,Rellu 3 litran koneella.

KNAAPI JUHA 22.01.2008 17:56

Mistäs Huovisen Sirpa nyt otti lämpöä?

Keskusteluhan on ollut erinomaisen hyvä ja jopa siinä kävi selville yhden Renaultin viallinen toiminta.

Minusta on kyllä mielenkiintoista verrata moottorin lämpeämistä ja nyt ihmettelen, kun oma Sprintterini tarvitsee 15 km ajoa nolla-asteen kelissä normaalilämpöön ja silloinkin mieluummin sisälämpö vielä kokonaan pois. Termostaatissa ei ole vikaa (sanoo autokorjaamo)

KOTILAINEN ISMO A 22.01.2008 18:08

Sprintterissä täytyy olla jotain pielessä, jos lämpiäminen kestää 15 kilometriä. Tuo matka kuluu ducatollakin jos ulkolämpö on yli 10 pakkasen puolella, mutta ei kyllä nollakelissä. Nykyinen koppiautomme alusta Iveco lämpeni juuri tänään tehdyssä testissä (2 astetta pakkasta) neljän kilometrin ajolla täyteen lämpöön. Sisälämpö oli koko ajan asetuksella 26 astetta. Että on näissä vehkeissä eroja....

KOSKINEN OLLI J 23.01.2008 17:02

Sähkövika johtui auki unohtuneesta liittimestä. Liitin oli aukaistu toisen projektin yhteydessä. Nyttenhän ei ole tiedossa onko tuollaien sähkövastus kaikissa malleissa. Mikäli markkinoilla on sellaisia malleja joissa lämmitysvastusta ei ole, vastus ei tietenkään voi olla epäkunnossa. Minun Masterissa sähkölämpövastus sijaitsee lämmityslaitteen kotelossa syvällä kojelaudan syövereissä, aika tarkkaan tupakansytyttimestä viivasuoraan 30cm eteenpäin. Vastuksen kiinnityslaippa näkyy n.5cm halkaisijaisena VALKOISENA soikiona apumiehen jalkatilasta käsin, ikään kuin jalkatilan katossa.. Valkoisen laipan keskellä menee musta sähköliitin, liittimeen menee viiden johtimen kaapelinippu, 2 paksumpaa punaista sekä 3 ohuempaa harmaata johdinta.

KOSKINEN OLLI J 23.01.2008 17:58

Moottorin lämpötilamittari on autokohtaisesti erilainen. Rellussani on muutama ledivalo jotka osoittaa moottorinlämpöä huomattavasti suurpiirteisemmin kuin henkilöautossani olevan kunnollisen "viisarimittarin" hiuksenohut osoitin. Moottorin lämpenemistä seuratessa tälläisestakin asiasta saattaa syntyä muutaman kilometrin ero. Mikäli termostaatti on juuttunut auki-asentoon se päästää kuuman veden moottorista menemään ylävesiletkua pitkin jäähdyttimeen (syyläriin) jo silloin kun moottori on puolilämmin.

KRONBERG SUNE 24.01.2008 15:04

Minkä sulakkeen takana tämä vastus mahtaa olla?

LAUKKANEN MAURI 25.01.2008 19:37

Kyllähän ei renun moottori mikään ihmekeksintö ole? Kuten aikaisemmin kirjoitin ,mitä tulee tämän päivän diesel-moottoreihin niin jos ne VIE VÄHÄN POLTTOAINETTA, NIIN EI SITÄ YLIMÄÄRÄISTÄ LÄMPÖÄ SYNNY. Renaultissa,niin kuin monessa muussakin autoissa on sähköinen vastus(keraaminen),joka tekee sen lämmön välittömästi!. Ja melkein kaikissa uudemissa autoissa lämpömittaria ohjaa se kompuuteri(tietokone),sen näyttö on mitä ohjelmoijat haluavat!. Se siitä nopeasta lämmön noususta! Jokaisella asialla on KASI puolta!. tuumii m laukkanen

EEROLA TEEMU J 25.01.2008 20:09

Relluista en mitään tiedä, koska alustana on ducaton 2,8 idTd/00, siis se perinteinen. Se lämpenee hitaasti normaalilämpöön 7- 15 km matkalla ilmoista riippuen, mutta sitten lämmöstä ei ole pulaa edes kovimmilla pakkasilla. Kone vie talvella enintään n. 11/100 km 3,5 t integroidulla.

Mikä näitä JTD- tyyppisiä koneita vaivaa, vai vaivaako mikään, kun moni valittaa ettei niistä saa kylmällä tarpeeksi lämpöä edes ohjaamoon? "Vanhanaikainen" ducato lämmittää siinä sivussa vielä koko 6,5 m pitkän asunto- osankin yli 20 asteiseksi n. - 10C ulkolämpötilassa lämmönvaihtimellaan. On laiha lohtu että kone tulee normaalilämpöiseksi 2 km matkalla, mutta sitten ei luovuta lämpöä seuraavien 500 km matkalla riittävästi. Eikö siihen löydy lääkettä?

