Renault master

Jorma Kinnunen 22.11.2023 11:13

Onko Masterista kokemuksia.Lähinnä tekniikka kiinnostaa?Moottori.vaihdelaatikko,Kuinka paljon kestää km?
Onko korissa pahoja ruostejuttuja?

Ville Säynäjäkangas 23.11.2023 12:28

Kun tuntuu kokemusasiantuntijat puuttuvan, niin voin kommentoida autoasentaja/-insinöörinä yleisellä tasolla.

Masteria on tehty jo 80-luvulta asti, mutta kuvittelen kysyjän tarkoittavan uudehkoja alle 10 vuotiaita autoja?

Vaihteisto on ymmärtääkseni sama ZF valmiste kuin Ducatossakin. Eli sillä pärjää pitkäänkin sievällä käytöllä ja hyvällä huollolla, mutta mikään pomminkestävä se ei ole.

Moottorin valmistajana Rellu on keskimääräistä parempaa tasoa. Moottoreita tehdään formuloista kuorma-autoihin ja esimerkiksi Volvo/Mercedes autoihin. Kestää varmasti oikein käytettynä ja hyvin huollettuna. Tämä ei tarkoita käyttöohjeen tai huolto-ohjelman mukaista toimintaa, vaan tarkoituksenmukaista.

Korit ovat kaikissa isommissa pakettiautoissa työkäyttöön suunnattuja, joten huipputasoa ei kannata odottaa, mutta niidenkin kanssa pärjää. Kunnon roiskeläpät, ruostesuojaus ja säännöllinen pesu auttavat korin kunnossa pysymistä.

Harri Halinen 23.11.2023 17:05

Vaikken ole tämän alan asiantuntija muuna kuin käyttäjänä, niin voin todeta että joskus minulla oli alle 10 v sitten Rellun pohja Dethleffin korilla.
Moottori oli 3 litran 6 sylinterinen dieselturbo joka on edelleen mielestäni paras minulla olleista matkailuauton moottoreista manuaalilaatikolla.
Suurin vaihde päällä oli moottoriteillä ajo kuin päivälepoa. Voimaa oli riittävästi ja kiihtyvyyttäkin tarvittaessa matkailuautolle.

Toivo Koistinen 23.11.2023 19:25

Opeli on samaa hommaa. 12 vuotta ja ei moitittavaa. Taino ykkönen olisi saannu olla hieman hitaampi, mutta sen kansa pärjäsi, eikä pakki ihan niin nopea kun fiatissa.
Kori ihan hyvässä kunnossa
Tietysti sitä kaipaisi semmosta kolmilitraa, tai kuten fiatin kolmilitraa, mutta konemaailma nyt menee noihin nykysiin.
Kahtelin uusia henkilöautoja, nii litrasessa bensakoneessa enemmän heposia, kun mejän kakslitra diiseli henkilöautossa
Tosin oli netissä pösön kakslitra diisel, niin siinnä heposia 170, kun vanhuksessa 90.
Tp

Timo Haapanen 23.11.2023 20:53
Jorma Kinnunen

Onko Masterista kokemuksia.Lähinnä tekniikka kiinnostaa?Moottori.vaihdelaatikko,Kuinka paljon kestää km?
Onko korissa pahoja ruostejuttuja?

Renuja on niin vähän matka-autoina ettei tänne palstalle ole kertynyt tietoa tyyppivioista tai huonoista ominaisuuksista. Molempia luultavasti on kuten muillakin merkeillä.

Toivo Koistinen 24.11.2023 07:11

Yksi unohtui, nimittäin akseliväli. Opelissa, ja renussa, koska samat korit, niin se on fiattia pidempi, ja minusta hyvä, koska se antaa ajovakautta, eli hyvä ajaa oli se.
No se, että on pitkä akseliväli, myös jakaa mielipidettä, koska kääntösäde kasvaa, elikkä kuten Kommentti aikanaan mulle.
Sehän vaatii kulmisssa kääntyissä linjurin tilan. Vastasin, että siinä perää hieman, eli vaatii henkilöautoon ajaneelta uutta tottumista, mutta niinhän se jos sillä henkilöautolla alkaa vetään perävaunua.
Tp

Jorma Kinnunen 24.11.2023 07:58

Ois tarjolla yli 300000 ajettu 2006 mallin peli.Kori näyttäs päällepäin olevan kondiksessa.Ainakin 2 kertaa ruostesujattu.Aika hyvä huoltohistoria.kytkin uusittu,jakoremmi ja vesipumppu hiljattain,etupään niveliä ym.Mutta onhan siinä paljon muutakin liikkuvaa osaa(turpo,tehostajat,ilmastointi,ym)jotka on noilla km. jo kuluneet.Uskaltaisko tarttua...

