Raitisveden letkuliitokset

KAUNISTO MIKKO 28.03.2007 21:39

Olen kokenut viime aikoina ikäviä yllätyksiä vesiletkujen liitoskohdissa. Ovat talven jäljeltä itsestään korkanneet liitoksen auki ja niin tihkuttaa vuotoa. Liitoskohdat ovat yhteenpainettavia, joissa on ohut kumitiivisterengas. Helpommin huomattavissa on liitoskohta lämmityslaitteen alla mutta sekin on ilkeän tiukka puristaa takaisin kiinni. Hankalampi putkiliitos on vesisäiliön ja ulkoseinän kapeassa välissä, jonne ei oikein käsikään mahdu, vaan on käytettävä jotain kapeaa vipua apuna, jotta liitoksen saa puristettua kiinni. Onko joku kokenut samoja vaikeuksia ja oletteko keksineet jonkun varmituksen liitosten yhdessä pitämiseksi? Kumilenkki puristamaan jakotukkia?

TERVO JARI 28.03.2007 22:10

talvella ? ? Vesi jäätyessään laajenee ja tekee "tepposia", olisko kyse tuosta ? ?

Vesi-imurilla vedet pois järjestelmästä käytön jälkeen talvella ja jos ei talvikäyttöä syksyllä vedet pois ennen pakkasia, ei pitäis olla senkoommin kyseisiä ongelmia ? ? En käyttäis paineilmaa,( henkilökohtainen kommentti ), voi rikkoa helposti järjestelmässä olevia komponentteja jos on pikkasenkin reippaat paineet . . . .

Jos pakkasen tekosia, olet päässyt vähällä, sillä vesi jäätyessään ja laajetessaan omaa isot voimat rikkoo metallisäiliöt tuosta vaan . . . Et semmottii . . .

Kertokoot viisaammat lisssää . . .

Jari

MYLLYRINNE KALERVO 29.03.2007 21:32

Nämä ongelmat olivat tuttuja Dethleffsistä ja Mobilvettasta. Vaikka kuinka puhalteli putket tyhjiksi, niin käyttöönotto piti suorittaa varoen rätin kanssa. Menipä joskus sekoittajakin rikki. Eura-Mobiilissa näitä ongelmia ei ole kun on kunnon liitokset ja hanojen tiivisteet kestävämmästä materiaalista.

VIRTA URPO 29.03.2007 23:34

Omistat kenties nykyisin Eura Mobil - merkkisen ajopelin ? Jos näin otappa yhteyttä. Löytyy yhteystietoja vanhemmista jutuista tai lehti no. 2 kirjeistä.

LEPPÄNEN KEIJO 30.03.2007 08:58

Turhaan sitä Eura Mobiliakaan takuuvarmana pidät. Minulla oli uusi E M ja siitä vuoti viemäri, keittiön lavuaarista, paljon kehutun 100 mm lattiaeristeen sisään. Siellä se seilasi kaasu-, vesi-,viemäri- ja lämpökanavia pitkin lähes koko lattiaeristeen alalle, riippuen maaston kaltevuussuunnasta. Muitakin vikoja oli, mutta niistä ei enempää. Minäkin pidin E M ennen laatuautona, mutta se putosi "tavallisten kuolevaisten" tasolle. Se siitä.

HAAPANEN TIMO S 30.03.2007 18:38

Ne O-rengas kiinitykset on tosi hyviä,Jos vettä jää letkuihin halkeaa rautaputkikin.

VIRTA URPO 31.03.2007 00:39

En ollenkaan pidä takuuvarmana, koska niin väitin ? usein samoista materiaaleista ne tehdään, varsinkin pumput ovat samoja uppo tai paine sellaisia joita löytyyn niin kallista kuin halvemmasta. Autokin kun rakennetaan vastaavasti kuin 60-70 luvun talot,eli putket piiloon niin tietäähän sen ongelman. kun päästät jäähän. vesi kuten Jari tuossa edellä muistutti tekee tepposia jäätyessään ja monikaan materia ei sitä kestä. Itsellä kun on tuo mainitsemasi 110mm lattiaeristys ,jossa putket piilotettu ,laittaa aina miettiin ja tyhjään erityisen huolella kun päästää pakkasen tuleen sisälle. Jos nuo liitokset ja jatkot jäisivät helposti katsottaviin paikkoihin ,niin ne tulis aina joskus ja erityisesti pakkastaen jälkeen tsekattua paineet päällä mahd. vuodoista. Kaksoispohjalliset autot olis joka tilanteessa paras vaihtoehto silloin jos ne putket myös kiertää sieltä kautta. Ne kun puoli-integroituna vähissä. EM llä kunnon Contura on siinä suhteessa fiksu.Maksaakin sitten sen 10-20 t€ enemmän. Laatu maksaa. Kuten myös Carthago (alkaen 40-50 t€ enemmän ). Ja onhan noi alkovit ueimmiten 2-pohjaiset jos niistä tykkää. Saahan niisä muös ne harmaat käytön aikana säilöä simme lämpöiseen välitilaan.

LAHTI ANTTI 31.03.2007 02:30

Siis ostakaa vaunu, niin ei ole näitä ongelmia. Tähän Palliini varmaan sanois jotakin?

LEPPÄNEN KEIJO 31.03.2007 13:12

Anteeksi, ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi, vaan noin yleensä Eura Mobilista. Minulla se viemäri ei ollut jäätynyt. Käytin sitä ensimmäisen kerran 17.5, jolloin viemärivuoto ilmeni,eikä siihen aikaan ole pakkasia.Minkä takia se vuoti, jäi minulle epäselväksi? Miten lattiaeristeistä saa kaiken kosteuden pois? Auto ei ole enää minun käytössä, se on muiden murheita.

PALIN MATTI 31.03.2007 23:23

Joo. Ehottomasti! ...:-)

PALIN MATTI 31.03.2007 23:26

Sorry veli-Andrei, mutta mulla unohtu mainita net mun auton Larseenilinjat. Nyt on veetty Larseenisäiliöltä pinta-asennuksena suoraan baarin hanoille. Ei ole siis piilovuodon vaaraa...:-))

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.