KOSKINEN OLLI J 26.01.2008 00:44

Joo. Juuri tuota tarkoitin aiemmassa kirjoituksessani, Renaultin moottorinlämpömittari on karkeajakoinen valolamppurivistö. On syytä olettaa että jos mittari olisi tarkempi, voisi kertyä enemmän lämpenemiskilometrejä. Nyt on kuitenkin niin, että mitään muuta yhteismitallista mittaria moottorinlämmön mittaamiseen ei meillä Rellun kuljettajilla ole. On siis tyytyminen siihen. Minä luen Relluni "mittaria" siten että moottori on saavuttanut normaalilämmön silloin kun syttyy sellainen valo jonka jälkeen ei enää syty uutta, ei edes kesähelteellä ylämäessä.

….Sähkölämpövastus näyttää olevan, mutta sen toimintaehdot ei ole minulle selvinneet. Oletan että jännitteen pitää olla tietyllä tasolla ennen kuin vastus kytkeytyy lämmittämään. On minulla pieni epäilys ettei erään pitkän seisonnan jälkeen lähtenyt heti lämmittämään. Vaan ehkäpä latasi ensin akkua jonkin aikaa. Puhaltimen kaikilla nopeuksilla se kyllä lämmittää. Ohjekirja ei kerro mitään. Mitään muuta en enempää toivokaan, kuin että joku viisas tulisi ja selittäisi missä on vastuksen sulake, onko sama kuin puhaltimella, miten pitää olla nappulat väännelty, kaakossako, missä on rele joka kytkee vastukseen sähkön. on paljon kysymyksiä vailla vastausta. Jos viisasta ei tule, itse pitänee selvittää ; )
...Aloittaja epäili ettei hukkalämpöä Renault dieselissä synny riittävästi. Periaatteessa lienee niin, että jos moottori lämpenee normaalilämpöön moottorinlämpömittarin mukaan, niin hukkalämpöä syntyy riittävästi. Jos moottori ei lämpene normaalilämpöön, hukkalämpöä ei synny riittävästi tai termostaatti on viallinen. ...
Onneksi on niin, että moottorin hukkalämmön poistamiseen on kehitetty vempeleet jo autoilun alkutaipaleella. Se lämpö joka kaiken tarpeellisen jälkeen jää ylimääräiseksi hukkalämmöksi moottorissa, siirretään taivaan tuuliin jäähdyttimessä. Ajankohdan, milloin moottori lämpenee hukkalämmöstä liikaa ja tarvitsee jäähdytintä avukseen, sen ajankohdan päättää termostaatti. Kun termostaatti aukenee, virtaa kuumaa vettä jäähdyttimen yläpäähän ja kylmää vettä jäähdyttimen alapäästä moottoriin... Silloin kun kuuma vesi virtaa jäähdyttimen yläosaan, moottori tuottaa hukkalämpöä ei pelkästään riittävästi, vaan jopa tuhlattavaksi:)

LEHTINEN ANTTI 12.02.2008 08:15

Tämä huomioni ei koske moottorin lämpiämistä vaan vetoa etuovien sisätä etenkin ikkunan alareunan kohdalta. Ovissa on samanlaiset ritilät takaosassa kuin on Ducatossa. Näiden umpeen teippaaminen ei auttanut. Edelleenkin on pakkasella edelleen ajossa ohjaamossa kylmää. Heti kun nopeus vähenee kaupunkinopeuteen ilmasto ohjaamossa muuttuu selvästi lämpimämmäksi. Oletteko muut huomanneet samaa ilmiötä?

KUUSELA MARKO 12.02.2008 08:49

Tuota,en ole,ostimme Rellun muutama viikko sitten,on lämmin auto,tiiviyden oikeen tuntee.Moottori lämpiää,hetkessä.

NIEMI ROLF R 12.02.2008 14:05

Minulla on puoli-integroitu Dethleff Rellun alustalla vm -05. Olen todennut että pakkaskelillä kylmän ilman vetoa tulee niistä aukoista joista turvavyöt tulevat ulos suojakotelostaan sopivasti kuljettajan ja apukuljettajan olkapään korkeudella. En ole vielä keksinyt miten aukot voisi tukkia ilman että estää turvavyön vapaan edestakaisen liikkeen. Miten tämän pienen ongelman saisi ratkaistua?

t. Rolf

SIIRILÄ KARI 12.02.2008 15:33

Minulla on Adria Izola vm 05. Kyllä Renussa on ihan samat kylmän tunteet kuin Ducatossa. Ajonaikana ovien ja turvavyön reijistä vetää. Minusta suurin syy on auton sisään muodostuva alipaine, eli takaosassa olevat luukut ym. Minä tukin sängyn yläpuolella olevan luukun ja ovisyvennyksessä olevan ritilän. Tällaisesta ritilästä käy melkoinen humina vauhdissa.Joissain autoissa on WC:ssä tuuletusputki, sen voisi ajon ajaksi tukkia Etuovista kannattaa myös tukkia säilytyskotelon alareunassa oleva reikä. Turvavyön reijät taitaa olla aika mahdoton tukkia. Jos uskaltaisi täyttää kotelot uretaanilla, kait senkin joku "ammattimies" on kokeillut.