Toivo Koistinen 24.11.2023 08:27

Onko remmikone se, kun meillä 2011 malli ketjulla. Mutta kuiten vertaan omaan remmikoneeseen jossa remmi vaihettu aina sen 180 000 sijasta 80 000 välein, niin kohta 270 000 ajettu yli 20 vuotias, ja yhä soi.
Aina uuttaa haaveksin, lähinnä automaattia, mutta tulee mieleen, että sillä uudemman käytetynkin hinnalla en niin paljoa korjaa tuota, etteikö kuleta ajokorttiajan
Tarkotan, että autoa voi korjata, ja kun huoltaa, niin se kestää, ja kestää.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.11.2023 09:02

Kyseessä on miltei 20 vuotta vanha ja yli 300tkm ajettu auto. Tällöin huolto- ja käyttöhistoria on paljonpaljon suuremmassa osassa kuin ominaisuudet uutena.
Tarkoittaa siis sitä, että ketjun aloituskysymykset itse autoa kohtaan ovat hyvin vähäpätöiset. Tuolla vuosi-km määrällä saadaan jo pilattua maailman paraskin auto tai toisaalta saadaan pidettyä lähes uuden veroisessa kunnossa.

Timo Haapanen 24.11.2023 09:18
Jorma Kinnunen

Ois tarjolla yli 300000 ajettu 2006 mallin peli.Kori näyttäs päällepäin olevan kondiksessa.Ainakin 2 kertaa ruostesujattu.Aika hyvä huoltohistoria.kytkin uusittu,jakoremmi ja vesipumppu hiljattain,etupään niveliä ym.Mutta onhan siinä paljon muutakin liikkuvaa osaa(turpo,tehostajat,ilmastointi,ym)jotka on noilla km. jo kuluneet.Uskaltaisko tarttua...

Entä se tärkein, pohjaratkaisu. Ovatko sisätilat sellaiset jotka sopivat käyttöönne? Mikä malli se on? Laita tänne niin saat arvion sisäratkaisusta.

Timo Kontkanen 24.11.2023 10:13

Minulla oli viisi vuotta Renault Masterin pohjalla pitkä (7,15m) matkailuauto Byrstnerin kopalla. Moottori oli 3l.turbo,nelisylinterinen ketjukone. Fiatin 28-koneeseen verrattuna todellinen tykki. Muutamat ovat sanoneet, että 2,5l hihnakone ei olisi yhtä luotettava. Kone enemmän kierroksilla ajettava, kuin Fiat. Kutosvaihde pelitti hyvin vasta n. 100 km/h vauhdissa. Rungossa mahtavan hyvä sinkitys ja korissa ei ruostevaurioita.Ranskalaisittrain pehmeä ja mukava ajaa Fiatiin verrattuna. Rellun sähkölaitteille eivät kaikki hurraa.

Ville Säynäjäkangas 24.11.2023 10:56

Villi veikkaus, oisko kyse tästä autosta?
https://autot.tori.fi/matkailuautot-ja-asuntovaunut/myydaan/matkailuautot/121224509

Toivo Koistinen 24.11.2023 11:01

Kyseessä on miltei 20 vuotta vanha ja yli 300tkm ajettu auto. Tällöin huolto- ja käyttöhistoria on paljonpaljon suuremmassa osassa kuin ominaisuudet uutena.
Tarkoittaa siis sitä, että ketjun aloituskysymykset itse autoa kohtaan ovat hyvin vähäpätöiset. Tuolla vuosi-km määrällä saadaan jo pilattua maailman paraskin auto tai toisaalta saadaan pidettyä lähes uuden veroisessa kunnossa.
Kopio.
Juurikin näin. Huoltohistoria. Vertaan omaan käyttöön, kun vaihdan öljyt sekä koneeeseen, ja laatikkoon joka
10 000 km välein, vaikka sitikassakin se väli on 20 000km
Tietysti sekin on maksanut, mutta mutta.
Tosin kuten aiemmin kirjuutin. Kaikki voidaan korjata, ja siihen vertaan, että se homma ei maksa yhtäpaljon, kun uusi, tai uudehko, koska näyttää olevan hinnat käytetyilläkin kohtalaiset.
Sisätiloihin myös kannattaa kiinnittöää huomiota, tosin perusvaihtoehtoja on vähän koska ne kaikki valtamerkit lähes on kun samalta hihnalta bulkkituotteina tehtyjä.
Krumeluureissa eroja.
Tp


Jos haluaa sisustan omanlaisesa, niin ostaa pakun ja vie Turkkuseen.
muokattu: 24.11.2023 11:03
Jorma Kinnunen 24.11.2023 11:03

Kylläpä juuri tämä.

Jorma Kinnunen 24.11.2023 11:05
Ville Säynäjäkangas

Villi veikkaus, oisko kyse tästä autosta?
https://autot.tori.fi/matkailuautot-ja-asuntovaunut/myydaan/matkailuautot/121224509

Kylläpä juuri tämä

Jorma Kinnunen 24.11.2023 11:09
Timo Haapanen

Entä se tärkein, pohjaratkaisu. Ovatko sisätilat sellaiset jotka sopivat käyttöönne? Mikä malli se on? Laita tänne niin saat arvion sisäratkaisusta.

Pohjarakaisu menettelee näin yksinäiselle kulkijalle

Hannu Kursula 27.11.2023 18:19

Renault Master Adria Matrix vuosimalli 2012, 26000 km:n jälkeen EGR-venttiili sanoi sopimuksen irti. Sukulaismiehen firman avustuksella vaiva korjaantui (tietokoneella) varttitunnissa. En moittinut vaikka tehoa tuli lisää 30 hv ja vääntöä noin 100 Nm. On toiminut hyvin, polttoaineen keskikulutus putosi noin 9,6 litraan/100 km.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.