KOSKINEN OLLI J 12.02.2008 18:36

Minulla ei ole ohjaamon ovissa aukkoja, joten autossani ei vedä ovissa olevista aukoista (vm.04.) Vedontunne etuoven sisältä on tuttu, mutta kylmä ilma (Veto) ei tule ulkoa, vaan kojelaudan lämpösuuttimesta tuleva lämmin ilma, ikkunan pintaa kulkiessaan jäähtyy. Kylmentynyt ilma sitten ohjautuu istujan ikkunan puoleiseen käteen, tuntuu kädessä ja olkavarressa. Tämä pulma korjautuu huomattavasti, kun ohjataan sivulaseille enemmän lämpöä. Olisiko pulma lämmönohjausnupin asettelussa? Missä asennossa pidät lämmönohjauksen valintanuppia? Minulla se on yleensä klo 09 suuntaan, silloin lämpöä tulee runsaasti lattiaan ja sivuikkunoille, kojelaudan päätyjen säädettävät suulakkeet on pidettävä auki ja ne on suunnattava sivuikkunoihin. Tuuletin pyörii yleensä nopeudella 2. Mikäli tuulilasi huurtuu, käännän lämmönohjauksen hetkeksi asentoon klo01 tai klo 03:en suuntaan. ja lisään nopeuden 3 asentoon. Tuollaista, että hitaassa ajossa lämpöä tulee paremmin, en ole havainnut.

KOSKINEN OLLI J 12.02.2008 18:49

Minulle turvavyön aukoista ei vetänyt, ilmeistä on että autossani matkustamo-osa ei muodosta alipainetta ajon aikana.

Sen sijaan ohiajavien autojen ääni kuului ajon aikana sisään selvästi. En tiedä tuliko ääni korirakenteen ja ohjaamon välisestä rakosesta vai turvavyön aukoista, mutta paransin rakenteita ensisijaisesti äänieristysmielessä ja tietenkin samalla toissijaisesti lämpöeritysmielessä.
Äänieristystä parantaessani rakensin turvavyön aukkojenkin kohdalle ohuesta solumuovista monikerroksisen rakenteen jossa turvavyöt liikkuu, muttei ääni kuulu. Lisä-äänieristykset olen kätkenyt täysin näkymättömiin.

HALTTUNEN TEUVO 13.02.2008 11:13

Hyödyksi moottori käyttää alle puolet polttoaineesta. Hukkaan menee n. neljän-viiden litran polttaminen/100 km, sillä kyllä kori lämpenisi.

Moottori jätetään ajoviimalle alttiiksi ettei tarvitse rakentaa kuin pieni jäähdytin. Pysyy kylmänä melkein ilman jäähdytintä.

Sitten on mukava myydä Webastoja ja Ebereitä, jotka käynnistyvät virta-avainta käännettäessä. Ja vielä jättää ilmoittamatta mitä on auton kulutus Webaston kanssa.

Kenellä on kokemusta dieselmoottorista keskimoottoriveneessä, tietää moottorin lämpenevän nopeasti, kun se on lähes umpinaisessa laatikossa.

JARI PULKKINEN 27.02.2008 20:44

Moro. Joku kirjoitteli että rellun lasit huurtuu ? Rellun lämmönsäätö hanikka kun käännetään täysin kuumalle se kytkee sisäilmankierron automaattisesti päälle ja lasit huurtuvat. Klo 3 asennossa sisäkierto kytkeytyy pois päältä. Adrian visionissakin isolasi pysyy huurteettomana ja voi myös suunnata puhallusta muuallekin hyttiin. -jari-

JARI PULKKINEN 27.02.2008 20:54

Juu, ja vähän vielä asiasta. Juuri ryömin rellun kojetaulun alle ja katsoin sen valkosen "mötikän" ja veikkaisin sähköjohtojen perusteela sen olevan puhaltimen vastuksen, koska sen on oltava kylmällä puolella ja siitä kulkeepi johto puhaltimelle... .että näin minun käsitykseni. -jari-

SIIRILÄ KARI 28.02.2008 15:17

Tämä olikin hyvä tieto. Pitää tutkia asiaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.